PDA

Vis full versjon : Godkjenning av FK i 940 GL.



Volvo Andreas
06/06/11, 15:16
Har tenkt å ombygge min GL til turbo. Har skrevet forespørsel
til statens vegvesen idag.
Men det jeg lurer på er om jeg bare kan kjøpe 3" JT eksosanlegg fra turbo og bak å godkjenne bilen med det montert?
Har noen erfaring på det? Dette gjelder Biltilsynet Arendal.

Dette står på eksosen på www.BCB.no
" Diskre sportslyd med 2 stk lyddempere som oppfyller SBP / EG lydnivå krav."

Da burde det jo i teorien gå igjennom.
Har vært inne med GL-en før en gang å godkjent senkesett.
De sa ingenting på eksosen da. Der er det bare 1 lyddemper...

Så en ting til. Må det være sportsdempere på for å få godkjent med FK
selv om jeg har godkjent senkefjører på? (Står i vognkortet)

Takker for svar!
Mvh. Andreas

Andreas750
06/06/11, 19:27
Tror ikke man får godkjent effektanlegg..
Etter det jeg har hørt værtfall:)

tennpluggen
06/06/11, 19:48
er litt opp å ned. noen får det godkjent andre ikke

turb00le
06/06/11, 20:41
Jeg fikk godkjent med 3 tom og en lyddemper.

MorSto
06/06/11, 21:01
Når jeg var på biltilsynet og godkjente 940`n min med fk motor, spurte jeg angående det med å godkjenne 3" eksos, og de sa følgende " godkjenne større eksosanlegg (3") er ikke mulig pga. du må gjennom diverse tester for co og andre ting (som jeg ikke fikk med meg), men konklusjonen ble til at det var ikke mulig.

MEN hvis man får med papirer for utslipp og db, vill jeg tro at det er mulig likevell da.
PS. motorgodkjenning av fk i 940 er ingen problemer så lenge du har papirer fra volvo norge..
og det ser orginalt ut i motor-rommet, (jeg fikk det godkjent også med åpent luftfilter)

Volvo Andreas
06/06/11, 22:47
Takk for alle svar.. Jeg skrev jo forespørselen idag. Men glemte å nevne angående JT eksosen. Så følte det var litt dumt og liter gjennomtenkt. Men gjort er gjort.

Noen ide hvordan jeg kan finne det ut sånn helt sikkert?
Kan ringe biltilsynet i morgen å legge ut sikkert svar her så alle
finner det ut. Var bare det at jeg ikke fikk tak i biltilsynet når jeg postet denne
tråden. Men jeg legger ut svar i morgen visst jeg får noen sikre svar.

Men jeg har også hørt fra andre at jeg kan godkjenne med eksos så lenge
eksosen heter noe. Altså JT! Og at det kommer papirer med. Men det gjør det
jo ikke med denne eksosen. Jeg kan jo spørre BCB om jeg kan få tilsendt papirer på
CO og DB nivå m/eksos.

Jeg får prøve meg litt fram.

Takk!

MorSto
06/06/11, 23:54
hadde jo vert fint å vist om helt sikre godkjenninger da, si fra så fort du vet noe mere da!!

turb00le
07/06/11, 04:37
Hvis du har Jt anlegget med 2 dempere og bruker original kat så skal det ikke være noe som helst problem. Jeg har papirer hvis du vil ha de...

Problem ved godkjenning av JT: hvis du møter på en regelrytter som jobber hos bt så stemmer ikke art.nr. på bakre lyddemper. Grunnen er designendring da de gikk fra fastsveist enderør til skjøta. Jeg måtte ha etterkontroll pga detta men fikk ordna papirer fra JT på at det stemte.

Volvo Andreas
07/06/11, 09:03
Har nå pratet med biltilsynet! Visst DB nivået ikke var over 84 DB, og jeg hadde papirer på eksos anlegget, var det ingen problem å få godkjent det. Selvølgelig også om katalisator var montert på eksosen.

Da har jeg fått det endelige svaret! Takk for svar!

Volvo Andreas
07/06/11, 09:25
For å ta alt mer nøyaktig.


Mann kan godkjenne JT eksos 3" fra turbo (Dette gjelder også andre komplette eksos anlegg) Så lenge ikke db-nivået overstiger 84db. Sa de fra teknisk avdeling på BilTilsynet. Du må også skaffe papirer på eksosen der det dokumenteres fra fabrikk hvor høyt db-nivået er på eksosen,CO utslippet og at bakre del av eksosen er originalt med skøyt å ikke et helt rør til bakre lyddemper, som andre vanlige eksosanlegg er. JT 3" med 2 lyddempere til turbo har 74db i lydnivå. Derfor overstiger ikke dette max grensen å vil derfor være lovlig. Dette eksosanlegget ble også målt uten Catalisator, så det vil jo selvfølgelig også minke på lyden.


Biltilsynet har ingenting de skulle sagt så lenge papirer er med og lydnivået er under 84db.