PDA

Vis full versjon : Demontering av bakmontert fordeler



nordbo
29/05/11, 23:00
Jeg har en eldre (1987) Volvo stasjonsvogn (740 GL, automat) som bil nummer 2.
Her forleden dag da jeg parkerte, stoppet motoren av seg selv rett før jeg skulle skru av tenningen. :eek:
Det var ingen hosting og harking før den stoppet, den gikk fra stabilt tomgangsturtall til momentan stopp. Ikke momentan i den forstand at den skar seg, men like kontant som når du kutter tenningen.

Jeg prøvde å starte opp igjen, uten hell. Startmotoren og alt annet virker helt normalt, men det er komplett dødt uten antydning til tenning. Jeg mistenker at noe har skjedd med tenningssystemet (basert på den kontante stoppen), men jeg har ingen oversikt over hvilke reléer som evt har med tenningen å gjøre (alle sikringer er hele).
En kamerat med litt tidligere erfaring med gamle Volvoer hadde ved tre anledninger erfart at akslingen til rotoren i fordeleren hadde brukket. Dette gir identiske symptomer til det jeg opplevde. Åpenbart var dette det neste jeg ville sjekke, og her kommer endelig spørsmålet:

Hvordan i all verden får man av fordelerlokket??? :confused:

Denne modellen har fordeleren montert bak på blokka, helt klint opp i torpedoveggen. Etter mye slit og slangemenneskeøvelser, har jeg kunnet fastslå at fordelerlokket er skrudd fast. Imidlertid kan jeg bare så vidt skimte de to øverste skruene, og aner ikke hvor mange flere det eventuelt er. Vet heller ikke om jeg trenger stjernetrekker, flatjern eller en fastnøkkel. Skruene sitter jo bare knappe 2 cm fra torpedoveggen med skruehodet vendt mot torpedoveggen! Jeg har prøvd å tre innpå en fastnøkkel (8, 9 og 10 mm) på det skruehodet som sitter "lettest" til, men klaringen mellom skruen og godset i fordeleren er så lite at det er uråd å komme til.

Selv om jeg hadde visst hvilket verktøy som passet, hadde det ikke hjulpet meg mye ettersom det praktisk talt er umulig å komme til uten å løfte hele motorblokka ut av bilen.

Hvordan i all verden får man av dette uten spesialverktøy? :mad:

s4nd3r
29/05/11, 23:21
el vell 10mm fast nøkkel som passer på fordeler dekselet. er litt trangt og komme til, med det går..
hvilken motor har du? b230. A. K. E.?
om tenninga kutta sån momentant, holder eg en knapp på tennings mondulen. den er somregel syndern sån bilen bare plutslig stopper uten grunn..

trenger ikkje spesialverktøy på volvo.. :) 8mm 10mm 12mm 13mm 14mm 17mm 19mm fast nøkkel, og piper. stjerne skrujern, og flatt skrujern, så kan du demontere med meste av bilen...

Edit: 3 skruer på fordeler dekselet, rotorn er bare og nappe av. kan sitte litt. fare for den knekker om du tar i på feil måte.. :)
tennings mondulen sitter til høgre sett forfra.. somregel..
http://www.jmautodeler.com/shop/images/141002.JPG

nordbo
30/05/11, 00:06
el vell 10mm fast nøkkel som passer på fordeler dekselet. er litt trangt og komme til, med det går..
hvilken motor har du? b230. A. K. E.?
om tenninga kutta sån momentant, holder eg en knapp på tennings mondulen. den er somregel syndern sån bilen bare plutslig stopper uten grunn..
Hei!
Motoren er en B230K.
Når du sier tenningsmodulen mener du den boksen du har avbildet?
Hvor skal den evt sitte? Jeg har vært ute og lyst med lommelykt men så ingenting som ligner på delen på bildet ditt. Du skriver at den "som regel sitter til høyre sett forfra". Mener du på torpedoveggen? I så fall har jeg ingen slik (med mindre den sitter skjult et annet sted).


