PDA

Vis full versjon : Trå i giringen - m46 kasse, tips?



volvo2før
02/03/10, 00:58
Har akuratt skiftet girkasse i 240n, satte i M46J fra en 740GLE.. Hadde og M46 fra før, men helt utslitt clutch, nå er den ny.

Likevel er denne kassen her helt forjævlig å få i 2. gir. Den gamle kassen fungerte mye bedre, helt til den begynte å prette ut av 4. gir. :(

Noen som har ideer om hva som kan være feilen? Utslitt kasse? :(

slevjus
02/03/10, 01:04
feiljustert reversperre kansje? :) tong å få i ena og?

Soulair
02/03/10, 01:50
Har akuratt skiftet girkasse i 240n, satte i M46J fra en 740GLE.. Hadde og M46 fra før, men helt utslitt clutch, nå er den ny.

Likevel er denne kassen her helt forjævlig å få i 2. gir. Den gamle kassen fungerte mye bedre, helt til den begynte å prette ut av 4. gir. :(

Noen som har ideer om hva som kan være feilen? Utslitt kasse? :(

Jeg hadde en 740 med M-47 som var treg å få i andre gir. Viste seg å være tom for olje, så sjekk den evt skift olje:)

volvo2før
02/03/10, 11:26
feiljustert reversperre kansje? :) tong å få i ena og?

Ja, første giret er også tungt! men absolutt værst er 2. giret. Hmm, reversperre? hvordan justerer man?:confused:

volvo2før
02/03/10, 11:40
Jeg hadde en 740 med M-47 som var treg å få i andre gir. Viste seg å være tom for olje, så sjekk den evt skift olje:)

Skiftet faktisk olje da jeg satte den i, så tviler på at det er feilen. Spurte en gammel bilmekaniker som sa jeg skulle ha på 5w-40 olje på den. Sa han hadde funnet ut det på statoil sine sider selv om jeg egentlig var litt i tvil..?:rolleyes:

Soulair
02/03/10, 11:47
Skiftet faktisk olje da jeg satte den i, så tviler på at det er feilen. Spurte en gammel bilmekaniker som sa jeg skulle ha på 5w-40 olje på den. Sa han hadde funnet ut det på statoil sine sider selv om jeg egentlig var litt i tvil..?:rolleyes:

Aha.. jeg ville prøvd vanlig gir olje før noe annet. Er jo fort gjort:)

EDIT; du har jo M-46! Skal det ikke være ATF på disse?

volvo2før
02/03/10, 11:58
Aha.. jeg ville prøvd vanlig gir olje før noe annet. Er jo fort gjort:)

EDIT; du har jo M-46! Skal det ikke være ATF på disse?

Jo, er mulig det! Hva ville du hatt på?:confused:

Soulair
02/03/10, 12:28
Mener jeg fylte ATF på min..

Tok en tur på google og da fant jeg denne:

"...Refill with fresh fluid as able. DO NOT use Dexron. It will allow bad things to happen inside your TRANSMISSION....the OD could care less. Your fluid choice is limited to Type F ATF, a straight 30w Motor oil if temp never gets below 20 degrees F. or a synthetic trans fluid that is Type F specific. Other synthetic transmission fluids not Type-F specific can cause problems within the OD by being too slippery..."

her http://www.volvoclub.org.uk/faq/OverdriveRebuild.html

volvo2før
02/03/10, 12:46
Mener jeg fylte ATF på min..

Tok en tur på google og da fant jeg denne:

"...Refill with fresh fluid as able. DO NOT use Dexron. It will allow bad things to happen inside your TRANSMISSION....the OD could care less. Your fluid choice is limited to Type F ATF, a straight 30w Motor oil if temp never gets below 20 degrees F. or a synthetic trans fluid that is Type F specific. Other synthetic transmission fluids not Type-F specific can cause problems within the OD by being too slippery..."

her http://www.volvoclub.org.uk/faq/OverdriveRebuild.html

Okei ;) og ATF betyr? har hørt at 75w-90 skal gå bra også?

Soulair
02/03/10, 12:56
ATF betyr Automatic Transmission Fluid. Kan vel sammenlignes med hydraulikkolje og er brukt i bl.a. automatkasser. Overdriveenheten minner litt om automat med oljepumpe, lammeller osv.. Det er vel derfor dem anbefaler ATF:)

volvo2før
02/03/10, 12:59
ATF betyr Automatic Transmission Fluid. Kan vel sammenlignes med hydraulikkolje og er brukt i bl.a. automatkasser. Overdriveenheten minner litt om automat med oljepumpe, lammeller osv.. Det er vel derfor dem anbefaler ATF:)

Hehe, okei med litt tenking skjønte jeg vel det jeg og:rolleyes: Da satser jeg på DX-III olje!

Soulair
02/03/10, 13:26
Hehe, okei med litt tenking skjønte jeg vel det jeg og:rolleyes: Da satser jeg på DX-III olje!

"...DO NOT use Dexron..."

"...Your fluid choice is limited to Type F ATF, a straight 30w Motor oil if temp never gets below 20 degrees F. or a synthetic trans fluid that is Type F specific..."

Er litt usikker om du får Type F lengre, men Type G vet jeg du får tak i:)

volvo2før
02/03/10, 14:11
"...DO NOT use Dexron..."

