PDA

Vis full versjon : Statens Vegvesen vs Volvo V70



Hovin
03/06/11, 11:39
Jeg har en Volvo V70 2.5T 1998-modell som jeg ble stoppet i teknisk her på fredag. Folkene fra biltilsynet var som vanlig veldig lite samarbeidsvillige, så nå har jeg 7 dager på å få fikset dette:


Lys/sikt:
Xenon nær/fjern/grøft
Solfilm siderute foran

Hjul/dekk:
Dekk tar i innerskjerm foran ved fullt rattutslag
Feil dimensjon/belastningskode på dekk
Endret/ikke godkjent felg

Fjæring:
Endret/ikke godkjent fjærer

Andre mangler:
Kjennemerke foran tildekket/delvis tildekket
Motoreffekt kontrolleres



Jeg fikk 7 dager på meg å få fikset dette, og som en bonus fikk jeg kjøreforbud innen jeg hadde vist bilen hos nærmeste Statens Vegvesen.



Har lagt en liten slagplan, men trenger hjelp til noen punkter:
Solfilm foran:
Har andre ruter uten solfilm som jeg skal montere.

Lykter:
Monterer vanlige halogenpærer under visning. Noen som vet om det holder og fjerne hele grøftelys-satsen? Eller er det påbudt og ha de fungerende så lenge det er lagt opp ledning til det? Jeg har også montert oransje kjørelys i blinklysene på denne. Slike blinklyspærer med to glødetråder. Noen som vet om dette er godkjent eller ikke? Jeg fikk faktisk ikke notert dette når jeg ble kontrollert, men kjekt å vite før jeg skal inn på kontroll med den.

Hjul/dekk:
Såvidt jeg vet så trenger man ikke å godkjenne felg/dekk så lenge rulleomkrets er innenfor 5% og innpress ikke endres med mer enn 7mm +/-. Dekkene er 225/40/18" 92Y og felgene er 8x18" ET43. Bilen har 195/60/15" 88T originalt, så dette er bare bullshit.

Fjæring:
Her trenger jeg litt hjelp. Jeg kjøpte bilen slik den er per dags dato, så jeg ringte gammeleieren. Han mente det var montert originalt senkesett på den, men når jeg ringer volvo sier de at det originale senkesettet senker ca 28mm. Jeg synes det ser ut som om jeg har 60/40-senkesett. Er det noen som kan se utifra bildene hva slags senk jeg har? Når jeg har på 225/40/18" og har dette senkesettet så tar dekkene borti innerskjermen ved fullt rattutslag. Er det noen av dere som har fått godkjent 225/40/18" og 60/40 senkesett? Kan noen av dere hjelpe meg med papir på et slikt senkesett?

Andre mangler:
Kjennemerke foran har fått seg en ørliten bulk, men er langt ifra tildekket, så dette er bare bullshit. Jeg gadd ikke ta diskusjonen med den hestkuken som tok "kontrollen", da vi ikke klarte å ha noen god tone.. Og det med at motoreffekten skal kontrolleres gjorde han vel også for å være et skikkelig stort rasshøl. Håper de sprenger motoren min når de skal benke den, så blir det ny bil på meg ;)


Setter pris på all hjelp jeg kan få her!



http://dl.dropbox.com/u/16025730/bilde1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/16025730/bilde2.jpg
http://dl.dropbox.com/u/16025730/bilde3.jpg

The Sven
03/06/11, 12:34
Det hørtes ut som noen trivelige gutter...

Fikk akkurat godkjent S70en med 60/40 senkesett og 215/40-18. Dette var et FK sett med fjører og dempere kjøpt på Hova. Mener det er TÜV på V70 settet også. Sjekk numrene som står på fjørene så finner du nok ut hvilke fjører det er, men de originale skal være svarte. FK settet har røde fjærer.

Men de kan nok kreve at du har felg-/dekk-dimensjonen i vognkortet ja.

Var forøvrig ikke noe problem å få grønne tall på firehjulskontroll. Dekka tar i innerskjermen ved fullt rattutslag men det brydde han seg tydeligvis ikke om. Men man får montert utslagsbegrensere som forhåpentligvis gjør at man unngår det. Ellers kan man sikkert bygge de ut mer.

Grøftekanten
03/06/11, 13:21
xenon og tonede framruter bør du kutte ut.. er svært farlig både for deg og andre bilister.
dagens moralpreken.

Hovin
03/06/11, 13:29
xenon og tonede framruter bør du kutte ut.. er svært farlig både for deg og andre bilister.
dagens moralpreken.

