PDA

Vis full versjon : larsverm - 04 S80 2,0T (Erfaringer med S80)



larsverm
09/06/11, 07:49
(Denne tråden begynner med spekulasjoner om å kjøpe S80. At jeg faktisk kjøpte en S80, kommer først i august 2012, på side 4.)


Det er ingen bråhast, men jeg tenker selvfølgelig i blant på å anskaffe en annen (og fortrinnsvis nyere) bruksbil en eller annen gang. Har da sett mest etter 940. Men eksemplarer med noenlunde lav km-stand ser ut til å være svært ettertraktede og småvrient å få tilslaget på.

Så da har jeg etter hvert begynt å lure på: Kan det gå an å prøve seg på de litt mer moderne med forhjulstrekk i stedet? Jeg er jo litt konservativ og skeptisk til slik moderne teknologi, men det er da mange som mener at 850 og V70 m fl er skikkelige saker?

En firkantet stasjonsvogn er veldig praktisk, men jeg synes det er så mange V70er rundt overalt, at jeg begynner å helle i retning S80. Er det lurt? Er det bra biler? Med tanke på økonomi og driftssikkerhet, er det bestemte versjoner eller motorer som en bør satse på eller unngå?

Jeg har sikkert ikke studert nok på det ennå, men jeg har litt vanskelig for å få et godt bilde av hvordan prisnivået er for forskjellige årsmodeller og motorer, eller omvendt, hva man skal forvente hvis man tar utgangspunkt i et forhåndsgitt prisnivå. F eks kr 150.000. Skal man da få en 01, 02, 03 eller kanskje 04? Og hva slags motor og km-stand?

Daniel V
09/06/11, 07:53
Mye forskjellige meninger rundt S80. De er fine, men har HØRT at noen klager over elektriske problemer med vinduer, speil, releer osv. De skal visst være holdbare biler, de er bare litt dyre å reparere :)

larsverm
09/06/11, 08:20
He he, nettopp slikt som kan gjøre det til et litt vel spennende valg, kanskje? ;) I motsetning til en pent brukt 940, er jeg nokså sikker på...

Jan-Einar Jenssen
09/06/11, 08:26
jeg har nå mere trua på å vente til du finner en god 940 :) koster ikke flesk og reparere vis det skulle forekomme noe feil:p

larsverm
09/06/11, 08:39
Ja, jeg har også tro på velprøvd kvalitet. :) De gammeldagse Volvoene er økonomiske nettopp av de grunnene du beskriver: Mest sannsynlig skjer det ikke noe - og hvis det skjer noe er det ikke dyrt. :p Så jeg kommer til å "gjøre hjemmeleksa mi" før jeg evt gjør et slikt vågestykke som å kjøpe en S80. Får høre litt flere meninger først...

Øyvind G
09/06/11, 08:41
jeg personlig elsker utseende på S80, så jeg har sett litt på S80 selv. har ingen erfaring om de er bra eller dårlige, så jeg kommer til å følge med her selv.

av en eller annen grunn, så er de eldste modellene ekstremt billige. hva er grunen til det.

hvis du sammenligner med S60, så er S80 en mye billigere bil. sånn var det ikke når begge modellene var nye. da var det jo omvendt. S80 er jo en luksus bil og skulle være litt dyr og full av utstyr.

larsverm
09/06/11, 09:37
Det virker som om S60 er mer populær og holder prisen bedre, ja. Den virker kanskje mer sportslig og tøff? Så det kan være en nærliggende tanke at S80 er mer bil for pengene. Eller tyder det heller på at man får mer problemer med på kjøpet?

Både S80, V70 og S60 (av den eldre generasjonen) skal være nært beslektet, bygd på samme plattform. Jeg kan tenke meg at de tidlige S80ene (ca 1999) kan ha hatt de fleste barnesykdommene og derfor er til dels markert billigere. V70 og S60 kom i salg noe senere og kan kanskje ha sluppet lettere fra det? Høres det rimelig ut? Og hvordan er så halvgamle S80er (02, 03, 04) sammenlignet med 1999...? Skal jeg først kjøpe en, tror jeg nok ikke det blir av de eldste.

Steen
09/06/11, 10:00
Står litt her om S80 :)

Håper det kan være til hjelp.

http://www.tv2underholdning.no/broom/volvo/s80/1998-2007/

Tom K
09/06/11, 18:04
Det virker som om S60 er mer populær og holder prisen bedre, ja. Den virker kanskje mer sportslig og tøff? Så det kan være en nærliggende tanke at S80 er mer bil for pengene. Eller tyder det heller på at man får mer problemer med på kjøpet?

Både S80, V70 og S60 (av den eldre generasjonen) skal være nært beslektet, bygd på samme plattform. Jeg kan tenke meg at de tidlige S80ene (ca 1999) kan ha hatt de fleste barnesykdommene og derfor er til dels markert billigere. V70 og S60 kom i salg noe senere og kan kanskje ha sluppet lettere fra det? Høres det rimelig ut? Og hvordan er så halvgamle S80er (02, 03, 04) sammenlignet med 1999...? Skal jeg først kjøpe en, tror jeg nok ikke det blir av de eldste.

Kjøp en modell som er et par år etter førsteutgaven, da er som regel alle baresykdommer luket bort

the man
09/06/11, 20:46
Kjøp en modell som er et par år etter førsteutgaven, da er som regel alle baresykdommer luket bort

har selv s80 og er meget fornøyd. Synes de sluker litt bensin (har 2.0 T):)
Jeg har ikke opplevd feil på min men har byttet slitedeler som vanlig. Kan ikke si noe negativt om den. Eneste er at disse bilene er så store at de burde hatt parkeringsensor bak.

Daniel V
10/06/11, 00:03
Ikke for å avspore tråden din, men du har ikke vurdert 850 som et alternativ. Avansert i forhold til en 240, men med en kjørekomfort som er mye bedre. Er også mulig å skru på dem selv uten å måtte donere bort både armer og bein :) Rustpatentene er en god del bedre også :)

Jeg er veldig fornøyd etter overgangen. Selvom jeg bare har hoppet 10 år frem i tid, merker jeg stor forskjell. Det som er litt morsomt er at patentene er de samme som på 07 V70en vår. Eneste forskjellen er bare at det har et eldre design. Her er det også lys som skrur seg på når du låser opp bilen, netting mellom bakseter og bagasjerom osv.

850ene har jo blitt relativt billige, så jeg føler man får mye bil for pengene.

Kort oppsummert en bil med moderne løsninger, som det samtidig er mulig å skru på selv :)

larsverm
10/06/11, 01:03
Tja. En 850 er utvilsomt en mer moderne bil enn en 240 uansett årsmodell - med de fremskritt det medfører. Mine 240er er fra 93, og det har også sine fordeler. Ser strengt tatt for meg at det blir 940 (eller 960?) hvis jeg skal ha en bruksbil som er bare litt nyere. Men det er jo slikt det går an å snakke mer om her. :) Og skal den være enda nyere, blir det jo noe annet enn 850.

Til tross for at det sikkert kan bli andre og dyrere reparasjoner på de mer moderne (og forhjulsdrevne) Volvoene enn på 240 (og 940), virker det som om de fleste regner 850 for ganske bra bil. Og jeg har inntrykk av at det også gjelder for etterfølgere som V70 og S60. Kan det da være at de verste problemene på S80 er på de eldste og at de litt nyere (f eks 2002->) bør forventes å være like bra som V70 og S60 av tilsvarende alder?

larsverm
11/06/11, 12:18
har selv s80 og er meget fornøyd. Synes de sluker litt bensin (har 2.0 T):)
Jeg har ikke opplevd feil på min men har byttet slitedeler som vanlig. Kan ikke si noe negativt om den. Eneste er at disse bilene er så store at de burde hatt parkeringsensor bak.

Oppfatter dette som en stemme "for". :p

Omtrent hvor mye bensin? Sammenlignet med hva, er jo vesentlig. Og er det grunn til å tro at 2,0T er bedre eller verre enn andre motoralternativer i så måte?

Hvilken årsmodell er det?

Øygard
11/06/11, 12:59
har selv s80 og er meget fornøyd. Synes de sluker litt bensin (har 2.0 T):)
Jeg har ikke opplevd feil på min men har byttet slitedeler som vanlig. Kan ikke si noe negativt om den. Eneste er at disse bilene er så store at de burde hatt parkeringsensor bak.

Har du automat eller manuellgir? Dei med automatgir brukar jo litt meir enn dei med manuelt.

apex_s2k
11/06/11, 17:44
Har selv kikket på S80. Det er utrolig fine biler, og med litt mods kan de ble skikkelig fete også.
Selv ville jeg gått for en 2004-> for disse har facelift. Ser ikke så gammelmodige ut lenger. Samt at jeg ville gått for manuell, siden automatkassene til Volvo ikke har det beste ryktet. Og at jeg liker best manuell, selvsagt.
Så jeg stemmer for S80. ;) Eneste som er synd er at de drar i feil ende. Men... S80 er uansett ikke noe bil å leke seg med grunnet størrelsen.

larsverm
11/06/11, 19:12
Har sett en del på bilder og synes vel også at 2004 kan være å foretrekke. Det er nok også realistisk innenfor et prismål på 150.000 - særlig hvis jeg drøyer det til neste år... Selv kan jeg nå strengt tatt si at jeg liker automat - men ikke noe galt å ha manuell heller.

volvoRsport
11/06/11, 19:17
Eneste som er synd er at de drar i feil ende.

Får dem i AWD også ;)

SagaPer
11/06/11, 20:12
Kanskje du skal tenke på sikkerhet også? Har du kjæreste og/eller barn så er jo 850/V70 serien svært mye sikrere enn tidligere modeller. Mye mer utviklet sensorsystem for utløsing av airbager, sideairbager i forseter, samt kollisjonsgardin i nyere modeller. Dette kan bety forskjell på liv eller død i en kritisk situasjon.

Jeg har hatt både 850 (1996), V70 av første (1999 R AWD) og andre (2007 D5) generasjon, samt XC70 i 2009 modell nå, og jeg er skikkelig begeistret for plass og fleksibilitet.

larsverm
11/06/11, 21:57
Å, 240 var verdens sikreste bil i 1976 og mine 93-modeller har dessuten airbag, så sikkerheten er ivaretatt. :D

Men fra spøk til side, selvfølgelig har det skjedd masse forbedringer som kan bli avgjørende i en kritisk situasjon. Jeg er i prinsippet positiv og litt "på gli".

