PDA

Vis full versjon : Polestar erfaring



caterham
06/06/11, 21:29
Tenkte å gi litt erfaring med trimming ved hjelp av polestar. Jeg har en XC70II D5 av de første som kom i sept 07. Jeg valgte før jul ved service hos Volvo i Lysekil at de også gjorde Polestar oppgradering samtidig. Det ble for meg 20 hk mere og 50 Nm for totalt 205hk/450 Nm nå.

Polestar er en softwareoppgradering og ikke en separat boks. Fordelen med dem er at det er Volvo godkjent og garanti opprettholdes (selv om den var gått ut på min bil som kom fra Sverige). Etter å ha snakket med Volvo i Norge så sier de at dette er en bra oppgradering og at den ikke forsvinner selv om det gjøres sowtware oppgradering ved service. Dette pga av at det legges inn i databasen til Volvo på chassisnummeret så polestar softwaren lastes ned på oppgraderinger også. I tillegg så opplyste de om at både motor og girkassestyring ble oppgradert (totalt 3 computere).

Så til erfaringene. Merker man 20 hk mere? Det er nok ikke de 20 hk som merkes mest, men synes draget er bedre så dreiemomentet spiller nok større rolle. I tillegg så er den nå mere kontant på giringa og legger inn lock-up'en tidligere. Så alt i alt synes jeg det er mere kontant og drar bedre, men det er ikke en revolusjon (men en 2010 2.4 D med 163 hk går til 225 og det merkes nok bedre......). Uansett så synes kona det gir ett kick i ryggen når 6 gir legges inn i 140 i forbikjøringene og smiler;-)

Forbruk? Det har falt med godt og vel 1 dl på mila. På langkjøring klarer jeg nå å snike meg under 0,65 på pen langkjøring (har sett 0,62) og ligger komfortabelt under 0,7 med vinterdekk og skiboks.

Ulemper. Ingen spesielle som kommer opp. Jeg måtte her i vinter bytte ett hovedkort i computeren pga av jordfeil på kortet, men jeg tror ikke det hadde sammenheng med oppgraderingen, da den hadde begynt å jukse før dette (fant jeg ut i ettertid)

Pris. Jeg betalte 8900 svenske så ser jo at en del av de andre boksene er billigere, men jeg valgte dem pga av trygghet og salgbarhet etterpå.

Så det var min erfaring. Ingen spesielle ulemper, men heller ingen revolusjon på ytelse.

Cane
07/06/11, 18:28
Takk for at du delte din erfaring caterham!

Jeg er helt enig med deg ift. alle fordeler det er ved å velge Polestar. Eneste ulempen jeg kan se er at Polestar koster noe mer - men det er det helt klart verdt, synes jeg. Jeg mener programvaren på en dieselbil til flere hundre tusen er såpass sentral og viktig at jeg aldri skulle satse på en av alle disse tredjepartsleverandørene om det så var gratis - men det er meg.

Selv har jeg en V70II 2008 på 163hk - den skal fort justeres til 205hk ila sommeren! :)

Cane
13/06/11, 20:44
En sak til caterham; har du en norsksolgt XC70 eller er den importert?

Grunnen til at jeg spør er at braBil i Göteborg i dag mente at de likevel ikke kunne laste ned Polestar til min norskregistrerte bil da det var en bevisst sperre for norskregistrerte biler. For meg er det en motsigelse når Volvo i Lysekil (www.brandtbil.se) rett etterpå bekreftet at dette ikke var noe problem i det hele tatt. Håper å høre fra deg. :)

Er det andre her som har erfaring fra Polestar som kan fortelle hvilken forhandler de har brukt?

caterham
19/06/11, 18:02
Hei

Det er en svenskkjøpt bil. Jeg gjorde trimmingen hos Brandtbil i Lysekil og de sa ingenting om "sperrer"

Cane
19/06/11, 19:30
Hei

Det er en svenskkjøpt bil. Jeg gjorde trimmingen hos Brandtbil i Lysekil og de sa ingenting om "sperrer"
Ok, da er jeg spent på hva som faktisk skjer når dem kobler til min norsksolgte Volvo. Det er som sagt delte meninger om at det går, men da får jeg bare stole på at Brandtbil har rett.

Cane
10/07/11, 22:20
Etter en tur til Brandt i Lysekil fikk jeg en aldri så liten nedtur; det er visst nok en sperre i norske biler som gjør at programvaren fra Polestar ikke kan lastes inn. Hvis jeg husker riktig har norske biler Markedskode 11. Polestar støtter kun biler med Markedskode 10 - dvs. biler solgt i Sverige.

Det betyr høyst sannsynlig at jeg kan se langt etter original programvare ved effektoptimering. :(

Er det noen Volvoansatte her på forumet som kan tipse meg om en alternativ løsning? Det hadde f.eks vært svært interessant å kunne endre markedskoden. :)

Nazira2
03/08/11, 20:48
Chippet min xc 60 2.4 163 i dag hos Bil og traktor i Luleå i dag 8600 svenske kr,
Merker bra forskjell både på motor og gearkasse i positiv forstand, Anbefales :)

Cane
04/08/11, 08:21
Chippet min xc 60 2.4 163 i dag hos Bil og traktor i Luleå i dag 8600 svenske kr,
Merker bra forskjell både på motor og gearkasse i positiv forstand, Anbefales :)
Herlig! Går ute fra at du har en importbil fra Sverige?

TommyG
04/08/11, 11:04
Etter en tur til Brandt i Lysekil fikk jeg en aldri så liten nedtur; det er visst nok en sperre i norske biler som gjør at programvaren fra Polestar ikke kan lastes inn. Hvis jeg husker riktig har norske biler Markedskode 11. Polestar støtter kun biler med Markedskode 10 - dvs. biler solgt i Sverige.

