PDA

Vis full versjon : Hvor varmt blir eksosmanifold og "downpipe" på 2.5 10v?



mrstfu
30/05/11, 21:24
Jeg er en av de heldige få som ikke har "flexskjøten" mellom eksosmanifold og rør ned til katalysator, her har jeg istedet en pakning, eller tettering som VADIS kaller det. Ligger inne i "downpipe", og blir presset opp mot manifolden.

Problemet er at jeg ikke helt liker løsninga, ettersom denne pakninga er gåen, og SKAMDYR på Volvo, så jeg prøver å få til en egen løsning med pakningssilikon/pakningsmateriale. Har allerede dynket tetteringen i eksospasta, og det funket i mindre grad. Hvor varmt blir det her?

Finner ikke pakningssilikon som tåler mer enn 310 grader celsius på biltema, regner med det området blir noe varmere enn det.

C.Erstad
30/05/11, 21:45
Sveiv i gang mig apparatet så skal du se underverker! :)

mrstfu
30/05/11, 22:56
nja, er ikke helt med på den. ser fordeler, men det er bakdeler og, som at neste skjøt er en halvmeter bak katalysator. blir litt knot å lirke 2 meter eksosrør med katalysator opp fra hølet bak motor:D

C.Erstad
30/05/11, 22:58
nja, er ikke helt med på den. ser fordeler, men det er bakdeler og, som at neste skjøt er en halvmeter bak katalysator. blir litt knot å lirke 2 meter eksosrør med katalysator opp fra hølet bak motor:D
Sant det! :)

mrstfu
30/05/11, 23:10
driten som er med det lille mottrykket man skal ha i en sugemotor, er at ved den minste lille lekkasje, går en stor del av eksosen ut nettopp der. blir noe annet med turbomotor, der men i utgangspunktet ikke kan ha for stor eksos, kontra sugis, hvor farten eksosen holder gjennom rørene skal hjelpe til å 'dra' avgasser ut av motoren.

bajs.

Grøftekanten
30/05/11, 23:14
Jeg brukte brannsikker fugemasse fra wurth. Holdt i 3 år nå uten lekkasjer.

M.Engelsen
30/05/11, 23:14
Når jeg fikset på eksosen på min 2,5 10v, så tok jeg manifolden ned. Ser ikke umuligheten til at du kanskje skal få det til også? Litt knot var det jo men.. :D

mrstfu
30/05/11, 23:39
Når jeg fikset på eksosen på min 2,5 10v, så tok jeg manifolden ned. Ser ikke umuligheten til at du kanskje skal få det til også? Litt knot var det jo men.. :D

joda, men jeg liker ikke tanken på å ha VELDIG lange stive biter på eksosen, ettersom det alltid vil være litt flexing, og jeg har ikke tilgang på løftebukk, så det blir i overkant ønsket knot med manifold som en del av eksosen.:D


Jeg brukte brannsikker fugemasse fra wurth. Holdt i 3 år nå uten lekkasjer.

skal prøves.. husker du hva den heter? helt vanlig branntettemasse?

Folkvord
31/05/11, 00:05
har selv kjøpt den ringen og den kostet jo bare 386 kr:P

mrstfu
31/05/11, 00:16
av prinsipp synes jeg det er ALTFOR mye, for ei lita ekspanderende kake. pluss, jeg synes hele systemet er litt klønete å montere... prøver heller å ordne en pakningsløsning.... kanskje.

men ingen som har noe input på hvor varmt det blir altså?

bullxo
31/05/11, 06:15
Sikaflex brannsikker fugemasse er et alt. ... 600 eller 800grader mener jeg den tåler.....

PyrionZ
02/06/11, 00:36
Nå veit ikke jeg helt åssen denna pakninga ser ut eller noen ting. Men jeg har hatt stor suksess med å bruke grov kobberledning som pakning på flere tohjulinger.
Så og si gratis og!

850freak
02/06/11, 02:15
Hvorfor gidder u å kødde så mye med den ringen der a ?
er jo like greit å kjøpe den så er du jo kvitt problemet liksom
. vet ikke hvor dyr denne er på volvo men noen ganger så
lønner det seg å kjøpe det uansett.

Du får den her til 217 kr NOK med frakt.

http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/15815/nm/1993_Volvo_850_Exhaust_Flange_Gasket/category_id/132


Ps. de er raske på levering også.

Eller så kan du bytte til en nyere manifoil og rør. Da er du
ihvertfall kvitt den ringen :)

mrstfu
02/06/11, 12:30
cluet er, som sagt, at jeg ikke helt liker løsninga. ser for meg lekkasjer komme igjen ganske fort, i tillegg liker jeg å finne egne løsninger.


derfor:D

kermitt
02/06/11, 13:16
Få i deg kobberplate, smi den til ønsket form. Varm den til den gløder dypp den i vann, legg på ett godt lag med brannsikker fugemasse, legg den på, enda litt mer fugemasse og kjør. fungerte finfint på bilcross 850 :p

mrstfu
02/06/11, 13:41
kan vel ikke si det er større belastning på min enn på en bilcross850, nei:D men det var samme eksossystem jeg har, kermitt?

