PDA

Vis full versjon : vannet koker, men temperaturen er normal



v o l v o power
03/06/11, 09:20
har satt på 300 oppsettet på 740n min, men en garret t3 turbo, temperaturmålern står på midten hele tiden, men hvis jeg går ut å tar av lokket, så er det veldig trykk i tanken, og vannet bobler, turboen blir veldig fort rød, med normal kjøring. kan jeg ha satt slangene til turboen feil vei?
har ny toppakning å vannpumpe.

Christian
03/06/11, 09:37
Luft i systemet, gåen tempmåler, eller kanskje trykk i systemet?
Hva slags grenrør og sprut kjører du?

v o l v o power
03/06/11, 09:47
har lufta systemet, men hjelper ikke noe, blir trykk i systemet ja, kjører med 558 dyser, og 940 grenrør. har ny tempføler

tyggern
03/06/11, 11:06
vil tro det er topppakning....

eventuelt sprekker i topp/blokk...

Enkelt å se om det bobler nesten med en gang motoren er startet før kjølevannet blir skikkelig varmt.
og om det lukter eksos av kjølevannet eventuelt blir "sort"

R.G
03/06/11, 11:24
hvor mye trykk?

normalt att det blir trykk i systemet, da detta er ett overtrykks-system. da når det er stengt (tett system under trykk) system har vanntemp en mye høyere koketempratur, og da når lokk åpnes så kommer lufta til og da begynner det å koke. vikitg med rikitg mengde (antall L). kjører turbo bila heller på minimum streken enn på maks for da er deet større sjans på maks att det kan boble over. utvider seg mye detta når blir varmnt, og åpnes lokk når det er driftsvarmt så kommer som sagt luft til å gir en kokevirkning.

men sier ikke med detta att det er det det er som er med din og att den er i orden.

kan som sagt som nevnt over være sprekker o.l.

har du vannavkjøling på turbo gjør å detta att det virker mere kokende pga da stiger varme vannet og kalde synker og blir kokefunksjon av det og da dette "skifter plass".

kenar
03/06/11, 12:12
vil tro det er sprekk i toppen din, hadde akkurat samma symptomer med motoren min i fjor, å da var toppen sprekt etter at jeg hadde kjørt med 1,5 bar på org motor.

v o l v o power
03/06/11, 12:32
bytta toppakning fordi bilen brukte 4 liter vann i uka. Noe den har gjort i ett år nå, satt på ny topp som kun har gått 15000km.

Andreas750
04/06/11, 17:29
Bytta du boltene også til toppen?

v o l v o power
04/06/11, 20:33
Bytta boltene og ja, men plana ikke toppen, så lurer kansje på om det er derfor:(

ØysteinG
07/06/11, 14:51
Jeg har akkuratt samme problemet nå etter å ha montert mitt 300 oppsett.
Men topppakninga mi er bytta for kanskje 500km siden(gullpakning) og jeg planet toppen samtidig. Olja mi ser heller ikke ut som sjokolademelk.
Ser at det er litt rust i kjølevannet fordi den har stått en stund.
Min gløder etter 300 meter med kjøring rett etter start.

Laget en tråd som står litt lenger opp på motor og gir topicen :)

Hvor mange grader er motoren på når måleren står rett opp på 740?
Min står rett opp hele tiden, men så har jeg elektrisk vifte som går på termostat fra kjølevæska og den skal slå ut på 87 eller noe.
Den sto og gikk ganske lenge etter jeg hadde stoppa motoren.
Lurer på om jeg skulle bytta til gamle termostaten for jeg kjøpte ny før jeg lærte meg noe om biler. Da kjøpte jeg en som slipper gjennom vannet på 92 grader.

Volvo-Lars
07/06/11, 15:11
Har du vannavkjølt turbo?
Vannet ut i fra turbo går rett i ekspansjonstanken. Det vannet er langt forbi kokepunktet.
Det er det vannet som koker i tanken.