Edit: 3 skruer på fordeler dekselet, rotorn er bare og nappe av. kan sitte litt. fare for den knekker om du tar i på feil måte.. :)
tennings mondulen sitter til høgre sett forfra.. somregel..
Jeg ser (skimter) én skrue på toppen, og én kl 10 (sett forfra). Jeg antar at det er en motstående kl 14, men klarer ikke å se den pga mye ledninger og rask som står i veien. Skruehodene ser små ut, mindre enn 10 mm.
Jeg stod og kavet litt med en 9 mm i dag på den "minst blokkerte" skruen. Tilsynelatende fikk jeg nøkkelen rundt skruhodet, men den ville ikke ta tak. Det er så trangt og utilgjengelig at jeg ikke en gang kunne fastslå om skruen var sekskantet eller rund. :(

Jeg har googlet etter instruksjonvideoer eller bilder, men har ikke funnet noen som tar for seg bakmonterte fordelere. De jeg fant (som var festet med skruer og ikke clips) hadde stjerneskruer. Hvis min er festet med stjerneskruer også, aner jeg virkelig hvordan jeg skal få den av, ettersom det er komplett umulig å skvise noe skrujern inn der. Kanskje jeg kan skvise inn en bits og bruke tang på den, men det blir ufattelig trangt og vanskelig.

Rotoren trenger jeg forøvrig ikke å dra av hvis den sitter fast. Det indikerer i så fall at rotoren er inntakt, og det er bare det jeg skal sjekke. Hvis den er knekt må jeg bytte den, og får heller komme tilbake da med spørsmål om hvordan.

turb00le
30/05/11, 04:34
Mener det er M5 skruer, 8mm nøkkelvidde.

R.G
30/05/11, 04:53
ja er tre små skruer M5 med som fester lokket i fordelern (disse sitter trælete til når fordeler sitter i bilen. er nok disse du nevner du sliter med her.



men di to hoved skruene sitter lettere til en du tror fordi du ser deg "forbi" dem.

to M6 som fester hele fordeler til toppen. (10mm fastnøkkel)disse sitter på "hver sin side av kam liksom. under di to bakerste boltene som fester toppdeksel. boltene peker rett mot eksos og rett mot innsug, akkurat like under toppdeksel

s4nd3r
30/05/11, 07:07
Fann ett dårlig bilde av den i full fart.. ser der er 3 skruer der. går og med ett kubbeskrujern. og vannpumpe tang..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3618.jpg
Eller det kan sjå slik ut..
http://performance-product.no/shop/images/1346788.jpg

det med tenninga, blei eg litt usikker på no..
kunne du tatt litt bilder runt om kring i motor rommet?

nordbo
30/05/11, 14:23
Takk for mange tips og hjelp, får se om jeg får det til så snart været blir bedre.
(må stå ute, og nå regner og blåser det :()

Jeg stakk forøvrig innom den lokale Volvoforhandleren idag for å spørre om han hadde noen tips, og forklaringene han ga stemmer overens med det dere sier her. Han mente at det også kunne være reléet til drivstoffpumpen (er visstnok noe som også kan ryke).

I bruksanvisningen til bilen står alle sikringene listet, men ingen av reléene (?)
Jeg spurte samme karen om hvilket relé som gikk til drivstoffpumpen, og han var litt usikker men mente det var det som stod lengst inn til venstre (når du kikker inn forbi askebegeret) og var grønt.
Er det noen som kan bekrefte det, så kan jeg ta en tur til en høgger og se om jeg finner reléet der.

EDIT:

Skal se om jeg kan få lastet opp noen bilder (så snart uværet har gitt seg).

