PDA

Vis full versjon : Elektrogutter-Put some paddle shifters on my 960



TeamBørnOut
01/03/10, 17:58
De fleste har vell kommet over denne en gang
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229

Noen her inne som har kunskaper nok til å slenge sammen en slik boks?
event hva vil en slik koste?

En kammerat ordnet dette på sin bil. men han er så lat å vrien å få til å gjøre sånne ting :P

En slik modifikasjon + litt høyere trykk på kassa så den "griper" mer hadde vært den ultimate "automat" kassa :)

Agrostar
01/03/10, 18:00
Fin jobb for Chrml vel?

jonass
01/03/10, 18:41
Wow, det der er jo rått da, men han sier de blir litt forsinka, men det har vel ikke noe og si.
Så ikke ut som at det var den verste jobben og gjennomføre akkurat.

TeamBørnOut
01/03/10, 18:51
Forsinka blir det jo med alle automat biler. Men bedre en å flytte arma ned på girspaken :P
(men jeg er LAT når jeg cruser :P , kjører uten fultlys (ofte) for å slippe å skru de av når det kommer møtende biler :D.. men blir bedre når fotpedalen skal kobles opp :D)

jonass
01/03/10, 19:02
Fotpedal er genialt:D
Men back to topic, skjønte ikke helt hvorfor han mått modde og styre med kjølinga til kassen?

TeamBørnOut
01/03/10, 19:05
Han kjører opp trykket på kassa litt for å få den til å "gripe" litt mer (ikke slurer så ille). da trengs det mer kjøling. (det er mangel på kjøling som dreper disse kassene orginalt også). Jeg skal ha 2 store oljekjølere. GIDDER ikke brenne opp ei kasse fordi jeg har vært idiot å hatt fordårlig kjøling :)

jonass
01/03/10, 19:07
Aha da skjønner jeg, men han gjorde ikke noe med stall speeden?
Når kassa ikke slurer så jævlig skulle man tro det går og herje litt og, pluss man sparer bensin

TeamBørnOut
01/03/10, 19:11
Er det ikke dette han mener her da?
"The line pressure solenoid will be left disconnected, meaning line pressure will be maxed. This will probably mean harsher reverse and drive engagement, but it shouldn't hurt anything and it will save me a hell of a lot of development"

eller har jeg missforstått? :D
(Har sett folk åpne volvo kassene for å få opp trykket litt. men trodde ikke det gjald disse. )

jonass
01/03/10, 19:16
Nja han mener nok at den hugger mer istede for og dra smooth i vei

TeamBørnOut
01/03/10, 19:18
Og da blir det vell varmere? eller?

jonass
01/03/10, 19:35
Man skulle tro det ja

ChrML
04/03/10, 18:05
Dette ser jo ut som en kurant jobb dette da :). Sånne stamps er geniale for du slipper å lodde komponenter. Kan bare lage deg et koblingsskjema i autocad og stappe komponentene på plass i hull og laske med ledninger. Enkelt og greit, men ikke så "profft" som et selvlaget kretskort.

Artig! Var ikke så greit å lese det tekst "koblingsskjemaet" hans, men sleng over noen specs på hvilke signaler du skal ha ut og inn på PM så skal jeg nok få til noe.

Kan jo også skrive om det programmet til flere moduser. En fullauto modus hvor den girer akkurat som en automat, og en semi-auto som går på knappene.

TeamBørnOut
04/03/10, 18:20
Det hadde vært genialt :D så man kan ha "automat" funksjonen også :D

"signaler" ? Er her jeg blir borte :P

Men skal se om jeg skønner noe mer av det etterpå i kveld! nå må jeg rydde vei i skauen!

Morgis
04/03/10, 18:22
Interessant lesing ! Dette er virkelig interessant for den tunge ambulansen som står utenfor her. Ekstern oljekjøler og slik på kassen der i det minste..

DieselDriver
04/03/10, 18:31
Du borrer vel opp noen hull inne i kassa slik at trykket blir høyere?

TeamBørnOut
04/03/10, 18:34
Jeg husker ikke hvordan man "preppa" dem for mer effekt. Men jeg vet de tåler mye før det koster å få de skikkelig fiksa. De tåler jo 6ere med turbo og v8 så de skal tåle en lat volvo 6er en stund da :)

ChrML
04/03/10, 18:37
Det hadde vært genialt :D så man kan ha "automat" funksjonen også :D

"signaler" ? Er her jeg blir borte :P

Men skal se om jeg skønner noe mer av det etterpå i kveld! nå må jeg rydde vei i skauen!
Signaler som skal inn og ut. Kretskortet ditt trenger innganger og utganger for å gjøre noe.

