PDA

Vis full versjon : 4c til s60 2,4 t



Sør
07/06/11, 23:12
Ser i heftet at noen modeller kommer med en type fjæring som heter 4c. Visstnok en type selvregulerende demping/ fjæringsystem. Er noen som har prøvd det? Har noen peiling på hva et slikt system koster evt å ettermontere?

C.Erstad
07/06/11, 23:14
Ser i heftet at noen modeller kommer med en type fjæring som heter 4c. Visstnok en type selvregulerende demping/ fjæringsystem. Er noen som har prøvd det? Har noen peiling på hva et slikt system koster evt å ettermontere?

Prøvd det har eg ja! :)

Meget greit å ha, hvor mye det koster å ettermontere tør eg ikke å vedde på!

Klarer sikkert tå tak i alt brukt til 15-20 lapper kan eg tenke meg! :P

Sør
08/06/11, 07:41
Takk for svar:) hvordan oppleves 4c i fht trad fjæring?

C.Erstad
08/06/11, 08:12
Takk for svar:) hvordan oppleves 4c i fht trad fjæring?

Har ikke kjørt så meget!
Men genialt system hvor du endrer hardheten på demperene!

Hvis du skal kjøre litt fort og tøft så stiller du inn for det...

aarnes
08/06/11, 08:16
4c = Four-C

Du har tre forskjellige innstillinger på understell;
Comfort, Sport og Advanced

Som Erstad skriver, det justerer myk/hardhetsgraden.
Hvor mange som faktisk benytter det aktivt vet jeg ikke, men jeg siterer svigefar som har en V70II 2008 D5 AWD :

"Hvis jeg setter på sport eller advanced så blir den så stiv å hard at det er langt ifra behagelig å kjøre"

Har lest noe på forumer om folk som har ettermontert det mener jeg å huske.
tatt pris og antall arbeidstimer i betraktning blir det nok billigere å kjøpe en ny bil MED Four-C ;)

GMV
08/06/11, 09:15
Er vel nærmere 30k for 4 dempere her hjemme. Men på Viva performance så har de 4C demperne fra R til 400$ stk som er meget overkommelig pris. Men du mangler fortsatt resten da..... Er jo det på min V70N R og må si at comfort og sport er temmelig nære hverandre i hardhet mens advanced er ganske så stivt ja. Men det er laaangt fra så stivt som det justerbare settet jeg har på min andre V70.

gaupe
08/06/11, 14:06
Er vel nærmere 30k for 4 dempere her hjemme. Men på Viva performance så har de 4C demperne fra R til 400$ stk som er meget overkommelig pris. Men du mangler fortsatt resten da..... Er jo det på min V70N R og må si at comfort og sport er temmelig nære hverandre i hardhet mens advanced er ganske så stivt ja. Men det er laaangt fra så stivt som det justerbare settet jeg har på min andre V70.

Det er nok litt ulike versjonar av 4C på R-modellane, alt etter årsmodell, din var første variant som kom.

Men etter softwareoppgradering på min bil, 2006 modell, så vart advanced-setting, slik at ein kan glatt køyre 60 mil utan å måtte slå det av, vel og merke om ein er aleine i bilen ;)

Eg brukar sport 90% av tida, på comfort syns eg bilen ikkje blir behageleg å køyre, men det er stort forskjell for dei som sit på.

Det er kun R-modellane som har tre steg på 4C-understellet, fram til nye S80 kom i 2007, på vanleg V70, S60 og S80 av det gamle karosseriet, er det berre to innstillingar på dette.

Sør
09/06/11, 07:13
Takker og bukker. Bruker vel litt tid i tenkeboksen...