"...Your fluid choice is limited to Type F ATF, a straight 30w Motor oil if temp never gets below 20 degrees F. or a synthetic trans fluid that is Type F specific..."

Er litt usikker om du får Type F lengre, men Type G vet jeg du får tak i:)

Står jo ingenting om hva slags type det er, utenpå disse transway ps dx-III flaskene.. men de bør vel gjøre samme nytten..?

volvo2før
02/03/10, 14:17
Og egentlig bør vel ikke dette være problemet til at den er så trå og få i 2..? :( Justering av reversperre var det en over som nevnte da..?

Soulair
02/03/10, 16:39
Ja, jeg spora vel litt av... Juster reverssperra først du:)

volvo2før
02/03/10, 16:39
Ja, jeg spora vel litt av... Juster reverssperra først du:)

Og hvordan justeres den..?

kermitt
02/03/10, 16:43
ta av gummimansjetten på girstanga, under der sitter det to skruer som du justerer ei plate. denne plata er reversspærra. prøv å feil litt så finner du fort ut hva som er riktig. når du bytta clutch. justerte du tilbake wiren?

volvo2før
02/03/10, 20:02
ta av gummimansjetten på girstanga, under der sitter det to skruer som du justerer ei plate. denne plata er reversspærra. prøv å feil litt så finner du fort ut hva som er riktig. når du bytta clutch. justerte du tilbake wiren? Okei, skal prøve i morgen. Var en kamerat av meg som skifta selve clutchen, så vet ikke helt, hvordan det? Clutchen tok iallefall ganske langt inne rett etter skiftet.:cool:

volvo2før
02/03/10, 20:03
Ja, jeg spora vel litt av... Juster reverssperra først du:)

For å gå litt off topic her, noen som kan forklare meg hva reverssperra egentlig gjør, og hvorfor jeg bør justere den? :rolleyes:

slevjus
02/03/10, 20:10
den hindrer at du setter bilen i revers uten å ta opp knoppen. den er kansje kommen litt langt til høyre sånn at den ikke treffer rett i 1 og 2 ;)

JørnM_940
02/03/10, 20:34
den hindrer at du setter bilen i revers uten å ta opp knoppen. den er kansje kommen litt langt til høyre sånn at den ikke treffer rett i 1 og 2 ;)
Hadde samme problem på en 240. Justerte denne og krute god etterpå;)

rogern
02/03/10, 21:40
har du justert/prøvd å stramme clutchwiren da? hvis den tar langt inne så er det ikke sikkert den løser ordentlig ut.

PekaillVolvo
02/03/10, 23:44
Jeg har STORE problemer med å få bilen i 2.giret fra tid til annen... Og når jeg kjører aviser om nettene og bruker "halve natta" på å få bilen i 2.gir og litt 1.gir noen få ganger er ikke morsomt...

Men jeg har ikke vært ute med noen kasse eller gjort noe i det systemet på noen måte. Hva kan da være feil? Jeg tenkte en bitteliten stund på en tidligere hendelse med en helt løs B20-motor i min første bil - 1972-modell 144 - der girspaken mer eller mindre slo knærne av både sjåfør og passasjer og noe i den retning... Men så langt jeg kan se sitter motoren fast og det er ikke noe slik som er problemet iallfall... (ikke sikkert det ville vært det uansett, men som uvitende i faget så må jeg bare bygge på de få erfaringer jeg har og det er ikke mange...)

Og siden jeg har "molkjørt" 70000 km de siste knappe 2 årene, så er det vel kanskje på tide å skifte clutch... Noen som har anbefalinger om slitesterk clutch på bilen som blir mer preste- og pressebil enn avisbudbil etter hvert... men som sikkert trenger rimelig god clutch likevel...? Jeg ser mange har ørten typer de snakker om her og jeg trodde (nesten) clutch var clutch... :)

OlavS.
03/03/10, 16:30
kjøp clutch som er beregnet på 740 turbo, med M46 kasse. den passer på svinghjul/inngående på gir, og tåler myye mere en det du har bruk for:P

volvo2før
05/03/10, 02:39
"...DO NOT use Dexron..."

"...Your fluid choice is limited to Type F ATF, a straight 30w Motor oil if temp never gets below 20 degrees F. or a synthetic trans fluid that is Type F specific..."

Er litt usikker om du får Type F lengre, men Type G vet jeg du får tak i:)

Står jo ingenting om det er type F eller G utenpå disse transway ps dx-III flaskene..? Hva skal jeg se etter da? :S

JørnM_940
05/03/10, 12:10
Fylte fra en av de gamle Norol 1-ltr jeg, type F står det:)

volvo2før
05/03/10, 13:13
Fylte fra en av de gamle Norol 1-ltr jeg, type F står det:)

Hehe, okei. Den måtte vel være gammel, ble det ikke slutt på Norol på førsten av 1990 tallet da statoil tok over?

JørnM_940
05/03/10, 13:39
Hehe, okei. Den måtte vel være gammel, ble det ikke slutt på Norol på førsten av 1990 tallet da statoil tok over?
Jo, stemmer vel det. Var en som hadde et restlager av disse;)

-Shark-
05/03/10, 16:41
Fyll på ATF olje du, så går det bra. Har det selv på M47 og M46 kassa mi. Selv kjører jeg med Mercedes sin ATF olje, da jeg har tilgang på den for en god penge når jeg skrur ved bertel o steen...