PDA

Vis full versjon : Utslitte nivomatic-dempere?



Tore
01/03/10, 11:13
Har en 1998 V70 2.5T AWD med nivomat bak.

I høst byttet jeg støtdempere og fjærer fremme til samme type som sitter på R AWD med orginalt senket chassis (demperne var de samme, mens fjærene er litt kortere).

Men bilen har fortsatt "hengerompe" - virker ikke som om nivomaten fungerer særlig bra lenger, da den "sagger" om tanken er full eller det er litt lass i bagasjerommet.

Vurderer derfor å bytte demperne bak - er det noe poeng å bytte fjærene også?

Vurderer orginale dempere bak, da jeg synes disse bilene ser litt baktunge ut i utgangspunktet, alternativet er evt å bytte til senket chassis-"settet" for R AWD, men da påstår Volvo Norge at jeg også må bytte krengningshammeren bak(?).

TeamBørnOut
01/03/10, 12:15
Fjørene koster ikke mye nye. så greit å bytte de også. de blir slitt :)
Krenghemmeren bak kan du bytte i alle tilfeller. de blir slitne med tia de også (er bare en fjør)

Tore
01/03/10, 12:24
Er bare det at det er en del mer pes å bytte fjærene enn demperne... :-(

Gjør fjærene egentlig noe særlig jobb på disse bilene, siden det faktisk er nivomaten som holder den "oppe"? Så mye som min siger når den står kan jeg faktisk ikke skjønne poenget med en kortere fjær om jeg setter på nivomat for senking bak - den siger jo ned til under senkenivå uansett...

JP_Ra©ingTeam
01/03/10, 12:58
og sette på "vanlige" dempere uten og bytte fjærer er Ingen vits..

satte på 60mm fram fjærer på min bil. og bare bytta ut demperne bak..
enda da, var den lavere bak.. så eneste måten for å få den opp er å bytte til andre fjærer oxo. slik var det ialle fall hos meg.

Per Turbo
01/03/10, 12:59
Det er ikke så hokkuspokkus å bytte hverken fjærer eller dempere.. men litt jobb er det jo.

Kan nok være demperne bak er slitne, da mister de effekt og bilen blir baktung.
Går å vurderer samme som deg, bytte ut nivåmat med vanlige dempere da jeg sjelden har brukt for dette egentlig, og de er fryktelig mye dyrere.

Som TBO sier, alt metall blir slitt og trett med tida, og når gummiforinger til krengestaget også blir slitt og morkne mister det sin effekt.

Jeg har nå kjøpt nye demperforinger, nytt krengestag med polyforinger, nye fjærer fra TME så det gjenstår bare dempere som jeg ikke har bestem hva jeg skal gjøre med enda.

Tore
01/03/10, 13:48
Med orginale dempere mener jeg egentlig samme type nivomat som bilen ble levert med orginalt... :-) Ikke standard dempere uten nivomat.

Finnes det forresten dempere uten nivomat å få kjøpt som passer rett på uten å måtte bytte over innfesting etc (jeg er ingen sveiser selv...).

Morgis
01/03/10, 13:55
Hadde før nivåmat på min og skiftet til koni.
Men det fungerer egentlig dårlig.
Blir fort lav bak når man er 5personer i bilen, eller lasser opp bagasjerommet med godt sortiment fra svenskegrensen..
Jeg kommer til å kjøpe meg nivåmater igjen.

Krengestaget MÅ du ikke bytte, selv om volvo sier det.
Men det er en helt klar fordel å få noe vassere stag bak :)
Men skal du først bytte, så kjøp fra IPDusa.com.
Blir som ny bil, og den vil ligge som en klegg i svingene sammenliknet med originale.

Kan jeg låne tråden å spørre hva R-nivåmater koster?
Må ha noen slike før sommeren når bilturene begynenr å innebære fullpakket bil + campingvogn :)

gaupe
01/03/10, 14:03
Kan jeg låne tråden å spørre hva R-nivåmater koster?


3060 kr/stk når eg kjøpte dei, men det var i 2003.