At S80 er en kjempeflott og "i prinsippet bra" bil, er jeg ikke særlig i tvil om. Vel så mye som dens styrker har jeg nok behov for å se på de mulige motforestillingingene - og eventuelt få dem tillbakevist. :)

konso
12/06/11, 17:38
Jeg hadde en 04 mod S80 2,4D, som var drosjekjørt, var gått 244000km når jeg kjøpte den. Hadde den i 2 år, og kjørte på den 40000km.. Nå er det min far som har den. Både jeg og min far er kjempefornøyd med bilen. Den har passert 300000km nå, uten noe spesielt store feil.
Når jeg kjøpte bilen, fikk jeg byttet girboks pga ulyd og sluring på lock-up, og injektorer pga startvansker. Den har gått med BSR tuning fra den var 2 mnd gammel, og har den fremdeles. Nå skal fattern få byttet fjærene bak, for de har blitt myke så tåler veldig lite last før den slår sammen på fjæringa. Ellers er det ikke noe feil med den, er kjempekomfortabel og kjøre, så er en skikkelig langtursbil, og glider.
Trenger ikke gjøre mye for å få dem tøffe. Litt senk, 18-20" felger, mørke ruter og rett type lys så har man kommet langt.

apex_s2k
12/06/11, 17:38
Får dem i AWD også ;)

Stemmer. Det glemte jeg. Men... Da blir kanskje maxpris på rundt 150k litt vanskelig... ;) Hadde helt klart vært digg, da.

Revell
12/06/11, 18:12
skal du bruke 150k på bil? isåfall hadde jeg gått for en S60 eller V70N Naboen hadde en S80 2.5T og han bytta girkasse, Spjeldhus og mye elektrisk som ikke virket som det skulle. S60n holder seg jo også ganske greit i pris + att de er mye penere syntes nå jeg da:)

Men skal du ha en S80 må jo denna være helt gull:) 185HK D5
http://cache.finn.no/mmo/2011/6/5/5/289/305/05_1407508186.jpg
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28930505

Wahl
12/06/11, 18:51
Når du sier nyere teknologi, er vell ikke 850 noe særlig ny lengere. Har selv S80 (-04) med 20" hjul og 2.0T motoren. De blir mye sikkrere en en 940. Min har jo airbag i ratt, dasjbord, taket (gardin). Går ikke an å sammenligne 940 og S80 igrunn, er to helt forsjellige tiår og en god del l mer teknologi. Jeg vill ambefale å kjøpe S80, stor bil, tøff bil, trengs ikke å gjøres stort med.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1353.jpg

RAN Racing
12/06/11, 19:36
Har selv S80 99mod, med 2,4 170hk motoren. i tillegg jobber jeg på volvoforhandler (riktignok skrur jeg opel/saab og honda, men har god innsikt i hvordan volvoene er og)

Ang. pris på S80 kontra S60 er vel dette stort sett pga. popularitet. S80 har vel muuuuuuligens litt gubbepreg ifølge noen, men med litt senk og felg blir det en helt annen bil. Syns personlig S80 er mye finere enn S60, et extra pluss er at S80 er en STOR bil. S60 er en trang bil.

Sammenlignet med en 240 er det selvfølgelig svindyrt å ha S80. MEN sammenlignet med hvilken som helst annen moderne bil med lik teknolgi er det lite feil med S80. Flust med billige deler å få tak i er det å. Er heller ikke mer problem med S80 kontra S60 og V70, er trossalt helt like under, i motorrommet og har bare litt forskjellig dashbord inni.

Kjøreegenskapene på S80 er meeeeeeget oppegåande, i fint landeveistempo ligger den som et strykjern på veien. Nå er det byttet dempere på min til Sachs super sport/touring (ble noe usikker her nå :) ) Dette merkes godt, sammen med 18" dekk blir den fast og fin.

Min bil har grei motorisering, går helt ok. 2l Turboen syns jeg går for dårlig.
Dieselene er bra motorer di og, men minste 2,4d (126hk eller noe sånt) er noe slapp. Men for guds skyld, STYR UNNA 2,5D MOTOREN!!! Volkswagenmotor, drit.

Mine erfaringer og meninger om S80 hvertfall, håper det forklarte litt av det du lurer på :)

locked
12/06/11, 19:41
Volvo 940 er ingen sikker bil. Punktum. Den har karosseriet fra 760 heilt tilbake til 1982 (lansert, konstruksjonen er mykje eldre)

Den har smale rammavangar og er generelt svak i karrosseriet sjølv om den har vore forbedra litt opp gjennom åra. Å gå over til 850/X70 eller V70N/S80 gjorde eg pga sikkerheten. Det er bila som ikkje kan sammenlignast. 940 er en bil som føles stor og trygg men det er slett ikkje uvanleg at førerar av den type bil kjem svært dårleg ut av kollisjon med andre bilar, til og med små bilar av nyare årgang.

Øyvind G
12/06/11, 19:49
Volvo 940 er ingen sikker bil. Punktum. Den har karosseriet fra 760 heilt tilbake til 1982 (lansert, konstruksjonen er mykje eldre)

Den har smale rammavangar og er generelt svak i karrosseriet sjølv om den har vore forbedra litt opp gjennom åra. Å gå over til 850/X70 eller V70N/S80 gjorde eg pga sikkerheten. Det er bila som ikkje kan sammenlignast. 940 er en bil som føles stor og trygg men det er slett ikkje uvanleg at førerar av den type bil kjem svært dårleg ut av kollisjon med andre bilar, til og med små bilar av nyare årgang.

hvis du tenker sikkerhet, så burde du hatt enda nyere bil. blir sikrere og sikrere for hvert år/modell som kommer.

å si at 850 er en sikker bil, blir som å si at 940 er en sikker bil. selv om 850 er produsert etter 940, så betyr ikke det at det er sikkreste bil på jord det heller.

men det er vel egentilig ikke det denna tråden handler om (lag heller en egen tråd som dette kan diskuteres i hvis du/dere vil snakke vidre om dette). trådstarter spør om positive og negative erfaringer om S80. ikke hvem av de gamle bilene som har best sikkerhet.

punktum.

larsverm
12/06/11, 20:20
Spørsmålet om sikkerhet interesserer også meg (som startet tråden) - og det kan fort bli et litt ømtålig spørsmål, i og med at så mye av selvtilliten/tilliten til Volvo ligger samlet i akkurat det punktet: Verdens sikreste bil - uansett tiår, liksom... Påstander som "240/940/850/S80 er (ikke) en sikker bil" har jeg formulert noen betraktninger om før, som vi kanskje heller bør ta i en annen seksjon.

Men kort: Kan man gå ut fra at en gammel, godt vedlikeholdt, ikke betydelig rusten bil ikke er særlig svekket i forhold til da den selv var ny, vil jeg hevde at t o m mine 240er må være rimelig sikre biler. Samtidig er sikkerhet et bevegelig mål, som stort sett beveger seg i en retning, og det er bra. Skal man ha det beste på det punktet, må det vel bli noe helt nytt. I praksis blir det et kompromiss - og for ens totale sikkerhet i bil, sitter vel uansett den mest avgjørende sikkerhetsfaktoren ikke langt bak rattet.

larsverm
12/06/11, 21:34
Det har kommet inn en del nyttige svar her nå - mange takk. :)


skal du bruke 150k på bil? isåfall hadde jeg gått for en S60 eller V70N Naboen hadde en S80 2.5T og han bytta girkasse, Spjeldhus og mye elektrisk som ikke virket som det skulle. S60n holder seg jo også ganske greit i pris + att de er mye penere syntes nå jeg da:)

Er 150.000 mye eller lite å kjøpe bil for? :p Det var litt "tenk på et tall", det der. Det er ikke noe bestemt om min neste bil skal koste så mye eller så lite. Men det kan være greit å ta utgangspunkt i et eller annet når en skal prøve å sammenligne forskjellige variabler.

V70 og S60 er også fine biler. Men jeg synes det er "for mange" V70er som det er. :p Man kan ikke si helt det samme om S60. Jeg skal ikke utelukke S60 eller for den saks skyld V70 helt.

Enkelte som har faktisk erfaring med S80, har nesten bare positive vurderinger. Andre svar kan kanskje tyde på at visse motorversjoner bør unngås. Og hva med girkasser? Er automat skummelt på Volvo i denne aldersgruppen? Hva med elektriske feil? Opptrer slikt tilfeldig, eller kan det først og fremst knyttes til tidlige modeller?

RAN Racing: Det at det er "svindyrt" med S80 sammenlignet med 240, hva ligger i det? Først og fremst at den koster betraktelig mer å kjøpe, eller? Få men dyre feil?

Litt høyere driftskostnader velter ikke privatøkonomien. Men jeg vil ikke ha et uforutsigbart pengesluk.

the man
12/06/11, 21:51
Oppfatter dette som en stemme "for". :p

Omtrent hvor mye bensin? Sammenlignet med hva, er jo vesentlig. Og er det grunn til å tro at 2,0T er bedre eller verre enn andre motoralternativer i så måte?

Hvilken årsmodell er det?

har 2001 modell med automatgir. min sluker vel ca 1,1 mila:) motoren er utrolig bra og jeg var hos volvo ifjor og hadde lyst til å bytte den inn mot xc90. da jeg sa volvo til meg at 2.0t var den en av de beste motorene volvo hadde laget.

Øyvind G
12/06/11, 22:16
synes ikke 1,1 på mila med automatgir på en så stor bil er ille. må huske på at dette er en relativt stor og tung bil og da er det en selvfølge at den bruker mere drivstoff enn en polo.

larsverm
12/06/11, 22:40
Og så har det betydning om 1,1 er i gjennomsnitt ved blandet daglig kjøring eller under de beste omstendigheter ved jevn langkjøring. Min(e) 240(er) med automat får jeg ned i 0,85 (og noen ganger litt under) på langkjøring. Men gjennomsnittet ellers er nok minst 1,1... Bensinforbruket er sikkert ikke så skremmende.

Så 2,0T er et godt motorvalg? En bekjent mener at det med tanke på kostnader kanskje kan være lurt å unngå turbo - fordi at de visst nok må byttes og koster mye. I hvilken grad stemmer det?

