PDA

Vis full versjon : S60 2002 - "rar" å få i gir



aarnes
05/06/11, 22:24
Manuellt gira, fwd S60 2002


Vanskelig å forklare, men merket idag at girspaken liksom ikke "klikker" inn i 2 og 4 gir. kjennes på en måte ut som noe stopper for at spaken skal klikke på plass.
Girene går inn som de skal og merker ikke noe problemer, men jeg er rimelig sikker på at den ikke har vært slik før. kan det være lite girolje på kassa som gjør dette?

kan legge til at det "klikker" i 3 og 5 gir, samt i 2 og 4 HVIS det er lav hastighet.

C.Erstad
05/06/11, 23:32
Kan jo være sletn clutch som gjør at den ikke frier ut skikkeligt! :)

aarnes
06/06/11, 07:29
Men da ville den vel vært slik på alle gir?
Kjennes ut som den frikobler akkurat som den skal, dette gjelder jo bare 2 og 4 når det er hastighet på bilen... ikke når bilen har lav hastighet.

mister j
06/06/11, 08:50
Noen som har lånt bilen mens du var i varmen?
Svigermor???

aarnes
06/06/11, 09:11
den har stått pent og pyntelig på plassen sin.
men når jeg byttet drivaksel så rant det litt olje ut, lurer på om det kan være grunnen

Gule
07/06/11, 07:54
Trur eg skjønar akkurat kva du meinar, for min er og litt rar med å få i gir, merkar det av og til mellom 2-3-4. Forhøyrte meg forresten på Bilia (eg hadde lyst å skifte olje på kassa), men dei sa at dette var unødvendig å gjere. Andre erfaringar?

Lavt oljenivå høyrest plausibelt ut, men kva med koblingane til kassa, at det kan ligge motstand frå girspaken til vekslaren på kassa - er dette usannsynleg?

konso
07/06/11, 19:50
Jeg og har slike symtomer på min V70N med M66 kasse. Er verst når det er kaldt med girene, spesielt fra 2.gir og oppover, men blir bedre når den blir varm.
Jeg og merker at den ikke smetter skikkelig i gir før clutchen har nesten full kobling ( pedalen ikke fullt oppsluppet når den går skikkelig i gir), og min bil er urørt.

aarnes
07/06/11, 20:01
Må oppdatere denne litt;

Bilen min ble slik etter å ha stått en uke mens vi var i syden.
Nå har fruen kjørt den tur/retur sverige idag, og nå er den tilbake til normalen.

Lurer på om det kan være lite olje eller noe som gjør dette. uansett ytterst merkelig.