PDA

Vis full versjon : Oljeskift/flushing automat -95 960



Lars'ern
09/06/11, 21:30
Er det bare å bruke samme metode på beskrevet her? http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1546&highlight=olje+automat

Og tappe noen liter under på kassa først, også regner jeg med att det er et filter inne i kassa som bør rengjøres? Og forresten, er det peilepinne på disse kassene? Jeg har ikke sett etter :o

Lars'ern
15/06/11, 23:36
Er det virkelig så lite kunnskap her om 960?? :eek: :eek:

Testdriver
16/06/11, 18:41
Du kan sikkert bruke denne metoden:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=23

En annen måte og gjøre det på er å bare tappe av olja og deretter fylle på med ny olje og så kjøre bilen en liten tur. Så tar du og tapper av en gang til og fyller på med ny olje igjen. ("latskapsmetoden" men funker knall :D)

Det burde da være peilepinne på de kassene, er somregel der man skal fylle på ny olje...

Lars'ern
17/06/11, 20:59
Prøvde meg på noe liggnende med det der i går. Tappet først på kassa, og rengjorde silen. Så fylte jeg på noen liter, satte bilen i P og tappet olja ut av røret inn på oljekjøleren. Brukte 14l totalt, men kunne nok hatt noen til. Olja var skikkelig brun/svart, så absolutt på tide å gjøre noe med det.

Peilepinnen sitter på venstresidev av girkassa, rett ved siden av converterhuset, langt nede på kassa.

Volvo_960_1995
18/06/11, 00:33
Er det virkelig så lite kunnskap her om 960?? :eek: :eek:

Ja, det er uheldigvis det !.

Skulle ha vært litt enklere å samle 960 folket :)

Koster ikke mange lappene å få det gjort hos ett firma, og da tar de ut bunnpannen og steamer den.

Samt kjører filtrering på oljen, mens de flusher den.

Sjekk opp prisen, jeg tror det var 4000 Nkr jeg betalte og det er kassen verdt.

Lars'ern
18/06/11, 23:30
Det var en del spon på magnetene i bunnpanna også :( samt att jeg vasket bort en film av metallspon på filterhuset og innvendig i bunnpanna.

Men jeg må si att bilen girer veldig mye bedre nå, ikke det at den girte dårlig før heller. Men nå er den veldig bra, og den blir bare bedre for hver tur jeg kjører :D

Skulle kanskje hatt et eget underforum under "700 / 900 / x90 -serien" som het "960 / x90" :)

Volvo_960_1995
19/06/11, 00:26
Den støttes, med hensyn til 960 / S90 / X90 !

Men ingen i vccn forstår det !.

Har skrevet det som forslag, men....

Er noe lei av "blodtrim" av 940 serien og turbo kkk, ett eller annet...

Men OT, det var bra at det ordnet seg med girkassen.

Har selv lurt litt på det om jeg skal montere Oljekjøler på Automaten.

Har du ekstern kjøler på din ?.

R.G
19/06/11, 08:55
Den støttes, med hensyn til 960 / S90 / X90 !

Men ingen i vccn forstår det !.

Har skrevet det som forslag, men....

Er noe lei av "blodtrim" av 940 serien og turbo kkk, ett eller annet...

Men OT, det var bra at det ordnet seg med girkassen.

Har selv lurt litt på det om jeg skal montere Oljekjøler på Automaten.

Har du ekstern kjøler på din ?.

ekstern oljekjøler på automat er bare noe man må ha. jo kaldere olja på automten er, des bedre liv får automaten. kjørte på min 960 motor/kasse med kun den orginale automatkjølern som sitt i radiator, men koblet opp en ekstra foran radiaror så det ble serie koblet. etter mye hardkjøring så merket jeg stor forskjell. olja gir dårligere funksjon når er varm.

større oljekjøler er bedre.

93_volvo960
19/06/11, 16:02
ekstern oljekjøler på automat er bare noe man må ha. jo kaldere olja på automten er, des bedre liv får automaten. kjørte på min 960 motor/kasse med kun den orginale automatkjølern som sitt i radiator, men koblet opp en ekstra foran radiaror så det ble serie koblet. etter mye hardkjøring så merket jeg stor forskjell. olja gir dårligere funksjon når er varm.

større oljekjøler er bedre.

Jeg har ikke ekstern oljekjøler på min......... kanskje det er forklaringen på at jeg synes den ikke girer så mykt etter å ha kjørt langt? Akkurat som om den blir mer hard i giringa. Noen ganger i hvertfall.

Har du noe peiling på pris og hvor vanskelig/omfattende det er å installere?

R.G
19/06/11, 16:11
pris på det kommer nesten annpå deg selv. er enkelt å instalere. og fikses enkelt med slanger og klemme. volvo har sånn oljekjøler sats.

sånn enkelt og greit om ei automatkasse:
den lever sunnest ved att den girer hardere og er kaldere. girer automat mjukt, så slurer den mere, derav mer service, flushing og filterbytte.

som amcar folk gjør, høyere motoreffekt= da prepper dem kasser, og større oljekjølere, større oljekanaler. dem kjører opp trykket i girkasse så den slurre mindre og girer hardere.

det høres rart ut att det er sunnest jo hardere den girer, men det er faktisk sant.


men i ditt tilfelle hørtes det rart ut, etter lang kjøring skulle den girt mykere og hardere når er kald.

Volvo_960_1995
19/06/11, 19:20
Jeg har ikke ekstern oljekjøler på min......... kanskje det er forklaringen på at jeg synes den ikke girer så mykt etter å ha kjørt langt? Akkurat som om den blir mer hard i giringa. Noen ganger i hvertfall.