0 poeng til deg :)

qrius
03/06/11, 14:02
Dette med dekkbredde er meget vanskelig for de som styrer. Har hørt alle mulige forklaringer på hvordan det skal være.

For en 4-5 år siden ringte jeg til teknisk avdeling hos Statens Vegvesen Nord og spurte om dette med dekkbredde. Da sa fyren til meg at jeg bare skulle sette på så breie dekk jeg bare greide, så lenge det ikke tok borti noe (ved fult rattslag/fult demperutslag) og rulleomkretsen var innenfor 5%. I ettertid har jeg hørt dette med at man bare kan endre sporvidden 30mm (altså 15mm hver side), for å få på breiere dekk må man endre ET, men dette skal igjen ikke være lov?

Dette med xenon er også veldig vanskelig, og hva som er rett og galt virker som det er opp til personen du møter. Men for å ha xenon i hovedlys (kortlys/kjørelys) MÅ man ha automatisk høydejustering (holder ikke med en manuell knapp inne) og lyktespyling. På langlys har jeg hørt både og, men det står ikke noe i reglene om hvordan det skal være med langlys og xenon (for den saks skyld ikke om ekstra langlys og xenon heller).
Slik som jeg har tolket reglene tar jeg sprederne i samme bås som langlysene, så derfor mener jeg at det skal være lov (min mening da).
Jeg har også hørt at om man skal ha xenon i lyktene må de være merket med en "T", om det er tilfelle vet jeg ikke.

Om motoreffekten finnes det vell ikke noen godkjente effektmålere i Norge? Nærmeste er vell hos TUV i tyskland eller noe sånt?
Jeg har hørt at folk som har blitt stoppet med Nissan 200sx'er og blitt beskyldt for effektøkning har det holdt med at de har hatt med seg bekreftelser fra Nissanverksted at motoren er orginal.

Soulair
03/06/11, 15:13
xenon og tonede framruter bør du kutte ut.. er svært farlig både for deg og andre bilister.
dagens moralpreken.

Hvorfor belønnes man da med redusert bilforsikring i Sverige p.g.a. sotede ruter foran da? (ikke frontruta naturligvis..)

Ellers er jeg enig ang. xenon.

mrstfu
03/06/11, 15:28
Og det med senkesettet.. Uten papirer med nummer som matcher nummeret på fjærene, får du sannynligvis ikke dette godkjent, med mindre du møter en særdeles hyggelig kar på BT. Beste du kan gjøre er å investere i et nytt senkesett med papirer, uvisst om du kan få tak i det fort nok...

Ola Moen
03/06/11, 16:05
lag en "restriktor" og sett i luftfilterboksen om du mistenker motoren for å være "skremt opp"
Da går den skikkelig dårlig om de prøver å måle, eller kjøre den:p
De orange pærene bør du plukke ut når du skal vise bilen.
og ang lys. alle lys som er montert skal fungere.

Og for å sitere Hovin. Kutt ut Xenon. ihvertfall ettermonterte.
Biler med orginalmonterte xenon har automatisk nivåregulering.

Som yrkessjåfør har jeg møtt mye dritt etter veiene her i landet, og de ettermonterte
xenonlampene er et helvete. i verste fall kan du blende en lastebil, som havner over i din kjørebane.

Men det er stilig å se på. Det er jeg enig i:)

142senja
03/06/11, 16:12
xenon og tonede framruter bør du kutte ut.. er svært farlig både for deg og andre bilister.
dagens moralpreken.

xenon er jeg enig med :) men det andre får jeg ikke til å stemme :p

Hovin
03/06/11, 16:39
Xenonsett og sotede framruter er noe jeg har tenkt å ha på bilen, så det er ikke noe å diskutere mer på. :) Jeg er fullt klar over hvordan det er å møte ettermonterte 55w 6000K. Spesielt hvis lyktene ikke har klarglass. Jeg har 35w 5000k i både nær, fjern og grøft. Det blender ikke spesielt mye. Er litt rart om de skal reagere på oransje kjørelys, da de nyere volvo kommer originalt med dette nå. Men så lever i trossalt i Norge..

Fjærene er egentlig det som bekymrer meg mest. Skal opp på bukk med bilen nå ikveld, for å se om jeg får sett noe nummer på fjærene. Er det mulig å få tak i papir om jeg har nummeret på fjærene? Litt sært om jeg finner ut at nummeret stemmer med f.eks lesjoförs-fjærer, men at jeg ikke klarer å fikse papir på dette og dermed ikke får det godkjent pga papirene.

