PDA

Vis full versjon : b230fk 96' turbo, Uerfaren mekaniker



brotherbear
02/06/11, 15:01
hei :D har en b230fk 1996 som nå har gått 208 000, register reim byttet ved 100 000 (i følge salgskontrakten)..
så nå tenker eg å bytte.. noen som har noen tips / råd til bytte av reg.reim på denne motoren? eller om det er noen vits å bytte nå? :)

PVT
02/06/11, 16:17
på disse motorne er ikke reg reim kritisk og forsåvidt enkelt å bytte.
det er 90 000 som er intervall Eller 5 år. noen velger å kjøre til den ryker ekke farlig mens andre bytter.

how to regreim (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17540)

paal-andre
02/06/11, 16:51
min har gått over 150k funker fint fortsatt den =)

1xemil
02/06/11, 17:02
Delte meninger om hvor kritisk det er å skifte reg.reim. Har hørt at turbomotorer ikke tåler reimhavari, mens gamle sugemotorer skal kunne tåle det. Anbefales å følge intervallene likevel, er kjipt å stå med oppskjært registerdeksel, og bøyde ventiler. Er egentlig veldig enkelt å skifte reima, om du har skrudd en del tidligere vel og merke. Evt en verkstedmanual anbefales.

PVT
02/06/11, 17:55
nei emil er bare en gammal gasser motor dvs K motoren som havarer ved at reg reima går. ''hører'' mye rart i tromsø angående turbo motor ja hehe
men ettersom han skrev hvilken motor så kan ikke ventila gå når reg reima ryker så lenge den er orginal og kammen ikke har vert bytta noe jeg vil tro er lite sansynlig.

kermitt
02/06/11, 17:57
Alle B230 blokker tåler regreim havari utenom B230K.
Selv så kjører jeg til den ryker, har ei reim liggende sammen med reservehjulet og noe verktøy.

Espen Hveding Nordgård
02/06/11, 18:06
B234F a? tåler den regreimshavari?

kermitt
02/06/11, 18:10
Den tåler ikke det, men den er heller ikke en 8V.

Espen Hveding Nordgård
02/06/11, 18:19
Det er sant, men det er jo ei B230 blokk, bare med anna topp :p

PVT
02/06/11, 18:20
trenger ikke spørre om ikke relevante problemstillnger da trådstarter har allerede forklart hvilken motor han har, blir bare forvirringer.
tips til trådstarter: ta heller å vent litt med regskift til du har settfor deg hva som må gjøres og sett deg litt inn i det før du begynner arbeidet og sett av tid til å skru.

kermitt
02/06/11, 18:22
Det er ikke noen B230 det er ei B234 blokk. Utvendig oljepumpe, balanseaksling, helt annerledes register osv. Mange forskjeller, men joda den er basert på B230 men fremdels ikke en B230.

Lars'ern
02/06/11, 21:51
Det er ganske enkelt å skifte reg.reim på en rødblokk. Men skaff deg papirer på hvordan den skal stå, ang merker. Det finnes også oppskrifter på hvordan det skal gjøres. Så setter du deg ned, og leser igjenom papirene og gjerne ser litt i motorrommet også. Såer det bare å kjøpe reg.reim sett og finne fram litt verktøy. Ta deg god tid, og vær nøye. Så er ikke dette noe problem. Er ikke stort vanskeligere enn å skifte olje og filter :)

s4nd3r
02/06/11, 22:35
ja, men er ikkje så kjekt og stå ute i 5 6 minusgrader med lite verktøy å lite klær og bytte regreim aleine. på en bil med automat... 4timer tok det.. ohhhh.... får frysningen bare ved tanken..

brotherbear
03/06/11, 01:02
Det er ganske enkelt å skifte reg.reim på en rødblokk. Men skaff deg papirer på hvordan den skal stå, ang merker. Det finnes også oppskrifter på hvordan det skal gjøres. Så setter du deg ned, og leser igjenom papirene og gjerne ser litt i motorrommet også. Såer det bare å kjøpe reg.reim sett og finne fram litt verktøy. Ta deg god tid, og vær nøye. Så er ikke dette noe problem. Er ikke stort vanskeligere enn å skifte olje og filter :)
Takker for svar ! :) mange forskjellige meninger om den der reima på disse motorene ser eg, men tar å bytter den, gidder ikke ta noen sjanser + at eg vil lære meg det.. er en utdannet mekaniker som skal gjøre det under svart arbeid for meg, men er jo alt etter hva man kan stole på av kunnskap..