R.G
30/05/11, 14:51
hvis du ser på bilde. så på di to alu ørene, der sitter di to skruene med 10mm hue som fester hele fordeler i toppen:)

nordbo
30/05/11, 21:26
Hei, nå har jeg vært ute i pøsregnet og tatt noen fine bilder. Imidlertid kan jeg ikke laste dem opp!!? :mad:

Det er ingen knapp her for opplasting av bilder/vedlegg.
Helt nederst til venstre på denne siden står det en liten boks som heter "regler for innlegg". I den boksen står det:

Du kan starte nye tråder
Du kan svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan redigere meldingene dine

Hvorfor jeg ikke kan laste opp bilder aner jeg ikke :confused:

C.Erstad
30/05/11, 21:33
Hei, nå har jeg vært ute i pøsregnet og tatt noen fine bilder. Imidlertid kan jeg ikke laste dem opp!!? :mad:

Det er ingen knapp her for opplasting av bilder/vedlegg.
Helt nederst til venstre på denne siden står det en liten boks som heter "regler for innlegg". I den boksen står det:

Du kan starte nye tråder
Du kan svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan redigere meldingene dine

Hvorfor jeg ikke kan laste opp bilder aner jeg ikke :confused:

Lag konto på www.photobucket.com
Last opp bildene der, og lim inn IMG linken her! :)

nordbo
30/05/11, 22:03
Bra tips!

Her er bildene:
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/_ROS6793.jpg
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/_ROS6792.jpg
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/_ROS6791.jpg

Ledningen jeg har skrevet "ukjent" på, ser jeg passer med kontakten på det røde fordelerlokket avbildet i en annen post lenger opp. Hva er den til?

Den forrige eieren hadde problemer med bilen (for 8 år siden da han kjøpte den) ved at den av og til bare stoppet uten grunn. han sporet til slutt feilen til ledningen jeg har kalt "ukjent" på tegningen som hadde brudd i seg.
Han klippet bort den ødelagte biten, loddet på et skjøtestykke midt på, isolerte og skjermet den, og surret til slutt noen runder isolasjonstape ytterst (som bildet viser). Etter dette gikk bilen som en klokke de resterende 5 årene han hadde den, og de påfølgende 3 årene jeg har eid den.
Vi prøvde å rugge og flytte på den ledningen under startforsøk i begynnelsen, men det har ikke vært noe liv å spore. Sannsynligvis er den fortsatt inntakt (selv om den ser litt fillete ut på utsiden, er det bare det ytterste laget med isolasjonstape som er litt frynsete her og der. Innenfor er all isolasjon og skjerming fortsatt på plass.)

Med tanke på at plassseringen av denne ledningen matcher bildet av det røde fordelelokket, kan det tyde på at skruene er stjerneskruer og ikke bolter?
I så fall skjønner jeg ikke hvordan jeg skal komme til med noe skrujern.

C.Erstad
30/05/11, 22:08
Linken til bildet her!

Så blir det slik:
http://i1234.photobucket.com/albums/...2/_ROS6793.jpg

Edit: ikke akkuratt slik! :P

s4nd3r
30/05/11, 22:27
har K motoren elektrisk bensin pumpe da? er ikkje det mekanisk som på A motoren?

fine bilder, men kunne du tatt ett litt meir oversikts bilder? litt fra siden, oven fra, framma fra, og bilde av den ukjente ledninga. hvor starter den, og hvor stopper den..

på det bilder du har merket ringer runt skruer på fordelerlokk, så skall du ut med den skruen mitt oppå rotordeksel, den du har merket til høgre, den skall du ikkje skru ut..

skall gå og bruke fast nøkkel, men er og stjerne muligheit. da må du bruke ett kubbeskrujern, går også og bruke ei tang, skall ikkje sitte så fast det ikkje går..
ett slikt ett.
http://www.biltema.no/ProductImages/12/medium/12-125_m.jpg

Wakdar
31/05/11, 01:57
B230K motoren har ikke elektrisk bensinpumpe, så det er ikke feilen.
Den ledningen du mener er "ukjent" er vell til svinghjulsgiver som står på blokka mellom girkasse og motor. Er denne ødelagt går ikke bilen.

