PDA

Vis full versjon : Har min bil den berømte ETM?



piddil
08/06/11, 08:10
Bilen min dropper litt på turtallet av og til.
Kan det være ETM? Jeg har 2002 registrert i 2001, 2,4 bensin 140hk V70.
Kan det være lurt å rengjøre?

aarnes
08/06/11, 08:13
Hvis du har automat så ja.
da kan det nesten garantert løse problemet ditt.
Så og si alle biler fra 2002 har det "nye" spjeldet.

Du har sannsynligvis Magneti Mirelli, men frykt ikke.
en rengjøring løser det meste.

piddil
08/06/11, 08:18
Har manuell. Går jeg klar da? Bør jeg sette igang med rens?

aarnes
08/06/11, 08:19
Aldri hørt om dette problemet med manuellt gira biler. men for all del - det kan hende det skjer på de også. Men du skriver "dropper"
når ETM er nedsota så dropper den ikke, den jager konstant omtrent som at du sitter å trår pedalen inn og ut hele tida..

piddil
08/06/11, 08:21
Den detter ned til 500 en liten stund, så går den opp igjen.

aarnes
08/06/11, 08:22
Hvis den bare "detter" og kommer opp igjen senere tror jeg ikke det er ETM.
du kan forsøke å skru av AC for å se om det hjelper..

C.Erstad
08/06/11, 11:26
http://forums.t5d5.org/topic/1400-etm-eta/

Hvis du har den til høyre så har du ETM :)

ETA er den til Venstre!

Sjakalen
08/06/11, 11:36
Hvis den bare "detter" og kommer opp igjen senere tror jeg ikke det er ETM.
du kan forsøke å skru av AC for å se om det hjelper..

Det var det på "eks'en" min. Droppet til 500 eller nesten stoppet også opp igjen. Fikk feilkode på ETM hos Volvo men renset og var god som gull etterpå.

Nero
08/06/11, 18:16
Aldri hørt om dette problemet med manuellt gira biler. men for all del - det kan hende det skjer på de også. Men du skriver "dropper"
når ETM er nedsota så dropper den ikke, den jager konstant omtrent som at du sitter å trår pedalen inn og ut hele tida..

Tror jeg har nevnt det for deg før ang. det med at manuelle biler har/får akkurat samme symptomene og problemet med etm om de har av typen gasspjeld som har en tendens til å kødde (99-01? Bensin):rolleyes:
Foreldrene mine sin V70N fikk rensa ETM/gasspjeld på mandag, turtall droppa opp og ned på tomgang med et par hundre omdr. Etterpå så gikk den helt jevnt på tomgang:) Samme skjedde forøvrig for ca 1 år siden så verkstedet nevnte at om det skjer oftere så blir det kanskje aktuelt med bytte av gasspjeld.

edit* Ikke det at å glemme ting ikke er lov, men håper du skjønner :p

aeshj
10/06/11, 10:00
noen som har noen gode guider for rensing av etm på 2.4t?

aarnes
10/06/11, 11:48
Samme som på alle andre biler ... søk på forumet

aarnes
10/06/11, 11:49
Tror jeg har nevnt det for deg før ang. det med at manuelle biler har/får akkurat samme symptomene og problemet med etm om de har av typen gasspjeld som har en tendens til å kødde (99-01? Bensin):rolleyes:
Foreldrene mine sin V70N fikk rensa ETM/gasspjeld på mandag, turtall droppa opp og ned på tomgang med et par hundre omdr. Etterpå så gikk den helt jevnt på tomgang:) Samme skjedde forøvrig for ca 1 år siden så verkstedet nevnte at om det skjer oftere så blir det kanskje aktuelt med bytte av gasspjeld.

edit* Ikke det at å glemme ting ikke er lov, men håper du skjønner :p

glemmer det meste ;) nei det kan være som du skriver.
greia er bare at jeg _aldri_ har opplevd det problemet på biler med manuell kasse, og jeg har vært borti ganske mange.

The Sven
11/06/11, 18:01
Jeg vet av et par biler med manuell som har hatt problemer med ETM. En S60 og en 2000 V70

940pearl
12/06/11, 10:11
Har byttet ETM på min v70 99.. Og nå tror jeg den er skitten, den jager på turtal hele tida.

Sist jeg byttet ETM, tok jeg av hele innsuget. Men man kommer vel til uten å ta det av?

Børge Vikebø
12/06/11, 20:03
Kjenner til en 2001 V70 også, 2,0T... Magneti Mirelli er jo god italiensk spagetti.....