Apropos Lars'ern, viss det ikke er vanskeligere enn å bytte Olje og filter så skal det være en enkel sak :) , byttet nylig begge deler.. men ble litt uten grunn, derfor eg tar opp tema..

Har seg slik at det lekker motorolje! hadde ett eldgammelt oljefilter så tok å byttet olje i samme sleng.. tømte da ut all den gamle oljen og fylte opp ny med ca. 4 - 5 liter, viste vertfall maksimum på målepinnen... så kjørte den litt hardt en liten stund og nå ser eg at det likt som det var tidligere, lekker ikke like mye men er fult av olje i området der med filteret,slangene, og (mest sannsynlig) rent litt lenger bakover på drivverket.. målepinnen viste nå at det var så og si ikke olje igjen på motoren men det lyser ikke i dashbordet.. kunne heller ikke se at det var oljesøl på bakken, for var våt asfalt og det rann ganske mye ut på høyt turtall(før bytte), så såg ganske tydelig at det var lekkasje.. bruker da 10W-40 blanding..

I tillegg er det en bitteliten lekkasje av olje der med turboen, sies at den lader for mye olje, har justerbart ladetrykk (+ chip såklart) og lader nå på 0.45-0.50, orginalt 0.35 bar... men har seg slik at når den lader felt (på høyt turtal) kommer det litt olje på turboen(som er varm) og det begynner og lukte svidd... men lukter ikke svidd ved fin kjøring..

Noen som vet hva alt dette oljesølet kan være?? og hvordan det skal fikses??

Ola Moen
03/06/11, 01:10
Sjekk oljetrykksrøret inn på Turbo, eller retur-røret f.eks.

brotherbear
05/06/11, 02:36
Sjekk oljetrykksrøret inn på Turbo, eller retur-røret f.eks.
hmm? hvor finner jeg de rørene? :o

Tenkte å bytte ut 2 slanger (+klypene) som er koblet til under på oljefilteret (vertfall der i område) og ny turbo, det både spruter og sluker sedu...

Vurderer å ha reg.reimbytte inn på service eksklusivt ny reg.reim siden jeg har ny liggende. noen som vet ca. pris på det?? for er kjipt om vi skulle bomme med en hel runde når vi skal stille inn tenningen, for er vell noen punkt der som må treffe riktig..

Ola Moen
05/06/11, 02:50
Det er veldig enkelt å skifte regreim:) Gjort på 25 min:)

gå over de slangene rundt omkring vannkjøler'n er nok heller ikke så dumt nei:)

Retur røret går fra undersiden av turboen, og ned i blokka.
Trykkrøret sitter skrudd i blokka bak eksosmanifolden, og ned midt på turboen.

Eller så kan du få kjørt forhjula opp på bukker eller lignende, la motoren være igang, og legge deg under med ei lomme lykt, og se hvor det drypper/renner.

Pass på at bilen ikke triller eller detter ned, og pass på å ikke brenne deg.

jeg har vært borti at det har vær lekkasje mellom vannkjøler og braketten i blokka. denne er tredd innpå bolten på braketten, og skrudd fast med en mutter. Det sitter pakning mellom kjøler og brakett også. lignende den som sitter på oljefilteret.

oar83
05/06/11, 10:08
NB; kan vere greit å bytte vannpumpe samtidig når ein har demontere såpass mykje - eventuellt simmer-ring i framkant av veiv. Kjem an på tilstand til motor, kor grundig du vil være, og tid du vil bruke.

brotherbear
05/06/11, 12:07
Eller så kan du få kjørt forhjula opp på bukker eller lignende, la motoren være igang, og legge deg under med ei lomme lykt, og se hvor det drypper/renner.

Pass på at bilen ikke triller eller detter ned, og pass på å ikke brenne deg.

ja, det var slik vi kom frem til at vi måtte bytte de to slangene rundt om kring vannkjøleren :)

Ellers takker for gode svar :D

brotherbear
07/06/11, 15:51
Retur røret går fra undersiden av turboen, og ned i blokka.
Trykkrøret sitter skrudd i blokka bak eksosmanifolden, og ned midt på turboen.

