PDA

Vis full versjon : spm ang clutch til fk 96mod med 265 getrag



paal-andre
31/05/11, 17:00
jeg tok av av for å bytte svinghjul for så å oppdage at ikke bare svinghjul er ødelagt men også lamell og trykkplate.

lamellene er slitt skjevt og er ikke mye igjen før naglene. trykkplata har sittet for næmre og har fått smake nagler ser det ut til. stygge slitekanter.

men nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal finne nytt og hva jeg skal se etter for å finne det som passer. står ikke noe mål på det som er ødelagt. står bare sachs trykkplate og ap racing på lamellplata ( 4pucka fjerer lamellplate ) . dim på alt sammen.

noen som vet?

har 96mod b230fk enkeltmasse svinghjul og en getrag 256 kasse som er tilpasset til rødblock ( har stått sammen i en annen 240 før )

bilder av hvordan det ser ut ligger på: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=23895

tor
31/05/11, 17:41
tilstanden på trykkplate/svinghjul er ikke helt bra nei... enten er det mye hk og nm ute å går her men lite trolig, er nok en eller annen sopp som har sitti i kø og gnagd opp lamell/svinghjul/trykkplate sinterlammell er rene motordødare i bruksbil som må stå i kø etc,

ang skiver mellom svinghjul og trykkplate er det fordi sinterlamellen er en del tykkere enn orginal m45/47 lamell,, skivene er nødvendige for og i det hele tatt få clutchen til å frikople,

det dype svinghjulet du har er veldig tungt, (støpegods) og nå som det er mer eller mindre blåfarget+microsprekker .
neste havari kan bli fatalt for motor med mer

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3762.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3763.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3764.jpg

ArneR
31/05/11, 17:42
Du får kjøpt en lamell som passer til splinesene på getragen fra kgtrimning, se under special, den er 228mm organisk, litt tykkere enn volvos originale, men det er bare å space ut trykkplaten med skiver. Kan anbefale TP-763 til brønnsvinghjulet, biter godt den.

Volvo-Power
31/05/11, 18:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3762.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3763.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3764.jpg

bilder fra Syclone sin 740?

paal-andre
31/05/11, 18:26
tilstanden på trykkplate/svinghjul er ikke helt bra nei... enten er det mye hk og nm ute å går her men lite trolig, er nok en eller annen sopp som har sitti i kø og gnagd opp lamell/svinghjul/trykkplate sinterlammell er rene motordødare i bruksbil som må stå i kø etc,

ang skiver mellom svinghjul og trykkplate er det fordi sinterlamellen er en del tykkere enn orginal m45/47 lamell,, skivene er nødvendige for og i det hele tatt få clutchen til å frikople,

det dype svinghjulet du har er veldig tungt, (støpegods) og nå som det er mer eller mindre blåfarget+microsprekker .
neste havari kan bli fatalt for motor med mer



ja det var derfor jeg skulle bytte det fordi forrige eiger sa det var litt slitt. bytter til et likt et. men vurderer å kjøpe lettet svinghjul av samme type ( dyp ) om det finnes?

hvordan forrige eiger klarte å få til alt dette er kun pga disse skivene manglet mellom lamellplate og trykkplate så den sto på heletiden. i tillig til en stygg nedgiring ment til 3 men ble 1gir. så har fått kjørt seg litt.

men trenger da dim på alt dette. så jeg vet hva jeg skal bestille =) skjønt at det er 228mm innvendig ( der det griper ) på svinghjulet. så trenger da lamellplate og trykklpate som er i samme dim. men hvor stort er det hullet som skal på akslingen som går inn ? er det det som kalles splines ?

anbefaler dere å kjøpe ny fjerdet lamellplate som jeg har eller bare bytte lamellene?
evt kjøpe en som har flere pucker for en lettere bruk til verdagskjøring. ( det er det bilen skal brukes til )

tor
31/05/11, 18:26
ja hehe er det, stakkars mann skulle hatt kronerulling for han ,

klarer ikke å se på alle de bildene uten å knekke sammen av latter, men men skadefryden er stor bland folk,

ser ut som han hadde organisk lamell da, men blir varmt det også ved overbelastning av trykkplate :D

paal-andre
31/05/11, 18:30
Du får kjøpt en lamell som passer til splinesene på getragen fra kgtrimning, se under special, den er 228mm organisk, litt tykkere enn volvos originale, men det er bare å space ut trykkplaten med skiver. Kan anbefale TP-763 til brønnsvinghjulet, biter godt den.

hvor stor forskjell er det på organisk og sinther lameller egentlig ?

hvor mange splines er det på getragen ?

ArneR
31/05/11, 21:25
Er 10 splines på getrag.