Motoren er chippet per dags dato, men jeg har originalchippen i hanskerommet, så det er ikke noe problem å bytte. Byttes på 10min.

Angående felg/dekk så har jeg 205/50/17" på vinter. Til nød kan jeg montere disse før kontrollen, da de ikke tar borti innerskjermen.

Men er det ingen som har fått godkjent 225/40/18" i vognkort med 60/40-senk?

Torra
03/06/11, 16:50
Kjør ned rutene dine og trekk ut sikringa :)

AleksanderK
03/06/11, 17:01
Var nå jÆvlig så firkantet de var da :@

mrstfu
03/06/11, 17:14
Xenonsett og sotede framruter er noe jeg har tenkt å ha på bilen, så det er ikke noe å diskutere mer på. :) Jeg er fullt klar over hvordan det er å møte ettermonterte 55w 6000K. Spesielt hvis lyktene ikke har klarglass. Jeg har 35w 5000k i både nær, fjern og grøft. Det blender ikke spesielt mye. Er litt rart om de skal reagere på oransje kjørelys, da de nyere volvo kommer originalt med dette nå. Men så lever i trossalt i Norge..

Det at nyere Volvo kommer med oransje parklys, endrer ingenting. Bilen din er ikke typegodkjent med det lyset (et uttryk du HELT GARANTERT får høre på BT:D), og i utgangspunktet er det ikke mulig å godkjenne.

Fjærene er egentlig det som bekymrer meg mest. Skal opp på bukk med bilen nå ikveld, for å se om jeg får sett noe nummer på fjærene. Er det mulig å få tak i papir om jeg har nummeret på fjærene? Litt sært om jeg finner ut at nummeret stemmer med f.eks lesjoförs-fjærer, men at jeg ikke klarer å fikse papir på dette og dermed ikke får det godkjent pga papirene.

Om du finner produsent og nummer på fjærene, burde de kunne maile deg en PDF eller lignende med TÜVpapirer på det, og da skal det i utgangspunktet ikke være noe problem.

Motoren er chippet per dags dato, men jeg har originalchippen i hanskerommet, så det er ikke noe problem å bytte. Byttes på 10min.

Like greit å bytte da, just to be safe:D

Angående felg/dekk så har jeg 205/50/17" på vinter. Til nød kan jeg montere disse før kontrollen, da de ikke tar borti innerskjermen.

Kan gå på Volvo og bestille utslagsbegrensere, hvis ikke dette sitter på bilen fra før. Små plastbiter som sitter på bærebrua, som hindrer fullt rattutslag. Om det er nok er uvisst, letteste er å prøve, Hvis ikke, få låne deg noen felger med dekk som ikke tar i.

Men er det ingen som har fått godkjent 225/40/18" i vognkort med 60/40-senk?

5tegn

Morgis
03/06/11, 17:35
mrstfu. Les innboksen din på face :)

Hovin
03/06/11, 17:55
Takk for tilbakemelding mrstfu! :)

Nå har jeg sjekket fjærene og de er merket med "29 955 VA". Såvidt jeg klarer å se er dette et senkesett fra H&R. Noen som vet hvem som forhandler dette i norge? Eller er det eventuelt noen her på forumet som har papir på disse liggende?

Hovin
03/06/11, 18:21
http://www.h-r.com/gb/f_produktsuche.php

eg fant eg fant

tyggern
03/06/11, 19:51
Sporvidde forandring som nevnt i en post over her er ikke rett. Spor vidde måles senter-senter dekk SVs du kan endre innpress med 7,5mm på felgen uten at har noe å si. Sa det er bare klaring til innerskjerm og hjulbue som teller.

Terje1
03/06/11, 22:24
Ang om dekk/felg skal godkjennes eller ikke så er regelverket litt uklart:

Endres sporvidden mer enn 15mm,så SKAL du vise bilen og få godkjent dette.

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Vidre sier veitrafikkloven dette:

Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.



Om man skal følge det som står under her helt ut,så skal man vise bilen om man f.eks benytter en annen dekkdimensjon, selv om den er er innenfor +/- 5% pga at det ikke er i samsvar med det som står i vognkortet.

Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv.


Med andre ord kan de kreve at dekk/felger som ikke er i samsvar med vognkortet skal godkjennes og stemples i vognkortet.

Liland
04/06/11, 04:49
Ang kontroll av motoreffekt har du ingen ting å frykte. Det er et labratorium for å sjekke slikt i Norge med det er ikke gokjent.

