PDA

Vis full versjon : Feilkoder. Haster!!



HarryVolvo
04/06/11, 14:31
Hei.. Får opp feilkode 1-3-3 på socket 2, og 2-1-4 på socket 6.. Hva betyr disse og hvor er de feilene hen? 2-1-4 er vel svinghjulssensoren??

Hassel
04/06/11, 14:56
Socket position 2.

(The * means that the CEL is lit)

1-1-1 No faults detected.
1-1-2 Fault in control module.
1-1-3* Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich.
1-2-1* Mass air flow (MAF) sensor signal. Faulty signal to/from Air Mass Meter.
1-2-3* Engine coolant temperature (ECT) sensor. Signal missing to/from coolant temp. sensor.
1-3-1 Engine speed signal from ignition system. Signal missing.
1-3-2 Battery voltage. Battery voltage too low/high.
1-3-3 Throttle position (TP) switch at engine idle. Throttle switch idle setting faulty or grounding fault.
2-1-2* Heated oxygen sensor (HO2S) signal. Faulty or missing signal.
2-1-3 Throttle position (TP) switch at full load. Faulty or missing signal.
2-2-1* Long-term fuel trim, part load. Lean part load.
2-2-3 Idle air control (IAC) valve signal. Faulty or missing signal.
2-3-1* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load.
2-3-2* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle.
3-1-1 Vehicle speed signal (VSS). Faulty or missing signal. (Also signal from speedometer).
3-1-2 Knock enrichment signal from ignition system. Faulty signal.
3-2-2 Mass air flow sensor (MAF). Air Mass Meter wire burn-off signal absent or faulty.
3-4-4 Exhaust gas temperature sensor. Faulty.

EZK 116 Ignition Fault Codes (DTC):

Socket position 6.

(The * means that the CEL is lit)

1-1-1 No faults detected.
1-4-2* Fault in control module.
1-4-3* Knock sensor (KS) signal. Faulty or missing signal.
1-4-4* Load signal. Faulty or missing signal.
1-5-4* EGR. EGR system flow too high.
2-1-4 Engine speed (RPM) sensor. Intermittently absent.
2-2-4 Engine coolant temperature (ECT) sensor. Faulty or missing signal.
2-3-4 Throttle position (TP) switch signal. Faulty or missing signal.
2-4-1* EGR (NTC). EGR system flow too low.
2-4-1* EGR (PTC). EGR system flow too low.
4-1-3* EGR temperature sensor signal (NTC). Faulty or missing signal.
4-1-3* EGR temperature sensor signal (PTC). Faulty or missing signal.

HarryVolvo
04/06/11, 14:59
2-1-4 Engine speed (RPM) sensor. Intermittently absent. Hva må gjøres for å fikse denne feilen?

1-3-3 Throttle position (TP) switch at engine idle. Throttle switch idle setting faulty or grounding fault. Hvor finner jeg denne?

Hassel
04/06/11, 15:12
Sorry altså, er ikke helt sikker.
133 høres ut som at motor går noe rart på tomgang med tanke på at "idle" er tomgang..
Ikke sikker men høres det ut som noe som kan være riktig?

HarryVolvo
04/06/11, 15:16
Motoren jager på tomgang, men fjusker veldig mye under kjøring..

Hassel
04/06/11, 15:17
Hvordan står det til med lamba? Tomgangsregulator?

HarryVolvo
04/06/11, 15:30
Har ikke målt lambdaen, men alt av ledninger er tilkoblet og hel.. Samme med tomgangsregulatoren.. Men den fjusker jo HARDT under gasspådrag.. Når jeg står på tomgang og gir flat fjøl, fjusker den opp til 3000rpm, og skyter og smeller bare.. Får ikke skikkelig turtall på den.. Noen sensorer jeg kan prøve å bytte for å se om det blir bedre? Svinghjullsensoren?
Får man feilkoder dersom regreima er hoppet noen tenner?

Hassel
04/06/11, 17:58
LMM kan være på tur også. Tenningsdeler kan være en faktor av flere ting, men vis det her kom brått så er det mulig at svinghjulssensoren er gåen ja.
Hadde litt av det her på min i vinter, da det bare fuska opp litt turtall før det smalt og den dro seg opp på turtall. Det var da den var kald. endte opp meg å ikke starte og gjorde aldri det igjen før den ble sendt til verksted. Dem fant aldri helt ut av det men hjalp da dyse releet ble byttet. Lmm som stod på var også feil da.
Kan jo også være som du sier at regreima "hopper", men tviler på at det skjer.. Sjekk den ut da.