Et eksempel på innganger er bryterne du monterer på rattet for å gire. Dette blir da enklest en vanlig bryter som kobles på jord på ene siden og til inngangen på kretskortet ditt på andre siden. Hvis du skal ha knappegiring så trenger du 2 innganger som jeg kan komme på nå.

Et eksempel på utganger er signaler som skal fra kretskortet ditt og ut til andre ting. Som jeg forstod utifra rask skumlesing av den siden så skal solenoidene i girkassa ha 12V for å aktivere. Nå husker ikke jeg hvor mange solenoider det var igjen, men for å gire så må hvertfall solenoider aktiveres og deaktiveres. Dette blir altså digitale utganger som kan ha to verdier, 0 (0V) og 1 (12V).

For å lage dette må du først få en oversikt over hvor mange innganger og utganger du trenger og en detaljert beskrivelse av dette som hvilke spenningsverdier de kan ha og hvilke funksjoner de har.

Så kan man begynne å designe en krets som knytter disse inn og utgangene opp mot en mikrochip (IC). Stamps som han bruker er ferdige IC-er loddet på et kretskort med bena knyttet mot større hull som er enkle å lodde/koble. Ikke så lett å lodde direkte på en IC for hånd når bena er under 0.5 mm brede og enda mindre avstand mellom de.

Kretsen skal sørge for at:
1. Chippen får riktig driftsspenning og beskyttes mot overspenning, støy og transienter.

2. At alle innganger og alle tillate spenningsverdier på disse inngangene skal gå til chippen i form av signaler den kan skjønne (ofte kun 2.5 volt som skal inn på inngangene på selve IC-en, derfor trenger vi en krets som gjør om 12v signalet til 2.5 volt og beskytter mot overspenning, transienter og støy)

3. At alle utganger kan aktiveres fra chippen ved hjelp av spenningene chippen gir ut på de pinnene det er snakk om. Det er ofte også kun 0 eller 2.5 volt (halv driftspenning) digital, eller det kan være en analog utgang med varierende spenning. Den spenningen må hvertfall gjøres om med noen halvlederkomponenter sånn at den gir en solid 12v ut som kan trekkes litt strøm fra til solenoidene i girkassa.

Når det er gjordt så kan man lage programmet. Dette er den morsomme biten, her sitter man på PC-en og programmerer hva chippen skal gjøre linje for linje. Hva som skal skje når innganger endrer status, hvilke utganger som skal aktiveres osv... Her er det uendelig med muligheter!



Hvis du skal ha full auto som en mulig modus så blir det en del mer komplisert fordi du må ha flere innganger. Trenger ikke flere utganger for girkassa kan jo fortsatt kun gjøre det samme, gire hit og dit.

Du må blandt annet ha en digital inngang til fra bryteren som bestemmer om du skal kjøre full auto eller semi auto i dashbordet. Du må ha et turtallssignal (noe som gjør om tenningspulsene til 0-2.5 volt sånn at IC-en veit turtallet), og et lastsignal fra innsprøytningen (denne er kurant hvis LH 2.4 brukes). Turtall og last brukes til å bestemme når kassa skal gire.



Lykke til! Bare å spørre hvis jeg kan hjelpe til med noe, hadde vært gøy å laget dette :D.

TeamBørnOut
04/03/10, 18:41
Da skjønner jeg litt mer :D
Skal skrive opp etterpå. er vell 1 "sak" som låser lockupen. så er det vell en " gir velger". vet ikke hvor mange innganger den har. men den har vell 2 eller 3 posisjoner tror jeg. Slenger inn mer info(som jeg skjønner hvertfall :D) etterpå :)

DieselDriver
04/03/10, 18:43
Når jeg skal ha b230 turbo kommer jeg til og kjøre automatkasse som er fiksa på. Automat er så mye bedre og enklere.
Denne kassa er til b230 men prinsippet er det samme for alle kasser trur jeg.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32961&highlight=aw71

ChrML
04/03/10, 18:46
Låst lockup må vel være en fordel å ha hele tiden vel bortsett fra i 1. gir? Så den ikke slurrer seg opp i fart, men går direkte forbi. Men er ikke så godt inn i automat, så mulig jeg tar feil her :p.

