Logg inn

Vis full versjon : GMV's V70R -04



Sider : 1 2 3 [4] 5

Vikhals
12/07/13, 16:12
Meget pen !

GMV
13/07/13, 08:17
Takk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

GMV
14/07/13, 12:47
Da har dags for service kommet opp ved 155000km. Hva er det som skal gjøres på 160000 service?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

a|ex
14/07/13, 13:37
Regreimskifte. Mener også det er plugger, luftfilter etc på den der. Kommer fort på 12 lapper.

GMV
14/07/13, 14:13
Såpass. Mye av dette kommer jeg nok til å bytte selv.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

gaupe
14/07/13, 14:48
Regreimbytteintervallet varierar med året, men trur det var 160k på 04.

a|ex
14/07/13, 15:43
Er vel 160k regreimintervall på alle P2-bilene vel?

gaupe
14/07/13, 15:44
Er vel 160k regreimintervall på alle P2-bilene vel?

Nei, meiner det var 180k på 06en.

a|ex
14/07/13, 15:50
Nei, meiner det var 180k på 06en.

R'en? Eller så er det jo 10-årsregelen da - avhengig av hva som kommer først. Så den er vel uansett moden for skifting hvis det er snakk om en 04'.

Straydog
14/07/13, 21:42
Intervallet på min 2,0T som er f.reg i september 05 er 180.000 km.

Igjen, nydelig vogn. :)

The Sven
14/07/13, 22:53
Dessuten er det vel også slik at Volvo handler sine deler fra ulike leverandører, så en OEM del trenger ikke være noe dårligere enn "originalt".

Er ikke OEM originalt?

Syns det er meget sjelden (kan ikke engang huske at) jeg har fått dårlige originaldeler hos Volvo. Tror kvalitetskontroll på deres ettermarkedsdeler er bra. Noe som ikke kan sies om f.eks deler fra Skandix, eller BCB, Pedersen osv. (spesielt pakninger, foringer og lager).

Volvoholic
14/07/13, 23:27
Fin bil! :) R er bare helrått! :p

GMV
15/07/13, 13:04
Takk :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Torsen67
16/07/13, 13:33
Når vi er inne på ettermarkedsdeler, er det noen som har erfaring med tyske Meyle?

a|ex
16/07/13, 13:37
Vet at IPD forhandler deler fra dem.

catoers
16/07/13, 13:58
Meca solgte (når jeg jobbet der) nesten bare Meyle. MTP hvor mye deler de selger ila ett år vil jeg si holdbare produkter =) Så skal det nevnes at de solgte bare forstillings-deler fra Meyle =)

Petter
17/07/13, 17:28
Stemmer med 160.000 på 04, og 180.000 på 05.. Jeg ble litt skuffet i vår når jeg tok 160.000 på min, da jeg ville ha byttet den.

GMV
30/07/13, 11:06
Er det noen som kan fortelle meg eksakt hva som skal gjøres på 160k km service? Føler jeg må prøve å spare noen kroner her nå....

GMV
30/07/13, 15:04
Fikk svar fra Kverneland i Trondheim.
-Regreim kit
-Multireim kit
-Bensinfilter
-Veivhusventilasjon rengjøring.
-Kupefilter

Pris 13600 :s

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

hgnubel
30/07/13, 15:37
Fikk svar fra Kverneland i Trondheim.
-Regreim kit
-Multireim kit
-Bensinfilter
-Veivhusventilasjon rengjøring.
-Kupefilter

Pris 13600 :s

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Merkeverksted tar vel gjerne halvparten bare for å ta veivhusventilasjonen skikkelig.. men kanskje de tar litt snarveier på servicen?

Synes ikke prisen er så gal, men sparer mye på å gjøre det selv såklart :)

Bassan
30/07/13, 16:30
Man kan jo alltids høre med søta bror også :)

GMV
30/07/13, 16:39
Ja det frister litt å gjøre det selv til den prisen, men jeg sliter litt med å finne riktig regreim kit til den. Finnes for to forskjellige motornr og jeg klarer ikke å lese av det.

Daniel V
30/07/13, 20:50
Kjøp alle delene selv hos Volvo, og gjør det selv :) Det er jo greie ting å skifte. Litt knot, men sånn er det med alt. Hadde tatt vannpumpa også, når du først har av registerreima :) Best å kjøpe originalt, da det teller positivt både på samvittighet og ved videresalg :)

GMV
30/07/13, 20:56
Ja det kommer nok ikke noe annet enn orginal deler ved service.

Hassel
31/07/13, 14:59
Kupefilter klarer du jo fint selv, sparer vel 700 da? :p
Eller så anbefaler jeg deg virkelig å sørge for at dem tar veivhusen skikkelig! ;)

GMV
31/07/13, 15:28
Kupefilter er jo enkelt å bytte. :D Skal bytte innsugspakning selv så tror jeg rengjør veivhusventilasjonen selv også....

Hassel
31/07/13, 16:10
Anbefaler deg å bare kjøpe ny boks med en gang :) Koster 400-500 eller noe sånt. Da er du sikker på at det er heelt rent der :)

GMV
31/07/13, 16:21
Ja det er meget mulig det blir gjort ja.

Børge Vikebø
01/08/13, 08:36
Fikk svar fra Kverneland i Trondheim.
-Regreim kit
-Multireim kit
-Bensinfilter
-Veivhusventilasjon rengjøring.
-Kupefilter

Pris 13600 :s

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Med olje og filter samt smøring kontroll?

GMV
01/08/13, 08:43
Ja er med motorolje og filter og, glemte å skrive det.

C.Erstad
01/08/13, 10:28
Er vel 160k regreimintervall på alle P2-bilene vel?
Er litt variert... men som regel opp til 04 går det meste på 160.000.
Og fra 05 og opp gikk noen over til 180.000

GMV
02/08/13, 13:51
Sendte en mail til Volvopartswebstore og hørte med de om delenummer på service delene siden S60R/V70R ikke finnes i deres lister og at det er tungvindt å finne fram på siden.

GMV
02/08/13, 19:58
Litt småfiks i helga.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/141.jpg

Leiebil for helga.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/142.jpg

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

GMV
02/08/13, 21:48
Fikk svar fra Volvopartswebstore.
Pris på deler ca 2000 + mva og frakt.
Som jeg trodde, en HEL del og spare.

Dan Bay-Johansen
02/08/13, 21:50
Helt grei leiebil :-D

Sendt fra mobilen min.

sekse
02/08/13, 22:32
Er den "leiebilen" like bra som den ser ut? Ser iaff utrolig bra ut i annonsen på finn.no.

Bare å gjøre servicen sjøl, ikke no e å lure på :)

GMV
02/08/13, 22:39
Ja bilen er bra den. Litt uvant å kjøre 240 igjen, er ikke mindre enn 8 år siden sist gang.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Marius
02/08/13, 22:41
Ja bilen er bra den. Litt uvant å kjøre 240 igjen, er ikke mindre enn 8 år siden sist gang.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

er dette en bil i familien??

GMV
02/08/13, 22:51
Jepp. Broderen sin.

Sendt fra min mobil.

GMV
08/08/13, 16:39
Da var V70'n på veien igjen. Den har fått seg nylakkerte framskjermer, front og skvettlapper fram.

Sendt fra min mobil.

degocostly
08/08/13, 21:29
Lakka du selv? :)

GMV
08/08/13, 21:53
Nope. Proff lakkert i lakkboks.

Sendt fra min mobil.

Daniel V
08/08/13, 22:04
Når man har en så fin bil, så er det et must å la proffer gjøre det! :) Kan ikke ha en så fin V70 R AWD, så lyser det lang vei at fanger, skjermer og skvettisser er lakkert hjemme i garasjen :p

degocostly
08/08/13, 22:09
Okei, hvor ble det gjort da? Skulle ha lakkert opp en skjerm..

GMV
08/08/13, 22:18
Sveberg

Sendt fra min mobil.

GMV
12/09/13, 16:40
Da var det kjøpt inn deler til en storservice.

Sendt fra min mobil.

V90
13/09/13, 19:27
Selvgjort er velgjort... ;)

GMV
14/09/13, 05:53
Satser på det. Mye greier som skal gjøres.
-Regreim kit
-Multireim m rulle
-Plugger
-Bensinfilter
-Kupefilter
-Alarmsirene
-Batteri Volvo on call
-Fjærseter med topplagrene
-Drivakselbolter XC90
-Dørpakninger x3
-Gummiføring vindu


Sendt fra min mobil.