Er motoren komfortabel - bra drag også på lave turtall?

Hva med 2,4 uten turbo?

konso
13/06/11, 20:48
Kan legge til info om den S80 jeg hadde. Kjørte den ned på 0.43l/mil (regnet ut på fylte liter og total km) med 2 voksne og 3 barn fra Steinkjer-Dombås-Steinkjer, er ca 60mil den strekka, og ikke akkurat flat eller rett, men fikk kjørt jevnt hele tiden, med en og annen forbikjøring.

Anbefalinga er jo bestanding å se seg ut noen biler, få prøvekjørt de aktuelle ca 1 times tid, eller mere hvis man får lov, og sjekke bilene for ulyder og slikt.
Kjøper man hos forhandlere med garanti så har man litt mere igjen om man oppdager ting like etter at bilen er kjøpt.

larsverm
14/06/11, 18:52
Det var da et svært rimelig forbruk på en slik bil. 126 hk? Eller står "+" for at det er mer...? Og altså ikke en slik VW-diesel som en her fraråder å kjøpe.

locked
14/06/11, 20:42
Og så har det betydning om 1,1 er i gjennomsnitt ved blandet daglig kjøring eller under de beste omstendigheter ved jevn langkjøring. Min(e) 240(er) med automat får jeg ned i 0,85 (og noen ganger litt under) på langkjøring. Men gjennomsnittet ellers er nok minst 1,1... Bensinforbruket er sikkert ikke så skremmende.

Så 2,0T er et godt motorvalg? En bekjent mener at det med tanke på kostnader kanskje kan være lurt å unngå turbo - fordi at de visst nok må byttes og koster mye. I hvilken grad stemmer det?

Er motoren komfortabel - bra drag også på lave turtall?

Hva med 2,4 uten turbo?

hei

trur kanskje at 2.4 uten turbo får litt lavt dreiemoment til en sånn tung bil, samme med 2.0t men du må nesten prøvekøyre og veie opp mot egne ønsker og kvar/kor du skal bruke bilen. På svingete og bratte vestlandsveia får du nok en bedre køyreopplevelse med 2.4t som er tilnærma identisk med 2.0t, det som skille er ecu software, borring og slaglengde.

Diesel støya for mykje, det er først på dei aller siste årsmodellane med piezo injektora motorstøyen har kome ned på et nivå som passar til S80.

Ang. forbruk trur eg at sjølv T6 og til og med V8 AWD går under literen men vil tru du havnar på 0.7-0.9 på dei vanlege motorane.

Turboen er ikkje noko stort problem, og skulle den vere moden for utskifting er jobben enkel og turboen råd å få tak i "over alt" til en ok pris :)

konso
14/06/11, 20:46
I S80 så har 2.4D 131hk. Min var tunet med BSR sin PPC, som gir 197hk og 470nm, og det utgjør virkelig en forskjell på en slik bil. Originalt så er det 280nm ca.

2.5D som ble levert av VW utgikk i 2002 ca, når Volvo lanserte D5/2.4D.

larsverm
17/06/11, 15:59
Får se etter hvert hva det blir til og når. Men kanskje de fleste (alle?) motoralternativene til S80 vil kjennes rimelig tilstrekkelige ut når sammenligningsgrunnlaget er 240 med hele 116 hk/185 Nm.

Daniel V
17/06/11, 20:26
Når du sier nyere teknologi, er vell ikke 850 noe særlig ny lengere. Har selv S80 (-04) med 20" hjul og 2.0T motoren. De blir mye sikkrere en en 940. Min har jo airbag i ratt, dasjbord, taket (gardin). Går ikke an å sammenligne 940 og S80 igrunn, er to helt forsjellige tiår og en god del l mer teknologi. Jeg vill ambefale å kjøpe S80, stor bil, tøff bil, trengs ikke å gjøres stort med.

Snakker du om 850 eller 940 her? Hvis det er 940 du snakker om, så er jeg enig.

Men larsverm, når det kommer til motorer ville jeg nok valgt en D5. Vi har en V70N 07 med 136HK D5 og den er en drøm å kjøre. Veldig godt bunndrag, og drivstoffgjerrig så det holder. Som nevnt over her kjørte vi også fra Oslo til Fredrikstad på 0,43 liter pr. mil.

På bykjøring/småkjøring er det 0.55-0.60 som det varierer mellom. Kan jo legge til at med en skaphenger stappfull av møbler gikk den fra Oslo til Fredrikstad på 0,53l pr. mil. Vil ikke si det er så galt.

Revell
17/06/11, 21:03
Nå er vel ikke 940n den mest usikre bilen heller med Airbagger i ratt, dashbord og seter. Eneste den mangler da er gardina:rolleyes: så den er jeg litt uenig med Wahl;) Men uansett Larsverm se etter en D5 du det er nok det rimligste:)

volvoRsport
17/06/11, 21:39
Vi har en V70N 07 med 163HK D5 og den er en drøm å kjøre.

Er vel en 2,4D 126hk bilen til foreldra dine.

larsverm
17/06/11, 22:32
Men uansett Larsverm se etter en D5 du det er nok det rimligste:)

Altså hvis vi først og fremst fokuserer på drivstoffkostnader, ja? Det plager meg ikke spesielt på 240en heller, for det er jo andre ting som også har vel så stor betydning for økonomien - både innkjøpspris og vedlikehold/reparasjoner. Men bra bunndrag i en kraftig diesel - slett ingen uting.

Daniel V
17/06/11, 23:51
Er vel en 2,4D 126hk bilen til foreldra dine.

Ser nå at jeg skrev feil. Skulle stå 136 ja, ikke 163. Gikk litt fort i svingene bare ;) Det er fordi den er "optimalisert" av forrige eier slik at den yter 136Hk, altså 10 HK mer enn originalt.

Un4Given
18/06/11, 13:49
Jeg har ikke kjørt S80, men har rullet en del kilometer i V70. (Drosjebil) Det burde vel funke ganske likt siden de er bygd over samme plattform.
Den første V70'en jeg kjørte var en 2,4 D5, 163HK, med manuelt gir og framhjulstrekk. Veldig morsom bil å kjøre. Veldig dravillig motor, om man har behov for det, men samtidig rimelig i forbruk. Stort sett så lå den på et forbruk på 0,65 ved blandet kjøring, som drosje.
Har i ettertid kjørt flere V70 med 2,4 D5, i den ca 180HK utgaven med automat og AWD. Disse har vært betraktelig dyrere i forbruk, og ikke i nærheten av samme drakraft som framhjulstrekkern med 163HK. Et problem med disse kan vel sikkert tenkes å være at de har fått sin del av moroa etter veien, om du skjønner hva jeg mener.
Nå var det jo ikke jeg som satt med oversikten over totaløkonomien på den bilen, men jeg kan ikke huske at den var utsatt for noen større utgifter.
Automatkassene på disse har vel kanskje en tendens til å være litt mere ustabile enn manuellkassene ettersom jeg forstår.

larsverm
06/07/11, 21:24
Stadig et interessant spørsmål å tygge videre på.

Men jeg har ennå ikke tatt noen avgjørelse som tilsier at det blir noe av i år...

jacobsen
17/07/11, 17:29
Faren til en kompis har en 07 S80 med D5. turboen gikk til h#¤%" på den, var tydeligvis ikke noe særlig glad i chip :confused:
Men er en utrolig fin og staselig bil

Testdriver
18/07/11, 10:26
Er det kun Volvo som gjelder? får mye annet fint for 150k også :)

larsverm
18/07/11, 11:41
Har sterk dragning mot Volvo. :) Men andre ting går også an, jo da. Mitt nr 2-merke må nok være BMW...

Testdriver
18/07/11, 12:00
I den prisklassen du er ute etter synes jeg du burde vurdere disse også, vil si at man får mye bil for pengene. Husk nybilprisen på disse :)

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=29304570

Eller kanskje en diesel
http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=29516376

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=29583377

jacobsen
18/07/11, 14:13
Har sterk dragning mot Volvo. :) Men andre ting går også an, jo da. Mitt nr 2-merke må nok være BMW...

Du er ikke en saab-gubbe da? :D

larsverm
19/07/11, 20:17
Ikke akkurat Saab-gubbe, nei. Selv om jeg har respekt for at noen synes det er saker. :D

Har ikke tidligere tenkt over at greie E-klasse type 211 ca 2003 også begynner å komme ned i den antydede prisklassen - heller ikke så dumt. Ellers har jeg observert på finn.no en fantastisk 230E 84-modell med 44.000 km til en tilsvarende pris. :D

Revell
19/07/11, 20:22
Un4Given: Og si att S80 og V70 er bygd på samme plattform er feil da minimalt med deler på S80 ikke passer på V70 og andre veien. motor og gir er likt men der stopper det igrunn;) så det blei feil grunnlag;) S60 og V70 derimot mener jeg har mye av de samme delenr:)

larsverm
19/07/11, 21:08
"Plattform" kan nok forstås som litt annet enn at karosserideler og slikt går om hverandre. For fra begynnelsen (ca 1998-2000) ble det faktisk skrevet at S80, V70 og S60 var bygd på samme "plattform" som ble kalt "P2". Hvis jeg ikke blander sammen, var internbetegnelsene P23 for S80, P26 for V70 og P24 for S60.

Likevel er det nok korrekt at S60 og V70 har mer til felles med hverandre enn de har med S80. For S60 og V70 er etter hva jeg kan se i prinsippet sedan- og stasjonsvognutgave av en og samme bil. Modellbetegnelsene og enkle dekorelementer i tillegg til at S60 er en "firedørs coupe" med mer vekt på eleganse enn på det praktiske og at V70 er arvtakeren til tidligere firkantede og praktiske stasjonsvogner, bidrar til at de to kanskje virker mer forskjellige enn de egentlig er.

Det dreier seg vel om et markedsføringsgrep som gikk ut på å skille karosserivariantene skarpere som forskjellige modellserier - og sikkert også på å gjøre V70 til stasjonsvognalternativet til både S60 og S80.

Revell
19/07/11, 21:24
Ikke bare kaross deler men forstillings deler og bakstillingsdeler er anderledes på S80 og V70;) har en bekjent som har Vadis katalogen på både V70 og S80 og ingen av delenr er like og delene er forskjellige

larsverm
19/07/11, 21:35
Nettopp.

