PDA

Vis full versjon : Hjelp med tenning / gnist på LH 2.4



Frigstad Racing
04/06/11, 14:25
Jeg har en 88 modell 740 GLE som hele ledningsnettet har blitt tatt ut og satt inn komplett ledningsnettet fra en 86 modell 740 Turbo. Har nå satt inn en FK motor så har dermed satt inn ett LH 2.4 motornett fra en 91 modell 240.

Men nå er problemet det at jeg får ikke gnist.

Det som er sjekket:
- Coil er testet på annen bil, ok
- Tenningsmodul (-124) er testet på annen bil, ok
- Svinghjulssensor er helt ny
- Svinghjulet er montert riktig
- Coil får spenning på + i hakk 2 og 3
- Blå ledning fra tenningsmodul er koblet på + på coil
- Rød/hvit ledning fra tenningsmodul er koblet på - på coil
- Fordeler er ok, sitter i sporet og går rundt, rotor og fordelerlokk er nytt

Sitter -962 og -219 bokser i bilen med spesialchipper fra Turbotrimming, chipper er ikke satt inn feil vei.

Etter mye feilsøking og testing har jeg nå kommet fram til at coilen leverer ikke ut høyspenning.. Den leverer kun lavspenning (i hakk 2 og 3)

Håper noen kan hjelpe, trenger seriøs hjelp her :) Mvh

R.G
04/06/11, 14:51
koblet slik: rød/hvit fra coil til turteller og inn på nr 1 på tenningsmodul?

blå fra coil til tenningsnøkkel og til nr 4 på tenningsmodul?


tenningsmodul edit:
stikk nr 2 er jordet?

stikk 5 og mulig stikk 3 grå ledning er i kontakt med stikk 16 på tenningshjerne?




strøm inn på begge hjerner ok? på begge ledninger?

tenningshjerne jordet? stikk nr 14 svart ledning

R.G
04/06/11, 15:00
strøm inn på nr 6 blå ledning på tenningshjerne?

strøm inn på nr 9 og 35 på hovedhjerne? 9 org ledning fra pumperele og 35 blå fra tenningsnøkkel via sikring


strøm inn på nr 4 på hovedhjerne og 5 på tenningshjerne? konstant strøm rød ledning

R.G
04/06/11, 15:11
har du sjekket alle komponenter på motor osv. så er det vel 90% sikkert noe av detta her. noe som er feilkoblet. så da er det vel konstantbatteri strøm som mangle, slik att den evt går bare på strøm fra pumperele, og da blir det dødt med tenning. eller så mangler strømmen fra pumperele, og det gir dødt system. koblet pumperele riktig og da skal det styre begge hjerner, pumper, og skal være konstant strøm til begge hjerner rett fra batteri

ble en liten dit. så da må du bare begynne å måle strøm osv;)

kobles 240 nettet kjapt og enkelt og jalla er det kun 3 ledninger. tenning inn på hjerner, jord og konstantstrøm. da skal det starte

Frigstad Racing
04/06/11, 15:19
Alt dette som du skriver her må sjekkes! er hovedhjernen bensinhjernen (962)?

Nr 4 på hovedhjerne og nr 5 på tenningshjerne er det som er strøm inn til hjerner? Når skal dem ha spenning?

Når skal nr 6 blå på tenningshjerne og når skal nr 9 og 35 på hoved ha spenning?
9 org fra pumpe rele, er det den som skal gi spenning inn til relèt? husker du farge?

Har 30A sikring på rød/gul på bensinrelè ut til pumpene som beskrevet i guiden, ikke koblet noe mer på bensin rele.

Takker så meget for hjelp!

R.G
04/06/11, 15:22
hovedhjerne er 962 ja. gir deg en liten beskrivelse til straks. bare skrive først

R.G
04/06/11, 15:34
nr 4 hovedhjerne og 5 tenningshjerne skal ha strøm rett fra batteri. rød

6 blå tenningshjerne og 35 blå hovedhjerne fra nøkkel da hakk 2 og 3.

nr 9 hovedhjerne fra nr 1 eller 1 og 6 på bensinpumperele oransj farge (kanskje anna farge, riktig farge kan du se hvis du sjekker lmm kontakta di stikk nr 5) denne har strøm i hakk 2 og 3. da rele kobles inn og er aktiv. den ledningen er den samme som gir strøm til lmm i stikk 5 på lmm og stikk 1 på tomgangsregulator

Frigstad Racing
04/06/11, 15:50
Hvilken kunnskap:) takk for hjelp! Da får jeg måle litt å se! Skriver inn her når jeg har sjekket opp i dette så får vi ta det derifra! men får ikke gjort det før mandag eller tirsdag, bare hjemme idag fra jobb, reiser på jobb igjen nå om 15 minutt..