Morgis
01/03/10, 14:04
FYSJ ! :O
Skrekk og gru...

Tore
01/03/10, 14:06
Kan jeg låne tråden å spørre hva R-nivåmater koster?
Må ha noen slike før sommeren når bilturene begynenr å innebære fullpakket bil + campingvogn :)

Delenummer 8626025 koster 3294.38 SEK /stk inkl mva hos Volvo i Östersund.

Omtrent samme pris for standard nivomat (min har orginalt 8626027).

Mitt "dillemma" er om jeg skal kjøpe "orginale" og beholde fjærene, eller om jeg skal kjøpe R AWD fjærer og dempere (R-fjærer, delenummer 9200184 koster 866,25 SEK/Stk inkl mva). RAWD-fjærene/demperne senker vist bilen ca 12 mm bak. Men jeg synes disse er lave nok bak ifht foran.

ChrML
01/03/10, 17:24
og sette på "vanlige" dempere uten og bytte fjærer er Ingen vits..

satte på 60mm fram fjærer på min bil. og bare bytta ut demperne bak..
enda da, var den lavere bak.. så eneste måten for å få den opp er å bytte til andre fjærer oxo. slik var det ialle fall hos meg.
Ja, det fungerer veldig dårlig å bytte ut nivåmatdemperne bak med standard dempere og fortsatt kjøre med nivåmatfjøra. Fjøra blir altfor slapp og klarer ikke å holde bilen oppe, og med litt vekt bakpå så ligger den bare nedpå.

Må bytte fjører og.

Morgis
01/03/10, 18:33
kanskje det er det som er problemet på min bil..
kjører fortsatt med nivåmat fjør, men koni demper...

Frank
01/03/10, 18:34
svigers hva i kiruna å hentet til sin bil.koplett sats med fjærer,dempere og stag,kostet ca 5000sek.

TeamBørnOut
01/03/10, 19:57
kanskje det er det som er problemet på min bil..
kjører fortsatt med nivåmat fjør, men koni demper...

på 940 / 960 så må man hvertfall bytte fjøra.. men jeg vet at tidlige 740er med nivåmat kjørte med orginal fjørene..
Men du burde jo bytta ut uansett når du bytter dempere :)

gaupe
01/03/10, 20:56
men jeg vet at tidlige 740er med nivåmat kjørte med orginal fjørene..
Men du burde jo bytta ut uansett når du bytter dempere :)

760 hadde veldig tynn tråd og veldig mange vindingar på nivomatfjørene, så desse er nok også tilpassa.

TeamBørnOut
01/03/10, 21:03
Ja, det er vell av nyere typen. samme som 940 etc har. jeg har sett dette med "standar" fjører også. tidlige utgaver. (mulig det har blitt den nye typen på de også i ettertid når utskiftning etc har skjedd)

gaupe
01/03/10, 21:18
Ja, det er vell av nyere typen. samme som 940 etc har. jeg har sett dette med "standar" fjører også. tidlige utgaver. (mulig det har blitt den nye typen på de også i ettertid når utskiftning etc har skjedd)

Den 760en eg tenkte på her, var ein 85 modell, så får ikkje så veldig mange 740ar som er eldre enn det. Men du tenker kanskje på leveling system?

TeamBørnOut
01/03/10, 21:22
Ikke luft greiene?
vanlig nivåmat ( men demperne så litt anderledes ut en vanlig). Ikke sikkert det var orginalt faktisk. vet det finnes andre lignende dempere også. men jeg mins det stod volvo på dem. skal høre med en kammerat i morra (som jobba på volvo på den tiden). han som viste meg dem

TeamBørnOut
01/03/10, 21:24
Så i vadis man får 3 forskjellige typer nivåmat dempere. så finnes nok forskjellige utgaver da ja

gaupe
01/03/10, 21:24
Ikke luft greiene?
vanlig nivåmat ( men demperne så litt anderledes ut en vanlig). Ikke sikkert det var orginalt faktisk. vet det finnes andre lignende dempere også. men jeg mins det stod volvo på dem. skal høre med en kammerat i morra (som jobba på volvo på den tiden). han som viste meg dem

Tenkte på det ja, men var nok mest vanleg på 240 det.