TeamBørnOut
04/03/10, 18:47
Tror bare man kan koble inn lockupen i 3 og 4 gir? Men det kan vell overstyres nå kanskje? :D

ChrML
04/03/10, 18:48
Tror bare man kan koble inn lockupen i 3 og 4 gir? Men det kan vell overstyres nå kanskje? :D
Ja, man kan jo programmere det som man vil i programmet. Dvs solenoiden kan aktiveres.

Spørsmålet er om det er noe mekanisk ugunstig ved å gjøre det :p.

TeamBørnOut
04/03/10, 18:52
hmms hatt 3 brytere kanskje. Opp-Ned- låsing? (+ at den låser i siste gir når man girer opp "siste" gang?.
Tror ikke det skjer noe rart ved å gjøre det. for pumper jo olje når motoren går. er ikke som en overdrive.
når kassene "låser" seg i 4 gir så blir det 0:60 utveksling ut av kassa også. noe som er herlig med 3.31 bakaksel :)

jonass
04/03/10, 18:52
Hvis det kan overstyres, og kassa ikke nekter mekanisk, så har man vel plutselig en artig bil

jonass
04/03/10, 18:53
Faen så kjappe dere er, sitter her og leser og tenker:D

ChrML
04/03/10, 18:54
hmms hatt 3 brytere kanskje. Opp-Ned- låsing? (+ at den låser i siste gir når man girer opp "siste" gang?.
Tror ikke det skjer noe rart ved å gjøre det. for pumper jo olje når motoren går. er ikke som en overdrive.
når kassene "låser" seg i 4 gir så blir det 0:60 utveksling ut av kassa også. noe som er herlig med 3.31 bakaksel :)
Yeah, det er ikke noe problem å programmere det. Eller fex automatisk låsing i 2 gir og oppover, men ikke i 1. gir for å kunne slurre igang.

DieselDriver
04/03/10, 18:59
linuxman51 skrev:
Den A341e fra 960 er den samme grunnleggende girkasse som Mk4 supra turbo, dersom man laget en bellhousing for det, kan du putte at overføring bak en redblock etter noen endringer det kan holde mye power.

TeamBørnOut
04/03/10, 19:02
Hvis det kan overstyres, og kassa ikke nekter mekanisk, så har man vel plutselig en artig bil
Man må bare sette kassa i "D" manuelt. så er ALT annet på kassa elektronisk. Noe man merker hvis det blir kabelbrudd :P (har opplevd)



Faen så kjappe dere er, sitter her og leser og tenker:D
Kjappe ja.. skulle vært i skauen for en time siden :D


Yeah, det er ikke noe problem å programmere det. Eller fex automatisk låsing i 2 gir og oppover, men ikke i 1. gir for å kunne slurre igang.
Låsinga blir på en måte "ekstra" gir. så man kan låse ved høyere turtall (men er kanskje ikke vits å gjøre i så lav hastighet. men en mulighet til å kunne gjort det manuelt ved en bryter hadde vært herlig. fint til donuts :D)

Hmmms mulighet for elektronisk gasspjell også med en slik boks? som "åpner" på 4000rpm foreksempel? (jeg laget til det på turbovogna mi. som gikk på turbotrykk. Kan tenke dere hva som skjedde når jeg satte nippelen på innsuget (:rolleyes:) og kjørte litt hardt..)

TeamBørnOut
04/03/10, 19:03
linuxman51 skrev:
Den A341e fra 960 er den samme grunnleggende girkasse som Mk4 supra turbo, dersom man laget en bellhousing for det, kan du putte at overføring bak en redblock etter noen endringer det kan holde mye power.

Stemmer det. Jeg skal lage adapter til en slik kasse. (har kjøpt en slik kasse til limoen :))

ChrML
04/03/10, 19:09
Låsinga blir på en måte "ekstra" gir. så man kan låse ved høyere turtall (men er kanskje ikke vits å gjøre i så lav hastighet. men en mulighet til å kunne gjort det manuelt ved en bryter hadde vært herlig. fint til donuts :D)

Hmmms mulighet for elektronisk gasspjell også med en slik boks? som "åpner" på 4000rpm foreksempel? (jeg laget til det på turbovogna mi. som gikk på turbotrykk. Kan tenke dere hva som skjedde når jeg satte nippelen på innsuget (:rolleyes:) og kjørte litt hardt..)
Yeah, kanskje ikke vært så dumt å hatt det på en egen bryter.