Forresten, hva med de nåværende V70 og S80? Er det tilsvarende likheter mellom dem? Burde V70 kanskje egentlig ha hett V80...?

MrX
19/07/11, 21:41
Nåværende S80 og V70 er sedan og stasjonsvognsutgaven av samme bil. S60 er klassen mindre og har jo V60 som stv.

Syns heller at S80 skulle hetet S70, men nå er jo jeg en nostalgiker da.

larsverm
19/07/11, 21:54
I den nye generasjonen skiller S60 seg klart fra V70, ja - og det understrekes av at det nå også er en V60.

Så likheten mellom S80 og V70 var mer enn en mistanke... Oppklarende - jeg hadde ikke fått sett på "bevismateriale" i dette tilfellet.

Revell
19/07/11, 22:21
Nettopp.

Forresten, hva med de nåværende V70 og S80? Er det tilsvarende likheter mellom dem? Burde V70 kanskje egentlig ha hett V80...?Nåværende S80 og V70 er ganske like men ville tro det var noe forskjeller der også. Men det skal ikke jeg si for sikkert siden jeg ikke kjenner til de nye bilene annet enn att V70 og S80 er en biler som ikke lenger skal produseres

larsverm
24/07/11, 22:38
Er det kun Volvo som gjelder? får mye annet fint for 150k også :)

Har ikke tenkt på det på en stund, men med tanke på "litt nyere" bruksbil som ikke er Volvo, har jeg faktisk lenge hatt for meg at jeg vil ha BMW 7-serien E38 (opptil 2001). Men det får vi la ligge her. Har spandert litt service og vedlikehold på 245en nå, så den går nok bra lenge ennå. :)

The Sven
24/07/11, 22:44
Jeg tror nok en S80 er en mye billigere bil å eie enn en tidlig Mercedes W211...

Pluss at Volvoen har et hav mye bedre sittestilling/stoler!

EDIT: angående modellbetegnelsen S80 så var S70 en mye mer snerten bil, S80 er fortsatt i en annen klasse. Det er heller V70 som har blitt større :)

Daniel V
24/07/11, 23:14
Synes ikke den Mercedesen som var linket til her var så dum heller. Onkelen min kjøpte seg en tilsvarende (bare 2004 mod stasjonsvogn) i går, og den var veldig behagelig å kjøre. MAssasje var det i setene foran også :p Det gjorde dem riktignok litt hardere å sitte i, men :p

The Sven
24/07/11, 23:20
Synes ikke den Mercedesen som var linket til her var så dum heller. Onkelen min kjøpte seg en tilsvarende (bare 2004 mod stasjonsvogn) i går, og den var veldig behagelig å kjøre. MAssasje var det i setene foran også :p Det gjorde dem riktignok litt hardere å sitte i, men :p

Nope, setene til Mercedes ER som å sitte på parkbenker. Du må på virkelig dyre biler for å få bra stoler i Mercedes.

The Sven
24/07/11, 23:24
La forøvrig ikke merke til siste bilen Jacobsen linka til. En BMW 5 serie E39 er en god bil :) De motorene er forøvrig også svært drivstoffgjerrige (525d, ikke TDS) og skal være ganske bra.

Aashome
24/07/11, 23:47
Nå er vel Mercedes kjent for å ruste VELDIG. Hadde nok styrt unna mercedes uansett.

larsverm
25/07/11, 00:17
Jeg kjente i hvert fall til eksemplarer av E-klasse 210 som hadde ganske alvorlig rust tidlig. Vet ikke hvordan det er med 211 - har inntrykk av at de så seg nødt til å skjerpe seg på kvaliteten der. Men de begynner tross alt å bli gamle nok til at en bør kunne få noen antydninger nå...

larsverm
25/07/11, 00:31
angående modellbetegnelsen S80 så var S70 en mye mer snerten bil, S80 er fortsatt i en annen klasse. Det er heller V70 som har blitt større :)

V70 2008-> er større enn de tidligere, ja - så hvis det hadde hatt noe å si, kunne det dermed ha vært logisk å kalle den V80, særlig hvis den er så lik S80. Men betegnelsen V70 ble kanskje beholdt fordi at den etter hvert kan sies å ha blitt godt innarbeidet på Volvos bestselgende bil over en god del år?

Angående størrelsesforskjeller på S70, S80, V70 osv: På utvendig lengde, som er "symbolsk viktig" for inndeling i størrelsesklasser, er det hårfine forskjeller mellom f eks 850, S70, alle V70, 240, 740, 940 og S80. Men nok til at en ut fra lengden kan kalle det en "halv klasse" mellom S70 og S80, kanskje?

Daniel V
25/07/11, 00:47
Er vel sant at Merche ruster fort. Nå er jeg ELENDIG på Mercedesbetegnelser, men bestefar har en CLK fra 2004 som har gått 45 000 nå, aldri smakt på salt, da bilen ble bestilt uten vinterdekk, og den har aldri hatt vinterdekk. Han har hatt den fra den var ny, og til tross for at den kun har gått på sommeren, stort sett i pent vær (er jo en cab den han har) så har den jammen meg begynt å ruste på hjulbuekanten bak...

Men det er nå så sin sak.

Er ganske enig med deg larsverm. Synes ikke det er store plassforskjellen i min 95 855, kontra mamma og pappas 2007 V70N. Jeg synes de virker helt like. I alle fall ikke nok til at en legger merke til det.

The Sven
25/07/11, 01:01
Var selvsagt 2008 og nyere jeg mente ja, siden det er denne som har fått mer til felles med S80 enn tidligere :)

Den "halve" klassen merkes iallfall på bakseteplassen, men S80 har jo aldri vært en virkelig stor bil som BMW 7 serie og MB S-klasse.

Testdriver
25/07/11, 13:09
La forøvrig ikke merke til siste bilen Jacobsen linka til. En BMW 5 serie E39 er en god bil :) De motorene er forøvrig også svært drivstoffgjerrige (525d, ikke TDS) og skal være ganske bra.
Det var jeg som linka til mercedesene og bmw`n ;)
Motorene er veldig behagelige å kjøre med, de er stillegående og bra kraft også. Er mye finere gange på en 6 slindret diesel motor kontra D5 til Volvo...

w211 ruster ikke mye som jeg vet. Disse fikk vel også en ny type lakk i 2005 som gjorde dem enda bedre. w210 har litt harde seter (hvertfall stoffsetene) som trenger tilvenning skal det bli bra. Men disse ruster jo ganske mye da, men de er solide og som du ser så ligger det mange både w211 og w210 med høy km stand ute, så de er solide.

gaupe
25/07/11, 13:11
Un4Given: Og si att S80 og V70 er bygd på samme plattform er feil da minimalt med deler på S80 ikke passer på V70 og andre veien. motor og gir er likt men der stopper det igrunn;) så det blei feil grunnlag;) S60 og V70 derimot mener jeg har mye av de samme delenr:)

Dei er bygd på same plattform, den heiter P2, uansett kva du måtte meine om den saken :)

The Sven
25/07/11, 13:14
W211 er plaga med mye elektronikkfeil (ikke så rart mtp hvor mye elektronikk det er på disse bilene kanskje, samtidig skal ikke elektronikk være slitedeler), og harde og vonde stoler er det fortsatt på W211 og W212... Leide en W212 og kjørte over 100 mil i Tyskland/sveits i fjor, fant aldri en god sittestilling, ble sliten i ryggen og det var en drøm å sette seg i S70en til dama når vi kom hjem igjen.

gaupe
25/07/11, 13:15
V70 2008-> er større enn de tidligere, ja - så hvis det hadde hatt noe å si, kunne det dermed ha vært logisk å kalle den V80, særlig hvis den er så lik S80. Men betegnelsen V70 ble kanskje beholdt fordi at den etter hvert kan sies å ha blitt godt innarbeidet på Volvos bestselgende bil over en god del år?

Angående størrelsesforskjeller på S70, S80, V70 osv: På utvendig lengde, som er "symbolsk viktig" for inndeling i størrelsesklasser, er det hårfine forskjeller mellom f eks 850, S70, alle V70, 240, 740, 940 og S80. Men nok til at en ut fra lengden kan kalle det en "halv klasse" mellom S70 og S80, kanskje?

Planen har jo vore at stasjonsvognene (Versatility) skal vere oddetal, så skal sedan vere partal. Men så begynte det å skeie ut med nye C70, og XC60 og V60, så den standarden vart kortvarig.

Å kalle V70 for V80 hadde vorte berre dumt, når V70 har vorte ein av då bilmodellane på markanden der folk faktisk klarar å huske eit nummer.

The Sven
25/07/11, 13:16
Sant som gaupe sier, navnet V70 har på en måte blitt et sterkt "varemerke" for Volvo.

gaupe
25/07/11, 13:18
Sant som gaupe sier, navnet V70 har på en måte blitt et sterkt "varemerke" for Volvo.

Det er nok det veldig mange forbinder med skikkeleg Volvo i dag.

larsverm
25/07/11, 15:42
Var selvsagt 2008 og nyere jeg mente ja, siden det er denne som har fått mer til felles med S80 enn tidligere :)

Den "halve" klassen merkes iallfall på bakseteplassen, men S80 har jo aldri vært en virkelig stor bil som BMW 7 serie og MB S-klasse.

Så er jo også 7-serie og S-klasse biler i en klasse som Volvo aldri har tatt mål av seg å konkurrere i (i hvert fall ennå).

larsverm
25/07/11, 23:04
Planen har jo vore at stasjonsvognene (Versatility) skal vere oddetal, så skal sedan vere partal. Men så begynte det å skeie ut med nye C70, og XC60 og V60, så den standarden vart kortvarig.

Å kalle V70 for V80 hadde vorte berre dumt, når V70 har vorte ein av då bilmodellane på markanden der folk faktisk klarar å huske eit nummer.

Ja, akkurat det nummersystemet var brukt helt "ryddig" i en modellgenerasjon, men nå ser det ut til at de frigjør seg litt fra det og "alt er mulig" - greit nok det. Det har vel mye sammenheng med at også Volvo nå prøver å tilby et større utvalg i andre "nisjer" enn før.