R.G
04/06/11, 09:56
Ang kontroll av motoreffekt har du ingen ting å frykte. Det er et labratorium for å sjekke slikt i Norge med det er ikke gokjent.

ingenting å frykte? trådstarter må undersøke dette. jeg ble henvist til tuv i tyskland, men fikk til slutt etter mye om og men og hit og dit og helvette få godkjent en fra flissundet motorservice

joneo1
04/06/11, 10:20
Litt info ift mangel på felger. Nedenfor har jeg limt inn svar fra statens vegvesen. Jeg fikk skrevet inn felgene i vognkortet siden jeg har en slik en "populær" bil (BMW E36= Vegvesen/politi magnet) så slapp jeg diskusjon ved neste kontroll. Veldig ryddig og saklig behandling hos vegvesenet og den bilen er rimelig ombygget kan man si.

Når det gjelder vegvesenets behandling av deg, så kommer det nok desverre av at du hadde ingenting på stell. Hvis du i tillegg tok diskusjonsmasken på deg, så var nok løpet kjørt rimelig tidlig.

Hvis du studerer lovverket på dette, så vil du se at det finnes ikke anledning til å påklage noe som helst. Du er nå prisgitt din trafikkstasjon endelige avgjørelse.



Kjøretøyforskriften sier : Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpressing endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for biltisynet for ny godkjenning.Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt.Bitilsynet gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort.Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet omfremstilling for ny godkjenning.
Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor +/- 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

Vi har ikke hjemmel for å kreve dekkene eller felgene innskrevet i vognkort hvis de er innenfor disse krav. Ta kontakt med din lokale trafikkstasjon, henvis til kjøretøyforskriften å spør hvorfor du har fått mangel på dette.

Folkvord
04/06/11, 15:11
5tegn

v70 er typegod kjent med usa blinkers, men ikke for norge pga regelverket til norge, men visst bilen er importert fra et land det er låv med usa blinkers så blir den god kjennt med usa blinkers for norge og;-)

R.G
04/06/11, 15:13
v70 er typegod kjent med usa blinkers, men ikke for norge pga regelverket til norge, men visst bilen er importert fra et land det er låv med usa blinkers så blir den god kjennt med usa blinkers for norge og;-)

må være flyttegods hvis det ikke skal gjøres om. importeres en bil på normalthvis så må bilen gjøres om til norske krav. flyttegods importert bil kan være som den er:)

Folkvord
04/06/11, 16:34
min feil:P mente egnetli flyttegods:P

Nilsebu
05/06/11, 01:48
Uten å ha lest alle kommentarene enda:

Grøftelys = fjern hele driten (det er ikke påbudt med grøftelys, men er det montert skal det fungere).

Lys: Skift til halogen.

Senkesett: her må originale dempere på eller så må senkesettet godkjennes.

Soting: Tror ikke det er påbudt med vindu i framdørene (noen må støtte meg her). Har lest om mange som bare fjerner sikringen for el-vinduet og det går gjennom (bare til å ringe et EU verksted så kan de svare).

Fjern USA lyspæren.

Hvis de benker en bil som har vært registrert i Norge i over 10 år så er de bare idioter :p

Edit: Har du piggfri dekk, hiv de på :)

Så nå ikke ut som om framvinduene var noe mørkere enn original toning?

mrstfu
05/06/11, 01:53
Hvis de benker en bil som har vært registrert i Norge i over 10 år så er de bare idioter :p

Dette går jo ikke på OM bilen er trimmet, men eventuelt HVOR MYE, da bilen din er typegodkjent med en viss mengde maksimale hestekrefter og dreiemoment. Eksempelvis har ikke du (Nilsebu) lov til å optimalisere motoren din så den yter mer enn 240HK (eller var det 265?), selvfølgelig fulgt av godkjenning der du dokumenterer at understell, bremser, kjøling osv er tilsvarende det på en bil som ble levert med maksimalt godkjent ytelse.

Nilsebu
05/06/11, 01:56
Dette går jo ikke på OM bilen er trimmet, men eventuelt HVOR MYE, da bilen din er typegodkjent med en viss mengde maksimale hestekrefter og dreiemoment. Eksempelvis har ikke du (Nilsebu) lov til å optimalisere motoren din så den yter mer enn 240HK (eller var det 265?), selvfølgelig fulgt av godkjenning der du dokumenterer at understell, bremser, kjøling osv er tilsvarende det på en bil som ble levert med maksimalt godkjent ytelse.

Hurtigkobling for at bilen går DASS er kjekt å ha :)

nordan27
05/06/11, 11:41
jeg lakkerte grøftelysene en gang da jeg fikk mangel på at dem ikke virket ,bedre en å demontere , bruk en lakk som kan fjernes etter visning ;-) det var greit den gangen på BT.