R.G
04/06/11, 16:29
så da får ma håpe det blir liv;)

Frigstad Racing
06/06/11, 16:56
Hjernene har konstant strøm, nr 2 på tenningsmodul er jordet, stikk 5 har kontakt med nr 16 på tenningshjerne.

Ikke noe stikker i stikk nr.14 på kontakten til tenningshjernen.. men skal selve godset av hjernen jordes? Hovedhjernen er jordet i godset.

Men her er da sannsynligvis feilen:

Ingen strøm inn på nr 35 hovedhjerne og nr 6 tenningshjerne i nøkkel hakk 2,3.
Ingen strøm inn på nr 9 på hovedhjerne og ingen strøm på oransj ledning bensinrelè i hakk 2,3.


EDIT: Kan jeg bare tyvkoble inn en ledning som har strøm i hakk 2 og 3 inn på nr.6 tenning og nr.35 hoved så vil relèt få spenning?

R.G
06/06/11, 21:04
prøv en liten tjuvkobling å se om det skjer noe da. prøv mens du drar den på startern og tjuvkobl forsiktig

Frigstad Racing
06/06/11, 22:54
Jeg koblet en ledning som har strøm i hakk 2 og hakk 3 inn på den blå som går til nr 6 på tenningshjerne og 35 på hovedhjerne. Koblet også inn nr 9 som er de oransje på bensinrelè på denne. Pumpene gikk og bilen startet!!

R.G
07/06/11, 04:43
Jeg koblet en ledning som har strøm i hakk 2 og hakk 3 inn på den blå som går til nr 6 på tenningshjerne og 35 på hovedhjerne. Koblet også inn nr 9 som er de oransje på bensinrelè på denne. Pumpene gikk og bilen startet!!

det var bra:) gratulerer;)

Frigstad Racing
07/06/11, 23:23
Var gøy så lenge det varte.. Idag ville ikke bilen starte igjen, kjørte den i 10 min, daua den, så ville den ikke starte igjen etterpå, hørte at pumpene ikke gikk så jeg begynte med en gang å feilsøke, målte at det ikke kom strøm ut på den Rød/gule ut fra bensinrelè. Er spenning inn på de oransje på relè + konstant strøm (rød) ..

Er det bare relèet som har ryki? Hører at det klikker i relèet når jeg vrir på tenninga. Prøvde å sette på ett annet relè uten hell, kan være det var noe feil med det og men..

R.G
08/06/11, 05:08
feil kobling på rele? att noen ledninger da evt rele ikke tålte jump koblinga? prøvd og tatt av lokk på rele og tvangskjørt det ved å trykke på brytera i det? skjer det noe med pumper da?

Frigstad Racing
08/06/11, 16:43
Satt på ett helt nytt bensinrelè nå, fortsatt ingen liv, er strøm inn på relè men ikke ut på den rød/gule som går til bensinpumper.

Er konstant strøm på rød ledning på rele.
Og strøm i hakk 2,3 på oransje.
Ingen ting på rød/gul når tennings skrus på. Rart??

Noe jording på releet som er dårlig kanskje? Regner jo ikke med chippen står feil vei siden jeg har kjørt med den?

R.G
08/06/11, 19:11
gulrød ledning skal det komme strøm fra sikring via nøkkel ser der utsom, hakk 2 og 3.

jording får rele fra bensinhjerne.

du har strøm på oransje, det er riktig. det er strømmen til alle komponenter i motorrom, og hjerner, lmm osv.

men resten av ditt virker som rikitg, så ville prøvd en liten touch med jumpstrøm på gul-røde, eller så er det noe anna muffens.. hmm





rams opp alle farger på alle ledninger på rele ditt:)

Frigstad Racing
08/06/11, 22:46
Nå starter bilen igjen, feilsøkte litt og kunne ikke skjønne hva som kunne være galt, må ha vært en dårlig kontakt en plass. Eneste jeg stusser litt på nå er kanskje om det er litt dårlig jording til relè/hjerner?
Og på min tenningshjerne er det ikke noe stikker i nr 14 på kontakta til hjernen. Er nr 14 i kontakt med godset på boksen slik at jeg kan bare jorde selve boksen??

