PDA

Vis full versjon : Trenger hjelp med lakkering:)



Volvo740gl
01/03/10, 23:30
Halloen:) har kjøpt meg ein Volvo 740 gl 1986 model, med eit par rustmerker på karosseriet. Eg tenkte eg skulle prøve å punktsandblåse grunne, sparkle og lakkere sjølv. Men eg trenge litt veiledning, eg tenkte å gå på nermaste fargehandel og få blanda lakk koden 402-2 som eg har og få dei til å blande lakk på ein sprayboks til meg, men kva er forskjellen på 1 komponents og 2 komponents?? kva er fordelen isåfall? med eller uten herder? kva grunning skal eg bruke? og korleis skal eg gå fram? må eg har klarlakk sida dette er metallic lakk?? takk for svar:)

Amundsen T5r
02/03/10, 00:37
Det jeg hadde gjort: punktblåst, grunnet, sparkel, slipe ned, grunnet igjenn, lakkert baselakk 2 lag, (å ja, du må bruke klarlakk:)) også klarlakk 2 lag. Etter det, hvis dette er en dør for eks. Så hadde jeg våtslipt ned hele døra med 2000 papir og polert hele:) da syntes det ikke at du har flekka over..

Volvo740gl
02/03/10, 18:06
Okay:) ka meiner du med baselag? veit du om gode lakktyper og grunninger?? takk for svar:)

ChrML
02/03/10, 19:51
Okay:) ka meiner du med baselag? veit du om gode lakktyper og grunninger?? takk for svar:)
Baselakk er fargen under klarlakken ;).

DieselDriver
02/03/10, 20:02
Det jeg hadde gjort: punktblåst, grunnet, sparkel, slipe ned, grunnet igjenn, lakkert baselakk 2 lag, (å ja, du må bruke klarlakk:)) også klarlakk 2 lag. Etter det, hvis dette er en dør for eks. Så hadde jeg våtslipt ned hele døra med 2000 papir og polert hele:) da syntes det ikke at du har flekka over..

Hadde det vært så enkelt:rolleyes:

Legg sparkel rett på der du har sandblåst og slip ned. Så legger du et lag med fyller (ikke sprøytesparkel) og lar det herde noen uker før du begynner og slipe med 800 vått eller 400tørt? Jeg har bare lakkert med blank base så klarlakk har jeg ikke peiling på;)

ChrML
02/03/10, 20:09
Hadde det vært så enkelt:rolleyes:

Legg sparkel rett på der du har sandblåst og slip ned. Så legger du et lag med fyller (ikke sprøytesparkel) og lar det herde noen uker før du begynner og slipe med 800 vått eller 400tørt? Jeg har bare lakkert med blank base så klarlakk har jeg ikke peiling på;)
Er vel strengt tatt en fordel med grunning under sparkelen. Sånn at ikke sparkelen suger vann i værstefall ved en liten skade og så ruster all driten under der...

jonass
02/03/10, 21:22
Sparkel rett på metall går bra, grunning er heller ikke tett

rogern
02/03/10, 23:00
epoxy grunnig er vel tett. må være bedre og ha ett lag med grunning under sparkel. hvis man får steinsprut i lakken så trekker vannet inn i sparkelen og de ruster under. med grunning under gjør det ikke det.

en kompis er lakkerer og han fortalte at de også la sparkelen rett på stålet.
ikke pga det var best men pga de ikke har tid til å vente på at epoxyen skal herde. men på sin egen bil og på min legger han grunning under sparkelen.

DieselDriver
02/03/10, 23:24
Ja vel det er jo ikke min bil. Jeg legger sparkel på bart stål for det sitter så sinnsykt mye bedre. Og når du får steinsprut så går det bare til fylleren.

Volvo740gl
03/03/10, 12:16
Takk for alle svar:) men eg har faktisk høyrt av ein dyktig lærar at ein skal ha grunning under sparkelen, for sparkelen har ein tendens til å få stålet til å ruste sa han, men eg veit ikkje:) han har iallefall erfaring med restaurering av gamle motorsykkelar, men det e berre å komme med innspel her:)

Vetle
05/03/10, 18:20
Går selv og skal bli billakerer.. OG biloppretter med tiden så kan jo bare skrive sånn jeg har lært det da.. MEN "alle" lakerer/oprettere har sin måte å gjøre ting på så er jo opp å ned fra menneske til menneske..

MEN de plassene jeg har jobbet og på skolen så blir det ikke lagt grunning av noe slag på før sparkel blir lagt men man må såklart sørge for å fått fjerna all rust som er der du skal sparkle, så etter sparklinga er klart legger du på fyller.. ;) sånn jeg har blitt lært værtfall ;)

Eternal Custom
06/03/10, 16:50
det er lurt å legge litt epoxy før du legger sparkel på bart stål, mange som slurver med det, rust kommer tilbake før eller siden uansett.

RogerK
13/08/10, 18:31
Intresang diskusjon, jeg pleier ved rep av rustflekker å slipe , så legge på sånn rustfjerner (husker ikke hva det heter, melkeaktig farge) så legger jeg på sparkel og grunning og lakerer(med sprayboks) . Men da jeg hadde Forden inne på forsikringsskaderep, la de sparkelet rett på såvidt jeg så.
Er vel sikkert greit så lenge det ikke er begynnende rust under der.

Erlend Dystland
14/08/10, 20:33
Kommer vel ann på hva slags grunning du velger å bruke. Jeg har hørt at man helst skal bruke grunning før sparkel, dette gjelder vel all grunning så nær som 2 komponent epoxygrunning.
Etter det jeg har hørt er epoxygrunningen den eneste typen grunning som man kan ha på etter sparkel. Altså sparkle på bart stål.

Mine enkle steg er:

1. Sandblåse/Pusse ned rust
2. Påføre rustomvandler/rustmelk
3. Syregrunning
4. Epoxygrunning
5. Evt. sparkel
6. Grunning
7. Basefarge
8. Klarlakk

Dette var bare noen veldig enkle steg, mye mer som skulle vært på lista om den skulle vært komplett.:)

smygen
30/04/11, 20:16
Den nr.6 der, er det slik at den må være epoxygrunning? Eller funker det med vanlig heftgrunning?

mrstfu
01/05/11, 01:13
bare slenger det ut her...

hadde vært digg med en HowTo på lakkering generelt, som tar for seg fremgangsmåte på forskjellige underlag, flater og karrosserideler, farger, type lakk osv...

tar sikkert en stund å sette sammen, men hadde sikkert vært populært for mange. skal lakkere etterhvert selv, og må innrømme jeg er ganske blank på en del ting, som grunning og annet forarbeid, og selve lakkeringsteknikken, hvordan behandle og bevege sprøyta osv...

legger denne inn i Forslagskassen og.

smygen
01/05/11, 17:17
bare slenger det ut her...

hadde vært digg med en HowTo på lakkering generelt, som tar for seg fremgangsmåte på forskjellige underlag, flater og karrosserideler, farger, type lakk osv...

tar sikkert en stund å sette sammen, men hadde sikkert vært populært for mange. skal lakkere etterhvert selv, og må innrømme jeg er ganske blank på en del ting, som grunning og annet forarbeid, og selve lakkeringsteknikken, hvordan behandle og bevege sprøyta osv...

legger denne inn i Forslagskassen og.

Hadde vert fint med en liten HowTo ja, lurer på en del ting selv anngående fremgangsmåte på de forskjellige tingene..