PDA

Vis full versjon : Feilkode 3-1-1, Volvo 940 91mod b230fb, hjelp!



Kask
09/06/11, 00:12
Hei, det har seg slik at jeg over en lang periode har slitt med at bilen hadde ustabil tomgang, ved oppstart var turtallet normalt, men ved litt hard kjøring kunne tomgangen plutselig gå til rundt 900-1500omd.
Problemet var slik at, når den kom i dette moduset tente den tilbake i innsuget samt tålte ikke gass ved pådrag. Hittills har jeg kun nappet ut hovedsikringen pga brukt bilen bare en kort vei til jobb, men har nå fått feilsøkt litt siden jeg begynte å bli dritt lei problemet.
Feilkoden som jeg opprinnelig hadde var 2-3-2: Oksygensensor justering for rik eller for mager under tomgang.

Så jeg sjekket da ut lambdaen med scop og fant ut at den var i fungerende stand, byttet innsugspakning siden den hadde smuldret litt, samt sprekker, byttet coil, rotor og fordelingslokk, tennkabler, plugger, sjekket veivsensor, temp.følere, tomgangsreg, uten noe held å lykke. Hadde alt liggendes så tenkte jeg likeså greit kunne få det byttet

Idag fikk jeg somlet meg til å hente en annen lmm siden det er vell siste komponenten som jeg hadde igjen å sjekke.
Etter bytte av denne ble jeg kvitt feilkoden 2-3-2, tok meg en kjøretur og trampet på litt skikkelig, men plutselig begynte den å få samme tendenser som tidligere ved å gå høyt på tomgang.
Men denne gangen fikk jeg feilkoden 3-1-1: Hastighets signal mangler,
spørsmålet mitt da er, om noen har kjennskap til akkuratt hvor denne feilen ligger henn og hva som vanligvis forårsaker denne feilkoden, hva må gjøres for å få fikset dette.

Hadde vært fint om noen hadde kjennskap til denne feilen, og jeg er evig takknemlig om noen gir meg et klokt svar om hvordan man utbedrer denne feilen.

Mvh Kim

Ola Moen
09/06/11, 00:26
Virker speedometeret ditt?

Kask
09/06/11, 06:35
ja det fungerer helt fint, sjekket over kontakta men er helt fin.

Bertil
09/06/11, 07:24
Gassspjeld kontakta?
Speedometeret har ve likke noe med drifta av bilen å gjøre?

Kask
09/06/11, 11:42
Har vell på en måte noe å si ved viss hastighet ellers trur vell bilen at den går på tomgang når du egentlig kjører i 80km/h eller noe sånt.
Er litt usikker åssen dette med feilkode 3-1-1 hastighet signal mangler.

Derfor tenkte jeg å poste det her i håp om at noen har vært borti samme feilen, og veit hvordan den kan utbedres, føre jeg begynner å feilsøke på det.

PVT
09/06/11, 11:48
hjernen trenger et singal fra speedo der den da får vite om bilen står i ro eller triller ned en bakke da det er forskjellig hvordan det er med bensintilførsel. er bare å sjekke ledning mellom hjernen og speedo eller legge opp en ny kabel som du kobler sammen med speedometeret.
eneste forskjellen er at den bruker mere bensin når du slipper gassen og bilen triller, bremser på giret ol.

PVT
09/06/11, 11:52
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1130.jpg

her ser du at kontakt nr 34 er der signalet fra speed skal inn hentes fra bakakslen
går fint å kjøre uten som jeg gjorde en periode men av prinsipp sak så skal alle feilkoder fikses :P feks A til Ft guiden så siern at du kan drite i den kablen.

Kask
09/06/11, 14:06
Takker så mye for skjemaet, skal se litt på det etter jobb, å se om jeg får utbedret det.

Volvoniføør
09/06/11, 17:43
Si i fra om du finner feilen, har akkurat samme problemet :(

Kask
09/06/11, 22:50
Den fiolette/hvite ledningen som skal gå opp på speedometeret, er den dobbel og med en flat hunn-kontakt? isåfall hvor på speedoet skal dette settes, la merke til att en kobling lå å slang bak speedometerhuset. Er 2 stikkere som det er mulighet å sette den på, men står ikke noe oversikt over hva de 2 stikkere bakpå er til.

Noen som vet?