For å få av fordelerlokket skrur du av de tre skruene som holder fordelerlokket med en 8mm fastnøkkel, tar av lokket, trekker av rotoren (må ikke gjøres), så skrur du av de to skruene som holder fordeleren fast i toppen. Er det vanskelig å se de tre skruene til fordelerlokket kan du bruke fingrene å føle deg frem. Akkurat som på kvinnfolk i mørket. :D

Har du forresten sjekka om du har gnist på pluggene??

Krissmp
31/05/11, 08:12
Kan du ikke bare dra ut pluggledningen og se om det er gnist? Eller koble av bensinslangen og se om det kommer bensin?

Er foresten mekanisk bensinpumpe på b230k i 240. rekner med det er samme i 740.

nordbo
31/05/11, 18:27
Da har jeg omsider fått av vriompeisen! :)

Fant en knøttliten 8 mm fastnøkkel i min omfattende verktøysamling, som var liten nok til å smyge i mellom og fikk løsnet skruene. Etter at de først var løsnet, gikk det greit å skru de ut for hånd.
Eller greit og greit. De var lett å rotere, men det er så utrolig trangt (selv med pluggledningene nappet løs) at det ble å vri 1-2 mm om gangen til de hadde løsnet helt.

Etter å ha fått av fordelerlokket (er make til det røde Sander postet lenger opp, men med et svart plastdeksel på utsiden), sjekket jeg rotoren. Den sitter fast, og kan ikke roteres (som forventet hvis alt er normalt). Imidlertid fikk jeg en kompis til å se på rotoren mens jeg roterte motoren et par omdreininger med startmotoren. Rotoren beveger seg ikke, men står stuck. Altså, ikke normalt!

Wakdar skriver at den "ukjente" ledningen er svinghjulsgiveren som står montert i blokka. Det stemmer. Så lenge fordelerlokket var skrudd fast så det ut som om ledningen var festet i en kontakt i bunnen av fordelerlokket. Etter å ha tatt av fordelerlokket ser jeg at ledningen er festet i en kontakt som er skrudd fast i selve blokka.

Jeg antar at jeg må bytte hele stasen for å få det til å virke igjen.
Som en skrev lenger opp får jeg av resten av fordeleren (det som er av metall) ved å løsne to skruer (10 mm?).
Må jeg trekke av rotoren først før jeg får løsnet resten?

Hvor mye koster en ny komplett fordeler?
Er den vanskelig å montere? :confused::confused:

Fordeleren må jo monteres slik at timingen er riktig i forhold til svinghjulets posisjon. Det pleier jo å være et merke for toppunkt på svinghjulet og et tilsvarende merke på fordeleren. Her er imidlertid hele fordelerenheten plassert bakerst på blokka slik at det ikke er mulig å se noe som helst. Hvordan gjør man det da? :confused::confused:

Da alt så som mørkest ut kjøpte jeg meg ny bil :rolleyes: (BMW 523 iAT 1998 med automat og skinn, gått 195.000 - se bildet), så nå har jeg 3 biler (en 2001 modell Focus, en BMW og Volvoen).

Tre biler har jeg ikke bruk for, så jeg må enten selge eller vrake Volvoen. :(
Selv om den er i god stand og alt ellers virker (automat og airconditioning i tillegg), er den så gammel at jeg tviler på at jeg får særlig for den. Uheldigvis kjøpte jeg to nye top notch piggfrie vinterdekk én måned før den havarerte.
Hvis jeg vraker den før 30. juni, får jeg vrakpanten + halve årsavgiften tilbake. I tillegg kan jeg prøve å selge de to vinterdekkene balansert på felg for litt under halv pris - 1500 kr (de er jo i praksis helt nye).