Austad
01/03/10, 22:08
har et sætt med orginale nivådempere tilsalgs vist noen her er intr:)

meget bra tilstand da dæm vart kjøpt ny i fjor sommer å bil har kun rulla rundt 700mil etter på

locked
03/03/10, 22:43
kontroller demperene med å kjøre et par km. parker på flatt underlag og mål høyde fra bakken og til hjulbuene bak.

dytt et par personer i bagasjerommet og ta en ny tur, to kilometer er passe. bør vere litt ujevn vei, ikke 100% autostrada.

mål på nytt med personene i bagasjerommet. skal vere samme som uten lass, men ikke mer enn 5mm lavere.

v70awd
04/03/10, 09:08
Er bare det at det er en del mer pes å bytte fjærene enn demperne... :-(

Gjør fjærene egentlig noe særlig jobb på disse bilene, siden det faktisk er nivomaten som holder den "oppe"? Så mye som min siger når den står kan jeg faktisk ikke skjønne poenget med en kortere fjær om jeg setter på nivomat for senking bak - den siger jo ned til under senkenivå uansett...

Nå har det seg slik at Nivomater for senking slik som den på R modellen er kortere enn den som du har nå. Eg har samme bil som deg der er har montert senkesettet fra Tme.I deres sett følger det med senkere for Nivomatdemperen slik at du lurer den til å tro at den fortsatt har den høyden den skal ha. Dermed får du en perfekt høyde i forhold til senkingen foran. Nå har eg nettopp skiftet til nye R dempere foran og har kjøpt nye R nivomater så nå tar eg vekk senkeanordningen på der gamle nivomatene stod slik at den kortere R nivomaten kommer på plass og vil passe perfekt med tanke på senking av bilen. R nivomatene er relativt dyre men du vil jo få en pen bil med fin senk og kjørekomfort som er mye bedre enn med vanlige dempere. Skal du på tur så er det bare å stue fullt men fortsatt ha en bil som ikke henger med ræva.......:)

Per Turbo
04/03/10, 09:24
Nivåmater 8626027/25 koster ca 4100,- stk her :(

Tore
04/03/10, 14:51
R nivomatene er relativt dyre men du vil jo få en pen bil med fin senk og kjørekomfort som er mye bedre enn med vanlige dempere. Skal du på tur så er det bare å stue fullt men fortsatt ha en bil som ikke henger med ræva.......:)

Nivomatene for R og standard nivomater som bilen min er levert med koster så å si det samme, R har 12 mm lavere "løftenivå" ellers tror jeg de er ganske like?

Forskjellen er som sagt 12 mm, tror ikke R-demperne er mye stivere. Men - om jeg nå velger R-nivomatene fremfor standard nivomaten, er det da nødvendig å bytte fjærene selv om disse er ulike? Bilen min er uasnett lavere enn en med R-nivomat når den har stått en stund, så for meg virker det som om nivåmat-demperen er en slags selvpumpende og selvnivilerende luftfjæring og at spiralfjæra som sitter der kun er der som en "hjelpefjær" inntil nivådemperen har fått sitt korrekte interne trykk? I så måte vil fjære være av mindre betydning og i praktisk bruk være mer eller mindre neglisjerbar da det er selve demperanordningen som også holder bilen oppe og sørger for avfjæringen?

gaupe
04/03/10, 15:04
Nivomatene for R og standard nivomater som bilen min er levert med koster så å si det samme, R har 12 mm lavere "løftenivå" ellers tror jeg de er ganske like?

Forskjellen er som sagt 12 mm, tror ikke R-demperne er mye stivere. Men - om jeg nå velger R-nivomatene fremfor standard nivomaten, er det da nødvendig å bytte fjærene selv om disse er ulike? Bilen min er uasnett lavere enn en med R-nivomat når den har stått en stund, så for meg virker det som om nivåmat-demperen er en slags selvpumpende og selvnivilerende luftfjæring og at spiralfjæra som sitter der kun er der som en "hjelpefjær" inntil nivådemperen har fått sitt korrekte interne trykk? I så måte vil fjære være av mindre betydning og i praktisk bruk være mer eller mindre neglisjerbar da det er selve demperanordningen som også holder bilen oppe og sørger for avfjæringen?