Det betyr høyst sannsynlig at jeg kan se langt etter original programvare ved effektoptimering. :(

Er det noen Volvoansatte her på forumet som kan tipse meg om en alternativ løsning? Det hadde f.eks vært svært interessant å kunne endre markedskoden. :)

hva med BSR? http://www.bsr-tuning.no

Nazira2
05/08/11, 17:51
Dette er en norsk bil.

Cane
06/08/11, 12:13
hva med BSR? http://www.bsr-tuning.no
Det er absolutt et alternativ jeg har tenkt på - samtidig er jeg mer glad i tanken på å bruke Volvos egen software (les:Polestar). :)

Cane
06/08/11, 12:21
Dette er en norsk bil.
Norsk!? I følge Polestar og flere forhandlere jeg snakket med, skal det ikke være teknisk mulig da norske biler har sperre for dette. Er du helt sikker på at ikke din forhandler har importert bilen fra Sverige?

ragge1
06/08/11, 15:23
detta er intresant , blir sikert gjört ner er skall til Sverige :D

TommyG
07/08/11, 14:51
Norsk!? I følge Polestar og flere forhandlere jeg snakket med, skal det ikke være teknisk mulig da norske biler har sperre for dette. Er du helt sikker på at ikke din forhandler har importert bilen fra Sverige?

I følge noen forhandlere kan en ikke gjøre software oppdateringer i norge eller sverige dersom bilen er importert fra Tyskland eller andre steder, men det fungerer likevell når du finner en forhandler som er villig til å gjøre det.

Jeg har en formening om at det der bunner i at de ikke vil at en skal importere biler utenom volvos egne forhandlere.

Nazira2
07/08/11, 18:33
Nei bilen er kjøpt ny i norge, Bil i Nord Tromsø, Det ble ikke nevnt med et ord hær i sverige at det ikke var mulig å chippe den, Kan jo hende jeg er lurt men jeg synes da vilkelig at bilen går bedre, Skal dra vogn i morgen så da får jeg iallefall testet :-)

Steelseries850
08/08/11, 13:48
Har sett på dette selv jeg ! :) men man får mere hk med BSR chipen ! men da er det ingen garanti på den ! , der du gjorde har du garanti på bilen og motor isammen :)

Cane
08/08/11, 14:21
I følge noen forhandlere kan en ikke gjøre software oppdateringer i norge eller sverige dersom bilen er importert fra Tyskland eller andre steder, men det fungerer likevell når du finner en forhandler som er villig til å gjøre det.

Jeg har en formening om at det der bunner i at de ikke vil at en skal importere biler utenom volvos egne forhandlere. Det er dessverre ikke riktig. For det første er det ingen som tilbyr Polestar i Norge. Sverige gjør det, men der handler det ikke om vilje hos forhandler. Dessverrre. Jeg har snakket med minst 6-8 svenske Volvoforhandlere om dette tema, og hvor vidt det finnes en workaround. Samtlige har fortalt meg at det ikke er mulig på importbiler (ref. at disse har en egen markedskode). Det samme har jeg fått bekreftet fra Volvos egen supporttelefon i Göteborg. Med samme fakta fra forskjellige hold er jeg derfor rimelig sikker på hva som gjelder ift. Polestar.

Samtidig er det ikke noe som er umulig (det tar bare mer tid osv.), og jeg er derfor i dialog med Polestar´s hovedkontor i Sverige. Kanskje kan jeg komme nærmere en løsning, men jeg tviler på det.

Cane
08/08/11, 14:34
Nei bilen er kjøpt ny i norge, Bil i Nord Tromsø, Det ble ikke nevnt med et ord hær i sverige at det ikke var mulig å chippe den, Kan jo hende jeg er lurt men jeg synes da vilkelig at bilen går bedre, Skal dra vogn i morgen så da får jeg iallefall testet :-)
Da har jeg en forklaring på hvorfor du fikk Polestar. Bilinord har nemlig importert noen av sine biler direkte fra Volvo i Sverige. Det kan derfor høres ut som din XC60 er en av disse - så det er bare å gratulere! :) Min bil er også fra Bilinord - men uheldigvis er den ikke importert.

Steelseries850
08/08/11, 15:00
Dere veit at 2,4D er nedplombert !ganske mye :P XD

volvoRsport
08/08/11, 15:15
Dere veit at 2,4D er nedplombert !ganske mye :P XD

Er annen software.

Nazira2
10/08/11, 15:39
Litt flax skal man ha av og til, Bilen dro 2,5 tonn campingvogn (Fullastet etter mye shopping i ferien) som en lek opp til Finnmark igjen Forbruk 1,5 l (kan nok kjøre billigere men hva skal man da med 225 hk :))

ragge1
10/08/11, 17:57
min er svensk importert hehe så blir en oppdatering til nesta sommer :)

Steelseries850
13/08/11, 02:56
Det er snakk om VOLVO her :) ikke Forææææææd !:P har 5 år garanti på v70 :D

stetor
25/08/11, 19:27
Oppgraderte min norske 2011 XC60 D3 AWD hos HK-bil i Strømstad denne uka. Dette bød ikke på problemer.
225HK, skikkelig skyv fra 3000 rpm.

Cane
01/09/11, 06:31
Og hvor stammer denne informasjonen fra da? Eneste svenskimporterte biler fra Bil i Nord som jeg vet av, er bruktimport... I og med at Sverige opererer med bare 2 års garanti, vil det være ugunstig å kjøpe svenskimporterte nybiler :/Den informasjonen stemmer fra to samtaler til to forskjellige selgere i Bil i Nord - så jeg anser det som en rimelig sikker kilde.

Vikern
07/09/11, 12:20
Oppgraderte min norske 2011 XC60 D3 AWD hos HK-bil i Strømstad denne uka. Dette bød ikke på problemer.
225HK, skikkelig skyv fra 3000 rpm.