Jeg tror nok også ganske sikkert at grunnen til at Volvo holder på betegnelsen V70 er nettopp det at den begynner å bli godt innarbeidet. For øvrig er det jo av relativt ny dato at Volvo viderefører en modellbetegnelse ved overgang til en ny modellgenerasjon. Tidligere var det snarere omvendt, nemlig at det kom nye betegnelser ved endringer som bare var ganske små (som 850 -> S70/V70) eller større, uten å være "totale" (som 740/760 -> 940/960 eller 140/160 -> 240/260).

Men grunnen til at jeg påpeker det med "V80", er at dagens V70 er både like bred og lang som S80, i motsetning til forrige generasjon, hvor forskjellige tall også markerte en "halv klasseforskjell".

skårland
26/07/11, 19:01
eg vile godt får volvo s80 det er en kjempe behagelig bil og køyre som går greit med enkel justeringa.har sjølv en volvo s80 2l turbo 99mod ,med 19"felgar og sotta vindu runt om,kjøpte den får å sette den i stad og selge men likar den får god til å selge den.har våre litt feil på abs bremsen min biligt med brukte deller so er ikkje noko probelm har vel kosta på min 20tusen i år å det er ink felgar og soting:)gå får s80 du so verte me iallfall 2 i volvo car club norge som køyre det:)
bilen er bilig og forsikre gjenom volvia og bensins forbruke reguleren med høgre foten:)

Revell
26/07/11, 19:12
Dei er bygd på same plattform, den heiter P2, uansett kva du måtte meine om den saken :)Greit med hva du sier men deler og hva som passer om hverandre sier noe helt annet;) Kjenner da folk som jobber på volvo som sier att til å se så like ut er de jaggu meg ulike:p

larsverm
26/07/11, 19:23
Er nok riktig begge deler, det - og ikke noe særlig å krangle om... :p Det blir en diskusjon om ord, på en måte. Etter definisjonen av "plattform" i bilproduksjon er det slik at S80 (1999-2006), V70 (2000-2007) og S60 (2001-2010) er bygd på samme "plattform". Likevel er det altså også slik at S60 og V70 har mer til felles med hverandre når det gjelder karosseri og annet enn de har med S80.

Revell
26/07/11, 19:27
Men skal følge med litt sjøl nå for vurderer selv og handle S80 D5:) Har kikket på en med alt utstyr 2001 modell med D5 og 136hk Champagnfarget med beige interiør gått 200.000km til den nette sum av 78.000,- eller 940n og 10k imellom:) (ikke annonsert S80n enda)

MrX
26/07/11, 19:32
136hk D5?

larsverm
26/07/11, 19:38
Eldre S80er kan kjøpes nokså billig. Men blir det for billig...?

volvoRsport
26/07/11, 20:04
Men skal følge med litt sjøl nå for vurderer selv og handle S80 D5:) Har kikket på en med alt utstyr 2001 modell med D5 og 136hk Champagnfarget med beige interiør gått 200.000km til den nette sum av 78.000,- eller 940n og 10k imellom:) (ikke annonsert S80n enda)

Hvis det er en D5 er det isåfall en 2002 modell (mulig registrert seint 2001), med 163hk.

Revell
26/07/11, 20:13
163 mente jeg gjekk litt fort i svingane:p men er den verdt prisen tru? og enda viktigere er den en dieselgjerrig pendlebil?

Testdriver
26/07/11, 20:28
163 mente jeg gjekk litt fort i svingane:p men er den verdt prisen tru? og enda viktigere er den en dieselgjerrig pendlebil?
Skal vel være verdt penga hvis den er sånn som du beskriver, altså i vanlig bruksstand...

De er vel snill på forbruket vil jeg tro, er det manuell?

aarnes
26/07/11, 20:36
163 mente jeg gjekk litt fort i svingane:p men er den verdt prisen tru? og enda viktigere er den en dieselgjerrig pendlebil?

samme som V70 og S60 med tilsvarende motor.
ja den er gjerrig. nå vet ikke jeg åssen det er med original motor (siden min var original i ca 3 dager) men her er min erfaring:

80km/t = 0,5/mila (innemellom litt under og)
100km/t og oppover = 0,6-0,7

Har foreløpig ikke fått den over 0,7 på små og bykjøring (målt etter hvor mye diesel jeg slipper på i forhold til antall kjørte km)

så ja - det er en knallgod pendlerbil. føles litt som å kjøre en sprek stressless.

Revell
26/07/11, 22:07
Skal vel være verdt penga hvis den er sånn som du beskriver, altså i vanlig bruksstand...

De er vel snill på forbruket vil jeg tro, er det manuell?(E)manuell ja:D

Testdriver
27/07/11, 11:37
(E)manuell ja:D
Bruker ikke mye diesel da :) Er jo egentlig ypperlig pendlebil. God komfort og skikkelige seter!

YingYong
27/07/11, 21:57
Hei!
Litt OT, men har kjøpt meg en 07 S80. Den er utstyrt med trepaneler, noe jeg ikke synes er veldig kledelig. Mitt spm er da om det er vanskelig å bytte ut og kostbart å kjøpe nytt? Eventuelt om disse vil passe? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29067859
Han skriver at de muligens vil passe i S80. Noen som vet?
Btw korriger meg om jeg har postet dette innlegget på feil sted

larsverm
06/09/11, 22:08
Noen ganger drøye prisforskjeller på S80. Sammenlign prisen på disse to, som begge befinner seg i mitt strøk:

Volvo S80 2.0 Turbo 1998, 208 000 km, kr 59 585,-

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29518107

Volvo S80 2.5 D 1999, 139 500 km, kr 155 000,-

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29508168

Alfs80
07/09/11, 16:12
Kjøpte min første volvo s 80 Diesel i mars i år og vet at hereter blir det Volvo for alle penger

larsverm
05/08/12, 22:25
Nå har jeg kjøpt en S80 - 03/04 180 hk automat. Har kjørt rundt 40 mil med den nå, og den virker som en bra bil. :)

The Sven
05/08/12, 22:48
Nå har jeg kjøpt en S80 - 03/04 180 hk automat. Har kjørt rundt 40 mil med den nå, og den virker som en bra bil. :)

Gratulerer :)

gaupe
06/08/12, 05:56
Nå har jeg kjøpt en S80 - 03/04 180 hk automat. Har kjørt rundt 40 mil med den nå, og den virker som en bra bil. :)

Det er ein bra bil også :) gratulerer :)

MrX
06/08/12, 07:38
Ett solid sprang opp i forhold til 240 hvertfall. 240 er ikke på noen som helst måte en dårlig bil, men det er jo tross alt ett design fra nitten pil og bue, så man merker godt at en s80 er litt mere moderne.

larsverm
06/08/12, 09:51
Enig. Jeg har kjørt så mange 200-milsturer med 240 at jeg må kunne fastholde at en 240 i god stand er en svært bra bil. Likevel kjennes S80 annerledes på en god måte. Stødig og godt dempet. Og relativt sterk og rask. Jeg prøver å hente meg opp på hva de forskjellige ukjente funksjonene er og hvordan de virker. Jeg prøver å finne funksjonsfeil, men jeg har ikke sikkert kunnet påvise noen ennå. :p

For dem som kjenner Toy Story-filmene: S80 er Buzz Lightyear - 240 er Woody. :)

gaupe
06/08/12, 10:11
S80 er ei flytande sky som ein styrer med telepati, 240en er ein liten og smidig kar som smett hit og dit :) Men ja, s80 er ein glitrande bil, om den trekk på bakenden også :)

Wahl
06/08/12, 10:20
Gratulerer med god bil, har en slik selv, 04 2,4D 163 hk, hva sier forbruket ditt?

larsverm
06/08/12, 10:25
God bildebruk. :p 240 er hele 12 cm smalere enn S80, men bare marginalt kortere. Og 70-tallsmodellene med feite støtfangere er lengre enn S80. Hvor mye bredden har å si for håndterbarheten er jeg ikke sikker på, men to ting gjør at S80en krever tilvenning på parkeringsplasser osv: Den får ikke svingt like brått - og så ser jeg ikke hvor den slutter! Når jeg kjører 240, har jeg et stort "stuebord" foran meg med klart definerte hjørner - i S80 ser jeg bare frontruta og så knapt noe som helst foran. Men ellers en deilig bil. At den ikke trekker på bakhjulene får jeg prøve å leve med. :p

larsverm
06/08/12, 10:33
Gratulerer med god bil, har en slik selv, 04 2,4D 163 hk, hva sier forbruket ditt?

Takk. :)

Men nå er det altså bensin jeg har, 2,0 Turbo 180 hk - jeg var ikke så presis... :p Litt av poenget med denne motortypen skal nok også være forbruket, men som diesel får det ikke blitt. Erfaringsgrunnlaget mitt så langt er mangelfullt, men det kan se ut til at 0,8 pr mil på langkjøring bør være realistisk, omtrent som jeg er vant til fra før med 240. Men 2,0 Turbo liker turtall hvis man vil ha krefter.

gaupe
06/08/12, 10:42
God bildebruk. :p 240 er hele 12 cm smalere enn S80, men bare marginalt kortere. Og 70-tallsmodellene med feite støtfangere er lengre enn S80. Hvor mye bredden har å si for håndterbarheten er jeg ikke sikker på, men to ting gjør at S80en krever tilvenning på parkeringsplasser osv: Den får ikke svingt like brått - og så ser jeg ikke hvor den slutter! Når jeg kjører 240, har jeg et stort "stuebord" foran meg med klart definerte hjørner - i S80 ser jeg bare frontruta og så knapt noe som helst foran. Men ellers en deilig bil. At den ikke trekker på bakhjulene får jeg prøve å leve med. :p

Store forskjellen ligg mykje i sporvidde og akselavstand, 240en har akselavstanden til ein liten bil.

Wahl
06/08/12, 10:46
Takk. :)

Men nå er det altså bensin jeg har, 2,0 Turbo 180 hk - jeg var ikke så presis... :p Litt av poenget med denne motortypen skal nok også være forbruket, men som diesel får det ikke blitt. Erfaringsgrunnlaget mitt så langt er mangelfullt, men det kan se ut til at 0,8 pr mil på langkjøring bør være realistisk, omtrent som jeg er vant til fra før med 240. Men 2,0 Turbo liker turtall hvis man vil ha krefter.

Bruker altså mindre en min forrige S80, hadde 2.0T bensin jeg også å brukte 0,95 ca :) Uansett en god bil å kjøre, lenge siden girboks ble flucha ? Kan lønne seg å gjøre det om det er lenge siden sist :)

larsverm
06/08/12, 11:35
Store forskjellen ligg mykje i sporvidde og akselavstand, 240en har akselavstanden til ein liten bil.

