PDA

Vis full versjon : spørsmål om btr på k-jet?? og "auxiliary air valve" ? hvordan legge opp strøm til disse?



Dimmern
06/06/11, 22:53
driver og surrer med ett k-jet e sprut, skal bygge om min 740 med a motor til k-jet. men jeg lurer på en ting, i det motornett stikket, så ligger det jo strøm til a motor nettet, og når jeg setter i motor nettet ifra k-jet, hvordan skal jeg da legge opp strøm til f.eks trykk regulatorn? den er det jo no elektrisk på..
kan en god del om elektro, men det stoppa litt opp for meg der!

også lurte jeg på en ting til, på koblingskjema fra volvo står det auxiliary air valve på en av "delene", direkte oversatt blir vel det "hjelpe luft ventil"?
noen som kan forklare meg hva det er ?

Dimmern
07/06/11, 12:53
lurer fælt på det her ja :)

Batland
08/06/11, 08:50
driver og surrer med ett k-jet e sprut, skal bygge om min 740 med a motor til k-jet. men jeg lurer på en ting, i det motornett stikket, så ligger det jo strøm til a motor nettet, og når jeg setter i motor nettet ifra k-jet, hvordan skal jeg da legge opp strøm til f.eks trykk regulatorn? den er det jo no elektrisk på..

også lurte jeg på en ting til, på koblingskjema fra volvo står det auxiliary air valve på en av "delene", direkte oversatt blir vel det "hjelpe luft ventil"?
noen som kan forklare meg hva det er ?
Både styretrykksregulatoren og "auxiliary air valve" er utstyrt med bimetallfjør med elektrisk oppvarming. Det er så enkelt som at nå tenningen står på skal disse to få strøm.
Når de er kald fungerer de som chocken på en forgasser. Strømmen varmer dem opp slik at chokefunksjonen gradvis avtar.
"Oversatt" til dagens "datasprutspråk" så er "auxiliary air valve" = tomgangsmotor.

Dimmern
08/06/11, 08:52
Både styretrykksregulatoren og "auxiliary air valve" er utstyrt med bimetallfjør med elektrisk oppvarming. Det er så enkelt som at nå tenningen står på skal disse to få strøm.
Når de er kald fungerer de som chocken på en forgasser. Strømmen varmer dem opp slik at chokefunksjonen gradvis avtar.
"Oversatt" til dagens "datasprutspråk" så er "auxiliary air valve" = tomgangsmotor.

så enkelt og greit +15 strøm f.eks?
også rett til jord den andre ledningen? eller?

Dimmern
08/06/11, 08:58
er ingen overgod mester i engelsk se, så jeg lurer også på, er en del som heter start injector, hva heter den på norsk? og hva går den "ut på" ? :)

gardern
08/06/11, 09:49
ta en titt på detta dim ;) http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

Dimmern
08/06/11, 11:45
ja harn forran meg, men skjønner ikke hva alt betyr :P

Dimmern
10/06/11, 19:30
bump :) lurer fælt på hvordan å legge opp strømmen til disse?

Dimmern
12/06/11, 13:19
ingen som veit? :)

Dimmern
14/06/11, 13:27
må vel være noen som kan noe om det?

Batland
16/06/11, 11:29
er ingen overgod mester i engelsk se, så jeg lurer også på, er en del som heter start injector, hva heter den på norsk? og hva går den "ut på" ? :)
Kaldstartsdyse er den norsk oversettelsen for start injector.
Denne er plassert på fremsiden av plenummet på E-manifolden.
Når det er kaldt og startmotoren går rundt, da spyler denne finforstøvet bensin inn i plenummet for å sikre at motoren starter lett.
Dette er en svært god løsning.

Batland
16/06/11, 11:33
bump :) lurer fælt på hvordan å legge opp strømmen til disse?
Det er alltid mange muligheter og alternativer.
En er f.eks å hente strøm fra bensinpumpen, evt. via ett vanlig relé.

Batland
16/06/11, 11:36
så enkelt og greit +15 strøm f.eks?
også rett til jord den andre ledningen? eller?
Når tenningen står på, (eller motoren går hvis du henter strøm fra bensinpumpen) og du tar av kontaktene til disse to komponentene, så skal det være batterispenning nå du måler inni kontaktene.

Dimmern
16/06/11, 13:30
jeg skjønner, så trykk regulator og tomgangsmotor og kaldstartdyse skal bare ha strøm fra +15 enkelt og greit?

Dimmern
27/06/11, 17:55
???:)

Knallert
27/06/11, 18:13
Kaldstartdyse kobles via en tempføler/rele. Tempføleren til k-jet slipper strøm (jord) gjennom i noen sekunder opp til en viss temp.
Den er lokalisert helt bakerst på toppen,under innsuget og litt til siden for syl.4 sitt innsugsrør.

Dimmern
13/07/11, 22:10
noen som kan fortelle meg mer om dette? hvordan koble opp alle forskjellige? (btr, kaldstartdyse, temp osv) og ett bra tips til hvor og hente tenningstrøm ifra?