PDA

Vis full versjon : kkk24 på org 16v.



Volvo-Power
06/06/11, 12:01
hvordan vil dette gå? med egenlaget grenrør, og seff egen kjøling..

tennpluggen
06/06/11, 14:00
skal du gjøre noe med komp'n? ikke gjøre noe inni motoren i helt tatt?

Volvo-Power
06/06/11, 21:03
skal du gjøre noe med komp'n? ikke gjøre noe inni motoren i helt tatt?

tankte i bunn å grunn på original komp ja. ser det ikke går å dekompe med fresing i toppen, så da må jeg sikkert ha andre stempel.

derfor jeg lurer på hvordan det bli på original motor, med original innmat..

tennpluggen
07/06/11, 09:30
kan vel dreie ned stemplene litt å? eller 2 topp pakninger?

ludvigsen
07/06/11, 09:39
Beste vil være å dreie ned org. stempel eller å kjøpe nye lavkomp stempel? 2 toppakninger er ikke særlig bra..

kermitt
07/06/11, 10:08
Skjønner ikke hvorfor folk er så skeptiske på den kompen, aldri gjort noe det. Bare du har kontroll på tenning og bensin så går det fint det. Har trua på kombinasjon KKK24 og 16V.

tennpluggen
07/06/11, 10:48
data sprut du tenker på?

kermitt
07/06/11, 10:50
Trenger ikke å ha datasprut for å følge med inni motoren så man kan skru av når det går gæli. Tenkte mer på bredbandslambda, live bankesensor osv.

Volvo-Power
07/06/11, 11:23
Skjønner ikke hvorfor folk er så skeptiske på den kompen, aldri gjort noe det. Bare du har kontroll på tenning og bensin så går det fint det. Har trua på kombinasjon KKK24 og 16V.

Har hatt kompenbi bakhode, da med tanke på tenningsbank. Men la oss si en kkk24 med grenrør på org 16v. Hva i trykk bør jeg kjøre? Chippe bensin og tenningshjerne kanskje?

tennpluggen
07/06/11, 11:27
vet du får chip beregnet til turbo til 16v hjernene

kermitt
07/06/11, 11:40
chip er nok lurt! angående trykk så skal jeg ikke si noe, har bare holdt på med 8V. Men prøv og feil metoden er universal. skru opp litt etter litt og hør etter lyder og gjerne se på instrumenter om du har.
kjørte 1-1.1 bar på original F motor og det gikk fint når jeg fikk på FK dyser og hjerner med chip. Ser ingen grunn for at det ikke skal gå på en 16V.

Volvo-Power
07/06/11, 11:48
chip er nok lurt! angående trykk så skal jeg ikke si noe, har bare holdt på med 8V. Men prøv og feil metoden er universal. skru opp litt etter litt og hør etter lyder og gjerne se på instrumenter om du har.
kjørte 1-1.1 bar på original F motor og det gikk fint når jeg fikk på FK dyser og hjerner med chip. Ser ingen grunn for at det ikke skal gå på en 16V.

Begge mine hjerner er chipbare, så anntar det går an å ringe noen og få laget chip? Tenkte ikke fullt så mye trykk, men 0,7-0,8 kanskje. Bare for å få litt mer guffe å finere lyd.
Har selv kjørt 1,7 bar på org f innmat med barectileggsdyser, så vet de tåler hjuling;)

tennpluggen
07/06/11, 12:06
her er ferdig chip. http://www.turbotrimming.no/index.php?aid=81

Volvo-Power
07/06/11, 12:09
her er ferdig chip. http://www.turbotrimming.no/index.php?aid=81

Liker det jeg leser!! Har 3" lmm, men ikke r-dyser. D fåes vell kjøp vill jeg tro, hehe:) er vell ikke store forskjellen på en fk bunndel vs min 16v, så dette oppsettet passer vell på min og?