Etter dagens standard, ja. Firkanten som beskrives av hjulenes plassering har blitt gjort større med årene - det gjelder biler i alle størrelsesklasser. 240 er først og fremst et noe oppdatert 60-tallsdesign...

larsverm
06/08/12, 12:03
Bruker altså mindre en min forrige S80, hadde 2.0T bensin jeg også å brukte 0,95 ca :) Uansett en god bil å kjøre, lenge siden girboks ble flucha ? Kan lønne seg å gjøre det om det er lenge siden sist :)

Jeg vet ikke - det ser ut til at vanlige servicer har blitt utført (siste ved 134.000 km, gått 146.000 nå), men ytterligere detaljer om hva som har blitt gjort har jeg ingen dokumentasjon på. Går inntil videre ut fra at "standard prosedyre" har blitt fulgt og at det har vært tilstrekkelig siden bilen har en nokså moderat km-stand. Det har vært en eier mesteparten av tiden og serviceheftet er stemplet Bilia på hver service. Virker ryddig og betryggende. :)

Har prøvd å lese meg litt opp og har inntrykk av at det "offisielt" ikke skal skiftes olje på girkassa - og at dette sikkert er en viktig grunn til problemer som noen har hatt. Så kanskje er det på sin plass med oljeutskylling til neste år. Da bør det uansett bli "hovedservice" med bytte av registerreim også.

Jeg kan foreløpig ikke si noe særlig sikkert om bensinforbruket, jeg bare anslår ut fra forbruksmåleren så langt. Jeg mistenker at det kan bli fristende å gi litt gass, og at dette får stor innvirkning på forbruket. Muligens kan cruisekontrollen bli bra for både komforten og økonomien på langkjøring.

Wahl
06/08/12, 12:47
Ambefaler deg å bytte olje på girboks i allefall, Volvo har ingen faste interval på dette, men 60.000-80.000 er ambefalt :) Gjorde det på min gammle etter at den gira hardt, kjente omtrent ikke giringa etterpå, da var å oljen nesten sort, skal være rød :) men dette kan du selv sjekke på påfyllingsrøret, altså fargen på oljen :) Ligger på venstresiden i motoromet, på girboksen, en gul knopp som du bare drar ut et clips å drar opp :)

larsverm
06/08/12, 13:02
Fint, da blir det sikkert enkelt å sjekke. :) For øvrig synes jeg den girer pent som den gjør nå, så kanskje det er et godt tegn?

Wahl
06/08/12, 13:10
Fint, da blir det sikkert enkelt å sjekke. :) For øvrig synes jeg den girer pent som den gjør nå, så kanskje det er et godt tegn?

Ikke dumt det, men kan være griet å bytte før man får syntomer på at den girer hard :)

gaupe
06/08/12, 13:19
Fint, da blir det sikkert enkelt å sjekke. :) For øvrig synes jeg den girer pent som den gjør nå, så kanskje det er et godt tegn?

S80 bensin slit veldig mykje mindre på oljen enn dei større bilane med diesel, min S80 AWD gira kjempefint med 150k på kassa, trur ikkje den var bytta nokon gang, og ikkje var den spesielt svart heller.

Joakim
06/08/12, 16:59
har du link på bilen din? er selv glad i s80 :-) gratulerer med ny bil foresten!

larsverm
06/08/12, 23:28
Mange takk. :) Jeg har ikke lagt ut noen bilder ennå, men jeg skal komme til det en dag snart...

larsverm
06/09/12, 21:43
Jeg har ikke somlet meg til å administrere bilder av biler de siste ukene...

Men jeg søkte litt rundt etter stoff om min bil, og fant bl a følgende:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=24297

Ikke noe spesielt med teksten, men det morsomme er at den avbildede svarte S80en faktisk er min bil. :D

Mikael
11/09/12, 13:11
Fornøyd med bilen?

Skal selv handle meg en '00 S80 imorgen, med 2,0t og automat. Flotte biler :)

larsverm
11/09/12, 20:39
Ja, fin bil. :) Og jeg må si meg fornøyd, delvis fordi at det er en bra bil å kjøre med, men også fordi at det ikke har dukket opp feil så langt. Jeg kjørte litt over 3.000 km i løpet av første halvpart av august, så jeg kan nokså sikkert fastslå at det ikke har ligget alvorlige problemer på lur.

Fra før er jeg vant til 240, og det som først og fremst kan kjennes som en ulempe ved S80en, er at den er vanskeligere å håndtere på parkeringsplasser og andre litt trange steder. Det er ca 12 cm forskjell på bredden, og det kan sikkert ha litt å si - men jeg erfarer at det først og fremst er to andre ting som teller, og det er at S80en er mindre oversiktlig i formen (lav i fronten, rundere hjørner) og at den ikke svinger like brått ved fullt rattutslag (typisk for forhjulstrekk).

Ikke helt ideell som bybil - men god på langtur. :) Stødig, god å sitte i - og godt dempet både på vibrasjoner og veistøy.

larsverm
20/03/13, 20:03
Enda et argument for 04-modell S80: I dag ble den EU-godkjent på første forsøk. :p Eneste påpekte feil var sprekk i glasset på et tåkelys under støtfangeren foran, noe som jeg selv ikke hadde lagt merke til.

gaupe
20/03/13, 20:43
Eneste påpekte feil var sprekk i glasset på et tåkelys under støtfangeren foran, noe som jeg selv ikke hadde lagt merke til.

Er nok ikkje uvanleg. Eg kjøpte nye på den eg hadde, men rakk aldri å bytte dei, før eg solgte den.

The Sven
20/03/13, 21:05
Er nok ikkje uvanleg. Eg kjøpte nye på den eg hadde, men rakk aldri å bytte dei, før eg solgte den.

Ikke så rart det, den forsvant vel omtrent samme dag som du la ut annonse ;)

gaupe
20/03/13, 21:20
Ikke så rart det, den forsvant vel omtrent samme dag som du la ut annonse ;)

Haha, kjip som eg er, så tenkte det skulle få vere ein ting som skulle få vere med på handelen, om det vart pruta på, det vart det ikkje, så dei ligg her :)

larsverm
20/03/13, 22:08
Kanskje du ikke har mer bruk for dem enn at du kan selge dem da? :p

gaupe
20/03/13, 23:38
Kanskje du ikke har mer bruk for dem enn at du kan selge dem da? :p

Jada, hadde tenkt å prøve å returnere dei, men det har jo ikkje blitt. Har 2006-markeringslys også

larsverm
21/03/13, 22:18
Har du noe jeg har bruk for, kanskje vi finner en anledning til sommeren...?

larsverm
22/07/13, 21:09
På tide med service på S80en. Det fokuseres en del på at det er billigere i Sverige. Jeg har nå fått en prisangivelse på litt over kr 10.000 hos et Volvo-verksted i Sverige. Er det innenfor hva som er rimelig? Det dreier seg da om 160.000 km-service, som innbefatter registerreim, på en 2004 S80 2,0T.

gaupe
23/07/13, 01:00
Er ikkje du nær Østli på Elverum? Dei brukar å ha snille prisar.

larsverm
23/07/13, 12:47
Kan høre med dem også, ja. Og da får jeg litt mer inntrykk av priser.

Mer virker prisen i Sverige rimelig/urimelig? Det er Helmia i Arvika.

Mikael
23/07/13, 20:39
160.000km service kostet 7600 på Brandt Bil i Uddevalla på min '99 S80.
Det inkluderte blant annet komplett reimpakke, alle filtre, bremsevæske, servoolje, motorolje, byttet veivhusventilasjon, mykvareoppdatering osv.

larsverm
28/07/13, 20:48
Vil gå ut fra at min service også vil innbefatte "det den skal". Men jeg har tydeligvis ikke funnet det billigste alternativet... Har også hørt med Østli på Elverum, og der ville jeg også ha fått en mer gunstig pris, men det jevner seg litt ut med prisen for å skifte olje på automatgirkassa, hvor det er noe forskjell i den andre retningen.

Jeg ser meg av praktiske grunner (bl a tid) nødt til å ta det som planlagt, ellers kunne jeg jo med fordel ha tatt det et annet sted.

larsverm
19/08/13, 20:37
Har hatt service på S80en som planlagt - så dyrt som ventet, dermed ingen overraskelser. :p

Verkstedmannen hadde satt opp ca fem punkter med slitedeler på undersiden som begynner å få merkbar slitasje, men det var ingen hast med å få det gjort nå. Så da er nok det ting som det er greit å ta litt senere, kanskje til neste år.

Det kan kanskje virke som at bilen går litt bedre etterpå, men vanskelig å være sikker. Oppgitt verdi for gjennomsnittsforbruk har nå vært nede i 7,7 l/100 km - på langkjøring i fjor fikk jeg den aldri under 7,9.

jacobsen
19/08/13, 21:06
Hva var de fem punktene? :)

Dieselsmoke
26/08/13, 06:49
Langt fra Hammerfest til elverum/arvika. Med mindre du er militær på rena da :) Bilder av bilen?

larsverm
29/08/13, 13:47
Langt fra Hammerfest, ja - men jeg kommer egentlig fra Åsnes (Solør) og tilbringer noen uker der om sommeren. :)

Bilder kan vi se i annonsen fra jeg kjøpte bilen for så vidt over et år siden:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36183622

Klikk på biltesten nederst i annonsen, så kommer jammen samme bil igjen. :)

Punktene som ble notert på verkstedet var begynnende sprekkdannelse i noen slanger og annen gummi - og dessuten sprekk i et tåkelys under støtfangeren og fukt i et blinklys.