Wakdar
08/06/11, 23:18
Noen oversikt over hva som er diverse stikker på tenning og bensinhjerner?
Kan ikke si jeg har peiling på hvilke nummer hva har uten å se det...

Wakdar
09/06/11, 15:04
Låner denne litt..
Jeg har bytta motor og ledningsnett fra en 87mod 745 med b230et og motronic til b230ft 95mod. Tenkte det skulle gå greit å bytte ledningsnett fra hovedlykter og inn under dashbord bare. Ledningsnettet er fra 90mod 740 med b230ft og lh2.4. Kontaktene passa og alt.
Men...

Har målt å sett litt på denne tråden nå å funnet ut dette:

TENNINGSMODUL er koblet til coil som den skal og har jording.
LMM har strøm på pin 5 (blå/gul kabel) ved tenning i hakk 2 og 3.

TENNINGSHJERNE:
Ingen styrestrøm eller konstantstrøm inn til hjerne.
Pin nr.5 er brun med hvit stripe, går opp til sort multikontakt under dash v.s, og inn i det gamle dashbordnettet og derifra blir den orange og går til en boks som tydeligvis er merket "leerlaufregler (0280220016, 12v 4cyl)" med 2 kontakter.
Er denne viktig?? Tror det er tomgangsregulator? :confused:

Pin nr.6 er blå å går til testkontakten ved torpedo.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1169.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1170.jpg

BENSINHJERNE:
Ingen styrestrøm eller konstantstrøm inn til hjerne.
Pin nr.4 er helhvit og går til sort multikontakt h.s og går over til rosa i det gamle dashbordnettet, videre over til sort multikontakt v.s og frem til en blå kontakt som ikke går til noe ved venstre forskjerm ved batteri.

Pin nr.35 blå ledning går til multikontakt h.s og derettet inn i gammelt nett under dashbord og blir hvit. Etter det finner jeg ikke enden på den. Hvor kan den være??

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1171.jpg


Som sagt har ingen av hjernene konstantsrøm eller styrestrøm... Tjuvkoble?

vassengen
09/06/11, 18:28
Er vel forskjell på dashbordnettet om du har motronic eller lh ville jeg tro, så tipper problemet ligger der.. Konstantstrøm inn (port 4) er ihvertfall en hvit ledning gjennom multikontakt høyre a-stolpe til bensinrele (30) hvor den er kobla sammen med en brun ledning som går til sikring nr1 i sikringboksen....

Tenningsstrøm, pin 35 går til samme multikontakt (pin 10) er derfra rød til sikring 13 i boksen, som har tenningsstrøm...

Hvis ikke dette ligger klart i bilen, legger du opp sikra konstamtstrøm på pin 4 og sikra tenningsstrøm på pin 35, enkelt og greit..

EDIT: Tenningshjerne skal ha konstantstrøm på pin 9 gjennom samme sikring som bensin og tenningsstrøm på pin 6 på samme sikringsom bensinhjernen.. skal du legge opp strøm til denne gjør du det i kontakta ved venstre a-stolpe....

R.G
10/06/11, 04:56
Wakdar: blandet to typer ledningsnett går ikke så bra:( så du skulle bytta alt under dash også

R.G
10/06/11, 04:57
Nå starter bilen igjen, feilsøkte litt og kunne ikke skjønne hva som kunne være galt, må ha vært en dårlig kontakt en plass. Eneste jeg stusser litt på nå er kanskje om det er litt dårlig jording til relè/hjerner?
Og på min tenningshjerne er det ikke noe stikker i nr 14 på kontakta til hjernen. Er nr 14 i kontakt med godset på boksen slik at jeg kan bare jorde selve boksen??

er nok ett el anna sted det er en dårlig kontakt ja. du får sjekke over. kan hende tenningshjernen din klarer seg uten stikk nr 14. hjelper ikke å jorde boksen til tenningshjernen, den er plastikk:)

wunder-hansi
10/06/11, 17:53
koblet slik: rød/hvit fra coil til turteller og inn på nr 1 på tenningsmodul?

blå fra coil til tenningsnøkkel og til nr 4 på tenningsmodul?


tenningsmodul edit:
stikk nr 2 er jordet?

stikk 5 og mulig stikk 3 grå ledning er i kontakt med stikk 16 på tenningshjerne?




strøm inn på begge hjerner ok? på begge ledninger?

tenningshjerne jordet? stikk nr 14 svart ledning

Kunne du forklart meg hvor hva du mener med stikk?;)

Hvor liksom?

