PDA

Vis full versjon : Hjerneskade? ABS problemer



Lightyear
06/06/11, 14:31
For noen dager siden begynte ABS pumpa å gå ved lett bremsing i svært lav fart, dette skjedde et par-tre ganger og forsvant igjen. Det ble litt verre for hver dag og igår kom det fine ABS lyset i dash'n. Etterfulgt av mere pumpekjør og toppet av til slutt med et annet fint lys som forteller meg TRACS OFF :rolleyes:
Snakka med en kompis som akkurat har hatt hjerneskade på sin V70 og det startet på akkurat samme måten hos han.
Har kjørt en 10-12 mil idag og den ene gangen jeg startet bilen lyste ingen av lampene, men kom tilbake etter en liten stund.

Jeg tenkte å prøve å gå over hjernen for å fikse dette, og hvis jeg har forstått det riktig så kan jeg pelle ut hjernen og fortsatt kjøre som nå? Med ABS og TRACS av..

Jeg har også hatt en helt sinnsvak skriking i bremsene den siste uka omtrent, den har vært helt borte igjen etter at hjernen skrudde seg av. Kan en slik feil føre til at klossene presser mer enn normalt mot skiva feks?
Har biltema skiver bak og de er klare for søpla allerede, har jo hatt dem der helt siden september så de er jo over forventet levetid allerede :rolleyes:
Fikk ikke bekreftet at det var bak skrikinga kom fra, men det hørtes slik ut når jeg hang ut av vinduet og bremsa ;)

A

Morgis
06/06/11, 14:42
burde ikke være noe problem å kjøre uten styreboksen til ABS.
Bare å nappe sikringen til den, så ser du fort hva som vil skje uten den styreboksen tilkoblet :)

Kan aldri tro skrikinga har noe med abs å gjøre. heller vær og klima.

Lightyear
06/06/11, 15:07
Men det er vel ganske sikkert at vi snakker hjerneskade her? Siden det kommer og går på den måten.. Grunnen til at jeg mistenker denne feilen for å gi skrikende bremser er at bilen er bedre å bremse med når ABS'en lyser ;)

A

850GLTsilver
06/06/11, 16:21
Neppe hjernen, men heller en sprukket giverring.

Du vet, på hvert av hjulene så sitter det en takkete ring som sørger for at giverne får lest av farta på hjulene. Bak sitter denne ringen inne i klokka for håndbremsen, og vil neppe være årsaken her.
Foran derimot, så sitter de utenpå drivknutene og disse ruster, og til slutt sprekker ringen.
ABSn får da feil/dårlige signaler og oppfører seg rart.

Sjekk disse to ringene så får vi se....

Kjøre uten ABS? Intet problem Napp ut sikring 14 og "glem" at ABS-lampa lyser.
Bremsene fungerer perfekt uansett.

Lightyear
06/06/11, 16:52
Tenkte på ABS ringene, men siden det har kommet og gått så mange ganger og det ble toppet med at TRACS skrudde seg av også så syns jeg det høres litt ut som hjerneskade ;)
Får vel sjekke ringene også før jeg begynner som hjernekirurg :p Håper det er så enkelt for det er nok mye kjappere å fikse enn hjernen.

A

850GLTsilver
06/06/11, 18:23
Tja, hjernen er tre torx skruer og en kontakt.
Smal sak. 10-15 minutter tops.

Eh, det er jo på min da, men hvilken modell er bilen din?

Lightyear
07/06/11, 09:10
Min er '96 modell, sikkert samme saken der. Hvor mye demontering snakker vi for å få sjekket ringene egentlig?

A

Lightyear
07/06/11, 21:40
Idag har problemet vært 100% fraværende, har ikke kjørt så langt men endel småkjøring med stopp og start. Ingen antydning til ABS pumpe under bremsing og ingen lys.
Syns dette bygger opp under teorien om hjerneskade ;)

A

Naske
07/06/11, 23:10
Dersom du har en 96 modell taper du ingenting på å åpne hjernen og lodde kontaktene, de vil uansett gå i stykker før eller siden.

Nilsebu
08/06/11, 01:22
Høres ut som ABS modulen ja. Hadde abs pumping på min også når jeg hadde feil på modulen.

Som regel bare en eller flere loddinger som er dårlige.

Skrur den ut med E5 hunntorx hvis jeg husker rett.

Men dere andre: Vil ikke speedometeret stoppe hvis modulen er koblet ut?

Morgis
08/06/11, 07:42
mulig du kan miste speedometeret på 97+ modeller ja da de henter hastighetssignal fra abs sensorene

Tore
08/06/11, 08:34
Det er ingen tvil om at man mister speedometer på 97+ modellene når man tar ut ABS modulen :-) Cruise-kontrollen vil heller ikke fungere. Men det er fortsatt helt greit å kjøre med bilen uten ABS modulen en stund.

Eneste man skal være obs på er at det ikke er noen lastregulator på bakbremsene; at ikke bakhjulene låses før fremhjulene reguleres ene og alene (sammen med dimmensjoneringen av bremsene) av selve ABS'en, så ved uheldige omstendigheter kan man risikere at bakhjulene låser seg før framhjulene.