PDA

Vis full versjon : Motor-el-feillampe lyser (Haster litt)



V-H
04/06/11, 14:49
Heisann!

Gjelder 1998 mod. V70 2.0 LT, Automat.

Denne forferdelige lampen som kan bety mye forskjellig har begynt å lyse.
Har fått lest ut feilkoder når jeg hadde bilen på service, og der sto det feil på lambdaverdi...
Skal kjøre bilen nedover i Europa i sommer, og drar om ca 2 uker, så hadde håpet å fått løst dette så fort som ovehodet mulig. :confused:
...ihvertfall hvis noen ikke kan fortelle meg at det skal gå helt fint å kjøre bilen 6-700 mil med denne feilen :p

Har vel lest at det ikke nødvendigvis merkes med en gang, men at man kan få symptomer på bilen etterhvert som økt forbruk o.l., og jeg er IKKE interessert i å kjøre nedover Europa med et forbruk på 2-3 liter på mila... syns V70'en er tørst nok i utgangspunktet :p

Er dette da mest trolig en gåen sonde, eller kan det i utgangspunktet være hva som helst elektrisk fremme i motorrommet?

Takker på forhånd for eventuell hjelp :)

Som en liten sånn "sidenote", så sto jeg forleden dag med tenningen på og hørte på radio i noen timer mens jeg ventet på en som skulle sitte på, og når jeg startet bilen da, hadde lampen sluttet å lyse... Er dette en måte å slette feilkoder på, eller var det bare tilfeldig? (Altså, ha på tenningen i X antall min for å slette feilkoder? ) Den begynte å lyse igjen etter noen mil uansett, som den også har gjort de 2 andre gangene jeg har slettet feilkodene på bilen hos verksteder...

850GLTsilver
04/06/11, 21:28
Sannsynligvis defekt lamdasonde.
Bytt den og så er vel problemet løst tenker jeg.
Finnes en guide på å måle seg frem til sikker diagnose på den sonden.

V-H
05/06/11, 06:22
Takker for innspill :)

Er sondene man får kjøpt på biltema OK, eller bør man kjøpe noe som koster (mye) mer?

Har du link til denne guiden kanskje? ;)

HAS
06/06/11, 21:08
Ikke kjøp på biltema! Dette er et problem som må ordnes snarest. Det er stor sjans for at den får for lite bensin og da kan du ende opp med brent eksosventil(er).

850GLTsilver
06/06/11, 21:55
Noen som har direkte erfaring med Biltema-sondene?

Har ikke behovet selv, men har da hørt om de som har kjøpt sonder der og er storfornøyde.

HAS
07/06/11, 08:30
Jeg har erfaring med både lmm og sonde fra biltema. Vil på det sterkeste fraråde bruk av deler fra der.

V-H
08/06/11, 11:00
Ikke kjøp på biltema! Dette er et problem som må ordnes snarest. Det er stor sjans for at den får for lite bensin og da kan du ende opp med brent eksosventil(er).

Har fått tak i originallambda nå, så den skal prøvemonteres en dag her for å se om dette er problemet:) Den var forsåvidt uten kontakten, så må lodde... :S Regner med det bare er å sammenligne ledningene frem til kontakten på den som står i bilen nå, klippe, og lodde riktig ledning i forhold til hvor den er plassert på selve sonden. (Siden det var 2 x hvite ledninger, 1 grå og 1 svart... Teit å ikke markere den ene hvite med en svart strek i det minste... )

Må si det virker som om at bilen absolutt ikke får for lite bensin, og heller stikk motsatt... Har ikke målt, men den virker j***** tørst for tiden... :rolleyes:

ThomasH
09/06/11, 05:49
Det kan stemme at den er tørst - motorstyringen går over på et nødprogram når den mister kontkt med en av sine sensorer og det programmet er betraktelig "feitere" enn det vanlige... Samme skjedde hos meg, men det var jeg son hadde glemt å koble til speed sensor plugg under montering. Problemet Fortsatte til jeg fikk slettet feilen fra ECUminnet...

V-H
10/06/11, 06:06
Det kan stemme at den er tørst - motorstyringen går over på et nødprogram når den mister kontkt med en av sine sensorer og det programmet er betraktelig "feitere" enn det vanlige... Samme skjedde hos meg, men det var jeg son hadde glemt å koble til speed sensor plugg under montering. Problemet Fortsatte til jeg fikk slettet feilen fra ECUminnet...

Da kan det godt hende den går på dette nødprogrammet... Men den går fremdeles godt liksom da...finnes det nødprogram som ikke kutter motoreffekten m.a.o.? Jeg har ikke koblet av noen sensorer eller noe som helst, så jeg håper dette skal bli i orden så fort jeg får somla meg til å bytte lambda'n :)

V-H
11/06/11, 14:45
Hah... dette kom jeg på nå...faktisk... Er det 1 eller 2 sonder på min bil? Ser på f.eks. IPD at de selger "Rear Oxygen sensor", så da regner jeg med det er en "Front" også, på biler som evt. måtte ha dette...
Er som nevnt en 1998 2.0 lavtrykksturbo....