Da får jeg vrakpant + 1/2 veiavgift + dekksalg = 4500 kr.
Reparerer jeg den, får jeg kanskje mer, men da kommer delekostnader og masse plunder og arbeid (med usikkert resultat) i tillegg.
Teller på knappene hva jeg skal gjøre. :( :confused:

Bilder:
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/_ROS6793.jpg (motor)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/VolvoMotor2.jpg (motor)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/Volvo2.jpg (interiør Volvo (har hverken ryddet eller vasket den, så litt rotete. Førstehjelpspute på gulvet)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/Volvo-1.jpg (volvo)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/Bilene.jpg (BMW og Volvo)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/BMWinterir.jpg (interiør BMW)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/BMW2-1.jpg (BMW)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/BMW.jpg (motorrom BMW til sammenligning :D)

R.G
31/05/11, 18:30
fordeler passer kun en vei på plassen sin. den hekter seg innpå kamaksel, og er ett spor og det treffer alltid rett så tenning blir rett. får du ikke ny fordeler på plass så må den vries litt


men greia med att rotor ikke går rundt var litt merkelig. pga kammen drar jo den. sjekka så regreim går rundt?

nordbo
31/05/11, 18:46
men greia med att rotor ikke går rundt var litt merkelig. pga kammen drar jo den. sjekka så regreim går rundt?

Nei det har jeg ikke, det har jeg faktisk ikke tenkt på.
Hvis registerreimen er gåen er det vel stor sjanse for at jeg har skadet ventiler og annet eller?
:(

Wakdar
31/05/11, 19:05
For meg lyder det mest som om registerreima har røket. Ta av plastdekselet å sjekk det før du gjør noe mer. Det kan være lurt.
Litt usikker på om K motoren tar skade av det, men alle de andre rødblokkmotorene går det som regel bra med.
Usikkerheten ligger i att på K motoren har man forbrenningskammer i stempel istedenfor i toppen. Sikkert noen andre som har peiling på akkurat dette. :)

R.G
31/05/11, 19:06
Nei det har jeg ikke, det har jeg faktisk ikke tenkt på.
Hvis registerreimen er gåen er det vel stor sjanse for at jeg har skadet ventiler og annet eller?
:(

du får sjekke det:)

ja om det er 230k så er nok det en stor sjans for att det kan ha ryki. er du heeldig så ikke. andre volvo 230 tåler det, men ikke K motor. pga anna type topp og stempler.

nordbo
31/05/11, 20:29
ja om det er 230k så er nok det en stor sjans for att det kan ha ryki. er du heeldig så ikke. andre volvo 230 tåler det, men ikke K motor. pga anna type topp og stempler.

Skrudde av dekselet til registerreima (se link til bilde), og det er åpenbart noe galt.
Tilsynelatende ser den hel ut. Den er riktig nok litt slakk, men ikke grotesk. Jeg har prøvd å røske å dra i den (antar at jeg burde klare å få den løs hvis den har røket av lenger nede) men klarer ikke å rikke den.

Imidlertid er det åpenbart noe alvorlig galt! Når jeg roterer motoren på starteren, roterer alle hjulene som er koblet sammen med viftereima (illustrert på bildet), mens den avdekkede delen av registerreima står bom stille. :eek:
Er det mulig at dette kan skje uten at regreim fysisk har røket?

Vel, uansett om den har røket eller er inntakt, er det i allefall et faktum at kamakslingen har stått stille mens motoren har rotert (tilsammen i mange minutter) så konsekvensene for motoren er jo den samme.

Motoren er en 230K, så med utgangspunkt i det dere skriver over anser jeg motoren som tapt, og pakker sammen verktøyet. Da blir neste stopp hugger'n.

