PDA

Vis full versjon : Bankesensor b230ft 90.mod 740



Wakdar
01/06/11, 20:12
Har ett lite dilemma her.. Monterer ledningsnett fra en 90.mod 740turbo med lh2.4 i en 740 87.modell.
Men så til spørsmålet. Ledningsnettet er jo i tre deler. Motornett, ledningsnett høyre og venstre side i motorrom.
Bruker en b230fk motor isteden for 90.mod ft maskina.

Spm 1:
På den gamle motoren er det kaldstartdyse men ikke på fk'en. Kan jeg bare la den kontakten være løs å ikke montert til noe å alt skal funke?

Spm 2:
På motornettet til 90.mod FT'n så er det ikke noen kontakt til bankesensor.
Men på den kabelmatta som går på førerside ved dempertårn sitter det ett rele. Ved den går det ut en kabel som er ganske lang med motstykket til kontakt til bankesensor. Er det bankesensor kabelen?

Har aldri vært borti lh2.4 nettet til 740 før, bare 240 og 940. Der sitter jo bankesensor kabelen i motornettet. :S

Kontakter til å koble motornett sammen med bilnett og lambdakontakter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/82.jpg

Lmm kontakt + kontakt mellom lmm og turbo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/83.jpg

Svinghjulsføler kontakter som skal være sammen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/84.jpg

To ledige kontakter som ikke går til noe (den sorte 2-polte er stripsa og ikke lang nok til å gå til bankesensor).
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/85.jpg

Kontakt til kaldstartdyse på den gamle ft motoren.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/86.jpg

Usikker på hva dette er og hvor den skal gå. Den er lang nok og har god slakke for å gå til bankesensor.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/87.jpg

Kontakt til tenningsmodul.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/88.jpg

Kontakter fra motornett for tilkobling av bilnett og dysemotstander.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/89.jpg

Kontakter til bilnett med kontakt for feilkodetester.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/90.jpg

Farger (brun og grønn) på kabler som jeg var usikker på, som kommer ut av bilnett venstre side ved fjærbenstårn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/91.jpg

R.G
01/06/11, 21:16
Har ett lite dilemma her.. Monterer ledningsnett fra en 90.mod 740turbo med lh2.4 i en 740 87.modell.
Men så til spørsmålet. Ledningsnettet er jo i tre deler. Motornett, ledningsnett høyre og venstre side i motorrom.
Bruker en b230fk motor isteden for 90.mod ft maskina.

Spm 1:
På den gamle motoren er det kaldstartdyse men ikke på fk'en. Kan jeg bare la den kontakten være løs å ikke montert til noe å alt skal funke?

Spm 2:
På motornettet til 90.mod FT'n så er det ikke noen kontakt til bankesensor.
Men på den kabelmatta som går på førerside ved dempertårn sitter det ett rele. Ved den går det ut en kabel som er ganske lang med motstykket til kontakt til bankesensor. Er det bankesensor kabelen?

Har aldri vært borti lh2.4 nettet til 740 før, bare 240 og 940. Der sitter jo bankesensor kabelen i motornettet. :S

sspm 1: bare å droppe kaldstart

spm 2. den fra rele er ikke til bankesensor nei. den til sensoren skal komme ut av ledniingsnettet som henger på motor. sammen med dyser o.l. ser du ikke den der må du se mere. skal være bankesensor på all lh 2,4. både FT og FK motorer

bilder er fint:) hjelper mye, mere enn ord:)

Volvo-Power
01/06/11, 21:40
mener bankesensor har en tykk grønn kabel.

Wakdar
01/06/11, 21:50
sspm 1: bare å droppe kaldstart

spm 2. den fra rele er ikke til bankesensor nei. den til sensoren skal komme ut av ledniingsnettet som henger på motor. sammen med dyser o.l. ser du ikke den der må du se mere. skal være bankesensor på all lh 2,4. både FT og FK motorer

bilder er fint:) hjelper mye, mere enn ord:)

Den kommer ikke fra releet, men ved releet. Ut fra pølsa som går fra hovedlyktene til koblingen inne under dashen og tenningshjerne.
Ledningen med kontaktstykket til tenningsmodulen kommer ut på den strømpa også.