Daniel V
14/09/13, 13:37
Selvgjort er velgjort... ;)

Stort sett :p

GMV
14/09/13, 17:55
Sier du jeg gjør slett arbeid? ;)

Sendt fra min mobil.

Tore
14/09/13, 21:54
Om alternativet er merkeverksteder i "nærheten" er nok selvgjort helt klart å foretrekke om man har tid... Om du må av med reimhjulet på veiva har jeg origialverktøy for å holde igjen veiva om de ikke har endret dette siden 1. gen v70....

degocostly
14/09/13, 22:11
Greit og holde seg unna Kvernland ja.. Jeg har dog hatt en del gode opplevelser med Nardo bil i senere tid. De er litt dyrere, men virker mye mer seriøs nå om dagen

GMV
15/09/13, 04:09
Det er samme reimhjul ja og jeg skal bytte til ARD alu hjul i samme slengen. Så hadd vært flott om jeg fikk låne verktøyet Tore.

Sendt fra min mobil.

Hassel
15/09/13, 10:10
Hvorfor drivaksel bolter ifra xc90?

GMV
15/09/13, 11:06
For å motvirke klikking fra drivakslene.

Sendt fra min mobil.

Hassel
15/09/13, 12:19
Smør heller inn med litt ekstra fett i splines :) Hjelper som regel det ;)

GMV
15/09/13, 12:43
Har gjort det også.

Sendt fra min mobil.

Daniel V
15/09/13, 12:50
Har også hørt andre som har snakket om at boltene fra XC90 kurrerer problemet ja :)

Hassel
15/09/13, 12:59
Hmm Den var ny :) Skal ta det med meg videre

Daniel V
15/09/13, 17:17
Dog har jeg ikke fått med meg hva det er med dem som spesifikt gjør at det blir bedre :p

gaupe
15/09/13, 18:08
Xc90 boltane har ein gummikon, slik at ikkje ulyd blir overført og slag blir dempa.

Petter
15/09/13, 19:47
Ikke sett på de med gummikon. Da ruster drivaksel fast i navet siden gummien slipper inn fukt men ikke ut igjen..

Torsen67
15/09/13, 20:07
På jagrullar.se anbefaler de å bruke en motorsykkelkjede olje som er tyntflytende slik at det kommer til i alle kroker for så å bli tykkt. Dette skal visst hjelpe. Skader vel heller ikke å sette på den bolten led gummikon hvis drivakselen er soaket inn med olje. Når man legger om hjul, så kan man jo bare løsne på bolten og spraye på mer.

GMV
16/09/13, 05:07
Jeg har god grease som er beregnet for subsea bruk. Kommer nok ikke til å ruste fast. ;)

Sendt fra min mobil.

Tore
17/09/13, 06:56
Det er samme reimhjul ja og jeg skal bytte til ARD alu hjul i samme slengen. Så hadd vært flott om jeg fikk låne verktøyet Tore.

Du veit hvor jeg bor :-) Gi lyd i forkant så det ikke blir bomtur :-)

GMV
17/09/13, 10:13
Det skal jeg. ;)

Sendt fra min mobil.

GMV
29/09/13, 09:14
Har kjøpt en OBD2 ELM327 bluetooth adapter for litt spennende ting. :)

Sendt fra min mobil.

GMV
29/09/13, 18:37
Gårsdagens "gevinst"
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1723.jpg



Sendt fra min mobil.

V90
29/09/13, 20:41
Grattis ;)

GMV
01/10/13, 11:35
Takk. :)

Sendt fra min mobil.

GMV
01/10/13, 20:46
Service deler :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/21.jpg

Sendt fra min mobil.

Anders Dybvadsskog
02/10/13, 20:34
Gratulerer:) sto mye å så på din på treffet ja:) vurderte å slå av en prat med ble ikke det:p

GMV
02/10/13, 21:24
Takk. Er jeg så skummel altså? :rolleyes:

Sendt fra min mobil.

GMV
06/10/13, 19:55
Da var storservice på vogna tatt.
Men det er ett par ting jeg ikke er fornøyd med.
Spenneren på regreima står nesten i endeposisjon og reima virker særdeles slapp. Jeg lurer på om det skal være slik? Den gamle jeg tok av var sånn også.
Multireima hyler og bærer seg når servoen jobber tungt også, dvs. når du møter endestopp. Den gamle var helt stille derimot....
MEN det som bekymrer meg mest er ett veldig merkelig problem.
Når jeg drar den ut på turtall så henger clutchpedalen seg inne/er treg med å komme ut og den er svært vanskelig å få i gir før turtallet dropper. Under normal kjøring er den helt normal som før.
Hva er dette for no greier?

Tore
06/10/13, 20:31
Prøv å fjern ARD hjulet og sett på igjen det originalet? Mulig det er med å gir vibrasjoner som bl.a. får multirema til å "småhoppe" ?

GMV
06/10/13, 20:32
Ja det er vurdert.

Tore
06/10/13, 20:52
Det originale reimhjulet har vel gummi som skal hindre nettop slikt? ARD hjulet er vel massivt og mangler i tillegg vekten som er med å "stabiliserer"?

Du får komme innom om du skal låne volvo-verktøyet mer i alle fall :-)

GMV
06/10/13, 21:08
Jepp det skal jeg gjøre. Mistenker det er årsaken til clutch problemet også siden det oppstod umiddelbart etter.

Kjetil Krømcke
07/10/13, 06:26
Nå er jeg ikke helt sikker på hva Volvo og VAG har forskjellig når det kommer til clutch. men på en A6 som clutchen hang igjen så var det for lite bremsevæske. Det høres merkelig ut men clutchen brukte visst vakumet fra bremsevæsketanken for å dra clutchen ut igjen. Det er ihvertfall mitt bidrag

GMV
07/10/13, 09:28
På volvo er det fjærbelastet pedal som skal hjelpe til. Min er like full som før, hadde blitt bekymret om jeg måtte etterfylle.....

Tore
07/10/13, 09:50
Ikke vent lenger; sleng tilbake originalt reimhjul og prøv; tar da ikke så lang tid :-) Dessuten høres det ikkehelt bra ut å kjøre med det slik det er nå...

ARD hjulet er nok for liten masse til å være med å fange opp de små vibrasjonene. Det orignale hjulet, i alle fall på de eldre, er jo i tillegg todelt med gummivulk i mellom for å ha litt dempende effekt - dette mangler ARD sine hjul, og er heller ikke med på å bedre slike problemer... Synes det hylte ekkelt fra multirema di da du la over rattet og skulle kjøre fra meg i går i alle fall :-(

GMV
07/10/13, 10:32
Ja den lyden var ikke god :-( Kommer nok til å sette tilbake orginalt ja, merket ingen forskjell på responsen på motor.

GMV
08/10/13, 12:44
Da har jeg funnet ut av det meste.
Tok en telefon til Jahn på SC styling i dag og det viste seg jeg hadde brukt feil prosedyre for stramming av reg. reim. :S
Vibrasjonene kommer av ubalanse i ARD hjulet, dvs for stort senterhull. Ikke enkelt å se, men så det på multireima som blaffret som fy på tomgang.
Dette skal nå byttes tilbake til orginalt asap.

Kodja
08/10/13, 12:57
du trenger en "distansering" på ard reimhjulet. var samme problemet på mitt også. fikk ard til å sende meg en slik ring. gratis. har ikke rukket å montert og sett forskjellen enda men var det som var løsningen på akkurat dette.

GMV
08/10/13, 12:58
Ja hørte det, men hvorfor sender de ikke med den i utgangspunktet? Skumle greier dette.

Kodja
08/10/13, 13:59
si det. visstnok andre diameter på veivtappen... men i følge jahn så er det samme veiva/diameteren ut skal være.

GMV
08/10/13, 14:16
Tviler på at motoren har godt av så mye vibrasjoner. Til meg er det såpass at jeg ikke klarer å gire på 5000 omdreininger :S Jeg er temmelig sikker på at problemet stammer fra reimhjulet. Sendte ARD en mail for å høre hva de har å si...