Ikke noe problem å lage elektronisk gasspjeld på samme boks. Men hvorfor vil du at den skal "åpne" på 4000 rpm? :p Litt gass og plutselig full gass på det turtallet?

Rent praktisk så kan man bruke et gasspjeld fra en bil som har elektronisk gasspjeld, da er jo aktuatorer og alt ferdig. Finne ut hvilke spenningsverdier den går på, fex 0 volt er stengt og 12 volt er WOT for eksempel. Lage seg en analog utgang på det i boksen.

Så finne noe man kan bruke for å gi en analog spenningsverdi som følger gasspedalen. Fex bruke noe potmetergreier fra en bil som har dette, og få laget en inngang på dette som gjør om verdiene til noe som chippen forstår.

Så kan man i programmet rett og slett bare slenge verdien fra inngangen til pedalen rett på utgangen til spjeldaktuatoren, så har man "overføringen" til gasspedalen. Og legge til andre funksjoner på det :).

Fex sleng inn en inngang fra tempgiveren og lag en funksjon i programmet som gjør at man på kald motor ikke får den over 3000 rpm (gassen går rolig mot 0) eller får gitt mer gass enn 1/4 ;). Da er man garantert motstått fristelsen av å gi på på kald motor hvis ;).

TeamBørnOut
04/03/10, 19:17
tenkte på å ha det i eksosen. så bilen ikke bråker så mye under 4000rpm... Jeg er så HATA av naboene rundt her så det er skummelt å få motorstopp om kveldene!
Men jeg er også den eneste som ikke har kjørt på elg :D
Men nå MÅ jeg seriøst ut i skauen :D dette var moro :D skal lese litt mer på siden der etterpå, å se hva jeg skjønner av det :)

ChrML
04/03/10, 19:19
Ah. Yeah, det var lurt :). Skal se om jeg får bestillt litt sånne elektroniske duppeditter etterhvert.

Eldste Haugerud
04/03/10, 19:30
Her er det bare å hive seg i gang tvert TBO og chrml!;) Detta hadde vært rått å få til å funke på masse hk!

TeamBørnOut
04/03/10, 22:08
Han har vist oppdatert koden litt også (den kunne vist gå fra 4. til 1. før (fordi noe rart :D) men det ble løst med å legge inn en "pause" eller "sjekk" om girkassa stod i drive. eller ble satt i drive...



' {$STAMP BS1}
' {$PBASIC 1.1}

'The Poi's (Chris Wiita's) AW30-40 paddle shifter code

'I/Os:
' 0 is Upshift button input - set to input with BUTTON function
' 1 is Downshift button input - set to input with BUTTON function

' 2 is Solenoid 1 - engages when 1
' 3 is Solenoid 2 - engages when 1
' 4 is Lockup Solenoid - engages when 1

' 5 is Ground for "drive" funcitons of PNP switch. When grounded, flappy
' paddles work. Whenever it loses ground, switches back to 1st

'Shift Table:
' Gear Sol1 Sol2 TCC
' 1 1 0 0
' 2 1 1 0
' 3 0 1 0
' 4 0 0 0
' 4+TCC 0 0 1

' "1st Gear" for P N and R.


SYMBOL Gear = B0 'Current gear

SYMBOL UpBtnWrk = B2
SYMBOL DwnBtnWrk = B3
SYMBOL DriveBtnWrk= B4

UpBtnWrk = 0
DwnBtnWrk = 0
DriveBtnWrk = 0

'Start in first gear
Gear = 1
GOTO SetGear

'Start loop by checking that PNP is in drive mode, if its grounded, start loop,
'otherwise, set gear to 1, keep checking till drive
ChkDriveBtn:
BUTTON 5,0,255,0,DriveBtnWrk,1,Go
PAUSE 100
BUTTON 5,0,255,0,DriveBtnWrk,1,Go
Gear = 1
GOTO SetGear

'Clear button work so it keeps checking if its down, chk upbtn
Go:
DriveBtnWrk = 0
GOTO ChkUpBtn

'Check up button, if grounded, upshift, else, check down button
ChkUpBtn:
BUTTON 0,0,255,0,UpBtnWrk,1,UpShift
GOTO ChkDwnBtn