Ola Moen
01/06/11, 00:05
Du får kjøpt løse "pads" til lamellen. få naglet de på den sinterplata du har:)

45 SEK pr pad. du trenger 8 stk på en 4-puck = 360,- SEK
10,- SEK pr nagle. du trenger 16 stk = 160,- SEK


http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/reserv-delar/pads-till-sinter-lamell.html

paal-andre
01/06/11, 00:46
Du får kjøpt løse "pads" til lamellen. få naglet de på den sinterplata du har:)

45 SEK pr pad. du trenger 8 stk på en 4-puck = 360,- SEK
10,- SEK pr nagle. du trenger 16 stk = 160,- SEK


http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/reserv-delar/pads-till-sinter-lamell.html

det hørtes ut som en billig fin løsning.. hvordan nagler man disse på? regner med at det ikke er popnagle verktøy man bruker ;D

Ola Moen
01/06/11, 02:53
Nei, det er det nok ikke desverre, men om du har et lastebilverksted i nærheten, så kan du spørre de om hjelp.
De bruker slikt verktøy når de bytter bremsebånd på lastebiler.
Der skifter de ikke hele bremseskoen, bare belegget;)

paal-andre
01/06/11, 17:45
leverte den til christoffersen & bekken i oslo. var gjort på en time 1300 kr. da ble den sandblåst og lakket opp igjen også. syntes det var ganske ålreit =)

Ola Moen
01/06/11, 18:38
Lamellen?

paal-andre
01/06/11, 20:23
Lamellen?

lamellen ja :)

Ola Moen
01/06/11, 21:47
Knallbra:) få tak i ei 763 sachs trykkplate, så holder det et stykke.
mener de oppga den til å takle 440Nm.

paal-andre
02/06/11, 01:11
Knallbra:) få tak i ei 763 sachs trykkplate, så holder det et stykke.
mener de oppga den til å takle 440Nm.

Tenkte dra ut ca 250-300hk. Vet ikke hvor mye Nm det blir. Har du sånn ca peil ?
Tenkte handle trykkplate på kcl.no ( kompis er firmakunde så blir litt billigere ) men aner ikke hvilken jeg skal velge. Står ikke noe info :/ bare bilmerke. Og gjerne litt forskjellige til samme bilmerke.

Ola Moen
02/06/11, 02:15
Hva slags kam, turbin, topp, eksos, har du planer om å kjøre da?

paal-andre
02/06/11, 12:15
Hva slags kam, turbin, topp, eksos, har du planer om å kjøre da?

vet ikke hvilken kam som sitter i nå. har ikke sjekka det..
men er 19t turbo og feriita eksos 3" s60r dyser

og chippa bensinhjerne med en chip jeg ikke er sikker på hvilken er enda. skal få sjekka det opp.
men forrige eiger av motor sa det var 300 oppsett på den.

Ola Moen
03/06/11, 00:27
Den plata og clutchen der klarer seg til "300" oppsett.

paal-andre
03/06/11, 00:30
ja var vel egentlig det jeg klarte å resonere meg frem til slutt.. problemet er bare å få tak i den plata nå da ;P ingen som har den. må bestilles fra tyskland. så kan ta litt lenger tid en jeg håpet på :/

Ola Moen
03/06/11, 00:34
Shit happens:P

paal-andre
03/06/11, 00:36
Shit happens:P
shure does ;D

Ola Moen
03/06/11, 01:27
i verste fall kan du kjøre som folk med ei standardplate så lenge.

paal-andre
03/06/11, 01:29
i verste fall kan du kjøre som folk med ei standardplate så lenge.

hehe. det er lett når man nettop har putta motorn oppi og vil "teste" litt ;P hehe men ja går ann det =) blir å skje om det er krise :P

Ola Moen
03/06/11, 01:34
En forsterka tuboclutch til 740Tic holder ganske langt egentlig. Jeg har ikke hatt noe tull med min. kom på 2800,- på Autoutstyr i Drammen. Den har jeg brukt på motor med 269Hk 402Nm. slurret ikke der:) Men... så kjørte jeg ikke tulling med den heller:p

Du kan sikkert prøve den typen trykkplate. lamellen får du jo ikke brukt på Getrag.

paal-andre
03/06/11, 01:39
En forsterka tuboclutch til 740Tic holder ganske langt egentlig. Jeg har ikke hatt noe tull med min. kom på 2800,- på Autoutstyr i Drammen. Den har jeg brukt på motor med 269Hk 402Nm. slurret ikke der:) Men... så kjørte jeg ikke tulling med den heller:p

Du kan sikkert prøve den typen trykkplate. lamellen får du jo ikke brukt på Getrag.

lamell til getragen har jeg ordna så den er god =) trenger bare trykkplata. kanskje jeg skal sjekke ut autoutstyr i drammen om jeg ikke får noen gode nyheter på kcl =)

Ola Moen
03/06/11, 02:12
Gjør det:) Si du skal ha gode prosenter:p

paal-andre
03/06/11, 02:15
Gjør det:) Si du skal ha gode prosenter:p

man pleier å få det når man sier det eller ? =P

Ola Moen
03/06/11, 02:18
Det hender:) Jeg pleier å få mellom 28-35% der:)

paal-andre
06/06/11, 18:59
kjøpte 763 på pedersen jeg =)

Ola Moen
07/06/11, 01:59
like greit det:)

paal-andre
07/06/11, 02:10
ikke sant ;D men det virker som du har god peiling på forskjellige ting.. hadde vært hyggelig om du kunne tatt en titt på prosjekttråden min, og komme med noe feedback? er noen spørsmål der som står ubesvart. spesielt det siste er vel det som er mest vesentlig :)