Wakdar
10/06/11, 18:31
Da har jeg i allefall lagt ledninger til strøm som de skal være.
Gnist har jeg også fått. :)
Men dysene åpner ikke.. Har målt meg frem til bensinreleet og sett der. Men der er de helt feil sammenkoblet på de forskjellige pluggene i forhold til 87.mod motronic og 90.mod lh2.4.
Releet slår jo inn og bensinpumpene går og får bensin frem til fuelrail, men ingen bensin gjennom dyser. :confused:
Kan dette ha med koblingen av releet å gjøre?

R.G
10/06/11, 18:32
Kunne du forklart meg hvor hva du mener med stikk?;)

Hvor liksom?

dissa små "kabelsko" som sitt i hjerne kontakter osv:)

R.G
10/06/11, 18:37
Da har jeg i allefall lagt ledninger til strøm som de skal være.
Gnist har jeg også fått. :)
Men dysene åpner ikke.. Har målt meg frem til bensinreleet og sett der. Men der er de helt feil sammenkoblet på de forskjellige pluggene i forhold til 87.mod motronic og 90.mod lh2.4.
Releet slår jo inn og bensinpumpene går og får bensin frem til fuelrail, men ingen bensin gjennom dyser. :confused:
Kan dette ha med koblingen av releet å gjøre?

ta ett volt meter og legg mot gods i bil, og mål pluss i en av dysekontaktene mens du kinner bil. er det spenning så er rele ok. da mangler du jord i dysekontakt (siden dyser ikke åpner) og den kommer fra hjerne

Frigstad Racing
10/06/11, 20:10
Sjekk jordingen på fuelrailen ja, skal være to kabelsko der.

Min begynte å oppføre seg litt rart nå, når jeg har kjørt bilen og vrir av tenninga så fortsetter den å svive ett sekund, hører bensinpumpa går, så dauer den sammen med ett lite "poff" i eksospotta :p

Wakdar
10/06/11, 22:24
ta ett volt meter og legg mot gods i bil, og mål pluss i en av dysekontaktene mens du kinner bil. er det spenning så er rele ok. da mangler du jord i dysekontakt (siden dyser ikke åpner) og den kommer fra hjerne

Går det ikke å bruke ei lyspære? Tror ikke voltmeteret mitt er raskt nok til å måle hurtig spenning.. :(

Hvilken pin er jord til dysekontakt på bensinhjerna eventuellt?

Takker for alle svar her nå. :)

R.G
10/06/11, 22:30
spenninga er konstant volt:) jordinga som er hurtig

Wakdar
10/06/11, 22:54
spenninga er konstant volt:) jordinga som er hurtig

Aha. ;)
Da lærte jeg enda noe nytt i dag også. Hehe..
Men hvilken pin fra bensinhjerne kommer jordinga til dysene?

R.G
11/06/11, 08:47
Aha. ;)
Da lærte jeg enda noe nytt i dag også. Hehe..
Men hvilken pin fra bensinhjerne kommer jordinga til dysene?

stikk nr 18 på hovedhjerne er jord (da åpningssignalet):)

Wakdar
11/06/11, 09:05
stikk nr 18 på hovedhjerne er jord (da åpningssignalet):)

Takker. Da skal jeg få sjekka dette iløpet av dagen. :)

Wakdar
11/06/11, 15:09
Da har jeg fått delvis start på bilen i allefall.
Kommer gnist og bensin men går bare på 2-3 sylindre og på en viss gassposisjon.
Går ikke på tomgang og turtallsviser funker ikke og man må kjøre 10-15sek på starter før den starter.
Har testa feilkoder også.