Petter
08/10/13, 14:32
Hvorfor bytte ut ting som funker lurer jeg på... Er en V70.. Ikke er lettvekter jassserrrrbiiilljjjj..... ;)

GMV
08/10/13, 14:52
Si det :p

Sendt fra min mobil.

GMV
08/10/13, 17:08
Her ser dere problemet....

mk6ziAipyCg

Daniel V
09/10/13, 13:10
Det der er jo helt fantastisk. Sikker på at du har fått til riktig bil? :p

GMV
09/10/13, 16:43
Ja... Byttet tilbake til orginalt i dag. Alle problemer med vibrasjon og giring er helt forsvunnet. :)

Tore
09/10/13, 22:14
Originalt er alltid greit og enkelt ;-)

GMV
10/10/13, 04:57
I dette tilfellet så var det sant ihvertfall.

Sendt fra min mobil. now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

GMV
10/10/13, 07:55
Tok fjærskåler og topplagre i går også. Det var på høy tid.



Sendt fra min mobil. now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

gaupe
10/10/13, 10:06
Her ser dere problemet....

mk6ziAipyCg

Det der er jo latterleg. Er ikkje desse hjula cnc-freste? Men støypte? Dei har ikkje basert seg på å ha koniske boltar/muttrar for sentreringa?

GMV
10/10/13, 17:41
Nei tror ikke det. De skulle sende meg en sentreringsring.

Sendt fra min mobil. now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

GMV
10/10/13, 19:44
Noen bilder fra gårsdagens økt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/498.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/499.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/500.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/501.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/502.jpg

Sendt fra min mobil. now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

a|ex
10/10/13, 21:22
Ser ut som det går en stund mellom hver gang du gir hjulhusene en vask :eek:

GMV
11/10/13, 06:42
Nei det er faktisk ikke tilfellet. Siste grundige vask var senest i August og før det i april med spyling innimellom. Men her har det nok gått noen uker siden siste renspyling ja....
På denne er det jo aldri byttet dempere, fjærseter eller topplagre (datostemplet 2002) , de var også av den gamle typen fjærseter.
Legg merke til Eibachfjærene. De har stått på bilen i 2 år og man ser ikke antydning til rust på de, det kaller jeg kvalitet.
Nå ble den som en drøm å kjøre også uten noe ulyder og alt på stell. Byttet batteri på den integrerte telefonen og alarmsirenen så nå er alt på topp. Sendte bilen med en kompis når jeg reiste på jobb for en grundig polering og skifte av gummilister rundt 3 av dørene samt føringslista til vinduet på sjåførdøra.

a|ex
11/10/13, 09:44
Akkurat ja. Ja da vil jeg si at understellskomponentene har holdt lenge, gjort jobben sin og vel så det. Er også veldig fornøyd med mine Eibach-fjører etter tre år, null rust på de, mens Bilstein-demperne begynner å ruste litt rundt boltene.

Skiftet selv akkurat gummilista rundt døråpningen på førerdøra, og det ble forskjell gitt. Har mest sannsynlig aldri vært skiftet i løpet av bilens 13 leveår :)

GMV
11/10/13, 11:46
Gleder meg til å få den igjen nypolert. :D
Tenkte også å få på den nye turboen og Ferrita DP'n snart.
Skal gi litt mer ro i sjela før vinteren.

Bassan
17/10/13, 06:33
Hvor handlet du service delene fra?:)

GMV
17/10/13, 12:41
www.volvopartswebstore.com

GMV
08/11/13, 20:46
Da var jeg hjemme igjen. Deilig å møte en nypolert bil på gårdsplassen. All ære til han som gjorde jobben når jeg var borte, samt byttet defekte dørlister.
La om til vinterhjul i dag og testet Torque appen. Er ikke sikker på om boost pressure reading er riktig hele tiden. Normalt sett viser den 0,8-1,0 bar, men den viste 1,6 og 2,0 bar tidligere i dag. Har mere trua på at 0,8-1 er riktig med tanke på at den er orginal. Men det er en cool gadget å ha. Viser lambdaverdi, kjølevæske temp osv. Egentlig er det ubegrensede muligheter.

Liland
08/11/13, 20:55
Da var jeg hjemme igjen. Deilig å møte en nypolert bil på gårdsplassen. All ære til han som gjorde jobben når jeg var borte, samt byttet defekte dørlister.
La om til vinterhjul i dag og testet Torque appen. Er ikke sikker på om boost pressure reading er riktig hele tiden. Normalt sett viser den 0,8-1,0 bar, men den viste 1,6 og 2,0 bar tidligere i dag. Har mere trua på at 0,8-1 er riktig med tanke på at den er orginal. Men det er en cool gadget å ha. Viser lambdaverdi, kjølevæske temp osv. Egentlig er det ubegrensede muligheter.
Høres ut som den kanskje glemmer og kompensere for atmosfæretrykket til deg avogtil?
Eller er den en ganske mye ''nyttig'' å velge i.

Meget flott bil du har!

GMV
12/11/13, 22:56
Takker. Ja kan være en mulighet for at det skjer. Std ladetrykk på disse er vel rundt 1.0 bar. Ellers så er lambda verdiene greie. Den får iallefall nok bensin under belastning.

Sendt fra min mobil.

GMV
10/12/13, 17:47
Var med på en budrunde på en ubrukt Evolve (Nå Elevate) luftfilterboks på ebay. Trodde jeg lå godt an og hadde høyeste bud ett par dager. Sjekket i dag og det viste seg at den gikk for en høyere pris enn en ny hos Elevate hahaha!

a|ex
11/12/13, 02:46
Ifølge gutta som har testa på swedespeed flower faktisk originalboksen bedre.. og gir ingen feilkoder, noe en del får.

GMV
11/12/13, 04:12
I dette tilfellet så velger jeg å tro på Autotech som hevder at den gir ca 10hk på steg 3. Amerikanerne har så mye egne rare meninger om alt.

Sendt fra min mobil.

Texascom
11/12/13, 06:43
Jeg stemmer også veldig for dine ord der, GMV!
Og den setter på ingen måte feilkoder!

GMV
11/12/13, 07:12
Siden jeg ikke vant denne budrunden så får en slik boks vente til våren. Autotech har og ett 500hk kit på trappene. Frister veldig :p

Sendt fra min mobil.

Texascom
11/12/13, 10:25
500hk ja, hvorfor har nevnte de ikke det på mailen jeg sendte til de ang. mer power tro??

GMV
11/12/13, 10:59
Er vel ikke helt ferdigutviklet/utprøvd. Tror kanskje blokka står litt i fare for å sprekke mellom sylindrene ved det effektuttaket og med den turboen de benytter KKK24/26. Jeg vet ikke hva en shimsing av gapet mellom der vil gjøre for holdbarheten. Er vel også på grensen av hva drivverket klarer.

gaupe
11/12/13, 12:39
Er vel ikke helt ferdigutviklet/utprøvd. Tror kanskje blokka står litt i fare for å sprekke mellom sylindrene ved det effektuttaket og med den turboen de benytter KKK24/26. Jeg vet ikke hva en shimsing av gapet mellom der vil gjøre for holdbarheten. Er vel også på grensen av hva drivverket klarer.

Er vel berre å gå på med sleeves med ein gang då :)

GMV
11/12/13, 14:08
Er vel berre å gå på med sleeves med ein gang då :)

De har jeg allerede liggende da planen egentlig var å kjøpe en R fra tyskland med sprukket blokk.
Isåfall hadde man hatt en komfortabel familiebil som hadde klådd det meste etter norsk vei.

mrstfu
11/12/13, 14:31
De har jeg allerede liggende da planen egentlig var å kjøpe en R fra tyskland med sprukket blokk.
Isåfall hadde man hatt en komfortabel familiebil som hadde klådd det meste etter norsk vei.

Så snille øvrigheta er på avgiftsberegning på motor her på berget, skal man ikke ha så mange hundre hestene før man gjør nettopp det, da. R AWD kjører jo fletta av de fleste biler i utgangspunktet. Nesten skremmende å se hvor mange store "statusbiler" som er drevet frem av en liten og sannsynligvis kontinuerlig tynt motor.

a|ex
11/12/13, 20:09
I dette tilfellet så velger jeg å tro på Autotech som hevder at den gir ca 10hk på steg 3. Amerikanerne har så mye egne rare meninger om alt.

Sendt fra min mobil.