Nilsebu
05/06/11, 11:55
jeg lakkerte grøftelysene en gang da jeg fikk mangel på at dem ikke virket ,bedre en å demontere , bruk en lakk som kan fjernes etter visning ;-) det var greit den gangen på BT.

Det hørtes nå ut som mer arbeid enn de 3 små boltene på hver side som holder grøftelysene.

olavxxx
05/06/11, 12:37
@trådstarter:
Om senkesettet er originalt, skal det være sorte fjærer.

Er fjærene røde, er det ikke originalt.
Ps. du får også sorte uoriginale senkefjærer (t.d. lesjöfors/b&g)

Daniel V
05/06/11, 15:32
Til trådstarter: du vet selvfølgelig at det blir loggført det som er galt med bilen din. Dvs at hvis du blir stoppet en gang til med xenon og tonede ruter fremme vil dette få mye større konsekvenser for deg enn hva det gjorde denne gangen. En liten skanning av skiltet og de vil få opp alle ting som er annmerket ved kjøretøyet siden det ble registrert. Angående felger og dekk: endrer du felg eller dekkdim slik at det avviker fra det som står i vognkortet SKAL dette godkjennes på din lokale trafikkstasjon. Samme om det er innenfor 5% regelen og innpress regelen. Alle lys skal ifølge kjøretøyforeskriften være hvite eller gule, oransj er ikke tillat så lenge du ikke har spesiell godkjenning for dette.

Selvfølgelig, jeg vet at Statens Vegvesen kan være veldig regelryttere til tider, men jeg skjønner samtidig ikke alltid helt hvorfor vi klager. Det er jo vi som setter på all verdens ting vi vet er ulovlig på bilene våre, samtidig som vi skylder på rutinene til Statens vegvesen når vi blir tatt. Satt litt på spissen så kan det jo sammenliknes med det å kjøre for fort. Vi vet at det er ulovlig, men alikevel gjør vi det og skylder på politiet når vi blir tatt....

Skal man kjøre med ulovelige ting på bilen må man også være forberedt på at man møter veggen når man blir tatt. Sånn er det jo med alt. :)

Men jeg synes 7 dager var en litt vel kort frist å gi deg på å fikse opp i alt det der.

Daniel V
05/06/11, 15:35
Hurtigkobling for at bilen går DASS er kjekt å ha :)

Helt til de finner ut at du har det, og du blir bøtlagt med kr 6000,- ;)

Nilsebu
05/06/11, 17:43
Helt til de finner ut at du har det, og du blir bøtlagt med kr 6000,- ;)

Ingenting sier at du ikke har lov til å justere bilen din ned for feks bensinforbruk.

Det blir likt som at du lever inn bilen, og de går i wastegaten å begynner å justere slik at bilen går bedre.

Daniel V
05/06/11, 18:17
Ingenting sier at du ikke har lov til å justere bilen din ned for feks bensinforbruk.

Det blir likt som at du lever inn bilen, og de går i wastegaten å begynner å justere slik at bilen går bedre.

Jeg bare refererte til hva Statens Vegvesen sa til en kompis av meg som hadde det samme. :) Var ikke frekt ment :D

Robert H.
05/06/11, 20:12
Angående felger og dekk: endrer du felg eller dekkdim slik at det avviker fra det som står i vognkortet SKAL dette godkjennes på din lokale trafikkstasjon. Samme om det er innenfor 5% regelen og innpress regelen.


Nja, dette er vel ikke helt riktig??
Kopiert fra kjøretøyforskriften kapittel 13 om dekk og felg:

"6.
Bytte av dekk/felg

6.0.
Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.

6.1.
Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a)
Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b)
Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c)
Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d)
Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e)
Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f)
Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g)
Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h)
Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i)
Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.


6. 2.
Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4."

DVS at dersom man er innenfor +/- 15mm sporviddeforandring er det ikke nødvendig å få dette inn i vognkortet.
Det samme gjelder rullediameter, det er bare å holde seg innenfor +/- 5% så er det OK.

konso
05/06/11, 20:19
De orange parklysene som er på nyere volvoer lyser ikke fremover, men til siden, i en gitt maks vinkel forover og bakover. Blir som sidemarkeringlys à-la lastebil.

Daniel V
06/06/11, 01:10
Du har nok rett Robert. Men jeg bare sa det Statens Vegvesen fortalte meg da jeg ringte inn og spurte. Men det er jo ingen nyhet at de ikke kan sine egne lover og regler.

