PDA

Vis full versjon : XC70 D5 AWD 2006 - vedlikehold + div spørsmål rundt ny bil.



xc70_awd
09/06/11, 10:48
Hei,

Jeg har nettopp kjøpt ny bil.

http://forum.vccn.no/showpost.php?p=355576&postcount=1234

- Regreim er byttet.
- Nye bremseklosser.
- Noe styreledd er byttet, og den har fått full 4hjuls kontroll.
- Filter er byttet. (disel/Pollen)

Jeg brukte 6.9/mil fra oslo til trondheim.

GPS Skjermen flimrer, er det normalt ?

Jeg sjekket oljen, og den var helt svart.
Jeg begynner å misstenke at forhandler har bøffa meg.
Jeg fikk en mulig forklaring at det hadde vært igjen noe sist, som blandet seg ut.

Den luktet helt friskt og fint, men var bare helt svart. Nesten blå.
Men men, jeg har byttet olje ($$$) samt oljefilter.
Jeg fikk ut alt med pumpe.

Bremsene var litt slappe, så jeg byttet også bremseveske/blødet som gav godt resultat.

Noen spørsmål da jeg tar bilferie fra helga, og jeg er helt grønn på bilen.

- Hva ellers burde jeg bytte/ta service på før en lang bilferie ? (Skal bytte kjørleveske)
- Hva tror dere ellers rundt olja ?
- Hva slags manual bruker dere, tenker på en som viser spengskisse/deler/rutiner etc. Ala haynes eller ETK/TIK i bmw land ?
- Hva slags diagnose kabel/software skal jeg gå for ? (Jeg er kjent med merc/bmw fra før)
- Hva bør jeg ha gjort før jeg evt chipper den ?
- Hvilken form/merke/type chipping anbefales ? Det hadde vært nice å kunne slå den av/på med bryter.
- Finnes det solskjermer som passer perfekt i stedet for jalla disney shit ?
- Vilken version av GPS (Volvo pir ?) anbefales ? - Kan man modde den? (ala fotobokser/poi etc)
- GPS Skjermen flimrer, er det normalt ?
- Hvordan når jeg de "hemmelige" service menyene. Jeg skulle stilt den om språk f.eks.
- Hva slags blandingsforhold på kjørleveske anbefales ? - Tenker jeg kan bli stående i kø på stranden, eller på en dyrepark i solsteika.

Takker ellers til Are og mine venner i Oslo for hjelp under bilkjøpet :)

turboleif
09/06/11, 11:36
-At oljen er helt svart er normalt, med tanke på at det er en diesel bil.
-Chiping ville ikke jeg ha gjort, sikkert mange som mener det går helt greit, men det reduserer levetiden på motor og drivverk.
-Skiftefrost væske er ikke dumt, det er igrunn ganske enkelt, er en tappe kran på radiatoren og bak på motoren. også fylle på ny, 50/50 vann og væske.
-Det at gps skjermen flimrer er ikke helt normalt vel, ville dratt innom et volvo verksted og fått de til og sett på det, da kan de evt utbedre feilen, og sende regning til han du kjøpte bilen av.

Tore
09/06/11, 11:53
- Hva slags manual bruker dere, tenker på en som viser spengskisse/deler/rutiner etc. Ala haynes eller ETK/TIK i bmw land ?


VADIS (Volvo Aftersales Diagnostic Information System) er fint. Blir akkurat samme som BMWs ETK/TIS men har bare ett navn
Diagnose på '06 vet jeg ikke hva som er best. Min '98 funker fint med VOL-FCR som er tilsvarende BMWs Carsoft.

gaupe
09/06/11, 13:48
Angåande flimringa på navien, så er dette eit kjent problem, som det er ein fiks på, var i det minste ein garantijobb på min bil, 06 R. Må montere inn ein ekstra kondensator, etter det, var det ingen flimring.

Lightyear
09/06/11, 14:33
Gratulerer nok en gang med den perfekte familiebilen :D Og velkommen til forumet her, det var på tide siden du har rulla rundt i en V70 lenge ;)

xc70_awd
09/06/11, 18:29
-At oljen er helt svart er normalt, med tanke på at det er en diesel bil.

Det er i utgangspunktet betryggende å høre, men.

- Sett at selger hadde fått utført oljeskift 60 mil før i går, burde den ikke være i noelunde bedre stand ?

- Tok man oljen på tarkepapir satt man igjen med det svarte (sot?), er det så sundt for motoren ? Det er vel i grunn partikler ?

- Jeg fikk olja så "rein" at jeg sliter med å se målingene på pinnen, siden oljen er helt gjennomsiktig. Det må vel være et mye bedre utgangspunkt før ferien, da jeg estimerer vi kjører en 300 mil plus plus.

- En annen grunn til at jeg byttet olje var at det var over max grensen.
Jeg fikk ut ca 7 liter, mens jeg fylte på 6 liter. Da er målepinnen ca 75% imot max. Oppfattet manualen til å spesifisere 6.2 liter.

Kan dette ha skadet motoren på noen måte ?

Jeg dro på bra oppover fra oslo i perioder. Spesielt bakker etc for å bli kjent med kraften.



-Chiping ville ikke jeg ha gjort, sikkert mange som mener det går helt greit, men det reduserer levetiden på motor og drivverk.


Det er i utgangspunktet greit med pulver i den, samt litt av bakgrunnen for at valget gikk til Volvo var min erfaring med min V70 (98 mod).

Den har vært den eneste bilen som har holdt av alt jeg har hatt.

Tanken var at jeg ikke skulle få noen issues, så da sier det seg selv at man bør unngå chipping.

Jeg vil uansett øke kunnskapen min rundt området.



-Skiftefrost væske er ikke dumt, det er igrunn ganske enkelt, er en tappe kran på radiatoren og bak på motoren. også fylle på ny, 50/50 vann og væske.


Jeg så for meg samme triks som med olja, tømme det med slange og pumpe. Kansje flushe den 1-2 ganger for å være sikker på å fått ut all gammel morro.

Du mener 50/50 er optimalt i forhold til extreme situasjoner ?

Noe mer du ville gjort ?



-Det at gps skjermen flimrer er ikke helt normalt vel, ville dratt innom et volvo verksted og fått de til og sett på det, da kan de evt utbedre feilen, og sende regning til han du kjøpte bilen av.

Ser jeg fikk et godt stalltips lenger ned i tråden, skal følge opp.
Det blir verre/mer forstyrrelser på lavt turtal, og det ser visuelt ut til å følge turtall. (Jord støy ?!)

xc70_awd
09/06/11, 18:34
VADIS (Volvo Aftersales Diagnostic Information System) er fint. Blir akkurat samme som BMWs ETK/TIS men har bare ett navn


Godt å høre :)
Sliter veldig med å få kjørt den verken i linux eller windows x64 bit miljø.

Så jeg får nok sette opp en virtuell x32/xpsp3 maskin å dra den in der.



Diagnose på '06 vet jeg ikke hva som er best. Min '98 funker fint med VOL-FCR som er tilsvarende BMWs Carsoft.

Stemmer, det må jeg få opp på min andre v70 (98 mod/2.0)
Den må komme i salgbar stand.

xc70_awd
09/06/11, 18:46
Angåande flimringa på navien, så er dette eit kjent problem, som det er ein fiks på, var i det minste ein garantijobb på min bil, 06 R. Må montere inn ein ekstra kondensator, etter det, var det ingen flimring.

Takker, får stikke innom en volvo forhandler i sverige i løpet av ferien og høre hva de sier.

Det er ikke så plagsomt.