Takker for alle råd og tips, hadde stått og klødd meg i hodet fortsatt uten hjelp fra dere! :)
Er ikke umulig at jeg skaffer en 850 eller tidlig V70 modell senere. Var knallfornøyd med Volvoen så lenge den virket! ;)

Bilde:
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/Registerreim.jpg

R.G
31/05/11, 20:33
såpass å ja.. er drevet for regreim på veiva som er gåend da. kila el noe som er ryki:( men men slik skjer det å...

s4nd3r
31/05/11, 21:26
såppas ja..... :) bra du har funne feilen da...
(mekketips) og du er usikker på om regreima er slitt/av/gåen. så er det bare og ta av oljepåfyllings lokket, og titte ned på kammen, mens noen kjinner.. ;) da ser du om kammen går runt eller ikkje..

antaglig vis så en toppen din død, skeive ventiler. knekte råda knuste stempel, og sånn...
men, er kun en måte og finne det ut på.... av med toppen, og skjekk.. er ett par arbeids timer og bytte motor ja, hvor bor du i landet!?

nordbo
31/05/11, 22:24
såppas ja..... :) bra du har funne feilen da...
(mekketips) og du er usikker på om regreima er slitt/av/gåen. så er det bare og ta av oljepåfyllings lokket, og titte ned på kammen, mens noen kjinner.. ;) da ser du om kammen går runt eller ikkje..
Bra tips! Det skal jeg huske til senere.


antaglig vis så en toppen din død, skeive ventiler. knekte råda knuste stempel, og sånn...
men, er kun en måte og finne det ut på.... av med toppen, og skjekk.. er ett par arbeids timer og bytte motor ja,...

Bilen hadde stor bruksverdi, men ingen materiell verdi. Selv om jeg bruker en masse titusener på å restaurere motoren, vil ikke det ferdige produktet (altså bilen) ha noen bruktverdi på mer enn 6-7000. Da er det bedre å bruke pengene på å kjøpe en annen/ny bruktbil.

Likeledes ser jeg på tidsbruk. Å bytte fordeler (hvis feilen lå der) hadde vært en rimelig grei operasjon. Men å begynne å strippe ned motoren blir for mye arbeid med tanke på hva alt arbeidet gir igjen av verdi. Som jeg fortalte sitter jeg nå med tre biler (trenger bare to, en til kjerringa og en selv), så i kraft av å være eldst, ville Volvoen røket ut.
Da blir det et spørsmål om hva som gir mest klingende mynt på kistebunnen. Vrakpant/Årsavgift/dekksalg målt mot å selge bilen. Selv om motoren hadde gått,hadde jeg ikke fått mange tusen for bilen. Den er jo ikke i "show room condition", selv om alt fungerer og den har god bruksverdi. Men i og med at den ikke går (og potensielt har en stor motorskade), vil arbeidsinnsatsen for å få den på veien igjen bli så stor at det ikke går an å forsvare økonomisk (tid er også penger).

Er man ihuga entusiast og bilen i tillegg hadde en emosjonell verdi, ville man nok kunne forsvare å restaurere den. Men da blir prosjektet mer som en hobby å regne (og hobbyer trenger jo ikke lønne seg ;) )


hvor bor du i landet!?
Jeg bor i Bodø.

Instruktionsbok
01/06/11, 21:10
Liten notis på sidelinja; min 240 går med overhalt K-motor, der ble ingenting bøyd/skadet når akselen til fordeleren kjilte seg for noen år siden. Målte og monterte og bilen starta. Kan ha vært flaks, men det har skjedd at ventilene har klart seg :)

nordbo
04/06/11, 17:03
antaglig vis så en toppen din død, skeive ventiler. knekte råda knuste stempel, og sånn...
men, er kun en måte og finne det ut på.... av med toppen, og sjekk..
Bare for å avslutte tråden:

Jeg skrudde av toppen av ren nysgjerrighet. (se bilder)
Stemplene ser inntakte ut (det er en fordypning i midten, og to fordypninger på sidene som passer til innsugs og eksosventilene). Ventilene derimot... :eek:

En ventil er slått helt skjev (se bilde), og en annen ser tvilsom ut (er ikke så lett å se på bildet).