Det er nok ein kombinasjon av desse to fjørene som ber vekta av bilen. Sidan R-demparen er 12mm kortare, så må den samtidig vere litt stivare for å kunne dempe vekta på same måte. Så å bruke vanleg dempar som er flytta ned, vil nok ikkje gi like godt resultat.

v70awd
04/03/10, 19:43
Det er nok ein kombinasjon av desse to fjørene som ber vekta av bilen. Sidan R-demparen er 12mm kortare, så må den samtidig vere litt stivare for å kunne dempe vekta på same måte. Så å bruke vanleg dempar som er flytta ned, vil nok ikkje gi like godt resultat.

Det er stor forskjell på fjærene fra Tme og de orginale som stod på.De var ihvertfall 5 cm kortere var flere ringer på de og var tjukkere enn de orginale.Virket ganske så stive i forhold til de gamle.Det er korrekt det du sier om nivomaten at den bygger trykk i forhold til lastebelastning,men som en vanlig demper trenger du også en fungerende fjør for å få korrekt avfjæring under kjøring.

Tore
04/03/10, 20:00
Jeg mener likevel at en nivomatdemper i seg selv både kan anses som fjær og demper- hadde den bare vært en demper så hadde den ikke kunne nivilert bilen- og sådan vi jeg tro at den klassiske spiralfjæra stort sett står der som ei hjelpefjær, samt at bilen ikke skal dette helt ned når den ikke har trykk i demperne? Jo mer nivåmatdemperen trykkes sammen jo mere trykk vil den bygge opp oig jo mer motstand mot ytterligere sammentrykk vil den gi - akkurat som ei fjær?

gaupe
04/03/10, 21:12
Jeg mener likevel at en nivomatdemper i seg selv både kan anses som fjær og demper- hadde den bare vært en demper så hadde den ikke kunne nivilert bilen- og sådan vi jeg tro at den klassiske spiralfjæra stort sett står der som ei hjelpefjær, samt at bilen ikke skal dette helt ned når den ikke har trykk i demperne? Jo mer nivåmatdemperen trykkes sammen jo mere trykk vil den bygge opp oig jo mer motstand mot ytterligere sammentrykk vil den gi - akkurat som ei fjær?

Kva trur du skjer når du fjernar hovudfjøra då? Nivomaten må gjere heile jobben, og du endar opp med å bruke opp nivomaten ganske så fort. Og du får heilt sikkert ikkje korrekt demping, og står i fare for å sprenge nivomaten.

Tore
04/03/10, 21:26
Å fjerne fjæra ser jeg ingenfordeler med, da vil bilen sige helt ned over lengre tids parkering og nivåmatdemperen vil ikke få nødvendig pumpe-bevegelse i humper til igjen å komme seg opp på riktig nivå. Fjæra skal ta bilens dødvekt, mens det er nivomaten som skal bære last og bremse bevegelse, altså gi stivheten

Det jeg lurer mest på er egentlig om det er noe poeng å bytte til senkefjær bak dersom jeg setter på demperen som gjør bilen 12mm lavere, når min bil, med slitte dempere synker bilen mer en 12 mm når den står parkert over tid. Siden bilen synker til under senket nivå når den står over tid, altså når trykket i demperne har forsvunnet, betyr det at også en senkdemper vil løfte bilen, altså er ikke fjærene mine for lange for senkedemperne.

Under drift med opparbeidet trykk i demperne vil jeg tro det er demperne som gjør selve jobben, både med demping og fjæring. Faktisk tror jeg man vil få en stivere bil jo mer av arbeidet man lar demperen stå for.