Har du noe peiling på pris og hvor vanskelig/omfattende det er å installere?

Har ikke montert oljekjøler enda på min.

Transtec kunne montere til 5000 Nkr.

Radiatorservice, kan skaffe selve kjøler til 2000 + Moms.

Volvo sier at oljekjøler settet er utgått.

Men på de settene var det termostat. (Volvo Original).

Er litt merkelig giring på din Automat ja, har du sjekket på venstre side om kontakten til girkassen ikke er irret ihjel ?.

Girkassen er styrt av elektroniske signaler, på PNP switchen.

Gjelder det om du har den i W-S-E ?. Er det forskjell ?.

Lars'ern
19/06/11, 21:41
Jeg har kun den orginale oljekjøleren, men det kommer nok en til etterhvert, spesielt siden jeg har hengefeste på den. Så jeg vet att den kommer til å dra tungt noen ganger. Men det har ingen stor prioritering, siden bilen stort sett går tom til og fra jobben.

Har nå kjørt på bilen noe over 50mil etter skiftet, og bilen er nå rett og slett nydelig å kjøre ang giringen. De fleste girskiftene merker jeg kun på turtelleren, både opp og ned. Men det har vært 2-3 harde giringer, men litt må man regne med på en gammel bil :)

Lars'ern
19/06/11, 21:52
Men ang oljekjøler, så er det jo bare å finne en kjøler som brukes til motorer, lage fester selv og så kjøpe slanger på Tess eller tilsvarende. Da bør du slippe unna med 1500-2000kr med alt nytt.

R.G
20/06/11, 21:07
jepp. hvilken som helst kjøler er mer enn bra nok. og jo større jo bedre.

GeTReibeAktienGesellschaf
20/06/11, 22:48
jepp. hvilken som helst kjøler er mer enn bra nok. og jo større jo bedre.

Viss det eksisterende systemet er 7L og man må fylle på 7L for å fylle kjøleren så er man jo på god vei til å kunne skifte/flushe litt oftere enn å kjøre rundt med masse ekstra kilo i grillen.

La oss si at det tar 14L å flushe standard systemet, man kan sikkert kjøre dobbelt så langt når man har 14L i system trenger nesten ikke ha kjøler engang når man har mere olje å slite på.
Og den dagen man skall flushe med ekstra systemet bruke 28L for å gjøre det

En annen ting er jo vintern -20 grader og ett super effektivt kjøle system må nesten ha termostat på på kjølinga da.

Volvo_960_1995
21/06/11, 08:44
Viss det eksisterende systemet er 7L og man må fylle på 7L for å fylle kjøleren så er man jo på god vei til å kunne skifte/flushe litt oftere enn å kjøre rundt med masse ekstra kilo i grillen.

La oss si at det tar 14L å flushe standard systemet, man kan sikkert kjøre dobbelt så langt når man har 14L i system trenger nesten ikke ha kjøler engang når man har mere olje å slite på.
Og den dagen man skall flushe med ekstra systemet bruke 28L for å gjøre det

En annen ting er jo vintern -20 grader og ett super effektivt kjøle system må nesten ha termostat på på kjølinga da.

Ja det er viktig med termostat, men også kjøleflate.

Nå er det ikke bare å finne termostat til oljekjøleren...

Takk.

olavxxx
22/06/11, 22:35
Jeg har ikke ekstern oljekjøler på min......... kanskje det er forklaringen på at jeg synes den ikke girer så mykt etter å ha kjørt langt? Akkurat som om den blir mer hard i giringa. Noen ganger i hvertfall.

Har du noe peiling på pris og hvor vanskelig/omfattende det er å installere?

hei, du har vel ikke feilkode på TPSen? TCM skal sende signal til ECU om å senke tenning når den girer. Signalet er mellom 0-5V og den skal få en kvittering. Om dette ikke fungerer, vil den naturligvis nykke hardt.

93_volvo960
29/06/11, 22:26
Har ikke montert oljekjøler enda på min.

Transtec kunne montere til 5000 Nkr.

Radiatorservice, kan skaffe selve kjøler til 2000 + Moms.

Volvo sier at oljekjøler settet er utgått.

Men på de settene var det termostat. (Volvo Original).

Er litt merkelig giring på din Automat ja, har du sjekket på venstre side om kontakten til girkassen ikke er irret ihjel ?.

Girkassen er styrt av elektroniske signaler, på PNP switchen.

Gjelder det om du har den i W-S-E ?. Er det forskjell ?.

Skal sjekke kontakt på venstre side :)

Mener at det ble sånn etter at Bilia skiftet olje på automatkassa.

Men det er mulig at det er litt innbilning fra min side også. Jeg var vant til før at jeg omtrent aldri kjente noe i det hele tatt, men nå så rykker det litt av og til. Men ikke så veldig ofte. Ikke noe forskjell om jeg har i W S eller E.

Takk for prisorientering, da vet jeg litt mer :)

Tror jeg også skal undersøke pris i Sverige. Har fått fikset noe der (Årjäng) og er fornøyd med service og pris på det dem har fikset.

93_volvo960
29/06/11, 22:27
hei, du har vel ikke feilkode på TPSen? TCM skal sende signal til ECU om å senke tenning når den girer. Signalet er mellom 0-5V og den skal få en kvittering. Om dette ikke fungerer, vil den naturligvis nykke hardt.

Det nykker aldri hardt, det er bare det at jeg kjenner at den girer :) og det er det som jeg synes har endret seg, etter at Bilia skiftet olje. Men skal sjekke ut det med feilkoder!