Stemplene ser litt tilgriset ut, men det er bare kjølevann og oljerester som rant oppi da jeg fjernet toppen. :o

Det ser imidlertid ut som sylinder 4 har gått dårlig. Pluggen ser ren ut, men i motsetning til de andre sylinderne, er toppen er oljet og svart, og det ligger også svart sot ut i innsuget. Sannsynligvis lekkasje i innsugsventilen.
Jeg husker også at motoren hadde litt "tre sylinder gange" når den var kald. Etter at den var blitt varm gikk den jevnt og normalt selv om sylinderen og toppen indikerer noe annet.

Bilder:
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/Topp.jpg (toppen, se syl 4)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/Ventil2.jpg (skjevslått ventil)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/Ventil.jpg (ventil)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/Stempel.jpg (stempel)
http://i1234.photobucket.com/albums/ff407/nordbo2/stempel2.jpg (stempler og blokk)

R.G
04/06/11, 18:04
der var det ventil ras ja. merkene i stempel for ventiler skal være der pga den motortype 230k (møkkamotor). men detta er nok ferdig:p da pga regreima di:)

nordbo
04/06/11, 19:17
...pga den motortype 230k (møkkamotor).

Nå har jeg de bilene jeg trenger for øyeblikket, men jeg regner med jeg må bytte ut Focusen om noen få år.
Selv om jeg primært ser på bilen som en bruksgjenstand, må jeg innrømme at jeg har bilpreferanser.
De to merkene som står mitt hjerte nærmest er BMW og Volvo.

Jeg har eid et utall biler opp gjennom årene, og har alltid vært mest fornøyd med disse to merkene. Så for å gjøre en lang historie kort;
Når jeg bytter ut Focusen, kommer jeg til å kjøpe en Volvo (brukt). Biler faller så fort i pris at å kjøpe en ny fremstår som økonomisk galskap. Avhengig av merke (kvalitet) er en 3 - 10 år gammel bil nesten like god som ny, men til en femtedel av prisen.

Erstatningen for Focusen kommer sannsynligvis til å bli en 850. En V70 kune vært greit også, men 850'ene ligger mye lavere i pris og man kan få fantastisk mye bil for pengene i denne klassen.

Med tanke på det du skriver om motoren (i min avdøde 740), kan du anbefale en motortype i 850 som er solid og driftssikker?
Et stort pluss er HK, og at den er mulig å skru på selv.
:)

s4nd3r
04/06/11, 19:50
stempela såg jo fine ut. så kan ver att motoren har overlevd..
mulig eg har eg topp liggendes, om du betaler frakta, så kan du få den....
sikkert noe andre her og som har en topp og selge/donere bort...
sleng den på og prøv om motoren fungerer.. :)
slipesett og ny registerreim fås kjøpt hos bcb.no

nordbo
04/06/11, 21:55
stempela såg jo fine ut. så kan ver att motoren har overlevd..
mulig eg har eg topp liggendes, om du betaler frakta, så kan du få den....
sikkert noe andre her og som har en topp og selge/donere bort...
sleng den på og prøv om motoren fungerer.. :)
slipesett og ny registerreim fås kjøpt hos bcb.no

LOL :)
Hovedproblemet består jo fortsatt. Ett eller annet har gått scheisse med drevet til registerreimen på blokka.
Jeg må hale ut hele motoren for å komme til det. Resten av motoren er i en sorry state nå.

Takk for tilbudet, men jeg tror nok høggern er letteste løsningen.
Når jeg derimot skaffer meg en god 850, kommer jeg nok sterkere tilbake.
:)

s4nd3r
05/06/11, 12:07
huh? er jo bare og sette på ett nytt hjul til regreima på veiv akslingen det. trenger ikkje ut med motoren for det.. du må av med register deksele bare..