Jeg kommer hvertfall til å avvente med AMS på R'en. Er veldig fornøyd med det på T5'en, men der er også forskjellen fra standard til AMS med R-rør på begge sider vesentlig større. Virka troverdig og grundig de målingene som var gjort på akkurat dette.

Men var ingen stor forskjell, og AMS'en både ser og høres jo helt verst ut i forhold da :D

a|ex
11/12/13, 20:12
Jeg stemmer også veldig for dine ord der, GMV!
Og den setter på ingen måte feilkoder!

Er visst en god del R-biler som får det, men hva det avhenger av veit jeg ikke. Selv har jeg ingen feilmeldinger, men problemet skal visst ha vært så stort at IPD sluttet å selge AMS'en sin, som er identisk til Evolve/Elevate. Årsaken skal angivelig være vinkelen på røret rett før MAF'en som skaper mye turbulens i luftstrømmen.

a|ex
11/12/13, 20:14
Er vel ikke helt ferdigutviklet/utprøvd. Tror kanskje blokka står litt i fare for å sprekke mellom sylindrene ved det effektuttaket og med den turboen de benytter KKK24/26. Jeg vet ikke hva en shimsing av gapet mellom der vil gjøre for holdbarheten. Er vel også på grensen av hva drivverket klarer.

Da må du vel på med sleeves ja. Åssen henter dem ut såpass mye, kun større turbo og dyser? Ryktene skal ha det til at flere svenske R-biler har sprukket blokkene med samme E85-oppsett fra ATM som Anders kjører på...

GMV
11/12/13, 20:54
Alt går vel om man virkelig går inn for det. Har sett en R med kun chip og sprukket blokk. Tror grunnen til sprekkt blokk er høyt sylindertrykk. Dvs liten turbo som gir mye dreiemoment i bunnen. Med den nye ATM turboen så puster motoren bedre. De anbefaler og trimkammer til det oppsettet. Dette tilsammen med shimsing og porting av topp når man svært langt. Men jeg håper på å unngå å åpne motoren. Det er jo i bunn og grunn en bruksbil som jeg bruker til og fra barnehagen.

Sendt fra min mobil.

a|ex
12/12/13, 00:21
Hehe. Fantastisk :D Ingen skal beskylde deg for å ikke være en ekte entusiast, det er helt sikkert!

Texascom
12/12/13, 07:10
Frister...
Om motor må opp spiller ikke det noen rolle for min del, har jo tross alt hele 6 km til jobb og 1 km til butikk :cool:

Daniel V
12/12/13, 08:56
Frister...
Om motor må opp spiller ikke det noen rolle for min del, har jo tross alt hele 6 km til jobb og 1 km til butikk :cool:

Haha, du kan jo bare sykle på den frekke DBS-sykkelen din! ;)

GMV
12/12/13, 09:08
Alternativet er blokk fra en T5 fra 2005 og opp med 81mm borring. Men har man først 2, 5 så skal det være 2, 5. Beste hadde vel å fått tak i ei ekstra blokk/topp og bygget ferdig før bytte. På det viset har man orginal motor stående i vente.

Sendt fra min mobil.

a|ex
12/12/13, 11:10
Dere er gærne :D

gaupe
12/12/13, 15:52
Er ikkje det dieselblokka frå 06 som er det rette å bruke?

GMV
12/12/13, 17:49
Enkleste å bruke T5 blokka. Kan gå med shimsing av slissene mellom sylindere på R blokka og. Holder jo til rundt 800hk på ei blokk med 81mm borring. Så kanskje det holder til 500hk på ei R blokk.

Sendt fra min mobil.

Texascom
12/12/13, 18:35
Fort gjort å skrelle av topp og shimse da, greit å kunne gi full gass uten å grue seg ;)

GMV
12/12/13, 19:22
Ja det er en enkel sak. Og har man først toppen av er jo en lett porting ikke å forakte.
Enkelte hevder at rådene må byttes men personlig tror jeg de holder og vel så det. Har aldri sett en R med knekte eller bøyde råder.

SINISTER FINNI
16/12/13, 11:28
Vi forer sånne vi, holder lenge med std foringer , blir mye tykkere sylindervegg og foringene ligger siamese( splitten forsvinner).
Bare og lade livet av greiene.
Finni

a|ex
16/12/13, 17:43
Rådene ble visst forsterket en del fra 2002-årgang på P2-plattformen. Men dem greier fint 350hk/450nm i min 2001 T5.. :)

GMV
16/12/13, 22:31
R rådene er annerledes enn resten av P2 bensinmotorene. De er kortere, tykkere og har større kryssbolt.
Info finnes her. http://pukema.com/kanget.htm

a|ex
16/12/13, 22:46
Akkurat ja, det er jo god stemning det! :D

GMV
09/02/14, 20:18
Lenge siden det har vært en update her. Ikke stort har skjedd egentlig. Kun vask og kjøring. Tiden er vel inne for atter ett hjullagerbytte på høyre side fram. Det er det eneste som ikke ble byttet forrige sommer. Har også fått en rakklelyd i forstillingen som jeg må fikse. Tror det er kyllingbeina til stabstaget som har blitt dårlige.

GMV
22/02/14, 17:09
Har ikke brukt mindre enn 7 timer på bilvask inn/utvendig, motorrom, døråpninger osv. Polerte kjapt med Autoglym Wet wax for å bevare den blank til den skikkelige vårrengjøringen kommer. Renset og behandlet Acatama'en også.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1187.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1188.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1189.jpg

Sendt fra min mobil.

immortal92
23/02/14, 14:30
Ka bruka du for å behandle Atacamaen? Ser swisswax selger med farge om en sender inn ei prøve av skinnet.

GMV
23/02/14, 15:32
Det var med ei sprayflaske med lærrens og ei krukke med fett for lær når jeg kjøpte bilen. Om du skal bruke det så anbefaler jeg å spraye rensemiddelet på en fuktig klut og vask over. Ikke spray direkte på skinnet da det kan gi misfarging. Men jeg har sånn oppfarging fra colourlock som jeg har brukt tidligere men synes ikke farga på det var helt likt som orginalt så jeg skippet det denne gangen. Lurer på om jeg skal prøve en annen produsent neste gang.

immortal92
23/02/14, 15:54
Okei, da skal eg passe på det. Swissvax bruka laseravlesning om en sender inn ei prøve, so tenkte å gjere det. Er jo en fordel at fargen er lik. Kan gi tilbakemelding om eg blir fornøgd med fargen :)

Tore
25/02/14, 12:12
Okei, da skal eg passe på det. Swissvax bruka laseravlesning om en sender inn ei prøve, so tenkte å gjere det. Er jo en fordel at fargen er lik. Kan gi tilbakemelding om eg blir fornøgd med fargen :)

Hva er poenget med å bruke laser kontra "vanlig" lys ved fargeanalyse? Et øye er jo en optisk sak - og at laser kan samle mye lys i ett punkt er jo ikke noen reel situasjon i forhold til hva et øye opplever av lysrefleksjoner i det daglige? Eller er det noe fundamentalt jeg har misforstått hva angår fargeanalyse her? Slik jeg ser det er laser et flott ord, men forstår ikke gevinsten av det ved fargeanalyse av skinn...

immortal92
25/02/14, 12:20
Det er nok fordi skinnet kan falme litt i fargen iløpet av 10 år, derfor får dei riktig farge slik bilen er idag, ikkje for 10 år sia. Noke meir du lure på so får du ringe swissvax, eg trur dei bruka laseravlesning ned god grunn :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

GMV
25/02/14, 12:21
Sant. Spiller ingen rolle hvordan fargen blir analysert bare sluttresultatet blir bra. Jeg skal teste ut litt mer på den jeg har hjemme før jeg bestemmer meg om det er bra dritt eller bare dritt. Går å vaske av enkelt om resultatet blir dårlig.

Sendt fra min mobil.

hgnubel
25/02/14, 13:55
Hva er poenget med å bruke laser kontra "vanlig" lys ved fargeanalyse? Et øye er jo en optisk sak - og at laser kan samle mye lys i ett punkt er jo ikke noen reel situasjon i forhold til hva et øye opplever av lysrefleksjoner i det daglige? Eller er det noe fundamentalt jeg har misforstått hva angår fargeanalyse her? Slik jeg ser det er laser et flott ord, men forstår ikke gevinsten av det ved fargeanalyse av skinn...

