PDA

Vis full versjon : Hvordan koble opp dobbeltspolet subb for best lyd?



Oddwar
10/06/11, 08:04
Har akkurat kjøpt denne subben(Ground Zero GZUW300SQ )
http://www.iceaudio.no/images_tester/17095-Ground_Zero_GZUW30SQ.jpg

Har denne forsterkeren fra før (magnat pantera one):
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316989

sub'en har to spoler, som nå er koblet i serie.. Hvordan blir det hvis jeg kobler spolene i paralell? Vil forsterkeren tåle dette? hvordan blir lyden i forhold?

850GLTsilver
10/06/11, 10:03
Dersom den er på 2X4Ohm, kobler du de i parallell. (Under tvil)
Er den på 2X2Ohm, kobler du de i serie.

Du vil merke svært lite på lyden, med mindre den forsterkeren får vansker med 2Ohms last.
Forsterkere flest liker å jobbe med litt høyere impedanse enn den lavest mulig "tillatte".

Forskjellen i avgitt effekt den avgir er en pekepinn:
Dersom halvering av belastningsimpedansen gir nær en dobling av avgitt effekt, så tyder det på at forsterkeren både er stabil, og at den har strømreserver nok til å drive den lavere impedansen.
Den forsterkeren du har her er litt langt unna denne doblingen, noe som tyder på at strømreservene ikke helt er tilstede, noe som for min del ville gjort at jeg hadde valgt en belastning på 4Ohm fremfor 2Ohm.

Olav
10/06/11, 12:01
Etter hva jeg kan se har denne subben to 3-ohmsspoler. Du kan altså velge mellom 1,5 ohm (parallell), eller 6 ohm sånn som du har nå.
Av disse hadde jeg nok valgt 6 ohm, siden forsterkeren ikke er oppgitt å være stabil med lavere last enn 2 ohm :) Jeg tror også du vil få finere lyd når det er koblet i 6 ohm, for som 850GLTsilver sier, tror jeg ikke den forsterkeren har den kraftigste strømforsyningen :)

volvo2før
18/07/11, 10:29
Dersom den er på 2X4Ohm, kobler du de i parallell. (Under tvil)
Er den på 2X2Ohm, kobler du de i serie.

Og med serie og paralellkopling mener du? :p

todleif
18/07/11, 23:07
Og med serie og paralellkopling mener du? :p

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID

Oddwar
19/07/11, 07:16
Ble til at jeg koblet subben i praralell, den blir da på 1,5 ohm.. forsterkeren skal være stabil ned til 2 ohm, så er litt risiko.. ble i allefall en helt annen subb i paralell i forhold til serie.. Har åpnet dekselet og montert en vifte på forsterkeren, så får tiden vise hvor lenge den holder ;)

850GLTsilver
21/07/11, 09:43
Er ikke bare risky, men kan rett og slett være skadelig for forsterkeren din.

Vil anbefale deg å koble de der i serie med hverandre.

Oddwar
21/07/11, 15:40
Er ikke bare risky, men kan rett og slett være skadelig for forsterkeren din.

Vil anbefale deg å koble de der i serie med hverandre.

Lar det være slik, så får jeg bare kjøpe ny forsterker som passer bedre overens med subben hvis den jeg har ryker :) har nå holdt ett trefire uker nå så :)

volvo2før
22/07/11, 10:17
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID

Dette er forklaring på å kople to basselement til en forsterker, men er det noe "regler" på hvordan å kople ett basselement til f.eks flere porter på en 4 kanaler eller monoblokk?

Oddwar
22/07/11, 11:01
Dette er forklaring på å kople to basselement til en forsterker, men er det noe "regler" på hvordan å kople ett basselement til f.eks flere porter på en 4 kanaler eller monoblokk?

er snakk om 2 spoler i en subb, koblett til en monoblokk her da..

ArneR
22/07/11, 19:35
Det finnes så vidt jeg vet ikke 3 ohms spoler, så det er riktig som du har gjort det..

Når spolen blir varm øker resistansen, så da blir det nærmere 2 ohm..

EDIT: Jo så pokker, 3 ohms spoler ja?? Verste jeg har sett.. Uansett, bare kjør det som det er nå, så lenge du ikke er plaget med at forsterkeren kutter og blir for varm, så går det bra..

volvo2før
23/07/11, 09:48
er snakk om 2 spoler i en subb, koblett til en monoblokk her da..
Det jeg mener er om det blir bedre/dårligere om man kobler ett element til to porter, altstå tar + fra elementet til begge pluss-uttakene på monoblokken, og gjør samme med minus. Eller burde man kople det annerledes?

todleif
23/07/11, 12:49
Det jeg mener er om det blir bedre/dårligere om man kobler ett element til to porter, altstå tar + fra elementet til begge pluss-uttakene på monoblokken, og gjør samme med minus. Eller burde man kople det annerledes?

Meiner du utganger? Porter har eg aldri høyrt om i denne sammenhengen.
Ei monoblokk har jo selfølgeligt berre ein utgang. (er jo monoblokk)
Men er ofte 2 tilkoblingspunkter på ei monblokk. Disse er koblet sammen inni forsterkeren. Grunnen til fleire tilkoblingspunkter er for å gjere det lettere å koble til fleire høgtalerledninger.

So det er hipp som happ kva slags tilkoblingspunkt du bruker.

volvo2før
23/07/11, 14:38
Meiner du utganger? Porter har eg aldri høyrt om i denne sammenhengen.
Ei monoblokk har jo selfølgeligt berre ein utgang. (er jo monoblokk)
Men er ofte 2 tilkoblingspunkter på ei monblokk. Disse er koblet sammen inni forsterkeren. Grunnen til fleire tilkoblingspunkter er for å gjere det lettere å koble til fleire høgtalerledninger.

So det er hipp som happ kva slags tilkoblingspunkt du bruker.

Der fikk jeg forklaringen ja! Har du ett element er det altså ikke så mange måter å gjøre det på så lenge du ikke har dobbeltspolet bass? :)