Mer teori som ligger bak hvorfor jeg tenker slik kan man lese i dette Sachs-notatet om nivomat:
http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf

En nivomatdemper vil faktisk bli stivere jo mer den jobber. (Økt trykk)

locked
04/03/10, 22:03
det stemmer at nivåmaten blir stivere ved mer belastning. dette veit jeg godt som har kjørt 100 000km med nivåmatdempere med tunge lass, tilhengere og svært frisk kjøring.

Helt konge med nivåmatdempere, eneste ulempen er noe hardt nedslag etter fartshumper.

Tore
04/03/10, 22:25
Noen som har detaljer om forskjellene på de tre ulike nivomat-demperne til denne bilen?

8626025 = R AWD og senket chassis
8626026
8626027 = Den som står orginalt på min V70 AWD


Det er Sachs som lager disse og de har to varenummer, 444 214 de hevder skal tilsvare Volvo 8626027 og 444 215 som de hevder skal tilsvare Volvo 8626025 og 8626026

Dersom infoen fra Sachs er korrekt vil jeg anta at 8626025 og 8626026 er ganske like - hvilket betyr at 8626027 som står på min også er den som står på XC-utgaven (grøss - da må jeg bytte - vil ikke ha noe XC på min bil nei...)?

gaupe
05/03/10, 00:29
Spørs om den siste der, tilhøyrer S70 AWD.

ChrML
05/03/10, 13:16
Fjæra skal ta bilens dødvekt, mens det er nivomaten som skal bære last og bremse bevegelse, altså gi stivheten

Det er helt riktig! ;)

Hvis du fex bytter ut nivåmatdemperene med vanlige dempere og kjører nivåmat fjør så får du en bil som har normal høyde uten noe som helst last baki, men synker fort i bunn med litt last.

Tore
05/03/10, 19:42
Det er helt riktig! ;)

Hvis du fex bytter ut nivåmatdemperene med vanlige dempere og kjører nivåmat fjør så får du en bil som har normal høyde uten noe som helst last baki, men synker fort i bunn med litt last.

Spinner jeg litt videre på dette så kan jeg ikke se poenget med å bytte spiralfjæra på en 12 år gammel bil fordi jeg skal sette på en nivomatfjæringsom senker 12 mm (8616025) da man kan anta at orginalfjæra har mistet minst 12 mm dødvektløft i løper av 12 år - Optimalt bør selvsagt denne også byttes, men jeg antar at dødvektløftet er beregnet utifra null last og tom tank. Ser at bilen er sigen bak straks tanken er full, hvilket får meg til å anta at spiralfjæra kun er til å ta dødvektlasset uten ekstra last og at det er selve demperen som sørger for all jobbing når denne har fått opparbeidet riktig trykk?

Jeg er ikke prisippielt imot å bytte fjærene, men ser at det er vesentlig merarbeid ennbare å bytte demperned aman faktisk må dempnteredeler av bakhjulsopphenget for å få ut fjæra,mot bare å løsne og slippe nedgammel demper og bolte på plass den nye. Samtidig ser jeg ikke poenget med fjæra annet enn å hjelpe demperne i gang når bilen har sunket sammen bak.

TeamBørnOut
05/03/10, 19:44
men om fjøra er 12 år gammel så børr den jo skiftes uansett. den er slitt. myk. gammel. sliten.. la den hvile å bli smelta om!

Tore
05/03/10, 19:50
men om fjøra er 12 år gammel så børr den jo skiftes uansett. den er slitt. myk. gammel. sliten.. la den hvile å bli smelta om!

Liker innstillingen din selv om det medfører merarbeid :-)

Foran satte jeg på R-chassis som senket bilen i høst - skal jeg da gå for orgianl-fjæring/demper bak (v70 AWD) eller skal jeg sette på R-fjærer/dempere (senker 12mm) bak når jeg førster i gang?

Volvo mente at R-AWD var senking av bilen som krevde godkjenning og at jeg da også måtte bytte krengningshammer bak. Ville dere gjort det dersom dere senket disse 12 mm ? Fikk bilen EU-godkjent med R-sett foran og slitent orginalsett bak. Tipper ingen vil oppdager at jeg har R-sett bak og orginal krengningshammer heller....