Er disse like? Slik at om jeg bytter den ene, og dette ikke skulle hjelpe, kan jeg bytte tilbake også bytte med den andre eller noe...? :P

Kjetil Krømcke
12/06/11, 13:57
Hvis det står "Rear" og "Front" virker det som det er 2 forskjellige. Ellers hadde det vel bare stått "Oxygen sensor"

V-H
12/06/11, 16:42
Hvis det står "Rear" og "Front" virker det som det er 2 forskjellige. Ellers hadde det vel bare stått "Oxygen sensor"

Forsåvidt et godt poeng det... ;) Men usikker på om de sondene det står rear og front på er til min bil, derfor det hadde vært kjekt a vite om min har 1 eller 2...? :) De selger jo også noen som heter kun Oxygen Sensor...

850GLTsilver
13/06/11, 06:24
Har fått tak i originallambda nå, så den skal prøvemonteres en dag her for å se om dette er problemet:) Den var forsåvidt uten kontakten, så må lodde... :S Regner med det bare er å sammenligne ledningene frem til kontakten på den som står i bilen nå, klippe, og lodde riktig ledning i forhold til hvor den er plassert på selve sonden. (Siden det var 2 x hvite ledninger, 1 grå og 1 svart... Teit å ikke markere den ene hvite med en svart strek i det minste... )

Må si det virker som om at bilen absolutt ikke får for lite bensin, og heller stikk motsatt... Har ikke målt, men den virker j***** tørst for tiden... :rolleyes:

Kommer de med løse ledningstamper?
Mener da det er kontakt på min sonde i alle fall.

At de to hvite ikke er skilt fra hverandre betyr ikke annet enn at det er uten betydning hvordan de kobles i forhold til hverandre. Så lenge du har hvit mot hvit, grå mot grå og sort mot sort så er alt i orden.

850GLTsilver
13/06/11, 06:25
Forsåvidt et godt poeng det... ;) Men usikker på om de sondene det står rear og front på er til min bil, derfor det hadde vært kjekt a vite om min har 1 eller 2...? :) De selger jo også noen som heter kun Oxygen Sensor...

Fort gjort å finne ut av: Stikk nesa under bilen og se om det er montert sensor i bakkant av katalysatoren.

V-H
13/06/11, 12:43
Kommer de med løse ledningstamper?
Mener da det er kontakt på min sonde i alle fall.

At de to hvite ikke er skilt fra hverandre betyr ikke annet enn at det er uten betydning hvordan de kobles i forhold til hverandre. Så lenge du har hvit mot hvit, grå mot grå og sort mot sort så er alt i orden.

Ja, den jeg fikk tak i hadde ikke kontakten på... Ser at de selges på nettet både med og uten kontakt, så er vel bare for å gjøre det billigere kanskje?

Er du helt sikker på det med de hvite ledningene? De kommer jo ut fra forskjellige plasser på selve sonden, så da ville jeg tro at det er en grunn til dette, hvis ikke ville det jo vært nok med 1 hvit ledning vel?

850GLTsilver
13/06/11, 15:03
Er til varmeelementet og der betyr det ingenting hvilken vei strømmen går.
Derfor er begge ledningene av samme farge.
Den er uansett isolert fra sensorens ledninger.

V-H
13/06/11, 21:55
Da er sonden byttet, men til lite hjelp.... :(

Koblet av batteriet når jeg byttet, for å slette feilkoder.
Varsellampen for motor kom på igjen etter ca 1-2 mils kjøring.

Symptomene nå er:
-Litt ujevn tomgang (spes ved kald/lunken motor), den gikk jevnt før bytte.
-Bensinlukt ved kald/lunken motor, dvs rett etter oppstart.
-Bilen går fremdeles som den skal ved kjøring, null effekttap som jeg la merke til, ei heller lugging eller noe slikt ved pådrag...

Nå begynner det å bli litt krise her, siden jeg skal på bilferie med bilen fra fredag 17. og utover... Skal jeg levere den inn på et Volvo-verksted, si "FIX IT" og lukke øynene mens jeg drar kortet, eller er det noen som har et ekspertråd til meg nå i denne stund? :P Rimelig fortvilt her nå... :confused:

Sonden jeg byttet med var så vidt jeg har forstått en original Bosch sonde til Volvo, med 4 ledninger. Selve tuppen på sonden så ikke helt lik ut på begge, da den som sto i bilen hadde noen slags riller i seg, mens det var helt jevn overflate på den nye. Den gamle var forsåvidt hvit i fargen og luktet bensin, så den kan jo ha sunget på siste verset uansett... Nummerene på sonden var ikke helt like heller, men størrelsen var dønn lik.