tennpluggen
07/06/11, 12:25
ja det vil jeg tru mange mener jo at b234 er den sterkeste blokka.
men ta å kontakt/ ring paul så har han nok svar på dine spørsmål.
håper du deler de her da jeg å vurderer turbo på min 16v for gikk ikke så bra som forventet:P

Volvo-Power
07/06/11, 12:53
ja det vil jeg tru mange mener jo at b234 er den sterkeste blokka.
men ta å kontakt/ ring paul så har han nok svar på dine spørsmål.
håper du deler de her da jeg å vurderer turbo på min 16v for gikk ikke så bra som forventet:P

Will do om/når den tid kommer:)

Njål Nilssen
12/06/11, 22:41
Bare sørg for at du får tenningsprogram for 16v da! Noen innbilelr seg at 8v tenningskruve funker på 16v også, det gjør det IKKE.... 8V motorene har mere forskudd på tomgang enn de fleste "4 ventilere" har ved moderat last midt i registeret...

ArneR
13/06/11, 01:44
Gjør oss en liten tjeneste da flyfaen, og forklar oss på en lettfattet måte hvordan dette henger ihop?

Siden 16v toppens forbrenningskammer er skapt på en slik måte at den naturlig motvirker tenningsbank, burde den jo tåle mere fortenning enn en vanlig 8v topp ved de samme situasjonene?

Volvo-Power
13/06/11, 10:37
Gjør oss en liten tjeneste da flyfaen, og forklar oss på en lettfattet måte hvordan dette henger ihop?

Siden 16v toppens forbrenningskammer er skapt på en slik måte at den naturlig motvirker tenningsbank, burde den jo tåle mere fortenning enn en vanlig 8v topp ved de samme situasjonene?

vill det da si den er mer "vennlig" mott tenningsbank? kan dermed kjøre med høyere komp?

116v har jo 10:1 i komp, men ettersom jeg nå idag skaffer meg enda en 16v så blir det trolig så jeg får dreid ned stemplene litt, for å få ned kompresjon. kan dette være en fordel?

og hva bør jeg kjøre i trykk? satser p årundt 240 +- 10hk..

tennpluggen
13/06/11, 11:03
tror ikke det er no problem å kjøre med org komp, tennings bank er nok ikke no fare når man bruker chip til 16v turbo fra turbo trimming.

Volvo-Power
13/06/11, 11:26
tror ikke det er no problem å kjøre med org komp, tennings bank er nok ikke no fare når man bruker chip til 16v turbo fra turbo trimming.

Så rett å slett ingen fordeler/ulemper med å dekompe?

Njål Nilssen
13/06/11, 11:59
Gjør oss en liten tjeneste da flyfaen, og forklar oss på en lettfattet måte hvordan dette henger ihop?

Siden 16v toppens forbrenningskammer er skapt på en slik måte at den naturlig motvirker tenningsbank, burde den jo tåle mere fortenning enn en vanlig 8v topp ved de samme situasjonene?

Fordi pluggen sitter i midten av brennkammeret, og på grunn av det er symmetrisk ("pent-roof") så bruker flammefronten litt under halve tida på å nå hele brenkammeret kontra en 8v topp. Det som er ønskelig er at flammefronten har nådd hele kammeret akkurat når stempelet vender, ettersom det er da den virkelige trykkbygningen skjer ;)

Ergo kjører du 8v tenningsforskudd på en slik topp møter flammefronten stempelet ei god stund før det når ØDP, så kan du selv se for deg hvordan det går når sempelt møter forbrenningstrykk på vei opp, før squishområdet er nådd, med en flammerefleksjon som er på tur oppover igjen... Banke sensoren får i alle fall noen heftige vibrasjoner å tygge på i alle fall :p

Det er også det at flammefronten når hurtigere fram som gjør et pent-roof kammer mye mere effektivt enn et 8v. Trykkbyggingen i forbrenningen skjer bak flammefronten, så jo fortere den når hele kammeret jo mindre mottrykk møter stempelet rett før det vender. På en 8v vil det alltid ha bygd seg opp mere mottrykk enn i en 16v før flammefronten har fylt hele kammeret, dette gjør jo denne typen kammerform mindre bankeutsatt enn 8v også. Mindre mottrykk vil også si mindre pumpetap = mere effekt ut på veiva pr. dråpe bensin ;) Samt at du i tillegg kan skvise inn mere guffe for å nå samme banketerskel som på 8v, eller man kan kjøre med høyere komp, som også er en fordel ifm å utnytte forbrenningstrykket lengst mulig.