Såørsmålet er full R-pakke, delvis full pakke, eller bare R foran?

TeamBørnOut
05/03/10, 19:55
Hvis det blir oppdaga på EU kontroll at du har senka bilen 12mm med R senkesettet og større krenghemmer, så har du møtt på en entusiast uten like! og han sender garrantert bilen din igjennom.

Jeg ville bytta fjører og krenghemmer (ny krenghemmer gir en god følse av litt sportsligere bil)

TeamBørnOut
05/03/10, 19:57
Og hvor mye ekstra tid bruker du på å bytte fjører?
Er nok værdt det. en 12år gammel fjør kan jo også ryke.. og da må du pluttselig under bilen igjen :P

Tore
05/03/10, 20:03
Dessuten vil jeg ha bilen i flere år til; det er en topp nr. 2 bil for far og mor har allerede ymtet frempå at en Yaris eller lignende (Gud forby!) ville vært mer fornuftig så her gjelder det å ta supergodt vare på denne i en årrekke for å utsette diskusjonen om neste nr.2 bil lengst mulig... I dag er jo nr.2 bilen "min" den som velges til hytta vinterstid :-)

locked
05/03/10, 22:19
Liker innstillingen din selv om det medfører merarbeid :-)

Foran satte jeg på R-chassis som senket bilen i høst - skal jeg da gå for orgianl-fjæring/demper bak (v70 AWD) eller skal jeg sette på R-fjærer/dempere (senker 12mm) bak når jeg førster i gang?

Volvo mente at R-AWD var senking av bilen som krevde godkjenning og at jeg da også måtte bytte krengningshammer bak. Ville dere gjort det dersom dere senket disse 12 mm ? Fikk bilen EU-godkjent med R-sett foran og slitent orginalsett bak. Tipper ingen vil oppdager at jeg har R-sett bak og orginal krengningshammer heller....

Såørsmålet er full R-pakke, delvis full pakke, eller bare R foran?
Full pakke!

Tror du hadde vert like fornøyd med orginalhøyde, men siden du har R forran er det bare å kjøre løpet ut. R demper, fjær og krengningshemmer. Slår du ut håret og bytter de foringene bak der i samma slengen så tenker du ikke noe mer på det bak der så lenge du har bilen ihvertfall. Og en 4hjulskontroll hos noen pirkete som kan det dem driver med så har du gode gode kjøreengenskaper :)

Tore
05/03/10, 22:36
4-hjulskontroll hos lokal NAF-stasjon her er selvsagt et must; topp service - og ikke minst at man selv får være med på oppmåling og justeringen - så blir det bra det :-)

Enig i at full R-chassis-pakke på volvoen er det smarteste - føles bedre på kropp og sjel selv om det som du sier kanskje ikke merkes så spessielt mye på bilen :-)

V70 2,5D
06/03/10, 00:41
Hei!

Gå inn på denne Volvodelesalg siden, der finner du de nivådemperen du trenger til en grei pris, visst du har delenr finner du alt du trenger:

www.volvowholesaleparts.com

Tore
06/03/10, 12:49
Hei!

Gå inn på denne Volvodelesalg siden, der finner du de nivådemperen du trenger til en grei pris, visst du har delenr finner du alt du trenger:

www.wholesaleparts.com

For en "tullogtøys-link" - kan ikke finne en enda volvodel på denne siden... Den linken der er forwardet til trambrowning.com som snart komme rmed en nettside for antenner med tilbehør...

V70 2,5D
06/03/10, 14:56
www.volvowholesaleparts.com

Tore
29/03/10, 07:40
Løfter tråden min litt igjen;

Har kommet til at jeg MÅ ha nye dempere bak - spørsmålet er nå hva som vil være greiest; bilen har orginale nivomater bak - 8626027. Det jeg vurderer er å sette på nye orginale nivomater eller R-line nivomater (8626025) med R-line fjærer (9200184).

Spørsmål:
1) Hvordan er det å bare bytte ut den demperen jeg har med en tilsvarende ny? Tenker på om det vil være dumt å ikke bytte fjærene samtidig?