UpShift:
Gear = Gear + 1
GOTO SetGear

'Check down button, if grounded, downshift, else, check drive button
ChkDwnBtn:
BUTTON 1,0,255,0,DwnBtnWrk,1,DownShift
GOTO ChkDriveBtn

DownShift:
Gear = Gear - 1
GOTO SetGear


SetGear:
BRANCH Gear, (SetGear0,SetGear1,SetGear2,SetGear3,SetGear4,SetG ear5,SetGear6)

SetGear0:
Gear = 1
GOTO ChkDriveBtn

SetGear1:
LOW 4 'Lockup
HIGH 2 'Sol1
LOW 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn

SetGear2:
LOW 4 'Lockup
HIGH 2 'Sol1
HIGH 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn

SetGear3:
LOW 4 'Lockup
LOW 2 'Sol1
HIGH 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn

SetGear4:
LOW 4 'Lockup
LOW 2 'Sol1
LOW 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn

SetGear5:
HIGH 4 'Lockup
LOW 2 'Sol1
LOW 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn

SetGear6:
Gear = 5
GOTO ChkDriveBtn


edit://looks like I actually updated first post with the new code. also code tags are broken woo

ChrML
05/03/10, 03:44
Yep, vil jo kunne gjøre det hvis den på en eller annen måte looper rundt hvis den tror den ikke er i Drive. Men er ikke så lett å se sånne ting i det programmeringsspråket som blir brukt over der, ser ut som en simpel versjon av Basic (eller Windows .BAT kommandofil, haha :p).

Kan skrive programmer til IC-er i C / C++ og. Mye mer oversiktlig.

Modalen
05/03/10, 05:11
Det er Basic Stamp (subset av Basic :D)
Masse GOTO og snax gjør alltid ting sååå oversiktlig :D

Modalen
05/03/10, 05:50
Rent praktisk så kan man bruke et gasspjeld fra en bil som har elektronisk gasspjeld, da er jo aktuatorer og alt ferdig. Finne ut hvilke spenningsverdier den går på, fex 0 volt er stengt og 5 volt er WOT for eksempel. Lage seg en analog utgang på det i boksen.


Rettet :D

Modalen
05/03/10, 06:16
Et eksempel på utganger er signaler som skal fra kretskortet ditt og ut til andre ting. Som jeg forstod utifra rask skumlesing av den siden så skal solenoidene i girkassa ha 12V for å aktivere. Nå husker ikke jeg hvor mange solenoider det var igjen, men for å gire så må hvertfall solenoider aktiveres og deaktiveres. Dette blir altså digitale utganger som kan ha to verdier, 0 (0V) og 1 (12V).


Kretsen skal sørge for at:
1. Chippen får riktig driftsspenning og beskyttes mot overspenning, støy og transienter.

2. At alle innganger og alle tillate spenningsverdier på disse inngangene skal gå til chippen i form av signaler den kan skjønne (ofte kun 2.5 volt som skal inn på inngangene på selve IC-en, derfor trenger vi en krets som gjør om 12v signalet til 2.5 volt og beskytter mot overspenning, transienter og støy)

3. At alle utganger kan aktiveres fra chippen ved hjelp av spenningene chippen gir ut på de pinnene det er snakk om. Det er ofte også kun 0 eller 2.5 volt (halv driftspenning) digital, eller det kan være en analog utgang med varierende spenning. Den spenningen må hvertfall gjøres om med noen halvlederkomponenter sånn at den gir en solid 12v ut som kan trekkes litt strøm fra til solenoidene i girkassa.


Du må blandt annet ha en digital inngang til fra bryteren som bestemmer om du skal kjøre full auto eller semi auto i dashbordet. Du må ha et turtallssignal (noe som gjør om tenningspulsene til 0-2.5 volt sånn at IC-en veit turtallet), og et lastsignal fra innsprøytningen (denne er kurant hvis LH 2.4 brukes). Turtall og last brukes til å bestemme når kassa skal gire.



Lykke til! Bare å spørre hvis jeg kan hjelpe til med noe, hadde vært gøy å laget dette :D.

Jeg må nesten spørre... Hva slags digitale systemer har du vært borti hvor det snakkes om 0-2.5v ? Sist jeg sjekket var det 0-5v som er yttergrensene.
Hvis du mener 0v=0 og 12v=1, så må dette være gjennom et relé f.eks. styrt av mikrochippen i så fall (som har en 0-5v utgang).