Kjøpt hos en volvo forhandler eller Din Bilpartner?

stetor
14/09/11, 20:08
Kjøpt hos en volvo forhandler eller Din Bilpartner?

Kjøpt hos HK-Bilar i Strømstad som er autorisert Volvo verksted. Et firma i Brødr. Brandt Gruppen, som er Volvo-forhandleren i Dingle.

kriste
30/10/11, 23:18
Hei,

Er du sikker på at ikke Polestar forsvinner hvis bilen blir softwareoppdatert i Norge??

Har du opplevd noe feil i forbindelse med Polestar?















Tenkte å gi litt erfaring med trimming ved hjelp av polestar. Jeg har en XC70II D5 av de første som kom i sept 07. Jeg valgte før jul ved service hos Volvo i Lysekil at de også gjorde Polestar oppgradering samtidig. Det ble for meg 20 hk mere og 50 Nm for totalt 205hk/450 Nm nå.

Polestar er en softwareoppgradering og ikke en separat boks. Fordelen med dem er at det er Volvo godkjent og garanti opprettholdes (selv om den var gått ut på min bil som kom fra Sverige). Etter å ha snakket med Volvo i Norge så sier de at dette er en bra oppgradering og at den ikke forsvinner selv om det gjøres sowtware oppgradering ved service. Dette pga av at det legges inn i databasen til Volvo på chassisnummeret så polestar softwaren lastes ned på oppgraderinger også. I tillegg så opplyste de om at både motor og girkassestyring ble oppgradert (totalt 3 computere).

Så til erfaringene. Merker man 20 hk mere? Det er nok ikke de 20 hk som merkes mest, men synes draget er bedre så dreiemomentet spiller nok større rolle. I tillegg så er den nå mere kontant på giringa og legger inn lock-up'en tidligere. Så alt i alt synes jeg det er mere kontant og drar bedre, men det er ikke en revolusjon (men en 2010 2.4 D med 163 hk går til 225 og det merkes nok bedre......). Uansett så synes kona det gir ett kick i ryggen når 6 gir legges inn i 140 i forbikjøringene og smiler;-)






















Forbruk? Det har falt med godt og vel 1 dl på mila. På langkjøring klarer jeg nå å snike meg under 0,65 på pen langkjøring (har sett 0,62) og ligger komfortabelt under 0,7 med vinterdekk og skiboks.

Ulemper. Ingen spesielle som kommer opp. Jeg måtte her i vinter bytte ett hovedkort i computeren pga av jordfeil på kortet, men jeg tror ikke det hadde sammenheng med oppgraderingen, da den hadde begynt å jukse før dette (fant jeg ut i ettertid)

Pris. Jeg betalte 8900 svenske så ser jo at en del av de andre boksene er billigere, men jeg valgte dem pga av trygghet og salgbarhet etterpå.

Så det var min erfaring. Ingen spesielle ulemper, men heller ingen revolusjon på ytelse.

caterham
01/11/11, 23:05
En skal jo være forsiktig med å garantere, men det var guttene på stenshagen som sa at det ikke var noe problem med softwareoppdatering. De sa at software til en bil ble lastet ned fra en sentral database i sverige på chassinummer. Polestar la inn softwaren sin i datbasen. Kjennes ut som om oppdateringen er der fortsatt (enklest å kjenne på giringen)

Jeg har ikke opplevd noen problemer med oppgraderingen.

seberget
06/01/12, 20:59
Polestar er en softwareoppgradering og ikke en separat boks. Fordelen med dem er at det er Volvo godkjent og garanti opprettholdes (selv om den var gått ut på min bil som kom fra Sverige). Etter å ha snakket med Volvo i Norge så sier de at dette er en bra oppgradering og at den ikke forsvinner selv om det gjøres sowtware oppgradering ved service. Dette pga av at det legges inn i databasen til Volvo på chassisnummeret så polestar softwaren lastes ned på oppgraderinger også. I tillegg så opplyste de om at både motor og girkassestyring ble oppgradert (totalt 3 computere).

Hvordan blir dette med forsikring og avgifter til staten? Norske forsikringsselskaper (http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10044815) sier at de vil foreta en 'avkortning' hvis de finner at bilen har blitt trimmet og ting ikke har blitt meldt. Ellers er jo Tolldirektoratet også interessert...

ksolvik
07/01/12, 12:21
Har hørt mye positivt om Polestar , men lurer på om noen her vet noe om hvordan det er å chippe biler med automat? Har alltid fått høre det tidligere at automatkassa kan gå i stykker ved chipping, best med manuelt gir..
Har selv en XC60 R-design 2012 mod 3D AWD med automat og er veldig interessert i svar på dette. Ser at polestar gir garantier, men er dette på girkassa også ??

volvoRsport
07/01/12, 12:51
Har hørt mye positivt om Polestar , men lurer på om noen her vet noe om hvordan det er å chippe biler med automat? Har alltid fått høre det tidligere at automatkassa kan gå i stykker ved chipping, best med manuelt gir..
Har selv en XC60 R-design 2012 mod 3D AWD med automat og er veldig interessert i svar på dette. Ser at polestar gir garantier, men er dette på girkassa også ??

Nybilgarantien opprettholdes, ergo gjelder det alt.

Per-erik
07/01/12, 21:34
Hei Ksolvik,
Du får holde oss oppdatert på om du får til å legge inn polestar på bilen din. Mange her inne ikludert meg som lurer på dette.
P-E

seberget
09/01/12, 12:58
Ellers er jo Tolldirektoratet også interessert... fant Kalkulator: statusendring av kjøretøy (http://www.toll.no/templates_TAD/ChangeVehicleStatus.aspx?id=77&epslanguage=no) hos Tollvesenet, så der er det mulig å finne ut hva de skal ha... Dere veteranene her inne visste sikkert om denne fra før. Det eneste en da mangler er NOx-utslipp i mg/km for å finne ut hva en må betale for å få det riktig. Fant CO2 i g/km hos Polestar, men ikke dette siste.