Du har vel nevnt før at du sliter med farger ;)

Det Swissvax har må vel være en fargescanner, noe lignende Lakkspesialisten kan bruke for å finne/blande tilnærmet lik farge som den du har på bilen. Forskjellen på laserlys og vanlig lys er jo at vanlig lys består av mange tilfeldige og uregelmessige bølgelengder, mens laserlys er koherent (http://no.wikipedia.org/wiki/Koherens) eller ensrettet. Dvs én bølgelengde. Det kan kanskje gjøre det enklere å gjøre en kontrollert måling som gir et entydig resultat, men jeg vil tro man da må gjøre målinger på flere bølgelengder (altså, mer enn en laser) og regne ut et slags snitt for å få som du nevner et realistisk bilde av opplevd lysrefleksjon (som oppfattes av øyet vårt som farge).

Det finnes sikkert folk her som evner å dra dette enda mer off-topic, men kan vi ikke nøye oss med å si at Swissvax (og forsåvidt også Leather Master, og sikkert flere) har fargescannere? Så kan eventuelt diskusjonen om hvordan de virker komme i en egen tråd :)

Edit: Fikk ikke med meg de andre svarene her før nå, men da er i hvert fall alle enig i at metoden ikke spiller noen rolle så lenge resultatet blir bra :)

Daniel V
25/02/14, 23:23
Fargen til Swissvax er ikke sånn sinnsykt bra. Den er grei, men i en bruksbil blir den fort borte igjen. Petter farget jo opp setet i sin R her våren 13, og i juni var det meste av fargen slitt bort igjen. Petter er jo en ekspert på sånne ting, så det er i alle fall ikke brukerfeil :p

Har farget opp førersetet i 850en med Swissvaxfarge, og det har holdt helt greit til nå, men så har jo bilen bare gått 3000 km etterpå også da, og 2000 av dem har vært kjøring mellom Oslo og Kristiansand :p

hgnubel
25/02/14, 23:40
Fargen til Swissvax er ikke sånn sinnsykt bra. Den er grei, men i en bruksbil blir den fort borte igjen. Petter farget jo opp setet i sin R her våren 13, og i juni var det meste av fargen slitt bort igjen. Petter er jo en ekspert på sånne ting, så det er i alle fall ikke brukerfeil :p

TAKK! Alltid lurt på det der men aldri husket å spørre.

Fagfolk innen omtrekking og farging av skinn snakker jo om farge og en slags topcoat som legges for holdbarhet. Ikke dette "plastbelegget" noen har, men såvidt jeg forstår en slags forsegling over fargen. Klarlakk om du vil.. så at Swissvax kun opererer med fargelag uten noe topping synes jeg har vært litt rart.

Kodja
25/02/14, 23:41
Wild guess... Swisswax sin er colour makeup, ikke permanent oppfarging. Prøv leathermaster sin oppfarging. Så varer det skal du se :) aldri vært.noe problem med avfarging selv.på de beige delskinnsetene jeg hadde i 242n. :) tipper d er det som er cluet jeg :)

Kodja
25/02/14, 23:43
Les på hjemmesiden min så ser du litt hvordan man gjør d med leathermaster. :)
Www.volvorsport.COM

GMV
26/02/14, 08:08
Det du linker til Kodja ligner VELDIG på det settet jeg har fra før. Mulig jeg har gått fram på litt feil måte her. Evt. mulig jeg ikke har tatt å farget i mange nok omganger.

volvoRsport
26/02/14, 10:11
Det du linker til Kodja ligner VELDIG på det settet jeg har fra før. Mulig jeg har gått fram på litt feil måte her. Evt. mulig jeg ikke har tatt å farget i mange nok omganger.

Jeg har brukt Leathermaster sin farge på sidestøtten til førersetet i S60'en, fargen svertet litt i begynnelsen, men har holdt seg fint i 2,5 år nå.

immortal92
26/02/14, 10:32
Ser ut til at leathermaster går av med seiern her... Holdbarheten er jo nesten like viktig som at fargen er 110%, skinnpussing vil ikkje eg kalle "søndagskos".

Kodja
26/02/14, 10:35
Det du linker til Kodja ligner VELDIG på det settet jeg har fra før. Mulig jeg har gått fram på litt feil måte her. Evt. mulig jeg ikke har tatt å farget i mange nok omganger.
men det er fra Swissvax?

kort fortalt da på leathermaster i alle fall, tar litt mer tid å gjøre det grundig med har så langt ikke slitt med noe avfarging eller tap av farge på de setene jeg har gjort det på.
vask med strong remover for å få det skikkelig rent. la det tørke godt.
før på prefundo som er det som binder fargen mot skinnet-
dytt på fargen med en svamp med lett trykkende bevegelser slik at det dekker med tynt lag, la det tørke og før på et lag til eventuelt.
når det er tørket igjen så før på Top Finish plus i matt vil jeg tro er for setene dine, Blank\Glans blir veldig fin og blank i finishen og passer ikke med setene dine, så Matt Top Finish er riktig for deg.
Top Finishen er det som kalles klarlakk ved oppfargingen og det er dette som er det primære slitelaget som skal forhindre at fargen din går bort over tid.

Så kommer trikset med å impregnere og "polere" oppfargingen og egentlig resten av setene i sin helhet. Dette gjør du etter 1-2 uker etter du har farget opp og ev brukt bilen moderat lite for at skinnfargen skal få sette seg Skikkeliiiiiiig inn i skinnet og binde seg maximalt.
rens alt med Soft remover ellers av seter og skinn, og før på Leather Protection Cream. det er dette som fungerer som ytterste slitelag på skinnet som skal sørge for at det holder seg slitesterkt, mykt og "levende" i all overksuelig framtid. dette bør gjøres en gang hver 3dje\6te mnd :) rattet bør du ta i alle fall en rens og impregnerin av hver 3dje pga alt fettet og svetten som kommer fra hendene. da vil du berge at rattet holder seg friskt i alle fall. samme med girspaken, for du hadde vell Spaceball\manuell?
jeg tipper og nesten tørr å "garantere" at du ikke kommer til å slite med avfarging om du gjør prosessen ut fra det jeg har forklart her og på hjemmesiden min, for det fungerer veldig bra. men det krever at du lar skinnet tørke godt å lar det stå litt imellom behandlingene for å få det til å trekke inn og sette seg skikkelig.

Kodja
26/02/14, 10:44
Fargen til Swissvax er ikke sånn sinnsykt bra. Den er grei, men i en bruksbil blir den fort borte igjen. Petter farget jo opp setet i sin R her våren 13, og i juni var det meste av fargen slitt bort igjen. Petter er jo en ekspert på sånne ting, så det er i alle fall ikke brukerfeil :p

Har farget opp førersetet i 850en med Swissvaxfarge, og det har holdt helt greit til nå, men så har jo bilen bare gått 3000 km etterpå også da, og 2000 av dem har vært kjøring mellom Oslo og Kristiansand :p

så denne nå ja, de setene jeg har farget opp med leathermaster har holdt på fargen selv etter flere år, og flere 10000km etter :) så spørs nok hvordan man etterbehandler det ja :) og forarbeidet.
som sagt og nevnt så selger flere fabrikater både Colour MAKEUP og PERMANENT oppfarging. jeg frykter at fleste blir lurt eller tror de har kjøpt permanent oppfarging men har bestilt\fått MAKEUP typen bare. Leathermaster selger også Colour Makeup, men det er oftest brukt av bilforhandlere eller de som ønsker å freshe kjapt opp før salg av bilen for å dekke over verste slitasjer der og da og ikke bryr seg om varige resultater. Permanent oppfarging er tilnærmet evigvarende så lenge man behandler skinnet i ettertid regelmessig :)

Tore
27/02/14, 13:47
Du har vel nevnt før at du sliter med farger ;)

Det Swissvax har må vel være en fargescanner, noe lignende Lakkspesialisten kan bruke for å finne/blande tilnærmet lik farge som den du har på bilen. Forskjellen på laserlys og vanlig lys er jo at vanlig lys består av mange tilfeldige og uregelmessige bølgelengder, mens laserlys er koherent (http://no.wikipedia.org/wiki/Koherens) eller ensrettet. Dvs én bølgelengde. Det kan kanskje gjøre det enklere å gjøre en kontrollert måling som gir et entydig resultat, men jeg vil tro man da må gjøre målinger på flere bølgelengder (altså, mer enn en laser) og regne ut et slags snitt for å få som du nevner et realistisk bilde av opplevd lysrefleksjon (som oppfattes av øyet vårt som farge).