Feilkoder:
Pin 2 i testkontakt: 1-1-1 = Ingen feil.
Pin 6 i testkontakt: 1-4-4 = Lastsignal??

Hva er det?
Hvor kommer lastsignalet fra og hvor skal det gå?

vassengen
11/06/11, 18:48
Lastsignal er fra luftmengdemåler..

wunder-hansi
11/06/11, 18:54
dissa små "kabelsko" som sitt i hjerne kontakter osv:)

okey. den grå kontakta ved torpedoen?

R.G
11/06/11, 18:59
okey. den grå kontakta ved torpedoen?

nå er jeg ikke med ang den grå kontakta på torpedo.

var tidligere spørsmål ang stikk i hjerne.
og da:
hvis du løsner kontakten inn på hjerne, da ser du alle stikka. dem er nummerert

wunder-hansi
12/06/11, 22:01
sliter fortsatt med å få gnist på bilen..
skjekka kamrem osv at det var riktig.

men for fortsatt ikke gnist.. noen som har peiling på hvorfor?

Frigstad Racing
12/06/11, 22:24
Konstant strøm, tenningsstrøm og jording på hjerner? Strøm på bensinrelè?

Les oppover i tråden, var jeg som opprettet den da jeg ikke hadde gnist selv, å ved hjelp av svarene som kom i denne tråden fikk jeg start på bilen :) R.G. her kan sine saker;)

R.G
12/06/11, 22:47
frigstad: kan mine saker ja;) ELSKER ledninger:rolleyes:


wunder-hansi:
les igjennom her ja:) er vanlige feil detta virker det som. må prøve å måle tenning, konstant og jord som står over på sidene:) er kun det som har noe å si på lh 2,4 nett fra 240. det som å kobles opp.

leste i en anna tråd du hadde lagt ut, att du hadde lagt bryter for dysene dine siden hjerne ikke åpnet dem, og da må det være noe strøm som mangler ett sted? målt i dyse kontakt om det er jord (hjerne-signal) eller pluss du mangler? mangler plussen, så mangler du å pluss på lmm, tomgangsregulator, tenningshjerne, moduler og hovedhjerne, og da er alt dødt.
det skyldees da feilkoblinmg av bensinpumpe rele, eller att det ikke er koblet konstant (batteri) inn på elnettet, denne holder da konstantstrøm sjøl om tenning er av.

kan begynne med enkle ting:

svinghjul rikitg stilt?

strøm på coil på blå ledning når nøkkel er i hakk 2 og 3?

strøm på tenningsmodul?

åssen reagerer bensinpumperele?

koblet di jordinger som skal? (merk: bensinpumpe rele jordes via bensinhjernen)

R.G
12/06/11, 22:51
wunder-hansi:

åssen modell er elnettet ditt?

eller du kan gi meg fargene på ledninga på bensinpumperele ditt

metrakit
02/11/11, 02:11
legger inn en komentar bare så eg finner igjenn denne.
holder på og prøve og koble opp tenningen på lh2.4

tore-toførr
22/11/11, 17:21
hallo her denna linken va det mye nyttig info i! he prøvd å få med meg det meste.. men får ikkje ginst på pluggene :(
har bytta motoren over fra ein 240 te ein anna 240 den sveiv i den forrige... men ikkje nå
har kobla inn strømm på 9 pols kontakta på : tyn gul/rød, rød/svart og blå som får strømm på hak 2og3 fra tenninga
tynn blå/gul får strømm når starter går...

ledning fra bateri til + på coil...

strømm inn til hovudhjerne 0280000560 på stikk 9/35/4
strømm på tenningshjerne på 5/6

noen som kan hjelpe er tålig forleien kan du sei er fersk i detta med ledningsnett......

ska ledningsnette få no strømm eller signal frå kontakte på torpedoveggen bilens kontakt ?

PROBLEM LØST: fått gnit nå! va nok dårlig gjording!

tore-toførr
23/11/11, 15:46
det står velidi godt beskreve her kva som ska ha strømm inn til hjernene men vilke stikk skal gå til jord? fra bensin hjerne å tenningshjerne...?

Frigstad Racing
23/11/11, 15:58
Som det står i tråden er stikk nr 14 på tenningshjernen jord (noen har den ikke)
Å bensinhjernen jordes i godset, en av ledningene på bensinrele er også jord, denne kommer fra bensinhjernen som beskrevet i denne tråden. Mål på relèet ditt å se om du har jord.