Dieselsmoke
29/08/13, 15:06
Veldig fint interiør i den. Og heldigvis ikke sølv/champagne utvendig. Fin bil :)

larsverm
29/08/13, 15:36
Jeg var egentlig ikke på utkikk etter bestemte farger - det var god pris som gjorde at jeg bestemte meg for å reise og se på denne. Men med en gang jeg så den hos forhandleren, slo det meg at det var en veldig fin bil. :) I ettertid får jeg si at jeg liker både lakken og interiøret godt. Flere har påpekt at interiøret er flott - visst nok "sports-skinn"? Selv har jeg aldri kjørt noen annen Volvo med forhjulstrekk (bortsett fra på Volvos testbane i sommer), så jeg sitter ikke med noen klar oppfatning om hva slags interiørtyper som skulle være mindre attraktive... :p

Dieselsmoke
29/08/13, 15:42
Kjedelig grått/beige stoff er jo kjipt. Har intrykk av at disse bilene ofte er lyse i fargen utvendig. Så svart er nok en mer attraktiv farge for meg ihvertfall. Ser liksom litt mer ekslusivt ut da også :)

larsverm
29/08/13, 20:13
Ja, en fetter som så bilen samme dag som jeg hentet den, mente den så ut som en "stortingsbil", og det er det kanskje noe i. :p Dessuten syntes han at den så klart dyrere ut enn hva jeg hadde betalt for den. Godt kjøp. :)

Mikael
02/09/13, 11:24
Du har sportseter ja :) Gode seter det. Er veldig fint med sort og facelift, blir en fin kombo!

gaupe
02/09/13, 13:44
Er gode seter dette ja, interiøret kan eg verkeleg styre meg for, var identiske med dette i den eg hadde også. Desse bilane ser bra ut i sølv, når dei har xenon-lysa i svart og litt detaljar som bryt opp, og eg likar vanlegvis ikkje sølv.

larsverm
02/09/13, 21:48
Ja, jeg har sett på forskjellige eksemplarer fra før (bare fra utsiden), og synes helt klart endringene på 04-modellen gjør seg godt i andre farger også.

larsverm
04/01/14, 18:45
Det ser ikke ut til at det er mye som må gjøres med denne bilen - solide saker. :) Men jeg har hatt et lite problem med at et av vinterdekkene har sluppet ut luft ganske langsomt. Det viste seg at ventilen var gammel og dårlig, så nå er den byttet ut.

For øvrig hjelper det å kikke litt i instruksjonsboken når en har fått seg så avansert bil. :p Jeg har aldri før fått knappene til høyre på rattet til å virke. Men nå fant jeg ut at jeg kunne skru av telefonsystemet (som jeg så langt ennå ikke har prøvd...), og da kunne jammen knappene brukes til å skifte spor på CDen og justere volumet. I tillegg har jeg funnet ut at noen knotter på spilleren som ser mest ut som trykknapper, også kan skrus på. Dessuten viser det seg at jeg ikke har sju høyttalere, som jeg lenge har trodd, men hele ni! Jeg kan visst være litt treg i blant. :D

ovlov86
04/01/14, 19:30
Få ut noen bilder av bilen da. :-)

larsverm
04/01/14, 20:54
Greit, jeg får ta noen en gang snart i halvveis dagslys (det er det man får her så langt nord på denne tiden). :p

ovlov86
04/01/14, 21:56
Godt nok. Hehe. :)

Daniel V
05/01/14, 12:41
Mange som brenner seg på det der med telefonen ja :) Godt du fant ut av det :) Forøvrig var det masse snakk om det i tråden til Nero :p

gaupe
05/01/14, 20:00
Eg forstår ikkje korleis dette med knappane på rattet kan vere så vanskeleg..... Om du står i telefonmodus, så berre trykker du deg ut ved hjelp av raud telefonknapp. Navi går på eige system.

larsverm
05/01/14, 21:56
Det var ikke mye vanskelig, jeg hadde bare aldri sett ordentlig på det før nå. Denne bilen har tydeligvis mer knapper enn jeg bryr meg om å sette meg inn i på bare litt over ett år. :D

larsverm
26/02/14, 09:33
Har akkurat fått på nye vindusviskerblader. Men det ble litt tvil om hvilken type det skulle være. I kataloger/oversikter i butikken står det på S80 I (P23) et skille mellom "tradisjonell" og mer moderne type på sommermånedene 2004. Men min. som er registrert og dermed produsert i god tid før det, hadde den nyere typen viskere.

ovlov86
26/02/14, 11:12
Fortsatt ingen bilder? :p

larsverm
26/02/14, 18:54
Å det var det, ja. :p Jo, nå har det omsider blitt brukbart med dagslys her. Men nå ser jeg at jeg må få vasket bilen før jeg føler for å ta noe bilde. :D

larsverm
07/04/14, 12:10
Har kjøpt og satt i SIM-kort i telefonen... :)

Testdriver
17/06/14, 15:00
Har de nyere S80`ene (slik som du har larsverm) bedre kvalitet enn de første? Har det kommet noen "konklusjon" om det i denne tråden?
Er det samme automatkasser i de første bilene og de senere, eller har den blitt forbedret på de senere? Har disse automatkassene bedre holdbarhet enn geartronic kassene som kom på andre Volvoer rundt samme år?

ovlov86
17/06/14, 15:02
Å det var det, ja. :p Jo, nå har det omsider blitt brukbart med dagslys her. Men nå ser jeg at jeg må få vasket bilen før jeg føler for å ta noe bilde. :D

Fått vasket bilen enda? :p

gaupe
17/06/14, 15:11
Har de nyere S80`ene (slik som du har larsverm) bedre kvalitet enn de første? Har det kommet noen "konklusjon" om det i denne tråden?
Er det samme automatkasser i de første bilene og de senere, eller har den blitt forbedret på de senere? Har disse automatkassene bedre holdbarhet enn geartronic kassene som kom på andre Volvoer rundt samme år?

Ja, det har vore løpande oppdateringar. Det var hovudsakleg dei par første åra som hadde barnesjukdomar, sidan dette var første åra på ny plattform og mykje store endringar.

Om ein held seg unna rekkeseksarane med GM-kassa, så burde ein ikkje vere plaga med automatkassene.

Daniel V
17/06/14, 22:35
Har vært mye oppdateringer ja, men mange av dem finner du også igjen i de gamle fordi det har vært garantisaker. :) Automatkassene er like hele veien, og de funker veldig bra så lenge de er tatt vare på. Min har rullet 332 000km nå uten problemer med automaten, så det er klart at dette er rimelig bra biler :)

gaupe
18/06/14, 08:32
Har vært mye oppdateringer ja, men mange av dem finner du også igjen i de gamle fordi det har vært garantisaker. :) Automatkassene er like hele veien, og de funker veldig bra så lenge de er tatt vare på. Min har rullet 332 000km nå uten problemer med automaten, så det er klart at dette er rimelig bra biler :)

Automatkassene er ikkje like heile vegen nei. Firetrinns var kun på dei aller første, med femmar, så har ein tre/firetrinns frå GM på seksaren, desse har det også vore endringar på. Deretter kom femtrinnskassa på 2000-modellen med sugefemmar, denne har også hatt ein revisjon, på 03/04-modellen. Så det har skjedd ein del ting her også.

Daniel V
18/06/14, 09:39
Automatkassene er ikkje like heile vegen nei. Firetrinns var kun på dei aller første, med femmar, så har ein tre/firetrinns frå GM på seksaren, desse har det også vore endringar på. Deretter kom femtrinnskassa på 2000-modellen med sugefemmar, denne har også hatt ein revisjon, på 03/04-modellen. Så det har skjedd ein del ting her også.

Men det er jo ingen som kjøper sekseren, for den girkassa ødela jo hele opplevelsen! :) Mente i hovedsak 5 trinnsene da de er så og si uendret hele tiden. Var visst ikke noen voldsom endring i 03/04 etter hva jeg har lest. De sier jo at den gamle 4-trinnsen er den mest holdbare av dem. Altså AW-50-42.

gaupe
18/06/14, 12:09
Men det er jo ingen som kjøper sekseren, for den girkassa ødela jo hele opplevelsen! :) Mente i hovedsak 5 trinnsene da de er så og si uendret hele tiden. Var visst ikke noen voldsom endring i 03/04 etter hva jeg har lest. De sier jo at den gamle 4-trinnsen er den mest holdbare av dem. Altså AW-50-42.

Det må ha vore ei endring der ein plass, dei kassene oppfører seg vesentleg anneleis enn dei første femtrinnskassene.

Det er jo ein del rekkeseksarar på marknaden, og dei er etterkvart vorte latterleg billig, spesielt med gåen girkasse. Det fantes faktisk ein rekkeseksar med manuell kasse også, men veit ikkje om nokon kjøpte den ;)

AW50-42 kassa klarar eg ikkje å like, AW55-50 synest eg er ei fin kasse, og TF80-SC kom aldri til S80en.

Den som stod i S80en eg hadde, har faktisk vore den kassa som flaut best av alle kassene, men det hadde nok mykje med motorkarakteren i 2,5Ten, ikkje noko villhingst det.

larsverm
18/06/14, 22:00
Har de nyere S80`ene (slik som du har larsverm) bedre kvalitet enn de første? Har det kommet noen "konklusjon" om det i denne tråden?
Er det samme automatkasser i de første bilene og de senere, eller har den blitt forbedret på de senere? Har disse automatkassene bedre holdbarhet enn geartronic kassene som kom på andre Volvoer rundt samme år?

Jeg har ikke mye å sammenligne direkte med selv, siden denne S80en er den eneste Volvo med forhjulstrekk som jeg har videre erfaring med så langt. Men det har ikke vært noe å utsette på kvaliteten i de nesten to årene jeg har hatt den, så det kan kanskje telle som en anbefaling. :)

larsverm
05/03/15, 14:10
Det ble fire nye piggfrie vinterdekk på S80en for noen uker siden - Hakkapelliitta R2. Og nå blir det snart 180.000 km-service, noen planlagte vedlikeholdsreparasjoner og EU-kontroll.

Daniel V
05/03/15, 17:57
Men fortsatt ingen bilder, selv om du har eid bilen i to år! :p

larsverm
05/03/15, 20:57
Men bilen finnes, jeg lover.:D

Har ikke vært ivrig med kameraet og slikt, får innrømme det. Nå kan jeg som i fjor på denne tiden forresten nevne at dagslyset er på god vei tilbake her i Finnmark, så... :D

Interesserte har sikkert allerede fått med seg annonsebildene som jeg har vist til noen ganger, så det holder vel ikke nå.

gaupe
05/03/15, 21:20
Er så vanskeleg å finne nokon som framkallar bileta no til dags!

larsverm
06/03/15, 16:23
Ja, fotoforretningene i denne byen har gitt seg. Men jeg har nok et digitalt kamera liggende et sted!