ØysteinG
07/06/11, 15:23
Det koker i min også, men jeg har ikke vannavkjølt turbo.
Mulig det som er greia med trådstarter sin bil.

v o l v o power
08/06/11, 22:32
jepp, har vannavkjølt turbo, turbomanifoilen blir rød med normal kjøring, noe som gjør at turboen er veldig varm, og får vannet til og koke. temperaturmåleren går altid opp til halv, aldri over, har montert ellvifte med bryter, som står konstant på. hva er det som gjør at turboen blir så varm?

ØysteinG
08/06/11, 22:50
Jeg fikk tips om at returen til bensinen kunne være tett og det var faktisk min, men har ikke prøvd å starte den siden.

Volvo-Lars
10/06/11, 09:43
hva er det som gjør at turboen blir så varm?

Feil blandingsforhold.

R.G
10/06/11, 22:41
for lite bensin gir varmere turbo..

kenar
11/06/11, 11:10
feilt tenning gjør også turbon varm

ØysteinG
11/06/11, 15:16
Funnet ut noe mer?

v o l v o power
12/06/11, 01:40
nei, har ikke funnet ut noe mere:( skal se på den igjen på mandag
, så skal prøve å få justert den riktig, å se om det blir bedre:)

SWR
20/06/11, 15:32
For lav tenning... vil jeg gjette på.

Trond D.
20/06/11, 18:01
Jeg har ca. det samme som deg, men turboen blir ikke rød, bare velldig varm. Kan virke som det koker til tider, ekspansjonstank begynte å smelte, men monterte et varmesjold og da stanset det. Kjører med viking chip(200hk), orginale dyser og en 0,85 bar på garret t04b. Blir velldig varmt!!!

Ola Moen
20/06/11, 18:13
Jeg hadde kun det "problemet" når jeg hadde koblet til vannkjølingen på Turbo'n. Da boblet det godt i tanken etter jeg stoppet motor. men det er normal. Derimot at manifold og Turbo blir rødglødende, kommer av altfor mager blanding.

SWR
21/06/11, 00:24
Hvis dere har alt for mager blanding og greit med trykk, så får dere andre problemer enn varm manifold... hvis dere derimot har en chip med 4 grader fortenning der dere burde hatt 22, så kjører dere omtrent med anti-lag bygd inn i chippen... og når 30-40% av forbrenninga skjer i eksosen etter at ventilen har åpna, så blir det litt lunk...

ØysteinG
22/06/11, 18:37
Da kan altså det være feil stilt kam drev ol.?

SWR
22/06/11, 19:05
Da kan altså det være feil stilt kam drev ol.?

Holder bare med for sen antenning av drivstoffet.. så går den varmt som fy i eksosen, uansett om kammen er riktig etc..

v o l v o power
22/06/11, 19:08
jeg kjører med viking tenning å bensin chip beregna for 300 oppsettet, har 3,8 i grunntrykk, å torboen blir fortsatt fort varm, har bare en vanlig garret t3 turbo nå, så lurer på om jeg skal bytte turbo, for den blir vel litt liten? syns bilen går dårlig og:(

ØysteinG
23/06/11, 16:09
Holder bare med for sen antenning av drivstoffet.. så går den varmt som fy i eksosen, uansett om kammen er riktig etc..

Så da kan det være fordeler ? eller?
Feil på chippen?

Kan feil med lmm gjøre at dysene ikke åpner?

SWR
23/06/11, 20:51
Så da kan det være fordeler ? eller?
Feil på chippen?

Kan feil med lmm gjøre at dysene ikke åpner?
Kan være fordeler som ikke står riktig, chippen kan ha alt for snill tenning på lavlast, og sånt..

volvo242
23/06/11, 23:49
du har ikke vært av med svinghjul å montert bedre cluth i samma slengen?

Høres ut som et tenningsproblem som swr sier, å hvis du har vært av med svinghjulet så tipper jeg det står feil. evnt fordeleren.. uansett, sjekk teninga!

har faktisk vært borti det samme symptomene selv, på en b230et. dær var svinghjulet montert et hakk feil! turbo og manifold`n gløda etter 500meter med normal kjøring! :eek: