PDA

Vis full versjon : Airbag passasjerside på V70N/S60



Nero
05/06/11, 16:35
Har hørt tidligere at det kom flere V70N og S60 uten airbag på passasjersiden,
nå har det seg slik at et familiemedlem har en slik bil og jeg tenkte å sjekke ut
om den bilen har airbag på passasjersiden i dashbordet.

Men det virker som om at det ikke er noe der, står verken SRS/airbag på siden av dashbordet eller preget inn i skaien.
Jeg stakk hånda opp i selve dashbordet ifra hanskerommet og kunne ikke kjenne noe annet enn et tomrom.

Er det virkelig tilfelle at det som regnes eller har vært regnet som en av de sikreste familiebilene på markedet "florerer" rundt omkring uten airbag på passasjersiden?
Er fullstendig klar over at det er en sikker bil på alle mulig måter med Sips, airbag "gardiner", chassi/karroseri med deformasjons soner etc.
men er litt overrasket av at de ble levert med eller uten airbag på passasjerside som tilvalg, om det er tilfelle:)

Håper noe vet mer om dette.

angerman
05/06/11, 17:00
i sverige selges de uten,for mange kjører med barn i forsetet. vi (bilforum sør) fikk en s60 beregnet for det svenske markedet ved en feiltakelse,ny bil. den kom fabrikken og hentet fort igjen. mens kunden måtte vente lenge for riktig bil. skal ikke være solgt noen norsk s60 v70 uten airbag på passasjersiden.

Nero
05/06/11, 17:16
Akkurat, da kan det stemme at bilen jeg kjenner til ikke har airbag. Den gikk
nemlig for fabrikken i Gøteborg eller lign. i Svergie en periode før den ble tatt inn til Norge:o

Er det da slik at om den ikke har noen form for merker om at det er airbag på
passasjersiden så har den ikke det der? Kunne som sagt ikke kjenne annet enn et tomrom over hanskerommet.

crazyclomp
05/06/11, 17:18
På min S60 står det stemplet inn i dasjen at det er airbag der :)

angerman
05/06/11, 22:06
skal stå preget inn i dash over hanskerom det. er jo veldig greit og ha en bag der kona sitter også.

aarnes
05/06/11, 22:23
Hvis bilen har airbag på passasjerside så står det preget inn "SRS" rett ved luftkanalen på passasjerside. det står også - i de aller fleste tilfeller - en stor gul lapp på siden av instrumentbordet med masse info.