Dette er vel noe nytt fra 2012 så vidt jeg skjønner.

Harald
09/01/12, 15:41
Jeg bruker denne siden for å finne NOX på aktuelle biler:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Finn en tilsvarende bil på Blocket.se (burde ikke være noe problem med Volvo) og søk opp verdiene for denne bilen.

max
09/01/12, 15:42
Jeg har i dag vært i Sverige for å chippe min Volvo V70 2,4 2008, men måtte dra hjem slukøret da min bil er "norsk" og dermed ikke mulig å legge inn Polestar. Er som nevnt fra andre her at norske biler har en eller annen form for sperre som de ikke kommer rundt.

Så hvis noen har noen tips om hvordan man kommer seg utenom denne sperre ville det vært fint:-)

seberget
11/01/12, 10:54
Jeg bruker denne siden for å finne NOX på aktuelle biler:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Finn en tilsvarende bil på Blocket.se (burde ikke være noe problem med Volvo) og søk opp verdiene for denne bilen.

Takker for dette tipset! Fant en bil som hadde følgende data liggende inne:
Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 136,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 210,0
Ljudnivå dB, vid körning: 73
Ljudnivå dB, stillastående: 79
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 193,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 162,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 9,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 246,0 g/km
Röktäthet, M-1: 0,5300
Kolmonoxid, CO: 0,1760 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,1950 G/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 0,2200 G/KM
Partiklar: 0,0010 G/KM

Benyttet da Kväveoxider, NOX: 0,1950 G/KM som blir 195 mg/km som den norske kalkulatoren skal ha. Hvis dette er likt og upåvirket av optimeringen som Polestar kaller det så blir det jo bare Avgift for motoreffekt som blir endret.

seberget
11/01/12, 10:57
Jeg har i dag vært i Sverige for å chippe min Volvo V70 2,4 2008, men måtte dra hjem slukøret da min bil er "norsk" og dermed ikke mulig å legge inn Polestar. Er som nevnt fra andre her at norske biler har en eller annen form for sperre som de ikke kommer rundt.

Spurte Polestar direkte om de hadde tall for NOx, og da fikk jeg følgende svar:

Polestar Performance optimeringar är inte tillgängliga i Norge. Volvo Norge har beslutat att inte erbjuda dessa av skatteskäl.

Så det kan se ut som om det er Volvo i Norge som er de ansvarlige for sperre. Har sendt oppfølgingspørsmål angående NOx, så får vi se om jeg får svar likevel. Min er nemlig Svensk i dobbel forstand :-P

max
11/01/12, 15:12
Spurte Polestar direkte om de hadde tall for NOx, og da fikk jeg følgende svar:

Polestar Performance optimeringar är inte tillgängliga i Norge. Volvo Norge har beslutat att inte erbjuda dessa av skatteskäl.

Så det kan se ut som om det er Volvo i Norge som er de ansvarlige for sperre. Har sendt oppfølgingspørsmål angående NOx, så får vi se om jeg får svar likevel. Min er nemlig Svensk i dobbel forstand :-P

Fikk svar fra Volvo Norge:

"Hei.

Volvo Personbiler Norge AS takker for din henvendelse.

Det er korrekt at Volvo tilbyr Polestar Original Tuning blant annet i Sverige og at fabrikksgarantien fortsatt gjelder på bilen.
Dette er en ordning som tilbys av Volvo i utvalgte markeder basert på de lokale forhold. De lokale forholdene påvirkes av forskjellige regler rundt typegodkjenning, ombyggingsregler og avgiftsberegning/innbetaling. Salg av Polestar Original Tuning er dermed ment for biler i det landet produktet selges som en pakke som tilfredstiller lokale lovkrav.
Videre så er i realiteten forskjellen på å installere et tuning-kit vs å kjøpe en motor med høyere ytelse i første omgang, meget liten. Dette pga avgiftene i Norge som pålegges når man tuner opp en bil.

I Norge har vi gjort en vurdering av at produktet vil være vanskelig å selge ihht norsk lovgivning på en trygg måte for kunde og forhandler. Dette har basis i følgende:
Noen tuning kit selges over disk hvor kunden selv installerer på bilen. I slike tilfeller er kunden selv ansvarlig for innbetaling av avgift og godkjenning av bilen.
Volvos Polestar Original Tuning er en programvare som installeres på bilen av forhandler. I dette tilfellet må avgiften allerede være betalt før installeringen skjer på bilen, hvorpå bilen så må til godkjenning hos Vegvesenet. Det vil da være Volvo forhandler som er ansvarlig for å kontrollere at reglene faktisk blir fulgt. Dette vil være praktisk vanskelig å gjennomføre.

Kort fortalt; vi har valgt å ikke selge dette produktet i Norge med bakgrunn i at lokale forhold ikke ligger til rette for det."

Holern
11/01/12, 23:56
Fikk svar fra Volvo Norge:

"Hei.

Volvo Personbiler Norge AS takker for din henvendelse.

Det er korrekt at Volvo tilbyr Polestar Original Tuning blant annet i Sverige og at fabrikksgarantien fortsatt gjelder på bilen.
Dette er en ordning som tilbys av Volvo i utvalgte markeder basert på de lokale forhold. De lokale forholdene påvirkes av forskjellige regler rundt typegodkjenning, ombyggingsregler og avgiftsberegning/innbetaling. Salg av Polestar Original Tuning er dermed ment for biler i det landet produktet selges som en pakke som tilfredstiller lokale lovkrav.
Videre så er i realiteten forskjellen på å installere et tuning-kit vs å kjøpe en motor med høyere ytelse i første omgang, meget liten. Dette pga avgiftene i Norge som pålegges når man tuner opp en bil.