Bilens kontakt er bare til olje trykksbryter (sort), vann temp (instrument), ladelampe (rød) og innslaget til starteren(50)

Sjekka at svinghjulssensoren din er ok?

tore-toførr
23/11/11, 18:18
Som det står i tråden er stikk nr 14 på tenningshjernen jord (noen har den ikke)
Å bensinhjernen jordes i godset, en av ledningene på bensinrele er også jord, denne kommer fra bensinhjernen som beskrevet i denne tråden. Mål på relèet ditt å se om du har jord.

Bilens kontakt er bare til olje trykksbryter (sort), vann temp (instrument), ladelampe (rød) og innslaget til starteren(50)

Sjekka at svinghjulssensoren din er ok?

va ute nå å fiksa joding på stikk 14 på tenningshjerne ;) bensinjerne er og jordet som den skal å det er strømm inn som det skal.... bensinpumpe går og har fått gnist men den starter ikkje :( det er strømm inn til dyser å begge hjernene er jordet som di skal kan bensinhjerner vere ødelakt i å med att ikkje dyser åpner?
svingjulssensoren fungerer som den skal ja ;)

hjernen har siffer 0280 000 560 er det no måte å måle om den er gåen?

Frigstad Racing
23/11/11, 20:26
Du har konstant volt inn på dysene?
Hvis du har spenning og de ikke åpner, sjekk jordinga inn på dysene. Har du husket å koble til de to jordingene på innsuget?
Mål å se om du har jord, er ikke konstant jord her, men så kalt hurtig jord. Det er ett åpningssignal fra bensinhjernen til dysene, på stikk nr 18.
Konstant strøm, men når den jorder dysene, åpner de. Så hvis du har strøm, sjekk jordinga. Har du jording på bensinrelèet ditt? (pumpa kan fortsatt gå selvom du ikke har jording på relè, den er jordet baki bagasjen)

tore-toførr
23/11/11, 22:10
Du har konstant volt inn på dysene?
Hvis du har spenning og de ikke åpner, sjekk jordinga inn på dysene. Har du husket å koble til de to jordingene på innsuget?
Mål å se om du har jord, er ikke konstant jord her, men så kalt hurtig jord. Det er ett åpningssignal fra bensinhjernen til dysene, på stikk nr 18.
Konstant strøm, men når den jorder dysene, åpner de. Så hvis du har strøm, sjekk jordinga. Har du jording på bensinrelèet ditt? (pumpa kan fortsatt gå selvom du ikke har jording på relè, den er jordet baki bagasjen)

har konstant volt inn på dysane ja ;) har koblet jordingene på innsuget ja ;)
dysene skal få ett jordingssignal frå hovedhjernen å hovedhjernen er jordet.

hvilken ledning på bensinrelet skal være jordet? kå æ jorda i bagasjerommet - frå bensinpumpa?

Frigstad Racing
23/11/11, 22:17
Bensinpumpa er jordet i bagasjerommet ja, ved bensinpåfyllingsrøret under teppe.

Husker ikke hvilken ledning som er jord, bare å måle å se om du har jord på noen av dem? Hvis ikke du har jord noe sted der så se i ett koblingsskjema hvilken ledning som skal ha jord å kobl inn.

Har du sjekket at åpningssignalet er der da??

tore-toførr
23/11/11, 22:26
Bensinpumpa er jordet i bagasjerommet ja, ved bensinpåfyllingsrøret under teppe.

Husker ikke hvilken ledning som er jord, bare å måle å se om du har jord på noen av dem? Hvis ikke du har jord noe sted der så se i ett koblingsskjema hvilken ledning som skal ha jord å kobl inn.

Har du sjekket at åpningssignalet er der da??

må se kossen det er på mon med den jordinga av pompa er egentlig ein forgasser bil som er bygd om....244dl 78mod :P

må sjekke jord på bensinreleet då au ja ;) korleis kan eg på målt åpningssignalet? er ikkje det jordingssignale veldig raskt då?