HarryVolvo
04/06/11, 18:37
Bilen funker sånn delvis når den er kald. Dersom den får litt mer temperatur, begynner den straks og fjuske. Er såpass at det er umulig å kjøre med den. Får ikke mer turtall enn ca 3000rpm heller.
Og dette skjedde brått ja. Var under en igangsettelse dette skjedde. Hadde kanskje litt turtall, og litt brems inne, men.. :P

Mr. Crepsley
04/06/11, 18:52
Throttle position er gasspjeldet.

Tror jeg hadde prøvd svinghjulsseonsoren, høres mest ut som et tenningsproblem.

HarryVolvo
04/06/11, 19:04
Hvorfor får jeg feilkode på gasspjeldsensoren? Er den defekt, eller er det justeringsfeil?

Skal få bytta svinghjulssensor da.. Er det samme på vanlig F-motor som det er på FK/FT? :)

Mr. Crepsley
04/06/11, 19:06
Er samme som på FK/FT ja.
I følge feilkoden på TPS, er det bare på tomgang du har feilkode på den, så skal ikke ha noe å si på selve kuttinga.

HarryVolvo
04/06/11, 19:12
Men begge disse feilene kom jo samtidig, og må vel ha en sammenheng da? Eller..?
Men du mener at dersom jeg bytter svinghjulssensoren, ordner kuttinga seg, og jeg vil ha en merkelig tomgang?

Mr. Crepsley
04/06/11, 19:14
Jeg kan ikke garantere noe, men kan være at de henger i hop.

HarryVolvo
04/06/11, 19:15
Men du mener ihvertfall at det er svinghjulssensoren som er årsaken til kuttinga? Er det ingen andre givere/sensorer som kan være årsak da?

Mr. Crepsley
04/06/11, 19:18
Når en svinghjulssensor er på tur å ta kveld, vil du få fjusking som bare blir verre og verre til det til slutt sier farvel.

På tenningssiden kan det fortsatt være tenningsmodul osv, men siden du sier dette kom ved hardt gasspådrag, holder jeg en knapp på svinghjulssensoren, siden den er veldig ømfintlig.

Ingen du kan låne en hos for å teste?

HarryVolvo
04/06/11, 19:29
Fjuskingen er blitt værre og værre.. I starten fjuska den bare under pådrag opp over 4500rpm.. Nå er det såvidt den starter..

Har en sensor fra en F-motor som jeg kan prøve på, men er jo så trangt å komme til på F-motoren da den står i bil uten girkasse.. :(

Ola Moen
04/06/11, 22:52
sett en jekk under bakkant på bånnpanna og jekk opp. høres ut som CPS som er på viddene. prøv å ta den ut og tørk av den. hender det legger seg dritt på dem.
men om den blir verre ved varme, kan det tyde på at den er gåen.
Uansett ikke dyre sensoren heldigvis:)

Mr. Crepsley
04/06/11, 23:27
Koster 600kr hos BCB :)

Edit: før VCCN rabbat forøvrig.

Ola Moen
04/06/11, 23:37
og ca 550,- på mekonomen:)

HarryVolvo
05/06/11, 00:08
CPS?
Hvordan funker svinghjulssensoren forresten? Blir den satt ut av funksjon dersom det blir dritt på den? For har en liten oljelekkasje på bakre simring, så er ganske møkkete i clutch-huset.. :\

Mr. Crepsley
05/06/11, 00:10
Crank Position Sensor eller noe :P Svinghjulssensor mao.

Den er magnetisk, så den plukker opp signalet når oppholdet på svinghjulet blir under, og forteller ECU hvordan posisjon svinghjulet er i. Møkk blir gjør den vel da mindre magnetisk skulle man tro.

HarryVolvo
05/06/11, 01:05
Så det er en mulighet for at min sensor bare trenger en liten rens..? :)
Skal ihvertfall prøve diverse ting i morgen å se.. :)

Ola Moen
05/06/11, 01:14
møkk forstyrer ihvertfall signalet nok til å "feilsyncronisere":)

Husk å slette feilkoder før du prøver ny oppstart.
plusskabel av, tenning på, plusskabel rett i gods eller på minuspolen.
tenning av, plusskabel på, og tut og kjør:)

HarryVolvo
06/06/11, 21:13
Fant feilen ihvertfall.. Skulle til å løsne svinghjulssensoren, da jeg oppdaget at hele holderen var helt løs.. Måtte litt ut med girkassen for å skru fast holder igjen, og renset sensoren for møkk. Nå går bilen som en kule.. :)

ArneR
06/06/11, 23:49
Hehe, var bra det ikke var verre da.. :)