PDA

Vis full versjon : 530 vs 531



Tomme
05/06/11, 17:41
Heisann.. :)

Har en 530 topp stående på en B230a (tror det er en A), å lurer på om den er noe å bygge på.. :)
Tenker på en lett porting, VX3 kam, stramme ventilfjærer, og nye ventiler..
Burde jeg heller lete etter en 531? eller er 530 holdbar til 300-350 hk.. :)

På forhånd takk for svar.. :)

Jan turbo
05/06/11, 21:45
Hallo ja! Hvis du skal ha ærlige hk i det området som du nevner må du jo ha datasprut +
en del deler til for å oppna dette ?

regeli
05/06/11, 21:55
Med en B230 blokk og 530 topp, så kan du hente ut den del med datasprut.
Ca. 440HK med rett kam og det hele :rolleyes:

Se her: http://www.youtube.com/watch?v=3B6H6EtIoJ4&feature=related

Har møtt Knut Vebjørn (KVS) hos Wetterhus og disse karene spøker ikke med faget dems.

Tomme
07/06/11, 14:20
Okei, da hørest det jo ut som 530 er holdbar til mitt mål.. :)
Skal ta kontakt med Knut hos Wetterhus å høre hva de skal ha får å porte den toppen, og gjøre den klar til nye flotte deler.. :D
Datasprukt skal selfølgelig åsså på, men dette er ett prosjekt som tar tid.. :p
Takk for svar.. ;)

olavxxx
07/06/11, 15:48
Om du ikk eskal porte og gjøre alt selv, kjøper du selvsagt 531...

regeli
07/06/11, 16:37
Det er Torgeir som driver Wetterhus Racing. Knut Vebjørn driver Sveinungard Motorteknikk. Knut mapper som regel motorene hos Wetterhus og hjelper hverandre til tider.

Begge to vet hva dem driver med. Kom ikke på og spør Knut hvor mye som ble portet i toppen og hva som ble gjort med kammen på den motoren.

Datasprut tar ikke mye tid, men koster :(
Tror jeg fikk hjerne, sensorer, ledningsnett for B230 for rundt 17000kr mener jeg. Uansett, så måtte jeg benke motoren hos Wetterhus pga. de ikke hadde noe ferdig map såklart. Luft temp sensor borret og gjenget i innsug av Torgeir på 5 min og vanntemp sensor passer rett i toppen. TPS ble og byttet.

Men regner du litt på det, så koster fort hjerner, chip, lmm og alt den driten fort penger. Chip er altfor generelt etter min mening og ingen motor er lik. Skal en f.eks. ha mer HK ut av motor en gang, så er det bare å mappe og laste program inn i ECUen. Jeg likte og at jeg hadde oversikt på vann og luft temp i software og logging. Skal få testet mer etterhvert.

Mapping anbefales uansett for å hente mest mulig ut av motoren. Jeg har portet 531 topp, men kam jeg hadde første gang var for hissig og ble ladetrykk fra 2000RPM og 2 bar trykk på 5500RPM. Var ikke dragrace motor jeg var ute etter, hehe!

Uansett, så kan det lønne seg å få det meste av delene en plass og ikke handle noe her og der. Prisen jevner seg ut til slutt.

Det jeg gjorde med mitt gamle ledningsnett (LH2.4) var bare å teipe igjen kontakter og stripse fint opp, så har jeg det til en annen gang om ønskelig.

gaupe
07/06/11, 16:43
Datasprut tar ikke mye tid, men koster :(
Tror jeg fikk hjerne, sensorer, ledningsnett for B230 for rundt 17000kr mener jeg. Uansett, så måtte jeg benke motoren hos Wetterhus pga. de ikke hadde noe ferdig map såklart. Luft temp sensor borret og gjenget i innsug av Torgeir på 5 min og vanntemp sensor passer rett i toppen. TPS ble og byttet.

Men regner du litt på det, så koster fort hjerner, chip, lmm og alt den driten fort penger. Chip er altfor generelt etter min mening og ingen motor er lik. Skal en f.eks. ha mer HK ut av motor en gang, så er det bare å mappe og laste program inn i ECUen. Jeg likte og at jeg hadde oversikt på vann og luft temp i software og logging. Skal få testet mer etterhvert.


Joda, men LH 2.4 fungerar på ein heilt anna måte enn datasprut, sidan den har LMM/MAF og bankesensor, så er den i stand til å tilpasse seg ein veldig mykje større variasjon av motorar, og tilpasse seg tåleleg bra.

regeli
07/06/11, 16:48
Joda, men LH 2.4 fungerar på ein heilt anna måte enn datasprut, sidan den har LMM/MAF og bankesensor, så er den i stand til å tilpasse seg ein veldig mykje større variasjon av motorar, og tilpasse seg tåleleg bra.

Du har rett der, men synes enda det er litt for generelt ;)
Chipløsning er en ok løsning for de som ikke skal ha "extreme" edition av noen motorer og vanlig gatekjøring.

Tomme
08/06/11, 18:34
Suverent.. :) Da fikk jeg jo bra med info.. :)
Det jeg mente med at prosjektet tar lang tid, det er at alt skal gjøres skikkelig, ikke noen snarveier, så det kommer alt fra smidde stempel, h-profil råder, skikkelig topp, ja, alt skal gjøres skikkelig, å som du sier, all den "dritten" koster sykt med penger.. :p
Men, er nok værd det når man blir færdig, sånn rundt 2020... :p hehe