PDA

Vis full versjon : Subwoffer i V50 1,6d



Redline5
03/06/11, 20:42
Har en V50 1,6d momentum, åssen er det å ettermontere org subwoffer? Hva trenger du og hva vil det koste? Ligger ledninger klare bak?

Takker på forhånd for svar:)

gull pilen
04/06/11, 00:39
Har en V50 1,6d momentum, åssen er det å ettermontere org subwoffer? Hva trenger du og hva vil det koste? Ligger ledninger klare bak?

Takker på forhånd for svar:)

ligger ingen ledninger klar og det er usmakligt dyrt.. bare kabel matten du trenger koster ca 2500kr og org subben koster 6000kr...

-Tommy
04/06/11, 11:11
Kommer litt ann på hvilket anlegg du har fra før av. Har du premium eller High Performance så ligger det forsterker klar bak i bagasjerommet allerede. Har foresten original sub liggende i boden med litt av kabel matten. Det eneste du mangler er fiberledningen som koster deg 200-300kr, PM hvis du er interesert :)

Redline5
04/06/11, 11:46
Hvor er det ledningen ligger i så fall baki der da? så ska jeg se om jeg finner den, har premium trur jeg;)

Hvor mye skulle du hatt for subben da?

gull pilen
04/06/11, 11:55
Kommer litt ann på hvilket anlegg du har fra før av. Har du premium eller High Performance så ligger det forsterker klar bak i bagasjerommet allerede. Har foresten original sub liggende i boden med litt av kabel matten. Det eneste du mangler er fiberledningen som koster deg 200-300kr, PM hvis du er interesert :)

ledningene ligger ikke klar....
derfor man må ha 2 kabel deler, 1 til signal(fiber) og strøm ledninger...
snakket med min lokale volvo forhandler om akkurat dette siden jeg har high performance pakke i min v50.....

-Tommy
05/06/11, 00:21
Jepp, stemmer det. Men det er et krav for at du skal kunne få subwoofer originalt ettermontert, og det er at du har forsterkeren i bagasjerommet. Da trenger du de 2 kablene, subwoofer og en oppdatering av software.

gull pilen
05/06/11, 14:21
blir mye billigere for deg om du kjøper deg en uorginal sub å bruker høynivå inngangene på forsterkeren.. gjorde dette i min bil å bare tyvet signal fra en av bakhøytalerne

-Tommy
05/06/11, 15:03
Billigere blir det ja, men ser ikke like bra ut med en stor boks i bagasjerommet da. Og du mister bagasjeromsplass.

Men 3000kr så skal du få ubrukt original sub hos meg. Skal selge bilen og har bare aldri fått tid til å få den montert.

-Tommy
05/06/11, 15:04
Hvor er det ledningen ligger i så fall baki der da? så ska jeg se om jeg finner den, har premium trur jeg;)

Hvor mye skulle du hatt for subben da?
Forsterker ligger på en av sidene i bagasjerommet, bak en av de "lukene" i sideveggen.

gull pilen
05/06/11, 19:22
Billigere blir det ja, men ser ikke like bra ut med en stor boks i bagasjerommet da. Og du mister bagasjeromsplass.

Men 3000kr så skal du få ubrukt original sub hos meg. Skal selge bilen og har bare aldri fått tid til å få den montert.

ingen som har sagt at man må kjøpe en stor kasse... man få sånne flate subber som går under setet som spiller rimelig ålreit...

-Tommy
05/06/11, 22:22
Joda, har du manuell justering av setet så er det jo selvfølgelig en mulighet :)

-Tommy
08/06/11, 23:01
Sendt deg mail, Redline

Redline5
10/06/11, 22:56
Blir ikkenoe med den subwoffer'n, må kjøpe ny hovedlykt så da må jeg tømme sparegrisen:(

-Tommy
14/06/11, 19:06
Ok, too bad :/ Du får si ifra når du får penger da :)

jefrilund
01/11/11, 19:27
Hvor stor er en slik orginal sub i effekt?

Festes denne i bagasjerommet eller ligger den løst?

Er det ekstra høytaler utganger til sub på den orginale High Performance forsterkeren?

Mye spørsmål på en gang, vet veldig lite om Volvo:)

-Tommy
01/11/11, 21:03
180W mener jeg det var.

Den festes i bagasjerommet ja, vedsiden av reservehjulet.
Sålenge du har enten High Performance eller Dynaudio så har du en forsterker original i bagasjerommet hvor du har mulighet for å koble inn subwoofer

R_Chris
02/11/11, 09:27
Det er ikke ekstra utganger til noen ting på de originale forsterkerne til Volvo. Det du får når du kjøper en original sub er en ledningsmatte som splitter signalet fra spilleren i bilen. Volvo bruker optiske signaler til lydsystemet. Jeg ville heller ha satset på en ekstern lukket 10" hvis lyd og plass er viktig. Stjeler signal fra forsterkeren og bruker et eksternt lav/høypass filter. Her sparer du mange tusen i forhold til den originale sub som er på skarve 6.5".

jefrilund
03/11/11, 19:23
Takk for gode svar.

Da går jeg for en ekstern en, da det ikke er mye jobb :D

-Tommy
05/11/11, 18:19
Hvis du ønsker å prøve den originale så skal du få den for en billig pris hos meg, har en ny liggende som jeg aldri fikk montert før jeg solgte S40'en.

Redline5
09/11/11, 17:52
Noen som har no how to guide? m. bilder av hvor man kobler seg inn, etc..

kan man bruke en hvem som helst forsterker?

R_Chris
09/11/11, 18:28
Noen som har no how to guide? m. bilder av hvor man kobler seg inn, etc..

kan man bruke en hvem som helst forsterker?


Det enkleste er å koble seg inn på forsterkeren (hvis du har dette) i bagasjerommet og ta signaler fra høytalerene i bakdørene. Disse ledningene skal deretter inn i et lav/høypass filter (evt. en forsterker som har dette innebygd). Bruk koblingsskjema for din bil for å finne ut hvilke ledninger du skal bruke. Dette kan lastes ned her:

http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams

Ulempen er dessverre at hvis du fader bak, fader du også sub'en (dette gjelder for alle instillinger du gjør for høytalerene der du stjeler signal fra). Dessuten er ikke bruk av et lav/høypass filter det optimale med hensyn til lydkvalitet (jeg hører derimot ingen forskjell though). Men det er nok ikke mange andre måter å gjøre dette på så fremt du ikke greier å finne en optisk (eller hva det nå enn Volvo bruker) til analog splitter. Jeg har ikke funnet noen enda og Volvo vil ikke lage noe slik på deres nye modeller...

Om du kan bruke hvilken som helst forsterker?? Den burde da være anpasset til subben, eller hva :) Regner med at du mente med hensyn til signaler? Noen har et høy/lavpass filter innebygd, men utvalget er da mindre. Noen andre kan svare på om dette utgjør noen forskjell på lydkvalitet (en del poster på jagrullar.se ang. dette)

Håper dette hjalp litt på veien til bedre lyd i bilen :)