850freak
06/06/11, 07:14
Synest det er helt rått jeg, å ha en sååå pen bil, blir stoppet
i teknisk og får den smørbrødlista og det bare fordi man kliner
bilen full av ablegøyer som ikke er verken godkjent eller lov.
skulle ikke vært lov å ha en sååå pen bil da vettø :D

Greia med biltilsynet er jo at greit, du fikser på problemene
(midlertidig) og får den igjennom. men tro meg, den bilen der
har fått sin lille spesielle plass i loggen demmes hehe
Den er under oppsyn. og det skulle ikke forundre meg om
den blir en fast gjest i samtlige tekniske kontroller heller :D
Har en kamerat som har det samme problemet, han blir plukket
inn på samtlige kontroller fordi de kjenner igjenn bilen hans haha.

Mitt råd til deg er å fiks på problemene og ha den slik hele tiden.
ikke gå tilbake til uorginale og ikke godkjente deler. og spes
de forbaska pærene som får andre til å kjøre av veien :)
og spes oss som kjører transport.

Hovin
06/06/11, 07:17
@trådstarter:
Om senkesettet er originalt, skal det være sorte fjærer.

Er fjærene røde, er det ikke originalt.
Ps. du får også sorte uoriginale senkefjærer (t.d. lesjöfors/b&g)

Fjærene er sorte og har innrisset 29 955 AV. Fant ut at dette var H&R-senkesett. Disse har jeg papir på nå :)

MrX
06/06/11, 07:27
At bilen blir "svartelistet" tror jeg ikke noe på. Har flere ganger blitt stoppet og fått advarsel pga solfilm på framrutene.

Daniel V
06/06/11, 10:43
Hvis kontrollørene gjør jobben sin skal det loggføres hva som er galt med bilen, når den blir stoppet i eventuelle kontroller.

The Sven
06/06/11, 14:55
Er vel ikke akkurat noe dødssynder det er snakk om her, han har et senkesett og ikke kappa fjører, klarglasslyktene kan leveres med originalt xenon-kit så de er jo godkjent for det (vel og merke med automatisk høydejustering), og felger som kan fåes originalt til biltypen. Rart det skal være så mye motstand mot dette...

Pen bil du har forresten Hovin :)

850freak
06/06/11, 17:45
hehe var ikke vondt ment da :)
men ja, ting har en tendens til å gjenta seg og det
blir jo lagt merke til. svartlistet var ikke akkurat slik jeg mente da,
mente ikke å være såååå brutal da. uhell oppstår
og de dustene der har en tendens til å kjøre sitt eget løp
for å si det slik.

The Sven
06/06/11, 18:31
Var ikke nødvendigvis bare deg den var retta mot, 850avviker, syns kanskje generelt det var litt mye skinnhellighet her ;) Den kritikken enkelte kommer med kan vel vente til trådstarter monterer streamer over halve frontruta, kapper fjørene sine, kjører med blankslitte dekk etc.

850freak
06/06/11, 22:21
Okay, nei mente det som en spøk liksom da, skal lære meg å se ann
situasjonene :)

olavxxx
07/06/11, 13:59
Husk du må ha hjulstillingspapirer for å få godkjent senkesettet i vognkortet.
Bruk gjerne kalkulatoren min for rulleomkretsdifferanse for godkjenning, om du mangler tallene:

http://tiresizecalculator.volvo-power.net/

Så bare skriver du ut resultatet.

Jeg ville laget et lite "hefte" når du skal møte opp.
Der skriver du at du kjøpte bilen som den var og at du ikke var klar over at det var så mye ulovligheter på den, men at du nå har rettet opp i alt som ble påpekt.

Så henviser du til hva de påpekte og legger ved papirer på:
* Hjulstlling
* Tüv for fjærer
* Rulleomkretsavvik på dekk

nb. en ting jeg reagerte litt på, er:
Feil dimensjon/belastningskode på dekk

Er du sikker på det ikke er feil belastningskode? Om de ikke støtter nok belastning (bilens tillatte totalvekt), så vil du ikke få de godkjent - uavhengig av rulleomkrets og 10mm regelen.

The Sven
07/06/11, 15:20
Med en V70 som har maks totalvekt på 1600 eller 1800 kg får man vel antakelig ikke tak i dekk som passer bilen og samtidig har for lav lasteindeks.

konso
07/06/11, 19:36
Jo, det er faktisk mulig, selv på lavprofildekk. Holdt på og gjøre den feilen selv, men oppdaga det under bestillinga av dekkene.

olavxxx
07/06/11, 19:48
Den må vel ha høyere maks totalvekt enn 1600-1800? Jeg tror 960 95+ har over 1900kg maks totallast (sedan).