3V er ofte rising threshold på en digital inngang (2V er falling threshold), men på analoge går det i 0-5V.

TeamBørnOut
05/03/10, 06:27
Hmms
Det blir9 utganger? 11 hvis man vil ha eksospjell? (på monkeyn har jeg display som viser hvilket gir jeg har den i. går til 4 :P kunne vært kult å modda inn noe sånt også? men er ikke akkurat en nødvendig greie på en crusebil)
+
-
Up
Down
Lock(hvis man vil ha en egen til det :P)
Lockup Solenoid
Solenoid1
Solenoid2
"sjekke om bilen står i D"

ChrML
05/03/10, 10:11
Jeg må nesten spørre... Hva slags digitale systemer har du vært borti hvor det snakkes om 0-2.5v ? Sist jeg sjekket var det 0-5v som er yttergrensene.
Hvis du mener 0v=0 og 12v=1, så må dette være gjennom et relé f.eks. styrt av mikrochippen i så fall (som har en 0-5v utgang).

3V er ofte rising threshold på en digital inngang (2V er falling threshold), men på analoge går det i 0-5V.

Venta nesten på at noen skulle påpeke det :). Sjekket opp elskjema tegningene mine for carputer prosjektet mitt og der har jeg brukt 5 volt. Men mener å huske man kan bruke ned til 2.5 eller rundt 3 volt på atmel sine systemer, men da blir det også spenningsrangen på analoge verdier.

5 volt er hvertfall mest brukt. Det viktige er at spenningen er helt stabil uten ripler og støy.

gaupe
05/03/10, 12:32
Veldig interessant tråd. Du vil ikkje låse lockupen på alle gira, sidan det øydelegg crusingeigenskapane på bilen, det blir like ille å stå i kø som med ein manuell bil omtrent.

ChrML
05/03/10, 13:07
Veldig interessant tråd. Du vil ikkje låse lockupen på alle gira, sidan det øydelegg crusingeigenskapane på bilen, det blir like ille å stå i kø som med ein manuell bil omtrent.
Selv om du låser lockupen i 2. gir og oppover, men beholder den ulåst i førstegir (kø)?

TeamBørnOut
05/03/10, 13:24
Jeg tenkte det sånn at den gira som en automat til 4 gir.. og når du trykker for å få den i 5. gir så låser den.

Men! at man også hadde en 3 bryter man kunne trykke inn for å låse den i de andre girene.

gaupe
05/03/10, 13:30
Selv om du låser lockupen i 2. gir og oppover, men beholder den ulåst i førstegir (kø)?

Eg ville ha hatt både 1. og 2. gir som convertergir, eg har prøvd å køyre min manuelt i kø nokre gangar, men blir berre lei. Då får du jo låste gir.

gaupe
05/03/10, 13:31
Jeg tenkte det sånn at den gira som en automat til 4 gir.. og når du trykker for å få den i 5. gir så låser den.

Men! at man også hadde en 3 bryter man kunne trykke inn for å låse den i de andre girene.

Lock up på dei 2-3 siste gira er fint, men gjerne aktivert når ein kjem over ei gitt hastigheit.

TeamBørnOut
05/03/10, 13:32
Jepp.
lockupen på 4. gir på 960n er jo heeelt på jordet orginal.. låser i 86kmt ellerno.. irriterende...

gaupe
05/03/10, 13:36
Jepp.
lockupen på 4. gir på 960n er jo heeelt på jordet orginal.. låser i 86kmt ellerno.. irriterende...

Ja, håplaust ved norske forhold, i 80 og 90 sone blir jo dette berre tullball.

Iversen
05/03/10, 19:13
Blir jo fryktelig mye brytere etterhvert da. Blir nesten som cockpiten på fly.
Blir vel fint med masse sånne japsebrytere som må trykkes inn hele tia :P
Synes jeg ser det for meg, hehe.

TeamBørnOut
05/03/10, 19:21
eller så små knapper på rattet + lockup på girspaken ellerno :)

Iversen
05/03/10, 19:25
Mye lettere å se for seg store knapper med lydeffekter når du trykker på dem. Og røyk som kommer opp overalt :)

T90
07/03/10, 14:52
Blir vel til slutt som ett formel 1 ratt..