PDA

Vis full versjon : Hvordan sjekke om AWD fungere - XC 70



Nilsebu
04/06/11, 01:54
Skulle dra en campingvogn opp fra noe vått gress idag. Var ganske sleipt gress + krapp oppoverbakke.

Men det var bare framhjulene som spant, merket ingenting til de bak. De burde vel vertfall prøvd å ta i et tak?

Er en 05 XC 70 D5 med autolat det er snakk om.

Så får jeg hiver bilen inn til sjekk (er fortsatt bruktbilgaranti på bilen), er det noen enkel måte jeg kan sjekke dette selv på?

Takker for svar :)

Tom K
04/06/11, 17:56
Sånn som du beskriver det så har du garantert ikke awd som funker, du har jo egentlig sjekka det når den kun spinner foran på vått gress,

angerman
04/06/11, 18:07
på den modellen tipper jeg at det er hylsa på vinkelkassa som er gåen. veldig standard feil.

Nilsebu
04/06/11, 19:00
Takker for svar folkens. Regner med at bilia ikke gjør seg så vanskelige når de har solgt en awd uten awd ?

hgnubel
04/06/11, 19:13
De burde heller bli flaue... av alle som selger volvo her i landet burde vel Bilia være godt kvalifisert til å vite om ting er som de skal.

Men når det er sagt, på disse bilene er jo innkoblingen av bakhjulene elektronisk styrt, så det kan vel være så dumt som en feilkode på en sensor på et eller annet?

Nilsebu
04/06/11, 19:20
De burde heller bli flaue... av alle som selger volvo her i landet burde vel Bilia være godt kvalifisert til å vite om ting er som de skal.

Men når det er sagt, på disse bilene er jo innkoblingen av bakhjulene elektronisk styrt, så det kan vel være så dumt som en feilkode på en sensor på et eller annet?

hehe.. De fikk inn bilen fredag forrige uke eller noe, vi hentet den på onsdag. Hadde det vært noe elektronisk så ville vel det kommet opp noe i dashbordet?

Tom K
04/06/11, 22:43
kan jo være at forrige eier har slettet meldingen, vet ikke om dette kommer som gul melding ?

turboleif
12/06/11, 01:13
Kjør på gress, hold brems gi fullgass, slipp bremsen, så merker du fort om den kun spinner foran ;)

C.Erstad
12/06/11, 01:44
Eller... ta den og kjør forhjulene nedi bremsetesteren og kjør opp igjen derfra! :)
Kommer du deg ikke opp igjen er det noe gale med systemet ditt!

_tormod_
12/06/11, 10:33
Han har sikkert en bremsetester i garasjen som alle andre, så det er veldig lettvint :P
Meeen jeg kjører bremsetester flere ganger daglig, og har aldri hatt problem med å komme meg oppat fra bremsetesteren med 2wd.

Det du kan sjekke er om alle sikringene i REM er hele (bagasjerommet,venstre side). Husker ikke hvilke plassering, men det er nr 27 på noen og 22 på noen andre. Mener det er 7.5A sikring. Om denne har røket så er det AOC-pumpa til 4x4 som er defekt, men sannsynligvis så er det defekt hylse i vinkelveksleren. Det kan du sjekke ved å sette bilen i Park, heise den opp og se om du kan dra rundt mellomakslingen-kan du det er hylsa tannløs. Om hylsa er i orden bør det ikke være mye slark i mellomakslingen