2) R-line senker ca 15 mm (ikke 12 som jeg har skrevet lenger opp). Bilen min har nye R-demper og fjærer foran. Dagens nivomater er slitne, men med lite lass og lite drivstoff har den en høyde bak som passer bra med den foran (lik høyde fra hjul til hjulbue). Det jeg frykter med full R-line er at bilen igjen skal se ut som den sagger - Dere som har sett orginale V70 R AWD med "nye" orginalfjærer/dempere - hvordan ser dette ut? "baktung" eller perfekt? Om jeg skal velge R-line må fjærene bestilles fra Volvo Classic Parts og har ca 6 ukers leveringstid i følge Volvo; Hvordan blir det med R-dempere og mine orginale AWD fjærer?

3) I følge VADIS ser det ut som om det er litt styr å bytte bakfjærer - hvordan er dette i praksis på AWD?


BILDE (http://www.ktv.no/~tsb-ktv/VOLVO/V70%20AWD.JPG) av bilen i dag - 2 timer siden den ble parkert og 3/4 tank så den har ikke seget sammen ennå - omtrent slik den er når den er på sitt høyeste...

Her (http://www.ktv.no/~tsb-ktv/VOLVO/V70%20AWD%20std.JPG) er bilde før jeg satte på R-fjærer fremme.

og her (http://www.ktv.no/~tsb-ktv/VOLVO/V70%20AWD%20-%20R%20front%20-%20std%20bak.JPG) ett bild e med R-fjærer foran og en kjøretur på ujevn vei før den har seget sammen...

gaupe
29/03/10, 08:16
Dette er heilt orginal høgde på 2000 R, ganske ferske nivomatar bak, kanskje gått ja rundt 10k etter bytte:

http://www.sunnmore.net/albums/album12/Bilde_100.sized.jpg

Per Turbo
29/03/10, 08:17
Du bytter til komplett R deler bak også, ikke noe mer å synse om det der Tore.

Da får du en bil som blir meget bra å kjøre, ikke sirompa og du vet selv at du har Volvo sitt Top of the line understell bak også.

Jeg hadde byttet demper og fjører nå, og evt. tatt krengestaget senere om det blir for mye utgifter på en gang.

Viser en R AWD på lik linje med Gaupe sin, denne har gått ca 90.000km når dette bildet er tatt, med originalt understell
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2051.jpg

Tore
29/03/10, 08:20
Dette er heilt orginal høgde på 2000 R, ganske ferske nivomatar bak, kanskje gått ja rundt 10k etter bytte:



Min ser mye høyere ut fremme selv om jeg har R-fjærer foran. Mulig fordi jeg har 16" "ballongdekk"...? Så forøvrig veldig bra ut :-) Regner med at det er 8626025 som var delenummeret på demperne (senket chassis)?

Tore
29/03/10, 08:25
Du bytter til komplett R deler bak også, ikke noe mer å synse om det der Tore.

Da får du en bil som blir meget bra å kjøre, ikke sirompa og du vet selv at du har Volvo sitt Top of the line understell bak også.

Jeg hadde byttet demper og fjører nå, og evt. tatt krengestaget senere om det blir for mye utgifter på en gang.


Takk Per :-) Har alle europeiske R'er "5" på id-plata for støtdempere bak (5=senket chassis)?

Da får jeg vel sette på 2x9200184 + 2x9626025 + 920186 da :-)

Volvo kunne ikke garantere at de kunne skaffe 920184 siden det måtte bestilles fra Volvo Classic Parts, men jeg satser på at det lar seg fikse, og plukker opp resten i Östersund på onsdag (3.715 SEK pr demper, 1588 SEk for krengningshammer, 2500 SEk for plugger, pluggledninger, rotor og fordeler. 866 SEK pr bakfjær, 1166 NOK i Norge:-)

Per Turbo
29/03/10, 08:41
9200184 er restnotert i Gøteborg til slutten av april :)

Tore
29/03/10, 08:52
9200184 er restnotert i Gøteborg til slutten av april :)

Men det betyr fortsatt at den er mulig å skaffe? (så jeg ikke går på en smell og sitter med nye flotte dempere og krengningshammer og ingen fjær som passer for å få det komplett...)