Frigstad Racing
23/11/11, 23:19
må se kossen det er på mon med den jordinga av pompa er egentlig ein forgasser bil som er bygd om....244dl 78mod :P

må sjekke jord på bensinreleet då au ja ;) korleis kan eg på målt åpningssignalet? er ikkje det jordingssignale veldig raskt då?

Mål med en prøve lampe eller multimeter, sett den ene pinnen på konstant strøm, f.eks rett på + på batteri (12v) og sett den andre pinnen inni dysekontakta, ikke den som du fikk strøm ut av, men den andre. Der skal det jorde ett øyeblikk, så du må stå å måle mens noen vrir om tenninga. Greit å ha med en hjelper som kan kjinne mens du måler.

EDIT: kan også sette multimeter på Ohm, å sette fast inni dysekontakta, å andre pinnen til jord i kaross. Kommer det ett lite pip da når du vrir nøkkelen så er det åpningssignalet.

Kan også måle rett på pinnene på hjernen.

tore-toførr
12/12/11, 23:36
Mål med en prøve lampe eller multimeter, sett den ene pinnen på konstant strøm, f.eks rett på + på batteri (12v) og sett den andre pinnen inni dysekontakta, ikke den som du fikk strøm ut av, men den andre. Der skal det jorde ett øyeblikk, så du må stå å måle mens noen vrir om tenninga. Greit å ha med en hjelper som kan kjinne mens du måler.

EDIT: kan også sette multimeter på Ohm, å sette fast inni dysekontakta, å andre pinnen til jord i kaross. Kommer det ett lite pip da når du vrir nøkkelen så er det åpningssignalet.

Kan også måle rett på pinnene på hjernen.

takk takk genialt! har fått jordingssignal nå ;) å bilen sviver :D takk for tipsene

Frigstad Racing
12/12/11, 23:42
Hva var feilen? :)

R.G
13/12/11, 05:52
han hadde fått jordingssignal sto det:) så spørs om det ikke var jord noen steder:)

Frigstad Racing
13/12/11, 22:43
Tenkte litt konkret hvor feilen lå, uansett bra du fant ut av det :)

tore-toførr
15/12/11, 23:24
he ett modifisert 2.4 nett så er det jo lodda inn dysemotstand..(er jo turbo motor) det er ein kontakt der med 6stikk denne kontakten kunne monteres to veier, vist den sto feil fekk ikkje den ledningen som går inn i sentrum a dysemotstanden kontakt med ledningen ut på nette, snudde kontakten å bilen starta ;) he ikkje så peiling .... men den ledningen som går inn i sentrum a dysemotstanden he kansje no med jord å gjere?

Anweed
18/11/16, 19:51
Heisann, håper det går fint og bumpe denne haug gamle tråden, siden det gjelder det samme.. :o

Jeg har holdt på en uke nå og prøvd og få starta 760en min etter jeg satt inn ett LH 2.4 motornett fra 240 (ukjent årgang) for og koble opp en b230fk i bilen.

Jeg tror eg har prøvd det meste, og lest opp og ned på det meste også, så begynner og gå litt tom for ideer..

http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/Anweed/VCCN%20bilder/15127548_10157857113595397_545722416_o_zpsvbrtrjoe .jpg~original

Jeg har bensin, men er gnisten jeg sliter med, den kommer avogtil når jeg går på nøkkelposisjon 2 og 3, men ikke under selve kjinningen,
og avogtil når man slipper opp fra nøkkelposisjon 3 til 2. Hvis den har gnistra og jeg prøver igjen rett etterpå skjer det ingenting. :confused:

Etter mye feilsøking begynner jeg og lure litt på om det kan være noen kontaktpunkt i tilkoplingen til tenningshjernen som er bytta om på, siden jeg såg at den har vært åpnet før.
Er det noen med store elektriske evner som ser noe feil med dette ? R.G fks? :o

http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/Anweed/VCCN%20bilder/15127329_10157857113560397_1202030273_o_zpsjfammie m.jpg~original

http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/Anweed/VCCN%20bilder/15153111_10157857113515397_482232837_o_zpsf3eoweua .jpg~original

http://i1249.photobucket.com/albums/hh507/Anweed/VCCN%20bilder/15064963_10157857113605397_1921319137_o_zpsw8hgvff m.jpg~original