Det er nettopp det at fargen øye ser er en refleksjon av lyset som gjør at jeg ikke kan fatte at laser skal være ideelt for fargeanalyse; Mange sverger til å bruke orde med laser fordi det er et flott ord, men opplevd farge er en refleksjon av lys med gitt bølgelengde. Siden laser er koherent (består av en bølgelengde) vil den ha en ren farge, og være veldig ulikt det lyset man normalt får inn mot skinnet når øyet gjør en fargeanalyse. Dette skulle jeg tro krevde at man da målte med laser som innehold alle farger (bølgelengde) og i det man gjør det er det vel heller ikke koherent lys, og følgelig ingen laser gitt av dens definisjon? I det man bruker laser med alle bølgelengder står man i realiteten igjen med en hvit lyskilde....

hgnubel
27/02/14, 14:30
Ja, jeg tror nok det er en misforståelse, eventuelt at produsenten av utstyret bruker "lasermerking" for å vise at det kan være vondt eller direkte skadelig for øyet å se på lys-siden når den scanner, eller bruker ordet laser i markedsføringen fordi det er tøft...

Hvis det faktisk skulle være laser, så må det i mine øyne (...) være noe slikt som jeg skriver over, at de gjør flere punktvise målinger på ulike bølgelengder (flere ulike lasere altså), for så å gjøre noe matematikk rundt dette. Vil tro det er enklere og bedre å bruke vanlig lys.

GMV
16/03/14, 23:09
Sliter med fukt i høyre hovedlys etter siste vask. Har kjørt ei uke uten plastdekslene på i tørt vær vel og merke. Så ut som den hadde tørka ut men når jeg satte de på igjen så kom fukta tilbake :/

Sendt fra min mobil.

immortal92
16/03/14, 23:40
Det skal være nok å bore et lite hol i koppen, fungerte iallefall på far sin gamle S80.. Er jo berre og tette igjen om det ikkje hjelper :)

GMV
17/03/14, 12:40
Tja. Skal prøve å tørke den ut med en hårtørker før jeg borrer noe son helst.

Sendt fra min mobil.

GMV
17/03/14, 16:38
Det måtte bare skje nå når jeg begynner å bli fornøyd med den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1011.jpg

Sendt fra min mobil.

Daniel V
17/03/14, 16:43
Parkeringsbulk?

GMV
17/03/14, 16:56
Ja. Type stor :(

Sendt fra min mobil.

Torsen67
17/03/14, 17:26
Jeg slet også med fukt i den ene lykta. Skrudde den av og maserte inn Tech-7 (biltema sin variant) i overgangen plast og glass rundt hele lykta. Er du redd for klin så bare tar du maskeringstape på glasset. Borret 10 mm hull lokket og limte på en liten rist som sitter ytterst i vannkrana. Vasketed høytrykk her om dagen. Ikke en dråpe å se inne i lykta.

GMV
19/04/14, 14:33
Har gjort fint lite med denne i det siste foruten å kjøre, vaske og fylle bensin. Sliter litt med klunkelyder fra forstillingen og når jeg byttet til sommerhjul i går så sjekket jeg hva det kunne være. Overraskende nok fant jeg ingen slarke noen steder, men jeg mistenker alikevel at det er de kjente kyllingbeina som er dårlige siden lyden er værst i små ujevnheter og spesielt når høyre og venstre hjul beveger seg uavhengig av hverandre. Har også kjent at bilen har vært litt nervøs og svampete i hekken under belastning så nå er det bestilt noen powerflex foringer som skal byttes.

Torsen67
19/04/14, 19:34
Jeg fant ut en annen ting vedr fukt i lykta. På min er det gummipakningen rundt parklys og blinklys som har tørket inn. Vannet renner i hverfall rett ned mot parklys og har da tilgank rett inn i lykta. Jeg smørte inn pakningen med silikon og la på en o-ring. Vasket bil i dag og ingen fukt.:)

mrstfu
19/04/14, 19:42
Har gjort fint lite med denne i det siste foruten å kjøre, vaske og fylle bensin. Sliter litt med klunkelyder fra forstillingen og når jeg byttet til sommerhjul i går så sjekket jeg hva det kunne være. Overraskende nok fant jeg ingen slarke noen steder, men jeg mistenker alikevel at det er de kjente kyllingbeina som er dårlige siden lyden er værst i små ujevnheter og spesielt når høyre og venstre hjul beveger seg uavhengig av hverandre. Har også kjent at bilen har vært litt nervøs og svampete i hekken under belastning så nå er det bestilt noen powerflex foringer som skal byttes.

Sjekket subframeforingene? Mistenker at mine begynner å synge på siste verset, og disse tar imot all lateral juling forstillinga får.

IPD har både nye i poly, og avstivere.

GMV
19/04/14, 21:39
Jeg fant ut en annen ting vedr fukt i lykta. På min er det gummipakningen rundt parklys og blinklys som har tørket inn. Vannet renner i hverfall rett ned mot parklys og har da tilgank rett inn i lykta. Jeg smørte inn pakningen med silikon og la på en o-ring. Vasket bil i dag og ingen fukt.:)

Tørket ut lykta ved å kjøre uten lokk i 2 uker. Etter det har ikke problemet kommet tilbake.

Sendt fra min mobil.

GMV
19/04/14, 21:40
Sjekket subframeforingene? Mistenker at mine begynner å synge på siste verset, og disse tar imot all lateral juling forstillinga får.

IPD har både nye i poly, og avstivere.

Kjenner til disse produktene. Tror ikke det er de foringene. Må være noe relatert til selve opphenget.

Sendt fra min mobil.

GMV
23/04/14, 16:27
Da var en liten formue i deler lagt igjen på Kverneland. Hjullager, styrestag, kyllingbein fram, oljefilter, litt kjølevæske.

Sendt fra min mobil.

mrstfu
23/04/14, 18:06
Fikk du fiksa klonkinga?

GMV
23/04/14, 19:20
Ikke enda. Er litt tiltak med halsbetennelse.

Sendt fra min mobil.

GMV
26/04/14, 19:00
Fikk endelig byttet litt deler i dag. Hjullager h.side fram. Kyllingbein x2 nye org bremseskiver og orginale klosser fremme. Skal bytte bakbremser en dag også, men ble knapt med tid. Byttet i samme slengen olje og oljefilter. Gikk ned fra Castrol Edge 10-60 til mer moderate 0-40. Men jeg sliter med vedvarende dunkelyd i forstillingen. Merkelig, kjente overhodet ingen slark i styring eller opphengskuler. WTF???

Sendt fra min mobil.

Texascom
26/04/14, 19:08
Topplagringer?

GMV
26/04/14, 19:10
De byttet jeg i høst for ca 500mil siden. Alt der opp helt nytt org Volvo. Lyden kommer bare ved små skarpe ujevnheter.

Sendt fra min mobil.

Christian
26/04/14, 21:36
Jeg har aldri kjørt en eneste P2 bil som ikke har klunk i forstillinga. Jeg tror faktisk ikke det finns.

Texascom
26/04/14, 21:43
Jo, min er helt lydløs! Litt unikt :)

Christian
26/04/14, 21:50
Har ikke du Peltor i bilen, da?

GMV
26/04/14, 21:52
Min VAR helt stille før. Må forskes på litt mer. Klarer ikke å ha det sånn.

Sendt fra min mobil.

Texascom
27/04/14, 06:11
Hadde :)
Hører du forskjell om du endrer innstillingene på chassiet?

GMV
27/04/14, 09:25
Ja banker enda mer i sport og advanced. :(

Sendt fra min mobil.

Texascom
27/04/14, 10:49
Ikke noe som har løstnet i toppen der? Vingemutteten f. eks?

gaupe
27/04/14, 10:54
Jeg har aldri kjørt en eneste P2 bil som ikke har klunk i forstillinga. Jeg tror faktisk ikke det finns.

Har vore stille på dei tre bilane her.

GMV
27/04/14, 11:20
Skal sjekke etterpå. Kvalitetsfølelsen synker på minimum ved sånne feil.

Sendt fra min mobil.