I Norge har vi gjort en vurdering av at produktet vil være vanskelig å selge ihht norsk lovgivning på en trygg måte for kunde og forhandler. Dette har basis i følgende:
Noen tuning kit selges over disk hvor kunden selv installerer på bilen. I slike tilfeller er kunden selv ansvarlig for innbetaling av avgift og godkjenning av bilen.
Volvos Polestar Original Tuning er en programvare som installeres på bilen av forhandler. I dette tilfellet må avgiften allerede være betalt før installeringen skjer på bilen, hvorpå bilen så må til godkjenning hos Vegvesenet. Det vil da være Volvo forhandler som er ansvarlig for å kontrollere at reglene faktisk blir fulgt. Dette vil være praktisk vanskelig å gjennomføre.

Kort fortalt; vi har valgt å ikke selge dette produktet i Norge med bakgrunn i at lokale forhold ikke ligger til rette for det."

Det er jo bare tull at avgiften skal være betalt på forhånd...i Sverige får du utført Polestar-programmeringen, så får du et skjema elns med beskjed om at du selv må kontakte SBP. Det er i alle fall slik jeg har forstått det utfra Polestars egne sider.....mulig jeg har blingsa, men tror ikke det .
Det paradoksale er jo at det er endel "slingringsmonn" når det gjelder effekt i biler. Om du hadde blitt taua inn til Trafikkstasjonen og blitt plassert på rulle, kunne de strengt tatt ikke gjort så mye om det viste seg at det var noen hester ekstra....mener å ha hørt at det er rundt en 10% +- som aksepteres.... (tatt rett fra teflonhjernen :rolleyes:)

XXX70
24/01/16, 19:10
Er det noe nytt rundt dette med sperre på norske biler? Hos volvo forhandler i Østersund hadde de aldri hørt noe om dette tøvet.

mrstfu
24/01/16, 23:58
Mener aarnes har toucha på dette emnet før.

aarnes
25/01/16, 09:01
Programvaren er ikke tilgjengelig for chassinummer på biler solgt i Norge.
Såvidt jeg vet er Østersund i Sverige og da er det ikke så rart de ikke har hørt om dette "tøvet".

Vegard__
27/01/16, 20:10
Er det noe nytt rundt dette med sperre på norske biler? Hos volvo forhandler i Østersund hadde de aldri hørt noe om dette tøvet.

Hvis du MÅ ha Polestar, så er det nok ikke noe nytt. Men hvis du er interessert i andre seriøse re-map'er, så er både RICA og en på Jagrullar.se svært kompetente på dette.

Polestar er sikkert top notch, men det finnes andre jevngode alternativer.

Just sayin' ;)

Målet må jo uansett være å få optimalisert motoren som sitter i ditt kjøretøy!?
(Innenfor rimelighetens grenser selvsagt)

Svirre
27/01/16, 21:21
Hvis Polestar sin SW ikke påvirker nybilgarantien, så er ikke de andre "jevngode". De tuner bilen, ja, men veldig surt hvis du ødelegger noe med chippingen.

Vegard__
27/01/16, 22:04
Hvis Polestar sin SW ikke påvirker nybilgarantien, så er ikke de andre "jevngode". De tuner bilen, ja, men veldig surt hvis du ødelegger noe med chippingen.

I og med at Polestar ikke er tilgjengelig i Norge, så er det jo ingen vits å sammenligne de med andre....!? Men klart, har man en bil som er under nybilgaranti så forstår jeg at noen vegrer seg for å gjøre noe slikt.

For oss med biler over 100K km eller 5 år, så er det ikke noe å bekymre seg for.

Hvis du har en D3 med 163hk og remapper den til D5-nivå, så er det vel ikke så mye som kan bli ødelagt? Det gjelder jo å ha litt måtehold når man skal hente ut effekt.

Men klart, hvis man tar ut 300hk og 650nm så ber man jo om at ting blir ødelagt som du skriver. Girkassa f eks.

Min er justert opp til nøyaktig det Polestar henter ut av sin remap, altså en D5 +, så den skal nok leve god og lenge på min remap.

Den bruker mindre fuel, den soter ikke, den har LAVERE avgassverdier, sannsynligvis pga at fuel/luft er mappet riktig. Ikke bare slengt inn som en default map fra fabrikken, som skal passe alle 50.000 motorene i den produksjonen. Med de avvik det innebærer :)

Pluss at den slipper å suge inn dieseleksos gjennom EGR som jo må være det dummeste tiltaket mtp avgasser og miljø.

På de tre siste remapper med EGR-delete så har jeg LAVERE avgassverdier enn det som fabrikanten oppgir, samt en reell reduksjon på før/etter-målinger.

Skal man snakke avgasser og miljø, så kunne man begynt med en remap, fra f eks Polestar. Men det er ikke "lov" i Norge pga økt effekt og fravær av inntekter til staten... Alt pga et utdatert og virkelighetsfjernt avgiftssystem :)

Anywho... Har du måtehold, så kan du trygt remappe en D3/D4 opp til D5 nivå uten å "ødelegge" noe. Du kan også med god effekt remappe en D5 og få en "bedre" bil.

Eller du kan la være ;p

Svirre
27/01/16, 22:34
Selvfølgelig enig med deg der. Utrykket meg kanskje ikke riktig nok ifm Polestart, men om man hadde hatt tilgang, så hadde ikke valget vært vanskelig.

Ang. tuning av biler, så går det nok fint an å endre effekten betraktlig uten at norske myndigheter kan blande seg inn. Referer til denne artikkelen:
http://www.tv2.no/a/3156629

Holern
28/01/16, 11:48
Bare som en liten opplysning, så kjøpte jeg BSR sin oppgraderingspakke (SW + PPC), og henter ut (ifølge BSR) 220/455.
Forbruket mitt har økt etter installasjonen. Hvorvidt det er pga endret kjørestil, eller om det er kjøremønstret som er årsaken har jeg ikke reflektert over.
Siste tanking viste et forbruk på 1,3 l/mil. Dette er stort sett småkjøring, og webastobruk hver morgen.