Skal få tatt noen bilder i mårra å få lagt ut. Glemte det helt i dag da jeg holdt på. ;)

R.G
01/06/11, 23:00
men kommer uansett ut på feil plass. all 2,4 nett kommer den ut samme nett som dyser, og tempføler osv.

Wakdar
01/06/11, 23:05
Veldig rart.. De eneste kontaktene som er til overs på motornettet er til kaldstartdysa, en rund liten som er til overs på de fleste ved der bensinpumpa er på gassermotorer og ved den en ledning som er stripsa med en sort 2-polt kontakt som ikke er lang nok til å rekke til bankesensoren.. :confused:

R.G
02/06/11, 07:34
Veldig rart.. De eneste kontaktene som er til overs på motornettet er til kaldstartdysa, en rund liten som er til overs på de fleste ved der bensinpumpa er på gassermotorer og ved den en ledning som er stripsa med en sort 2-polt kontakt som ikke er lang nok til å rekke til bankesensoren.. :confused:

den runde er til ac, men sikker på den du tru er til kaldtstart ikke er til bankeføler a? åssen modell er ledningsnett?

Wakdar
02/06/11, 08:55
den runde er til ac, men sikker på den du tru er til kaldtstart ikke er til bankeføler a? åssen modell er ledningsnett?

Jeg tok jo motornettet av motoren selv! Ja, for kontakten er blå å sto på kaldstartdysa på innsuget. Sto ikke noe kabel på bankesensoren på motornettet. Motoren er en 90 mod med lh.2.4.
Bensinhjerne: -563
Tenningshjerne -148
En svinghjulssensor, lambda og 60-2 svinghjul.

s4nd3r
02/06/11, 10:56
bare for og spørr om noe dumt, men er ikkje ett lh2,2 nett da? hallgiver på fordeler, og ikkje diagnose stikker?

R.G
02/06/11, 11:57
men da hvis det er helt sikkert att det er 2,4 sprut så SKAL det sitte kontakt for bankeføler under innsug ett sted som kommer ut av samme ledningspølse som dyser og kaldstart og tomgangsreg osv. er det ingen kontakt så er det ingen lh 2,4 nett.

er det diagnose boks på den? komme med bilder snart nå:)

Wakdar
02/06/11, 14:43
Bilder lagt til i første post.
Det ER ingen kontakt til bankesensor på motornettet.

Volvo-Power
02/06/11, 15:55
Bilder lagt til i første post.
Det ER ingen kontakt til bankesensor på motornettet.

Sprett opp å se farge på kabelen.

Wakdar
02/06/11, 16:14
Sprett opp å se farge på kabelen.

Sprett opp hvor å se på hvilken kabel?

Jan turbo
02/06/11, 16:56
Den ledningen som du ikke veit hva er til , det er bankesensorkabel. Den kommer i den venstre delen av ledningsnettet ja. Fjerde siste bildet ditt tror jeg det var.
Jeg har en orginal 90 740 turbo selv men har fjerna motornettet til fordel for noe bedre.

Wakdar
02/06/11, 16:57
Den ledningen som du ikke veit hva er til , det er bankesensorkabel. Den kommer i den venstre delen av ledningsnettet ja. Fjerde siste bildet ditt tror jeg det var.
Jeg har en orginal 90 740 turbo selv men har fjerna motornettet til fordel for noe bedre.

Så den lange kabelen som ligger ved releet ved venstre fjærben er til bankesensoren? Heeelt sikker? :rolleyes:

gaupe
02/06/11, 16:59
Det er vel berre å dra tilbake gummien, så ser du fargen.

Wakdar
02/06/11, 17:00
Det er vel berre å dra tilbake gummien, så ser du fargen.

Hvilke farger skal kablene ha?

Jan turbo
02/06/11, 17:06
Det er iallefall det på min bil. Du kan jo starte bilen uten den kabelen men da får du jo feilkode på manglende bankesensorsignal og mest sannsynelig lambdalampe på.

Volvo-Power
02/06/11, 19:52
Hvilke farger skal kablene ha?

grønn iallefall.