Er vel heller ikke noe problem å smelle inn de nye demperne i bilen med de gamle fjærene heller mens jeg venter på de riktige fjærene skulle jeg tro? (nye dempere og krengningshammer gjør vel en bedre jobb på bilen enn på "ventehylla")

Per Turbo
29/03/10, 09:06
Neida, de er å få tak, bare det at de er tomme på lageret i Gøteborg.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg satt inn alt sammen samtidig, ikke blandet nytt og gammelt. Men det er meg.. :)

Tore
29/03/10, 09:14
Saken er at jeg skal til Östersund en tur på onsdag og da kan jeg hente alt utenom fjærene. Og utålmodig som jeg er så vil jeg jo ha dette på plass fremfor å legge det på hylla. Fjærene kan jeg jo bestille i Norge (1166NOK/stk mot 866SEK/stk i Sverige). Sparer nok en del også på de øvrige delene i Sverige. (To fjærer i sverige koster altså ca 1450 NOK mot 2332 for samme paret her i Norge...(!).)

Per Turbo
29/03/10, 09:25
Ikke rart vi elsker Sverige.. :p

Men ok, jeg skjønner tanken din. Tålmodighet er mangelvare her også, tro meg..

Tore
29/03/10, 09:35
Ikke rart vi elsker Sverige.. :p

Sier du som sikkert har "egne" priser på dette her...


Tålmodighet er mangelvare her også, tro meg..
Er vel slik vi menn er når vi har noe å leke med... :-)

Per Turbo
29/03/10, 09:51
Joda, det har jeg ;) Men allikvel, har handlet mye i Sverige for det, nettopp pga av prisene.

Man blir aldri for gammel til å leke med biler vettu :)

Tore
21/10/10, 09:28
Du bytter til komplett R deler bak også, ikke noe mer å synse om det der Tore.

Da får du en bil som blir meget bra å kjøre, ikke sirompa og du vet selv at du har Volvo sitt Top of the line understell bak også.

Jeg hadde byttet demper og fjører nå, og evt. tatt krengestaget senere om det blir for mye utgifter på en gang.

Viser en R AWD på lik linje med Gaupe sin, denne har gått ca 90.000km når dette bildet er tatt, med originalt understell
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2051.jpg

Per; kan du huske om denne R'en hadde senket understell (lilla nivomater) eller om den hadde standard understell? På bildet ser den ut til å ha omtrent samme høyde som min AWD, men på min mener jeg selv at nivoene er defekt; Høyden bak på min varierer fra 370 til 340 mm fra midt på navet og opp til hjulbuen.

Sagen
21/10/10, 11:53
Bytta alle fire demperene på min i sommer, da med orig. Nivåmat bak(2,5tdi). Det er en temmelig enkel sak å bytte de. De brukte tre-fire dager på å "justere" seg inn til rett høydeniva. Byttet samtidig alle fjærene. Det hadde vel strengt tatt ikke vært nødvendig, men det ble gjort. Har to for- og to bakfjærer til salgs. Har vært på en '98 V70 2,5tdi.

Tore
21/10/10, 12:18
Bytta alle fire demperene på min i sommer, da med orig. Nivåmat bak(2,5tdi). Det er en temmelig enkel sak å bytte de. De brukte tre-fire dager på å "justere" seg inn til rett høydeniva. Byttet samtidig alle fjærene. Det hadde vel strengt tatt ikke vært nødvendig, men det ble gjort. Har to for- og to bakfjærer til salgs. Har vært på en '98 V70 2,5tdi.

Hva ble høyden på denne fra midten på navet og opp til hjulbuen bak med nye nivomater?

Sagen
22/10/10, 10:56
Hva ble høyden på denne fra midten på navet og opp til hjulbuen bak med nye nivomater?
Måler i ettermiddag...

Tore
22/10/10, 11:10
Måler i ettermiddag...

Supert :-)
http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_large/567.jpg