Får jeg ånden over meg, skal jeg gå gjennom alle fyllingene mine for å se når forbruket begynte å stige. Jeg noterer ALLE fyllinger, og utgifter, i et eget Excel-ark, og har således god oversikt over ting og tang.

Det skal sies at jeg synes det er ganske fornøyelig å kjenne at det er litt power i karjolen når jeg drar på litt....det er nok en og annen "konkurrent" som har blitt overrasket over ressursene i "EPA-traktoren" :rolleyes:

chasba
28/01/16, 19:36
Jeg var tilfeldigvis nettopp innom myvolvo.no, og der har det i dag (28. januar) blitt publisert følgende artikkel:


28.01.2016
Polestar: Møt den nye generasjonen

Den nye generasjonen av Polestar Performance Optimisations for Drive-E-motorer gir deg en helt ny kjøreopplevelse i Volvoen. I de nye optimeringene for Drive-E – Volvos nyeste og mest avanserte drivlinje – har ingeniørene i Polestar benyttet den samme utviklingsfilosofien som de brukte, da de optimerte racerbiler for banen.

Fem viktige ytelsesområder er optimert for å gi en bedre, mer balansert og dynamisk kjøreopplevelse.

De første optimeringene blir tilgjengelig for T5-, T6-, D5- og D4-motorene, mens over 140 varianter av optimeringene blir sluppet i løpet av året.

Hvis du vil vite mer om Polestars nye optimeringer for Drive-E og se hva Polestar kan gjøre for din Volvo, kan du besøke www.polestar.com

Den nye Polestar Performance Optimisation gir deg:

Gassrespons
Gassresponsen er optimert for forbedret kontroll og respons, for eksempel ved forbikjøring eller aktiv kjøring på svingete veier. Kalibreringen gjør at motoren reagerer raskere på førerens kommandoer og gir derigjennom en mer presis kjøreopplevelse.

Raskere girskift*
Girskiftene skjer raskere, slik at bilen akselererer hurtigere og reagerer mer direkte på førerens kommandoer, for eksempel ved rask nedgiring foran en forbikjøring. En raskere girkasse gir føreren mer direkte kontroll over bilen.

Girskiftpresisjon og Gear Hold-funksjon*
Girskiftene er kalibrert for å gi en mer direkte og presis kjøreopplevelse samt raskere akselerasjon. Girskiftpunktene er kalibrert for å utnytte motorens optimerte ytelse i mellomområdet effektivt. Gear Hold-funksjonen holder giret under kjøring i kraftige svinger ved høy G-kraft og forhindrer uønskede girskift midt i svinger, slik at bilens balanse ikke blir forstyrret.

Tomgangsrespons*
Girkassen og motoren er kalibrert for å gi raskere respons når føreren slipper gassen brått et øyeblikk, for eksempel ved nedbremsing foran en sving. Disse funksjonene bidrar til å holde bilen i balanse ved rask kjøring i svinger og gir føreren bedre kontroll over bilen.

Motorytelse
Alle Drive-E-optimeringene er utviklet for å gi bedre ytelse i motorens mellomområde, der føreren bruker den mest under aktiv kjøring, for eksempel under forbikjøring og ved innkjøring på trafikkerte hovedveier. Den økte ytelsen i mellomområdet kombinert med de støttende endringene i girkasse- og gassrespons gjør at bilen reagerer raskere og gir en mer dynamisk kjøreopplevelse.
* Kun for automatgirkasse

Kan dette bety at det åpnes for Polestar på Volvo-er med norsk chassisnummer i løpet av året? :confused: Har for sikkerhets skyld sendt en e-post til VCN for å høre. :)

Jack89
29/01/16, 03:17
I og med at Polestar ikke er tilgjengelig i Norge, så er det jo ingen vits å sammenligne de med andre....!? Men klart, har man en bil som er under nybilgaranti så forstår jeg at noen vegrer seg for å gjøre noe slikt.

For oss med biler over 100K km eller 5 år, så er det ikke noe å bekymre seg for.

Hvis du har en D3 med 163hk og remapper den til D5-nivå, så er det vel ikke så mye som kan bli ødelagt? Det gjelder jo å ha litt måtehold når man skal hente ut effekt.

Men klart, hvis man tar ut 300hk og 650nm så ber man jo om at ting blir ødelagt som du skriver. Girkassa f eks.

Min er justert opp til nøyaktig det Polestar henter ut av sin remap, altså en D5 +, så den skal nok leve god og lenge på min remap.

Den bruker mindre fuel, den soter ikke, den har LAVERE avgassverdier, sannsynligvis pga at fuel/luft er mappet riktig. Ikke bare slengt inn som en default map fra fabrikken, som skal passe alle 50.000 motorene i den produksjonen. Med de avvik det innebærer :)

Pluss at den slipper å suge inn dieseleksos gjennom EGR som jo må være det dummeste tiltaket mtp avgasser og miljø.

På de tre siste remapper med EGR-delete så har jeg LAVERE avgassverdier enn det som fabrikanten oppgir, samt en reell reduksjon på før/etter-målinger.

Skal man snakke avgasser og miljø, så kunne man begynt med en remap, fra f eks Polestar. Men det er ikke "lov" i Norge pga økt effekt og fravær av inntekter til staten... Alt pga et utdatert og virkelighetsfjernt avgiftssystem :)

Anywho... Har du måtehold, så kan du trygt remappe en D3/D4 opp til D5 nivå uten å "ødelegge" noe. Du kan også med god effekt remappe en D5 og få en "bedre" bil.

