PDA

Vis full versjon : Risting ved bremsing 850..



wunder-hansi
03/06/11, 05:20
Heisann..

lurer på en ting når det gjelder 850n min.
Når jeg kjører i litt hastighet og bremser sånn melom hardt så rister det veldig på venstre siden foran.
Kommer også en bankelyd.

Noen som vet hva det kommer av?:)

850GLTsilver
03/06/11, 06:22
Slakke forstillingsdeler. Endeledd sannsynligvis.

850freak
03/06/11, 07:59
kan også være bremser og drivaksl.

ThomasH
03/06/11, 09:23
Høres litt ut som kast i bremseskivene. Hvis varme bremser (eks etter en lang nedoverbakke) blir plutselig utsatt for vann fra veibanen (utrolig hvor vanlig det er at det ligger vann nede i enden av en bakke når det regner :-) ) kan den hurtige nedkjølingen føre til at stålet i skiven vrir seg ørlite. Det er ikke mye kast som skal til før du kjenner det rykker/rister i rattet under bremsing.

Du kan gjerne få verifisert dette med et måleur ("mikrometer") - eller rett og slett kjøpe ny skive...

Jeg vet ikke om det går an å reparere dette på annet vis enn å skifte skiven - evt å dreie av den litt (typisk mindre enn 1 millimeter) i en dreiebenk, men jeg liker i utganspunktet ikke tanken på å tukle for mye med livsviktige komponenter i bremsesystemet...

Lykke til!

mrstfu
03/06/11, 16:37
Som ThomasH sier, jeg hadde byttet bremser i førsteomgang, disse skal jo uansett byttes innimellom.

Kast i skiver kommer ofte hvis du etter en lang/hard nedbremsing blir stående rolig, ved feks et lyskryss, så bremseklossene ligger og presser på skiva når du bremser. Da kan fort skiva på utsiden av klossene utvide seg litt, og kastet merkes ved risting og dårlig retningsstabilitet ved nedbremsing. Skal ikke mer enn en brøkdels millimeter til før du merker det inn i kupeen.

Dette skjedde kun ved bremsing?

Uansett, jeg har så lenge jeg husker bremset med korte og relativt harde trykk på pedalen, istedet for lange, noe mykere pressing. Da hindrer du varmegang i skivene, og jeg har følelsen av at bremseklosser varer lengre og.

SnurrDass
06/06/11, 22:22
jeg kjøpte biltema skiver for 2år siden - det var kast i begge de jeg fikk...

850GLTsilver
06/06/11, 22:28
jeg kjøpte biltema skiver for 2år siden - det var kast i begge de jeg fikk...

Jeg har kjørt på Biltema-skiver i årsvis og aldri opplevd kast i de.

Men tilbake til tema (Ettersom innlegg blir slettet ellers her)
Kast i skiver lager ikke bankelyder.
Jeg ville sjekket stabstag, endeledd og ikke minst bærekulene.

olavxxx
07/06/11, 13:50
prøv en rens av skivene før du bytter de :-)