The Sven
07/06/11, 21:36
Er jeg som blander tall med totalvekt og hengervekt, sorry ;)

Daniel V
07/06/11, 23:30
Vi oppsummerer tråden:

Hovin, du har helt klart møtt på feil folk. Maktsyke mennesker finnes overalt, men dessverre er disse overrepresentert ved kjøretøyavdelingen hos Statens Vegvesen :)

Hovin
08/06/11, 01:20
Takk for alle kommentarene folkens. Greit å få litt forskjellige svar når man er i en slik situasjon.

Har det meste klart til å vise bilen nå..

Papir på firhjulskontroll
Papir på senkesett

Monterer 205/50/17" under visning, da de ikke tar borti innerskjerm ved fullt rattutslag. Tar med 1stk 225/40/18"-hjul for å høre om det er mulig å få det inn i vognkort.
Demonterer xenon og monterer halogenpærer i nær og fjernlys
Demonterer grøftelys med lyskaster og det hele
Demonterer tonede ruter, monterer originale ruter jeg skal få låne meg
Montere originalchip
Bytter blinklyspærer foran til EU-godkjente

Alt ordner seg til slutt :)

Hovin
08/06/11, 01:24
Husk du må ha hjulstillingspapirer for å få godkjent senkesettet i vognkortet.
Bruk gjerne kalkulatoren min for rulleomkretsdifferanse for godkjenning, om du mangler tallene:

http://tiresizecalculator.volvo-power.net/

Så bare skriver du ut resultatet.

Jeg ville laget et lite "hefte" når du skal møte opp.
Der skriver du at du kjøpte bilen som den var og at du ikke var klar over at det var så mye ulovligheter på den, men at du nå har rettet opp i alt som ble påpekt.

Så henviser du til hva de påpekte og legger ved papirer på:
* Hjulstlling
* Tüv for fjærer
* Rulleomkretsavvik på dekk

nb. en ting jeg reagerte litt på, er:
Feil dimensjon/belastningskode på dekk

Er du sikker på det ikke er feil belastningskode? Om de ikke støtter nok belastning (bilens tillatte totalvekt), så vil du ikke få de godkjent - uavhengig av rulleomkrets og 10mm regelen.

I vognkortet står det at original dimensjon og belastningskode er 195/60/15" 88 V

Dekkene jeg har på sommerfelgene er 225/40/18" 92 V

Med andre ord er både dimensjon og belastningskode godkjent :)

Har et avvik på ca 3,5% fra original dim.

850GLTsilver
08/06/11, 12:06
88V og 92V er vel hastighetskoder, og ikke belastningskoder.
Belastningskoden er vel oppgitt i antall kilo hvert dekk er godkjent for.
Skal være på mere enn 50% av maksimal tillatt aksellast på den akselen der de er montert.

Men utover det så er jeg helt enig med deg. Flisespikkeri.
Har du fått montert utslagsbegrensere?

qrius
08/06/11, 12:41
88V og 92V er vel hastighetskoder, og ikke belastningskoder.
Belastningskoden er vel oppgitt i antall kilo hvert dekk er godkjent for.
Skal være på mere enn 50% av maksimal tillatt aksellast på den akselen der de er montert.

Men utover det så er jeg helt enig med deg. Flisespikkeri.
Har du fått montert utslagsbegrensere?

Tallet er lasteindeksen, bokstaven hastighetsmerkingen.

gardern
08/06/11, 12:45
tydelighvis noen som har driti kraftig i kaffen til de kara du har møtt på her! kjøreforbud faktisk.. hadde skjønnt det hvis bilen var så rusten så du kunne trå igjennom gølvet osv, men hva FAEN er detta da? på en såppass ny og pen bil med bare fille ting som ikke har noen betydning.. men men er jo en grunn til at de blir kalt satansvegvesen og biltrangsynet :)

850GLTsilver
08/06/11, 12:57
Tallet er lasteindeksen, bokstaven hastighetsmerkingen.


Ble pekt ut på annen måte på dekkverksted jeg besøkte sist uke.
Fjernet to par dekk med for lav lastkode. 225/40/16 88V Men de kunne bare lastes med underkant av 400Kg. (Husker ikke nøyaktig tallet)

Lett å bli forvirret, er det ikke?

Robert H.
08/06/11, 13:18
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/3.png

Litt nede på siden her viser hvor mange kilo de enkelte lastindekskoder står for
F.eks er kode 88 ->560 kg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code

850GLTsilver
08/06/11, 13:24
Max load rating pekte mitt dekkverksted på ja. ;D
Var langt unna 560Kg det sto på mine dekk i allefall.
Men 88V sto det.