MrX
06/03/15, 22:41
Du får ta deg en tur over sennalandet til Alta, her er det full drift i fotobutikken.
Fornøyd med piggfridekkene i hammerbyen? Kjørte en periode arbeidsbil der med piggfritt, var støtt og stadig problematisk i bakken opp til prærien når det var nullføre.

larsverm
07/03/15, 04:36
Jeg har aldri blitt stående i bakken oppover, som jeg i og for seg kjører til stadighet - selv om jeg sant å si ikke er avhengig av å kjøre der hver dag - heldigvis, kanskje...

Øygard
07/03/15, 23:01
Ja, fotoforretningene i denne byen har gitt seg. Men jeg har nok et digitalt kamera liggende et sted!

Må finna det fram og bruka det då :) Me likar bilde :)

larsverm
18/03/15, 19:25
Et mer presserende ærend enn bilder aller først: :p

Det er tid for EU-kontroll, og for å få den igjennom, må det byttes flere slitedeler. Dette kunne jeg strengt tatt mistenke, for det har nok vært mer knirking og knaking i det senere enn det var da jeg kjøpte bilen.

2er-feil på:

Sprekker i bremseslange, fremre begge sider
Stor slitasje, indre endeledd, venstre
Stor slitasje, ytre endeledd, venstre
Stor slakk i foringer foran
Stor slakk i foringer bak
Håndbrekkwirer

Verkstedet nevner en pris på ca 15 lapper for dette. Jeg har i utgangspunktet ikke mange alternative måter å løse slike ting på - spørsmålet til dere her blir bare om dette er noenlunde innenfor den størrelsesorden man må regne med. Det er jo litt deler og noen arbeidstimer til drøyt kr 1000 med mva...

sekse
18/03/15, 21:26
Uten å ha regnet på det så synes jeg 15k for alt det der høres veldig rimelig ut :)

larsverm
18/03/15, 22:21
Altså ingen spesiell grunn til å begynne å vri seg rundt for å slippe unna. :D Nei, en må regne med at det koster litt iblant - og med dette vil jeg vel ha fått ordnet mye vedlikehold for noen år fremover, kanskje.

sekse
18/03/15, 22:26
Altså ingen spesiell grunn til å begynne å vri seg rundt for å slippe unna. :D Nei, en må regne med at det koster litt iblant - og med dette vil jeg vel ha fått ordnet mye vedlikehold for noen år fremover, kanskje.

Den blir nok ikke gratis å ha etter det men det er jo lov til å håpe :)

larsverm
18/03/15, 23:10
Må nok regne med noen tusen i året - får bare håpe det ikke vil kjennes som et vedvarende vilt pengesluk. :p

jacobsen
19/03/15, 16:46
15000 var ikke så fryktelig ille :) Er det spesifisert hvilke foringer som er slitte?

larsverm
20/03/15, 14:04
Vet ikke hvor mange det skal være, men det står stor slakk i foringer - foran, indre - bak, indre.

Øygard
22/03/15, 21:26
Sikkert stabstagforingane då.

Christian
22/03/15, 22:28
Det skal stå et punkt foran hver feil, det punktet kan du sjekke på listen lenger opp på eu-seddelen.

Men jeg tipper det er snakk om bærearmsforinger foran, ganske vanlig feil på disse bilene.
Skulle det være stabstagforingene foran kan det bli en dyr affære da di er vulket fast i staget og finnes ikke som ettermarkedsdel, man må byte hele staget.
Det er ikke sikkert verkstedet har tatt høyde for det i kalkylen du har fått, som forøvrig virker riktig i.h.h.t. manglene som er listet.

larsverm
22/03/15, 22:53
Jeg var innom og forhørte meg på verkstedet og jeg mener å huske at bytte av stab.stag var nevnt, selv om det muligens ikke er spesifisert på kontrolldokumentet. Så jeg antar at det er tatt med i beregningen.

Børge Vikebø
24/03/15, 10:54
Er vel ikke løse foringer på stabstagene foran/bak på disse? I så tilfelle er det nok en god pris.

larsverm
24/03/15, 13:37
Nå er i hvert fall deler/reparasjon bestilt - og forutsetningen er at bilen blir godkjent til avtalt pris. Så da er vel utsiktene etter omstendighetene gode... :)

larsverm
27/04/15, 11:46
S80en drar ut en del penger for tiden nå. Men det får jeg leve med siden det har vært så lite tidligere. Får håpe det roer seg litt til neste år... :p

Det har blitt byttet diverse i understellet for å få EU-godkjenning, og det er i orden.

Litt etter dukket det opp en merkelig liten sak - en "gummidings" nederst i rattstammen hadde kommet i ulage og forårsaket ulyd, både knirking i seg selv samtidig som den slapp igjennom litt ekstra veistøy og motorlyd. I orden nå. Men da kom visst mekanikeren til å notere lekkasje i en støtdemper. Dette har vi foreløpig ikke gjort noe med.

Jeg lurer på å ta en mer "helhetlig" vurdering av det med støtdempere. Hvis jeg drøyer det litt, kan jeg kanskje like godt bytte alle. Jeg oppfatter at valg av støtdempere kan ha mye å si for komfort og kjøreegenskaper. Har dere noe å anbefale?

sekse
27/04/15, 12:21
Volvo original :)

Er det Sachs, Monroe eller andre som egentlig lager dempere til denne?

larsverm
27/04/15, 16:09
Volvo original :)

Er det Sachs, Monroe eller andre som egentlig lager dempere til denne?

Altså helt enkelt og greit...? :D

larsverm
07/05/15, 11:23
Omtrent hva er fornuftig pris på å få byttet støtdempere og fjærbenslager, høyre og venstre foran?

Vikhals
16/05/15, 20:52
Bestill delene på scstyling også gjør du det selv,VELDIG enkelt på disse bilene.

Har gjort det selv med garasjejekk på min v70 :)

larsverm
19/05/15, 18:50
Oi... :D

Vikhals
19/05/15, 19:15
Har du prøvd nå? :)

larsverm
20/05/15, 22:52
Nei, er ikke fullt så kjapp. :) Det blir nok uansett ikke noe av før om noen uker, utpå sommeren.

Hvor enkelt er det? Er det nesten i klasse med å skifte hjul? For det vet jeg at jeg får til. :D

ovlov86
21/05/15, 15:54
Får vi noen gang se et bilde av denne? :p

Daniel V
22/05/15, 00:22
Det tror jeg ikke :p Er vel straks 3 år siden Lars kjøpte den, og 2,5 år siden han lovte bilde :p

ovlov86
23/05/15, 09:06
Kanskje bilen ikke finnes? Hehe.

Børge Vikebø
23/05/15, 09:35
Legenden :p

Daniel V
23/05/15, 16:36
Kanskje bilen ikke finnes? Hehe.

Nå kom jeg faktisk på at jeg har jo sett denne i virkeligheten. Lars kjørte jo denne da vi var på fabrikksturen i Göteborg i 2013 :p

larsverm
23/05/15, 20:42
Greit at i hvert fall noen mener å huske at bilen trolig finnes i virkeligheten. Jeg får lete og finne digitalkameraet før jeg kommer med noe mer om denne bilen nå. :D

Daniel V
23/05/15, 20:42
ovlov tar sikkert imot noen bilder pr. post også hvis du spør han pent :p

larsverm
23/05/15, 21:24
Kameraet av "den gamle skolen" sliter jeg sikkert enda mer med å finne igjen, så det blir nok digitalt, ja. Jeg er som dere ser ikke like ivrig på bilder og sosiale medier som dere moderne mennesker. :D

ovlov86
24/05/15, 09:11
ovlov tar sikkert imot noen bilder pr. post også hvis du spør han pent :p

Haha! :p

Vikhals
28/05/15, 22:48
Ikke mye vanskeligere enn å skifte hjul nei :)

larsverm
19/06/17, 22:18
I det siste har jeg dessverre fått stadig større forekomst av et visst problem med CD-spillleren. Bilen er fortsatt S80 tidlig 04-modell, på spilleren står det HU-801.

Når jeg skal ha ut igjen en CD fra spilleren, er det som om den "tygger på saken" litt lengre enn vanlig, før den bare avgir meldingen "error" og beholder CDen. Jeg har klart å lure ut CDen ved å stikke en annen CD delvis inn i åpningen - det kan virke som at mekanikken trenger et lite ekstra dytt for å gjøre det den skal.

Ingen farbar vei, det må til en løsning. Kan det repareres?

larsverm
01/11/18, 19:00
Jeg har S80'en fortsatt, og tar høyde for at det blir slik lenge ennå. "Man vet hva man har, men ikke hva man får," er det noen som sier. [emoji16]

På vei hjem fra jobb i dag begynte jeg å merke en lett, "rytmisk" lyd som tydeligvis oppsto over en viss lav hastighet. Jeg fikk kjørt veldig pent hjem og tenkte på at jeg nå kanskje ble nødt til å kontakte verkstedet. Så kom jeg på at jeg ikke hadde etterstrammet hjulskruene etter at jeg hadde satt på vinterhjul - faktisk for flere uker siden. Så - der var det problemet løst. Fortsatt knirkefritt bilhold en stund til, håper jeg på. [emoji1] Satser på EU-kontroll og oljeskift i løpet av de nærmeste månedene.

Sent fra min ASUS_X00QD via Tapatalk

larsverm
30/03/19, 01:56
Volvo S80 - Vest-Finnmark - natt til 30. mars... http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/247.jpg

Sent fra min ASUS_X00QD via Tapatalk

Christian
02/04/19, 18:10
Volvo S80 - Vestfold - 31. mars.. :rolleyes:

https://scontent.fosl3-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/55861158_2297324030536296_3639248063324749824_n.jp g?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent.fosl3-2.fna&oh=cd7a4da88108351f39e59eb17a7a4439&oe=5D394D47

larsverm
12/04/19, 09:33
På de siste dagene har snøen faktisk trukket seg merkbart tilbake her i Vest-Finnmark, og det går mest i plussgrader, slik at også min S80 er snøfri igjen. :)

En annen likhet med bildet er pinlig nok at nå er også min S80 uten skilter. På grunn av bagateller, strengt tatt, har den ikke blitt godkjent uten videre i "EU-kontrollen", og jeg har klart feilvurdert hvor lang tid det kom til å ta - så jeg har etter boka levert inn skiltene frivillig... Men her i byen er avstandene små, og jeg klarer meg greit om bilen står på vent en stund.