GMV
27/04/14, 13:29
Klarte kanskje å ettertrekke 1/8 runde selv om de ikke var løse. Tviler på at det er der lyden kommer fra.

Sendt fra min mobil.

GMV
27/04/14, 21:41
Som forventet ikke det spor bedre. :/

Sendt fra min mobil.

C.Erstad
27/04/14, 21:42
Er ikke slakk i demperene?
Sideveis altså.

GMV
27/04/14, 21:57
Tror ikke det. Da hadde vel det påvirket kjøreegenskapene og lagd samme lyd ved skarp sving i litt hastighet, det gjør den ikke. Kjente heller ingen slarke. Skal sjekke stabstag foringer og tannstang.

Sendt fra min mobil.

Tore
28/04/14, 07:35
På min V70 begynte det å bråke over små ujevnheter en stund etter demperbytte foran; da var det mutteren i øvre enden av demperen som hadde løsnet bittelitt slik at demperen vandret i øvre fjæresete. Mulig det er denne Texascom kaller vingemutteren, hvis ikke anbefaler jeg å sjekke denne ;-)

GMV
28/04/14, 08:07
Har sjekket de mutterne i går. Syntes ikke de var løse men skal sjekke de en gang til med skikkelig verktøy.

Sendt fra min mobil.

Tore
28/04/14, 14:34
Nå har jo ikke du byttet boltene som klemmer nedre feste til fjærbeinet fast til hjulnavet heller da; de skal byttes hver gang man løsner sammen med mutterne, samt strammes med moment+grader; er jo egentlig ikke rart det rakler og kakler slik du slurver ;)

GMV
28/04/14, 15:13
Hahaha, slurv og slurv. ;) Er ingen bevegelse der du. Det hadde vistes godt på dritten som legger seg mellom demper og spindel.

Sendt fra min mobil.

GMV
28/04/14, 17:43
Au! Tror lyden kommer fra tannstanga. :(

Sendt fra min mobil.

GMV
28/04/14, 21:50
Hører lyden kommer fra venstre side, enten er det indre styreledd ellers så er det selve tannstanga som har slarke. Så det bevegde seg inni mansjetten når jeg fikk far min til å rugge frem og tilbake på rattet når motoren ikke var igang. Ville ikke ta av mansjetten uten å ha nye klemmer og mansjett samt indre styreledd tilgjengelig i tilfelle noe går galt. Håper inderlig det er styreleddet og ikke tannstanga.....

Torsen67
29/04/14, 09:47
Alex her på forumet hadde jo skikkelig trøbbel med indre styreledd på venstre side. Knaket noe jævlig. Jeg har ett nytt sett med indre styreledd liggende og er ganske overrasket over hvor tregt dette leddet er å bevege på. Ser nesten ikke ut som det er smurt opp heller.

GMV
29/04/14, 10:56
Jeg bestilte indre styreledd og mansjett sats i dag for å ha det tilgjengelig når jeg demonterer for å se. Ny tannstang kostet den nette sum av 13800,- minus eventuelle rabatter.

Sendt fra min mobil.

GMV
29/04/14, 19:32
Kan ikke komme med bare tekst heller. ;)
Måtte bare lakke skjold og nav for å prøve å holde litt rust vekk.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1977.jpg

Sendt fra min mobil.

Steen
30/04/14, 05:58
Viktigt å gjøre litt vedlikeholds arbeid også :)

Per Turbo
02/05/14, 17:01
Tannstang er jo ikke sjelden problemdel på P2..
Den opprinnelige er byttet ut til en fra ZF mener jeg, og ved bytte må masse rør og deler byttes og.

Var ihvertfall sånn når jeg jobbet med Volvo sist :)

gaupe
03/05/14, 20:22
Trur denne er den som er frå ZF, sidan R har fartsavhengig servo. Men det var ein del delenummer ute og gjekk, når eg såg på det.

GMV
03/05/14, 21:11
Byttet indre styreledd i dag. Når jeg tok av mansjetten så la jeg merke til at innmaten i tannstanga bevegde seg litt opp og ned nå jeg rørte på rattet. Og lyden ble ikke borte etterpå heller. :(

Sendt fra min mobil.

Daniel V
05/05/14, 12:30
Virker som om det bare er å bytte tannstang da :( Kjedelig! Men da blir den jo helt 100% igjen! :)

GMV
05/05/14, 15:21
Ja nå rakler og kakler det MYE. Høres godt både inni og utenfor bilen. Den er stille i store dumper, men i mindre f.eks på vaskebrett så høres det veldig godt..... Burde fått den på en støtdempertest for å klart å lokalisere feilen.

Per Turbo
05/05/14, 19:04
Trur denne er den som er frå ZF, sidan R har fartsavhengig servo. Men det var ein del delenummer ute og gjekk, når eg såg på det.

Var samme kampanje både med og uten husker jeg.. Var så mange å velge i om det var ditt eller datt men alle endte opp med bytte av masse rør og andre ting.

GMV
05/05/14, 22:05
Hadde :)
Hører du forskjell om du endrer innstillingene på chassiet?

Etter litt mere testing nå så høres det ut som om det er mindre lyder i sport og nesten helt vekk i advanced. Det var ikke sånn tidligere, men det kan kanskje skyldes det indre styreleddet jeg byttet. Kan det være ventilene i demperne som lager lyden?

Texascom
06/05/14, 05:49
Tviler på at det indre leddet har noe å si.

Vanskelig å si uten å høre lyden selv, men har du testet å fjerne sikringen fra 4-C systemet for å så høre på lyden?
Om ikke, prøv det.

GMV
06/05/14, 06:57
Det var veldig slappt det leddet vi byttet. Men skal teste det med sikrigen og komme med tilbakemelding.

Sendt fra min mobil.

GMV
07/05/14, 13:29
Da har jeg kjørt en strekning jeg kjører dagligdags. Kunne høre lyden ved ett tidspunkt, men ikke ellers. Jeg vil nesten si det var likt som å kjøre med dempingen i advanced. Jeg blir ikke klok på dette. Lyden er velsig hørbar i comfort modus. For meg virker det som det enten er demperne eller tannstanga. Begge deler er dyrt å skifte så jeg vil være 110% sikker før noe byttes. Tror jeg nesten må få den inn på ett verksted på kveldstid å ta en dempertest. Får høre med noen mekanikker kompiser. Enklere å lokalisere når man kan stå på siden av å lytte.

Sendt fra min mobil.

immortal92
07/05/14, 13:57
Kjedelig med sånne feil som er vanskelig og lokalisere! Blir spennandes og sjå ka som er gale, so kan eg være obs på det om eg får samme lyd og.. Du får følge godt med på lekasje på vinkelkassa di også, eg har problem med den no.

GMV
07/05/14, 14:34
Jeg har lekkasje på vinkeldrevet jeg og. Men tror kanskje jeg fylte på litt for mye og oljen kommer ut av luftinga, eventuelt så har jeg skadet en tetting under montering.

Sendt fra min mobil.

Texascom
07/05/14, 14:39
Chassiemikrofoner er genialt til dette problemet!
Vi har en seks-kanler her på verkstedet som sitter i klyper vi kan plassere rundt på dempere/chassie o.l.

immortal92
07/05/14, 19:34
Jeg har lekkasje på vinkeldrevet jeg og. Men tror kanskje jeg fylte på litt for mye og oljen kommer ut av luftinga, eventuelt så har jeg skadet en tetting under montering.

Sendt fra min mobil.

Verkstedet sa til meg at det er heilt normalt at pakninga på sjølve huset leker, der du kan dele heile kassa. Mange kjøre med det ei stund og det blir utslitt (sånn som meg som trudde det va hjullager). Men om du merka det i tide so fins det et middel du kan fylle på og smøre på utsida av pakninga for og få det tett igjen. Mekanikeren sa til meg at det va berre og fylle på til det rant over, kun på den nyaste AWD skal en ta ut igjen 0,5 desiliter.

GMV
07/05/14, 22:23
Okei. Skal sjekke opp i dette snarest.

GMV
07/05/14, 22:23
Chassiemikrofoner er genialt til dette problemet!
Vi har en seks-kanler her på verkstedet som sitter i klyper vi kan plassere rundt på dempere/chassie o.l.

Burde hatt noen sånne ja.... Men det hørtes dyrt ut for en hobbymekanikker som meg!