Men for all del, her er det en suveren link å benytte ved spørsmål om slikt. Takker for den.

Ringte ham nå. Jeg hadde nok husket feil på den lastkoden ja. Var 80V de dekkene.
Beklager så mye.

Hovin
08/06/11, 23:29
88V og 92V er vel hastighetskoder, og ikke belastningskoder.
Belastningskoden er vel oppgitt i antall kilo hvert dekk er godkjent for.
Skal være på mere enn 50% av maksimal tillatt aksellast på den akselen der de er montert.

Men utover det så er jeg helt enig med deg. Flisespikkeri.
Har du fått montert utslagsbegrensere?

Har ikke montert utslagsbegrensere nei, men har montert vinterhjulene på bilen, som er 205/50/17". De tar ikke borti innerskjerm, så det vil ikke være noe problem :) Jeg tar med et sommerhjul for å vise han som skal se på bilen min, for å høre om det er mulig å få det i vognkort. Jeg får satse på at han som skal se bilen min har mer kunnskap enn fjøsnissene som er satt ut langs veiene.

850GLTsilver
09/06/11, 09:35
Skulle virkelig ønske at de tok for seg ting som virkelig går på trafikksikkerheten ja.
Dekk/Felg innenfor de retningslinjer som de har satt i regelverket burde ikke være noe problem. Kjøreforbud var jo også noe til reaksjon da.
Har opplevd "gærninger" hos biltilsynet selv, værst gikk det utover en bekjent av meg.
Dette er langt tilbake i tid, men han kom med sin Camaro, cromet(!) understell, bestående av FERSKE plater. Biltilsynsmannen gikk berserk da han mente å "høre" en rar lyd da han dunket med skrutrekkeren. Fyren henta et spett og kjørte det gjennom den ferske plata og fikk med det en heller rå regning. (Koster penger å kromme et helt understell, ja den gangen også) Fyren mista jobben som køretøy"general" og ble sendt ut av byen hvor han startet som sensor for oppkjøring. Er vel ikke overraskende at hos ham hadde 80% av elevene stryk...... Småkonge vet du.

mrstfu
09/06/11, 10:17
En liten semidigresjon:

På et ikke bilrelatert forum i USA kom jeg over en liten OTdiskusjon, der en kar hadde opplevd såkalt svartelisting, tilfeldigvis på en førstegen V70, ikke at det har noe med saken å gjøre.

Han hadde montert bedre bremser, dog ikke godkjenningsbare (tilsvarende brembocalipere på våre biler), blei stoppet et par ganger, og dette ble loggført. Når han da senere havnet i en kollisjon, fant han ut at denne loggføringen blir lagt inn i en database forsikringsselskapet hans hadde tilgang på. Selv om han ikke på noen måte kunne lastes for ulykken, noe både fotobevis og vitner kunne understreke, nektet forsikringsselskapet utbetaling av noe slag, FØR bilen hans hadde vært inne til en gjennomgang i forbindelse med ulykken.

Som sagt, noe off-topic, men still. Hadde ikke overrasket meg veldig om det blir tilsvarende tilstander i Norge, så amerikaniserte vi er på noen punkter.

olavxxx
22/06/11, 22:49
En liten semidigresjon:

På et ikke bilrelatert forum i USA kom jeg over en liten OTdiskusjon, der en kar hadde opplevd såkalt svartelisting, tilfeldigvis på en førstegen V70, ikke at det har noe med saken å gjøre.

Han hadde montert bedre bremser, dog ikke godkjenningsbare (tilsvarende brembocalipere på våre biler), blei stoppet et par ganger, og dette ble loggført. Når han da senere havnet i en kollisjon, fant han ut at denne loggføringen blir lagt inn i en database forsikringsselskapet hans hadde tilgang på. Selv om han ikke på noen måte kunne lastes for ulykken, noe både fotobevis og vitner kunne understreke, nektet forsikringsselskapet utbetaling av noe slag, FØR bilen hans hadde vært inne til en gjennomgang i forbindelse med ulykken.

Som sagt, noe off-topic, men still. Hadde ikke overrasket meg veldig om det blir tilsvarende tilstander i Norge, så amerikaniserte vi er på noen punkter.

Det har alltid vært sånn her da :-) Eller i alle fall siden dataalderens oppstart, he he.. Biler blir registrert og om man blir "merket"; blir man stoppet over alt.