Ble kanskje litt overkill dette da men :p

Edit: Kammerformen i 16v fløder også bedre, samt gjør gassutvekslingen lettere ;)

ArneR
13/06/11, 16:37
Kanskje litt overkill som du sier, men jeg fattet det.. :)

Når det gjelder kompresjonsforhold vil jeg anbefale å dreie skåla i stemplene litt dypere, jeg regnet meg fram til at jeg fikk ca. 9,5:1 og jeg skulle gjerne sett at jeg kom under 9:1 iallefall..

JørnM_940
13/06/11, 16:45
emilhetty her inne lager vel chipper etter ønske tror jeg:)

Volvo-Power
13/06/11, 20:10
Kanskje litt overkill som du sier, men jeg fattet det.. :)

Når det gjelder kompresjonsforhold vil jeg anbefale å dreie skåla i stemplene litt dypere, jeg regnet meg fram til at jeg fikk ca. 9,5:1 og jeg skulle gjerne sett at jeg kom under 9:1 iallefall..

har allerede avtalt å få tatt av ca 1-1,5mm på stemplene, så får dekompet litt iallefall. er litt skeptisk, så heller bedre å være på den rette siden.


emilhetty her inne lager vel chipper etter ønske tror jeg:)

er han noe å satse på da? tror det blir turbotrimning.. skal ringe de og fortelle nøyaktig oppsett med hjernenr, lmm, dyser å turbo, så satser på at de lager 2 egnete chipper..


Fordi pluggen sitter i midten av brennkammeret, og på grunn av det er symmetrisk ("pent-roof") så bruker flammefronten litt under halve tida på å nå hele brenkammeret kontra en 8v topp. Det som er ønskelig er at flammefronten har nådd hele kammeret akkurat når stempelet vender, ettersom det er da den virkelige trykkbygningen skjer ;)

Ergo kjører du 8v tenningsforskudd på en slik topp møter flammefronten stempelet ei god stund før det når ØDP, så kan du selv se for deg hvordan det går når sempelt møter forbrenningstrykk på vei opp, før squishområdet er nådd, med en flammerefleksjon som er på tur oppover igjen... Banke sensoren får i alle fall noen heftige vibrasjoner å tygge på i alle fall :p

Det er også det at flammefronten når hurtigere fram som gjør et pent-roof kammer mye mere effektivt enn et 8v. Trykkbyggingen i forbrenningen skjer bak flammefronten, så jo fortere den når hele kammeret jo mindre mottrykk møter stempelet rett før det vender. På en 8v vil det alltid ha bygd seg opp mere mottrykk enn i en 16v før flammefronten har fylt hele kammeret, dette gjør jo denne typen kammerform mindre bankeutsatt enn 8v også. Mindre mottrykk vil også si mindre pumpetap = mere effekt ut på veiva pr. dråpe bensin ;) Samt at du i tillegg kan skvise inn mere guffe for å nå samme banketerskel som på 8v, eller man kan kjøre med høyere komp, som også er en fordel ifm å utnytte forbrenningstrykket lengst mulig.

Ble kanskje litt overkill dette da men :p

Edit: Kammerformen i 16v fløder også bedre, samt gjør gassutvekslingen lettere ;)

DAMN! virker som du kan dette! håper du gidder å ta en titt innom når det starter for å gi litt ris der du ser ting bør endres. skal ikke koste hele kåken min dette, så noe blir litt billigbygg, men det som må, det skal påkostes!

tennpluggen
14/06/11, 13:12
detta håper jeg funker kanon, for da skal jeg prøve detta å:P