850freak
02/06/11, 18:50
cluet er, som sagt, at jeg ikke helt liker løsninga. ser for meg lekkasjer komme igjen ganske fort, i tillegg liker jeg å finne egne løsninger.


derfor:D
Løsninga ? på ringen mener du ?
Altså, har du ikke den typen med ringen oppi manifoil da ?
Jeg har den typen der du skrur fast flensen til manifoil
med 4 skruer og ikke noe klemme. er tett hos meg i hvertfall.
ligger ei 4 kantet reflon pakning der. skjønner ikke helt åssen
den kan lekke men, og i hvertfall ikke løsne :)

eller har jeg missforstått deg helt ?

mrstfu
02/06/11, 22:47
delvis misforstått, freak. jeg har ikke den med flexskjøt, hos meg er det et fastsveiset hus rundt der hvor hvert enkelt rør i manifolden samles, som igjen sitter mot røret ned til katalysator, med en tjukk pakning imellom, holdes sammen av to fjærbelastede skruer rundt pakninga. den løsninga liker jeg ikke, veit ikke helt hvorfor, men jeg liker den ikke. leiter derfor etter andre løsninger.

850freak
02/06/11, 22:56
delvis misforstått, freak. jeg har ikke den med flexskjøt, hos meg er det et fastsveiset hus rundt der hvor hvert enkelt rør i manifolden samles, som igjen sitter mot røret ned til katalysator, med en tjukk pakning imellom, holdes sammen av to fjærbelastede skruer rundt pakninga. den løsninga liker jeg ikke, veit ikke helt hvorfor, men jeg liker den ikke. leiter derfor etter andre løsninger.
Akkurat ja, ja da mente jeg nesten det samme :) som jeg sa, gå for nyere
manifoil med flex og 4 bolter og null fjærer.

mrstfu
02/06/11, 23:00
det koster mer penger enn jeg gidder å ta meg råd til akkurat nå. det man tror man kan fikse noenlunde gratis, prøver man å fikse noenlunde gratis. ferdig med det.

850freak
03/06/11, 00:15
det koster mer penger enn jeg gidder å ta meg råd til akkurat nå. det man tror man kan fikse noenlunde gratis, prøver man å fikse noenlunde gratis. ferdig med det.
Nei sant så sant :) da er det bare en ting å gjøre og det er
på med tenke hatten :D

mrstfu
03/06/11, 01:11
tenker fri eksos rett opp av panseret, kun for å se reaksjonen på BT. eller første politimann jeg kjører forbi, for den saks skyld:D

850freak
03/06/11, 07:18
tenker fri eksos rett opp av panseret, kun for å se reaksjonen på BT. eller første politimann jeg kjører forbi, for den saks skyld:D

Dæven! da hadde det vært fint med det scoop panseret vettø :D

M.Engelsen
03/06/11, 09:48
Evt et rør ut i hver hjulbue :)

Så har du en is- og snøsmelter til vinteren også :D

Tørre veier i full snøstorm er fint ;)

mrstfu
03/06/11, 15:30
Felgene holder seg sikkert rene og pene og...

kermitt
03/06/11, 15:55
kan vel ikke si det er større belastning på min enn på en bilcross850, nei:D men det var samme eksossystem jeg har, kermitt?

Det var det. Holdt helt fint tett.

brynna
04/06/11, 11:54
Jeg er en av de heldige få som ikke har "flexskjøten" mellom eksosmanifold og rør ned til katalysator, her har jeg istedet en pakning, eller tettering som VADIS kaller det. Ligger inne i "downpipe", og blir presset opp mot manifolden.

Problemet er at jeg ikke helt liker løsninga, ettersom denne pakninga er gåen, og SKAMDYR på Volvo, så jeg prøver å få til en egen løsning med pakningssilikon/pakningsmateriale. Har allerede dynket tetteringen i eksospasta, og det funket i mindre grad. Hvor varmt blir det her?

Finner ikke pakningssilikon som tåler mer enn 310 grader celsius på biltema, regner med det området blir noe varmere enn det.

For å svare sånn noenlunde på ditt første spørsmål verd. temp på eksos.

har et eksempel å gi deg:
GMC Silverado bensin med turbo kan ha en eksostemp på 800 grader ved høy belastning.
Hadde en slik bil tidligere og der var det original eksostempmåler. Kan vel ikke garantere at den var korrekt men dette er ikke usannsynlig

850GLTsilver
04/06/11, 21:43
Er ikke disse 850ene født med relativt høy eksostemperatur?