PDA

Vis full versjon : tips til å få mer HK i B230F motor



firkløwern
06/06/11, 22:09
Heisann, har lyst på litt mer gamp på motoren min billigst som mulig. hva kan jeg gjøre for å få litt ekstra ut av motoren uten å sette på turbo?

Har hørt at det vil gå litt bedre om man setter på 3" LMM, men hvor mye ekstra vil det gi om jeg i da tillegg bytter til Turbo dysene?:)

turb00le
07/06/11, 04:40
Lmm og dyser vil egentlig ikke gi deg noenting. Du må i såfall endre litt på dysene og ikke lmm evt endre bensintrykk for å få litt bedre blandingsforhold.
Det er bedre å vurdere annen kam, grenrør, eksos og evt annen topp/porting.

Hvis du har lyst på mere enn 130-140hk så kikk litt på turbomotor eller konvertering av den du har kontra sugetrimming.

olavxxx
07/06/11, 23:26
eneste billige sugetrim du kan gjøre, er å bytte til en annen kamaksel. Om det er i 240, trenger du ikke kamaksel for toppmontert fordeler.

Av "grommere" kamakslinger, har du feks. vx, vx3, k, h. K og H vil ikke fungere på 7/9 serie, med mindre du monterer fordeler i blokken. K er veldig sjelden og ettertraktet, forsåvidt også H. K kam og 531 tipp skal gi ca 136hk sammen med 2.5" eksos. Det er mao. ikke all verden effektøkning man snakker om.

Noe sugemotortrimming ut over dette (porting, stempler, større ventiler) er såpass dyrt at det er billigere å slenge inn en ft/fk motor, ev. bygge sin egen ft/fk motor. En std. ft/fk med 3" eksos, oppjustert boost og chip vil klare 220hk om den er i god stand.

turb00le
08/06/11, 04:38
Jeg "tror" du kan bruke en såkalt VOC kam, som bla pedersen selger. Den mener jeg å huske er en mellomting mellom K og H samt har fordelerspor.

Du bor jo ikke lange stenkastet fra svenskegrensa så billigste og mest effektive trim er turbo.

tennpluggen
08/06/11, 20:39
får jo k kam med fordeler spor da... koster tusen lapp:P så er ikke så sjelden lenger da gitt. http://www.bilcross-shop.com/prod02.htm

olavxxx
14/06/11, 00:12
får jo k kam med fordeler spor da... koster tusen lapp:P så er ikke så sjelden lenger da gitt. http://www.bilcross-shop.com/prod02.htm

Det var jo ikke så dum nyhet for gamle N/A folket :-P

Ola Moen
14/06/11, 02:22
Riktig justert maskineri med K-kam går faktisk ganske greit det:p