Jeg har også prøvd og jorde vilt overalt oppi motorrommet med to sett med startkabler, så tror ikke det er dårlig jording heller. :rolleyes:

eab
19/11/16, 02:27
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

Hvis du ser på lh2.4 og ez 116k så får du en ide om hvilke ledninger som skal hvor. Det er ikke sikkert fargene stemmer, da skjemaet er til 1989 740, men lh2.4/ez116k er likt :)

Terje1
19/11/16, 06:28
Uten å ha satt meg så inn i det som blir nevnt over her,så er iallefall dette typiske feil ved montering av lh2.4/typiske feil når det ikke funker:

-jording mangler på motor/lh2.4
-defekt pumperele
-strøm ifra tenningslås er hentet på kurs som ikke gir strøm når man kjører startern.
-korrosjon på hovedstrøm ved batteri(240) ikke alle nett har denne sikringen ved batteriet.(avhenger av årsmodell)
-formotstand koblet feil.

Var vel en bekjent som hadde klart å bytta om kontaktene til tempsensorn og tomgangsregulatorn(eller lignende)
Den starta men var veldig lite samarbeidsvillig.

Anweed
24/11/16, 23:25
Jeg har klart og få gnist på bilen nå, men nå vil ikke dysene åpne når de skal.
Jeg kjørte den dysetest sekvensen, mens eg hadde koplet til en diode, og da blinker det flott.
Kom noen rare lyder da, men regner med det er normalt. Under kjinning av bil blinker dioden kun en gang når man går av starteren.
Den vil heller ikke starte på startgass noen som jeg overhodet ikke kan forstå så lenge den gnisterer fint...
Jeg har målt forbindelse mellom punkt 18 på bensin hjernen og dysekontakten.
Noen gode tips eller råd? :)

eab
25/11/16, 00:03
Du har gnist på riktig tidspunkt? Motoren har kompresjon og alt mekanisk er riktig?

Koble ut alle fire dysekontaktene og mål om du har konstant 12v der (både med tenning på og når du kjører startmotoren). Deretter setter du multimeteret på "piping" og måler mellom den andre pinnen i dysekontakten og jord. Det skal pipe hver gang dysene får signal om å åpne når du kjører startmotoren.

En redneck-måte å teste om dysene åpner som de skal er å skru av fuelrail og bare prøve å starte motoren mens noen ser om det kommer bensin ut. Ikke akkurat noe å anbefale, men da får du veldig enkelt bekreftet om de åpner eller ikke

Anweed
26/11/16, 17:07
Jada, har kjørt motoren i en annen bil, så den funker bra ellers :)

Har 12V på dysekontakten ved tenning på, men synker til oppunder 3 volt ved kjinning..

Ingen pip til jord som eg kunne høre iallfall ved kjinning, kunne gjerne tatt av ledningen på innslaget for og høre bedre, men tviler.

Vet den ikke får bensin, men er bare så rart at den først fikk bensin og ikke gnist, så nå er det omvendt :P

Anweed
29/11/16, 00:00
Haha, nå har bensinen kommet tilbake, men gnisten gått vekk igjen .. må jo bare le :P Men eg kom til og tenke på en ting, når eg plukka ut V6en som stod i bilen, tok eg jo vekk litt annet som hørte til den også, som fks en el.boks på høyre side i motor.. Og nå når eg har leita så mye i koplingsskjemaer og sånn så lurer eg på om det kan ha vært noe coilen trengte. ifølge boken er boksen jeg tok vekk forkoplingsmotstand til coil. For coilen ska jo ha strøm fra bilens opprinelige elnett ifølge A til F guiden. LH2.4 har jo ikke en sånn motstand da, så eg vet ikke hvor nøye det er. Hva tror folket? Denne 760en er fra 83. Har prøvd tre forskjellige coiler, uten at det gnistrer som det skal. Enten for svak, eller uregelmessig/uforutsigbar gnist.

Her er den som gikk til boksen, der ledningene til coilen kommer ut, boksen kastet eg såklart :mad: :
Den med to kontakter på (svart og grønn ledning) vet jeg ikke hva er til.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/15.jpg~original

Her er en annen kontakt eg plukka vekk, som var unyttig (tror eg)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/974.jpg

Koblingsskjema:
Nummer 166 er denne boksen jeg kastet.. (Forkoplingsmotstand tendspole)
Nummer 4 er coilen/tendspolen

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/975.jpg