Per Turbo
07/05/14, 23:01
Om du mener det er demper eller tannstang går jeg for ett vilt forslag på hjulspindelen som sitter mellom disse :p

Nei, får håpe du finner ut av det og det ikke er dyre greiene :)

GMV
08/05/14, 08:03
Håper jeg og. Blir mest sannsynlig oppretting og hellakkering av v bakdør og for å bli kvitt den stygge parkeringsbulken.

Sendt fra min mobil.

Texascom
08/05/14, 08:14
Hadde du bodd tettere ved skulle jeg vært behjelpelig med de, men er vel litt langt unna :p

GMV
08/05/14, 09:18
Ja er ett stykke.... Men er jo en drøm å kjøre R dit ;)

Sendt fra min mobil.

GMV
10/05/14, 15:57
Når jeg kommer hjem blir det montering av canbus function extender fra Volvotech og 4 nye powerflex foringer i bakstillingen. Men 1. pri er å få ordnet den jæ*#% lyden i forstillinga.

mrstfu
10/05/14, 17:39
Når jeg kommer hjem blir det montering av canbus function extender fra Volvotech og 4 nye powerflex foringer i bakstillingen. Men 1. pri er å få ordnet den jæ*#% lyden i forstillinga.

Disse forstillingene er mystiske, fra tid til annen. Sliter med et kjempeklunk fra høyre fremme selv, merkelig nok oftest bår venstre fremme går ned i et hull eller over en dump. Fjærsete, demperlager, og stabstaglenkene er under et år gamle. Begynner å gå tom for options, utover subframforinger og stabstagforinger, som begge er ei kongelig merr å skifte.

GMV
10/05/14, 17:56
Kan være motorfeste på høyre side som lager lyd hvis vulkingen har sleppt. Merkes som oftest at bilen oppfører seg litt kenguruaktid ved moderat pådrag.

mrstfu
10/05/14, 18:12
Nja, pådrag ved WOT er jevnt og fint det, eneste kenguruoppførselen er lateral, som følge av sporete vei. Bygger turtall fint som juling, men det er vel like greit å få det bytta, siden jeg tar øvre og girkassefestet og. Kom i tanker om klunking fra ytre endeledd, så jeg tar de og, siden jeg snart skal på firehjulskontroll.

GMV
23/05/14, 22:49
Blir ikke klok på denne klunke lyden! Tok av hjulene i dag og gikk over alt av endeledd, styrekuler, foringer bolter og motorfester. Men alt var i skjønneste orden.
Men som ett lite plaster på såret har jeg fått montert inn en CFE canbus extender.

SINISTER FINNI
23/05/14, 23:00
Har samme problem selv, kommer lyder fra høyre frem. Hadde den på bukk og gikk over, alt var tight, Så har jeg et skikkelig merkelig fenomen,
når jeg bremser kjennes det ut som om det er noe som gir seg skikkelig og bilen drar til siden.Så blir det borte en stund igjen.
Lurer på tårnlager og den gummi delen som hører med i topplagringa? Mystisk.

GMV
23/05/14, 23:10
Topplagringer og fjærskåler byttet jeg for 5-600 mil siden. Orginale volvodeler også. Hos deg kan det være subframe foringer?

SINISTER FINNI
24/05/14, 19:42
Topplagringer og fjærskåler byttet jeg for 5-600 mil siden. Orginale volvodeler også. Hos deg kan det være subframe foringer?
Kan være det, skal sjekke nærmere til uka, Helt mongo feil, kommer og går.

GMV
26/05/14, 22:46
ENDELIG!!!
Jeg fant ut av kaklingen i forstillingen. Var ganske enkelt å se når jeg fikk bilen opp på en firesøyler bukk. Det var en av muttrene til bøylene over stabstaget som var løs. Dette var litt merkelig siden jeg ikke har vært av med dette og at mutteren "satt fast" med noen mm klaring mot bøylen. Fikk nå ihvertfall dratt til dette og lyden ble vekk. Problemet har vært vanskelig å finne pga jeg sjekket med ett og ett hjul i lufta og at da har stab staget stått i spenn.

mrstfu
27/05/14, 00:17
Grattis! Ble den skyldige loctitet nedenom og hjem?:D

GMV
27/05/14, 05:05
Nei den var treg nok på gjengene fra før.

Sendt fra min mobil.

GMV
08/07/14, 20:55
Var på en langtur på lørdag tur/retur Biri for å hente en motor til 940'n jeg har handla. Hadde ett meget hyggelig snittforbruk på 0,73pr mil. Ikke værst synes jeg.

V90
11/07/14, 02:28
Ikke dårlig. Det skal jo koste "litt" å reise på første klasse... :D

Gjør heller ferdig 242n istedenfor å jobbe på 940n!

turb00le
11/07/14, 06:46
Ikke dårlig. Det skal jo koste "litt" å reise på første klasse... :D

Gjør heller ferdig 242n istedenfor å jobbe på 940n!

Han har 4 doors...

GMV
11/07/14, 08:56
Skal koste litt ja, men jeg har aldri hatt en bil som går så billig som R'en. Joda 244'n skal bli ferdig den og. 940'n ble så billig at jeg ikke klarte å si nei. :S

V90
12/07/14, 13:36
Veldig bra!

Kommer det tråd med 940n?

GMV
12/07/14, 19:47
Takker. Ja det kommer en tråd etterhvert ;)

GMV
13/07/14, 17:09
Ut på tur i tropevarmen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/784.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/785.jpg

Texascom
13/07/14, 17:10
Herlig vogn!!

V90
13/07/14, 18:01
Liker!

skogy
14/07/14, 17:47
Meget pen bil :)

GMV
15/07/14, 09:18
takkeR :D Den har fått seg en runde med Ultra deep shine voks etter disse bildene. More 2 come....

GMV
15/07/14, 13:36
Litt mer vannavstøtende nå ja! [emoji106]

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/927.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/928.jpg

GMV
25/08/14, 07:44
Har i det siste eksperimentert litt med E85 på tanken. Testet først med ca 30% E85 uten problemer og i forigårs med 50% E85. Synes det utgjorde litt på dreiemomentet og responsen. Hørt flere har sagt at det er maks 20% uten feilkode på disse, men det stemmer altså ikke :)

Per Turbo
25/08/14, 07:46
Har blandet litt selv men hørt max 10% jeg da, i og med at spriten tørker ut diverse ting så skal man være forsiktig, det går visst utover gummipakninger og slikt over tid sies det.

GMV
25/08/14, 07:53
Joda, men det blir nok ikke så ofte da jeg må kjøre helt til Trondheim for å fylle.....

gaupe
25/08/14, 09:44
Har blandet litt selv men hørt max 10% jeg da, i og med at spriten tørker ut diverse ting så skal man være forsiktig, det går visst utover gummipakninger og slikt over tid sies det.

Bør vel vere ganske safe på ei slik blanding, all bensinen er vel allereide 5% etanol?

GMV
25/08/14, 09:50
Er nok ganske safe ja. Men blir nok ikke mer enn 50% uten tilpasset programvare. Lukter bra med sprit på tomgang nå :p

Tore
27/08/14, 14:00
Å jeg som trodde det var en fuktig lørdagskveld som var grunnen til at du satt i passasjersetet da du passerte i nabolaget på søndag og det lukta fyll i dragsuget... Btw; bilen din trenger en vask :p (om den ikke har fått det siden søndag)

Texascom
27/08/14, 14:08
Disse bilene er klargjort for E85, så ingen fare :cool:

GMV
27/08/14, 15:51
Hehe. Ja en kombinasjon av begge deler Tore. Den fikk en vask rett etter vi passerte men er like ille i dag igjen. Jeg vet ikke hvor mye E85 jeg tørr prøve uten software for det. Btw Autotech har nå lansert 500hk kittet til R....

Texascom
27/08/14, 16:13
Tenkte da på rør, pumper osv ;)
Ja, heftig kit! Men må bytte blokk da.

GMV
27/08/14, 17:21
Vil heller sette i foringer i R blokka enn å gå ned fra 2,5 til 2,4L. Heftig helt klart!

Texascom
27/08/14, 18:02
Enig der, hadde vært moro :)

gaupe
28/08/14, 11:31
Vil heller sette i foringer i R blokka enn å gå ned fra 2,5 til 2,4L. Heftig helt klart!

Er det 185 hk dieselblokka som skal brukast?