Wakdar
03/06/11, 11:03
grønn iallefall.

Tok bildet av kablene å la ut nå sist i første post. Fargene er brun og grønn.

Volvo-Power
03/06/11, 11:19
Tok bildet av kablene å la ut nå sist i første post. Fargene er brun og grønn.

Mener temmelig sikkert at det er til bankesensor ja. Kan sjekke på min 940 ikv om du vill, så får du bekreftet det?

R.G
03/06/11, 11:26
kan ut å sjekke på min etterpå

R.G
03/06/11, 11:32
svart å grønn ledning på 95. og på 98 nettet jeg har er det svart å grønn

Wakdar
03/06/11, 11:41
Dette er ett 740 lh2.4 ledningsnett fra 90.mod med b230ft motor da, så det trenger ikke å være likt...
Skifta ledningsnett fra motronic til dette å satte i 95.mod b230fk motor.

Wakdar
03/06/11, 11:44
Det er iallefall det på min bil. Du kan jo starte bilen uten den kabelen men da får du jo feilkode på manglende bankesensorsignal og mest sannsynelig lambdalampe på.

Hvilke farger er det på kablene til bankesensor til deg da?

R.G
03/06/11, 11:46
farger kan variere litt etter årsmodeller bare så man vet det:) skal se om jeg finn ut noe på 90 740 lh 2,4 nå

Wakdar
03/06/11, 11:48
farger kan variere litt etter årsmodeller bare så man vet det:) skal se om jeg finn ut noe på 90 740 lh 2,4 nå

Takker. :)

R.G
03/06/11, 12:03
nå har jeg vært igjennom 1988-89-90 740 og 1990-98 940. alt sier svart og grønn. men som sagt kan det hende att den brune på din er den svarte på andre (svart jordes i styreenhet, samme diverse brune). siden din kommer ut på anna plass en normalt på lh 2,4 netta. så enten så må en som har samme type 2,4 nett hvor den kommer ut på el nettet på sida sjekke farger på sin. eller så må du bare prøve.

du kan jo å gjøre følgene: åpne opp isolering på tenniingshjerne kontakta di å sjekke fargene der, og hvilke stikk. så ser man da om det stemmer. i styreenhets kontakta skal det være stikk 12 og 13 (knocksensor) da er detta på tenningshjernen. (12 svart, 13 grønn)


men tror nok din brun og grønn er den

Wakdar
03/06/11, 13:38
nå har jeg vært igjennom 1988-89-90 740 og 1990-98 940. alt sier svart og grønn. men som sagt kan det hende att den brune på din er den svarte på andre (svart jordes i styreenhet, samme diverse brune). siden din kommer ut på anna plass en normalt på lh 2,4 netta. så enten så må en som har samme type 2,4 nett hvor den kommer ut på el nettet på sida sjekke farger på sin. eller så må du bare prøve.

du kan jo å gjøre følgene: åpne opp isolering på tenniingshjerne kontakta di å sjekke fargene der, og hvilke stikk. så ser man da om det stemmer. i styreenhets kontakta skal det være stikk 12 og 13 (knocksensor) da er detta på tenningshjernen. (12 svart, 13 grønn)


men tror nok din brun og grønn er den

Ok. Da skal jeg måle de kontaktpunktene til tenningshjernen og bankesensoren på mandag å se om det er riktig. :)
Takker så meget for hjelpa. Like greit å finne ut hva som er hva før jeg prøver å fyre å evnt brenner hjerner el lignende. :rolleyes:

Jan turbo
03/06/11, 16:40
Hallo ja! Bankesensorkabelen er grønn og svart på min orginale 740 turbo fra 90.
Har sjekket det akkurat nå. Lykke til.

Wakdar
03/06/11, 16:50
Hallo ja! Bankesensorkabelen er grønn og svart på min orginale 740 turbo fra 90.
Har sjekket det akkurat nå. Lykke til.

Ok. Takker for alle hjelpsomme svar, så kommer jeg tilbake til denne på mandag når jeg har målt meg frem. :)

Sondre93
08/06/12, 14:22
Eg har ein 740 90modell. Der var det ein grønn og ein svart kabel som kom ut i nærheten av dysene...