Yepp, eg og en erfaren såg på det, kom frå returrører nede på blokka..han mente det var en pakning inni der som måtte byttes.. så får håpe de har den pakningen ner på volvosenteret på frydenbø i åsane :)
er den noe serlig vanskelig å bytte??
må jeg tappe all oljen først?? og skal eg skru ut de 2 skruene på undersiden av turboen, ta av røret og bytte?? eller hvordan skal det gjøres?? hehe:eek:

Ola Moen
07/06/11, 23:38
Det er ikke så vanskelig. skru ut de to M8 skruene til returrøret under på Turboen, og vri den klar av turbo'n, og napp den opp av blokka. Der sitter en orange pakning rundt røret.
Ligner på en liten "Syltestrikk":) bytt den, putt det på plass, sett på ny pakning mellom returrøret og turboen, og skru det på plass igjen.
Du trenger ikke tappe motoren for olje:) vær nøye med å ikke få noe møkk inn i blokka. ofte det ligger mye dritt og søl rundt der. tørk godt av. vær nøye med å holde det rent uansett hva slags motorjobb du gjør, så sparer du deg for endel problemer og irritasjon.:)

brotherbear
10/06/11, 22:24
Hoho! Fått'n på veien, ingen lekasje lenger :D MEN, var jo planen å bygge 3" hele veien, så skrudde av hele eksosen, flensen og alt, men da vi skrudde av den var det 2 skruer på eksoshuset frempå turboen som knakk, så måtte av med hele turboen og stresse på for å få di ut, så har altså vert stressing på og av med turboen og greier! Men det var bare introen :)

Når eg startet bilen, etterfylt kjøleveske og olje og alt var ok, da ladet den 1 bar++ :o fikk tenningskutt på rundt 3500 rpm når eg flatet ut på 2. Gir.. Men etter en kort stund sluttet det slik, så nå lader den samme trykk som før, men den begynner ikke å lade før 4000-5000 rpm!! :o på 1. Gir lader den jo ikke i det hele tatt :o noen som vet hva dette kan vere? Hva det kommer fra?? Og hva jeg skal gjøre??

Evt. Sjekke alle slanger for lekasje og sjekke staget til wastegaten??
Eller, ka sier dere???? :O

Ola Moen
10/06/11, 22:28
snodig.. sjekk WG og alle koblinger ja. sjekk om klokka sitter fast, eller om den har løsna.

brotherbear
11/06/11, 00:44
sjekk om klokka sitter fast, eller om den har løsna.
Huh? klokka? ka mener du ?? hvilken klokke??

Ola Moen
11/06/11, 00:48
Acutatoren.. wastegateklokka. har vært utsatt for at braketten som er skrudd i kompressorhuset har løsna. da ladet den omtrent ikke i det hele tatt.

R.G
11/06/11, 08:52
klokka sitter på turbo, med ett stag som går til eksoshuset.

klokka sitter under kompressor delen på turbo (da enkelt forklart under aluhuset som rør til intercooler og slange fra filter er koblet til) lettere å forstå:)

brotherbear
11/06/11, 11:30
Hmm, ja, da har eg kalt klokka for WG eg da :p
Ka er da WG??
Men, er den eg tror kan være ødlagt og / kansje den bare har hoppet av det festet på eksoshuset.. Men viss den kun tåler et ladetrykk på ca. 0.7 bar og eg freste rundt på 1++ så kan det være gunstig at den nå er defekt.. Og på den klokka, går det ann å skru det staget inn og ut? Altså stille på lengden på staget?

Deluxio
11/06/11, 11:46
Vert og skrudd i dag då bjørn? skukje du på jobb? :p

brotherbear
11/06/11, 15:33
Vert og skrudd i dag då bjørn? skukje du på jobb? :p Nei, var på jobb, men med Volvoen i tankene, nervepirrende med disse problemene..

brotherbear
11/06/11, 18:50
lol, unødvendig innlegg det siste egentlig :p var ikke verre enn at staget var ikke festet på det lokket på eksoshuset, det detter av når bilen begynner å lade skikkelig, mangler en liten klemme eller noe, vetsje ka eg skal feste rundt, men biler er vertfall frisk nå :)