Eller du kan la være ;p
Altså de ble egr delete når du fikk polestaroprimert den? annet firma son gjorde det? funderer å fjerne egr og cat på min 09" mod så forsker litt på hvordan [emoji3]

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

Svirre
29/01/16, 07:18
Altså de ble egr delete når du fikk polestaroprimert den? annet firma son gjorde det? funderer å fjerne egr og cat på min 09" mod så forsker litt på hvordan [emoji3]

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
Husk at du har også partikkelfilter på bilen å ta hensyn til.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mrstfu
29/01/16, 07:29
EGR og DPF er en ting, men en seriøs tuner vil vel aldri fjerne katalysator på en gatebil?

XXX70
29/01/16, 17:53
uansett her er svaret fra polestar, man kan jo være en av de heldige:cool::

Hej,
Kul att du är intresserad av en Polestar optimering.
Du kan endast göra optimeringen hos alla våra återförsäljare i Sverige.
För att klargöra det, så går det alltså att optimera vissa Norsk-registrerade Volvo bilar som vi kan erbjuda det till(Vi kan inte se exakt vilka detta är möjligt till, återförsäljaren i Sverige får pröva om det går helt enkelt).
Dock så ställer vissa länder(bland annat Norge) andra krav och har lagar som inte tillåter våra optimeringar. Därför rekommenderar vi inte Norsk-registrerade bilar att få en optimering.


Best Regards
Polestar

chasba
03/02/16, 12:41
Jeg var tilfeldigvis nettopp innom myvolvo.no, og der har det i dag (28. januar) blitt publisert følgende artikkel:


28.01.2016
Polestar: Møt den nye generasjonen

Den nye generasjonen av Polestar Performance Optimisations for Drive-E-motorer gir deg en helt ny kjøreopplevelse i Volvoen. I de nye optimeringene for Drive-E – Volvos nyeste og mest avanserte drivlinje – har ingeniørene i Polestar benyttet den samme utviklingsfilosofien som de brukte, da de optimerte racerbiler for banen.

Fem viktige ytelsesområder er optimert for å gi en bedre, mer balansert og dynamisk kjøreopplevelse.

De første optimeringene blir tilgjengelig for T5-, T6-, D5- og D4-motorene, mens over 140 varianter av optimeringene blir sluppet i løpet av året.

Hvis du vil vite mer om Polestars nye optimeringer for Drive-E og se hva Polestar kan gjøre for din Volvo, kan du besøke www.polestar.com

Den nye Polestar Performance Optimisation gir deg:

Gassrespons
Gassresponsen er optimert for forbedret kontroll og respons, for eksempel ved forbikjøring eller aktiv kjøring på svingete veier. Kalibreringen gjør at motoren reagerer raskere på førerens kommandoer og gir derigjennom en mer presis kjøreopplevelse.

Raskere girskift*
Girskiftene skjer raskere, slik at bilen akselererer hurtigere og reagerer mer direkte på førerens kommandoer, for eksempel ved rask nedgiring foran en forbikjøring. En raskere girkasse gir føreren mer direkte kontroll over bilen.

Girskiftpresisjon og Gear Hold-funksjon*
Girskiftene er kalibrert for å gi en mer direkte og presis kjøreopplevelse samt raskere akselerasjon. Girskiftpunktene er kalibrert for å utnytte motorens optimerte ytelse i mellomområdet effektivt. Gear Hold-funksjonen holder giret under kjøring i kraftige svinger ved høy G-kraft og forhindrer uønskede girskift midt i svinger, slik at bilens balanse ikke blir forstyrret.

Tomgangsrespons*
Girkassen og motoren er kalibrert for å gi raskere respons når føreren slipper gassen brått et øyeblikk, for eksempel ved nedbremsing foran en sving. Disse funksjonene bidrar til å holde bilen i balanse ved rask kjøring i svinger og gir føreren bedre kontroll over bilen.

Motorytelse
Alle Drive-E-optimeringene er utviklet for å gi bedre ytelse i motorens mellomområde, der føreren bruker den mest under aktiv kjøring, for eksempel under forbikjøring og ved innkjøring på trafikkerte hovedveier. Den økte ytelsen i mellomområdet kombinert med de støttende endringene i girkasse- og gassrespons gjør at bilen reagerer raskere og gir en mer dynamisk kjøreopplevelse.
* Kun for automatgirkasse

Kan dette bety at det åpnes for Polestar på Volvo-er med norsk chassisnummer i løpet av året? :confused: Har for sikkerhets skyld sendt en e-post til VCN for å høre. :)

Fikk nettopp følgende svar fra VCN, det kan se ut som det skjer noe ifm. avgiftsdiskusjonen (tillegg er artikkelen jeg limte inn fra myvolvo.no fjernet nå (såvidt jeg kan se)):



... Når det gjelder Polestar, har nok denne artikkelen kommet inn litt tidlig, i forhold til at dette kan lanseres i Norge.
Siden det skal betales inn ekstra avgift på effektøkningen til staten, vil Volvoforhandleren bli delansvarlig for at kunden innbetaler avgiften, noe som våre forhandlere dessverre ikke har mulighet til å følge opp.

Myndighetene har for 2016 redusert effektfaktoren i avgiftsberegningen, så det er å håpe på at denne tas bort, og da blir det enklere å håndtere Polestar trimming i Norge.

Vegard__
07/02/16, 12:41
Altså de ble egr delete når du fikk polestaroprimert den? annet firma son gjorde det? funderer å fjerne egr og cat på min 09" mod så forsker litt på hvordan [emoji3]

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

Nåværende kjøretøy har ikke EGR- og DPF-delete enda. Kommer ikke før til våren.

Tidligere kjøretøy, ja.

Gjort/gjøres i samme moment som remap forøvrig :D Så det er samme "firma" som gjør det ja.

Hvis du skal remappe bilen din hos en seriøs aktør, så er det jo bare å ta opp dette med han. At du vil ha EGR/DPF delete. Ikke Kat. Dette må jo programmeres.

Du vurderer vel ikke å fjerne EGR/DPF uten å justere for de endra parametrene? Da vil bilen din sannsynligvis gå dårligere. Muligens en ventende limp-mode, kjenner ikke Volvo godt nok enda, så jeg skal ikke si sikkert.

Men noe vil bli feil vil jeg tro... da det sannsynligvis er elektronisk overvåkning på både EGR og DPF, all tid motoren er Euro4 og opp.

Vegard__
07/02/16, 12:46
EGR og DPF er en ting, men en seriøs tuner vil vel aldri fjerne katalysator på en gatebil?

Det er EGR og DPF det er snakk om i dette tilfellet ja :) Kat'en blir stående. Men den renses før ny map legges i.

På f eks tidligere Mk3 Mondeo'er, har jeg hatt gode erfaringer med Kat-delete. Men i Ford sine egen DuraTorq, var det ikke DPF, kun Kat. Og den stod omtrent 5 cm fra turboen. Den fikk endelig levert det den var laget for. Og det var merkbart på alle mulig måter :D

Fordene kombinerte jeg riktignok med BlueFin remap fra SuperChips i the UK.

mrstfu
07/02/16, 12:55
Joda, men katalysatoren er hovedpunktet for rensing av avgasser - en seriøs tuner med garanti på arbeid, og lyst på god reklame, kan jeg ikke tenke meg er villig til å programmere bort katalysatoren.

Er et lite miljøspørsmål her og, spesielt når man ser på hvorvidt bilen vil være godkjenningsbar på PKK.

Vegard__
07/02/16, 13:02
Joda, men katalysatoren er hovedpunktet for rensing av avgasser - en seriøs tuner med garanti på arbeid, og lyst på god reklame, kan jeg ikke tenke meg er villig til å programmere bort katalysatoren.

Er et lite miljøspørsmål her og, spesielt når man ser på hvorvidt bilen vil være godkjenningsbar på PKK.

Mk3 Mondeo; EGR og KAT delete.
PKK uten anm, med avgassverdier godt innafor.... Forstå det den som vil :)

Men dette er en Euro3 motor da.

Hvorvidt SuperChips er seriøse eller ei, det får jo bli en subjektiv vurdering som ikke jeg legger meg bort i.

Volvo 2.4d; egr og dpf delete, ikke kat.

Jack89
08/02/16, 09:50
hva er dpf?

mrstfu
08/02/16, 09:51
Dieselpartikkelfilter.

regeli
19/08/16, 08:55
Ingen problem med motor hos meg i V70Nen med EGR/DPF fjernet (Rica Steg 2)
Derimot, første gang når DPF var fjernet, så gikk ECU i nødmodus pga. hadde glemt å fjerne DPF i SW og bilen gikk knapt 80.
PKK, ingen problem med noe avgass her i gården. 2.4D/D5 motorene er så ren og god atta :P

Men, original clutchen i disse liker ikke momentet og 3 måneder etterpå med vanlig giring, så sluret den først med tilhenger, neste uke 5th gir og til slutt 4th og 5th.
Forsterket clutch fra M66 kassen anbefales.

Svirre
19/08/16, 21:59
Ingen problem med motor hos meg i V70Nen med EGR/DPF fjernet (Rica Steg 2)
Derimot, første gang når DPF var fjernet, så gikk ECU i nødmodus pga. hadde glemt å fjerne DPF i SW og bilen gikk knapt 80.
PKK, ingen problem med noe avgass her i gården. 2.4D/D5 motorene er så ren og god atta [emoji14]

Men, original clutchen i disse liker ikke momentet og 3 måneder etterpå med vanlig giring, så sluret den først med tilhenger, neste uke 5th gir og til slutt 4th og 5th.
Forsterket clutch fra M66 kassen anbefales.
Forsterket clutch fra M66?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
19/08/16, 23:34
Han tenker vel kanskje på clutch fra 140 hester som den litt svakere varianten, mens alle andre diesel har en annen clutch?

regeli
20/08/16, 06:48
Det kan stemme, da min var 126hk varianten i software. M66 cluchen skal uansett holde har jeg lest :) Om er annen clutch i de med mer hk, kan jeg ikke svare på.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
20/08/16, 09:20
Det kan stemme, da min var 126hk varianten i software. M66 cluchen skal uansett holde har jeg lest :) Om er annen clutch i de med mer hk, kan jeg ikke svare på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror de har gått vekk fra den svake clutchen. Nå får du samme clutchsats til T4/T5 og T7 biler.
Før ble trykkplaten fra M66 brukt, mens du hadde lamell fra M56. Lamellen til M66 passer ikke på M56 ;)

Byttet clutch for litt over en mnd siden, så har nok blitt endringer hos Volvo.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

volvoRsport
20/08/16, 09:30
Lamellen til M66 passer ikke på M56 ;)

Både "Marius"/"Andrè" og "aarnes" har brukt trykkplate og lamell fra M66 når de har byttet. Etter det "Marius" har skrevet før så er lamellen lik.

Svirre
20/08/16, 20:37
Både "Marius"/"Andrè" og "aarnes" har brukt trykkplate og lamell fra M66 når de har byttet. Etter det "Marius" har skrevet før så er lamellen lik.
Mener sterkt å huske at lamellen var forskjellig pga. andre splines (type 22 og 23).
Er vel også trykkplata som utgjør hvor stor belastning lamellen skal tåle (til et visst moment) og derav mer spenst i den til M66 pga. det ekstra giret?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

andersg
22/08/16, 17:06
Jeg kjøpte bilen til André, den går med nesten hele katalogen til BSR men var i utgangspunktet en 126hk 2.4d. Den har D5-clutch. Slurer ikke den:) Uten fordekka da.

Viggo J
25/08/16, 14:03
Hvilked clutch er det på min bil ? 126 hk 2007 model.

Svirre
26/08/16, 08:54
Hvilked clutch er det på min bil ? 126 hk 2007 model.
Mest sannsynlig den svake.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk