PDA

Vis full versjon : Problemer med å koble subb



olesyvertsen
29/05/11, 22:28
Jeg har 2 subber Rockford Fosgate Punsh P2. Det er dobbel spole på disse tror jeg. også har jeg en 5 kanals forsterker. Planet audio p600.5s 700w. da lurte jeg på hvordan spole tilkoblingene skal kobles og hvordan det burde kobles på forsterkeren.

Mafaioz
29/05/11, 23:28
du kan jo brokoble subbene og koble 1 til forsterker,

todleif
30/05/11, 09:04
du kan jo brokoble subbene og koble 1 til forsterker,

Er umuligt å brukoble subbene.

Eg trenger modellnummer på subbene for å finne ut kva slags impedans spolene har.
Må ha det for å vite korleis ein skal koble dette til forsterkeren.

Eg har ikkje googla forsterkeren for å få info, men har ein "liten" mistanke om at forsterkeren din er altfor liten til 2 subber

Kva er størrelsen på subbene?

olesyvertsen
30/05/11, 11:14
Er umuligt å brukoble subbene.

Eg trenger modellnummer på subbene for å finne ut kva slags impedans spolene har.
Må ha det for å vite korleis ein skal koble dette til forsterkeren.

Eg har ikkje googla forsterkeren for å få info, men har ein "liten" mistanke om at forsterkeren din er altfor liten til 2 subber

Kva er størrelsen på subbene?


Skal skru ut elementene nå i ettermiddag så kan jeg si hva de heter osv.

Mafaioz
30/05/11, 12:30
det er da vel ikke umulig og brokoble dem, ta en ledning fra den ene til den andre til hver pol, så ledning fra 1 av subbene på forsterker.

olesyvertsen
30/05/11, 14:56
det er da vel ikke umulig og brokoble dem, ta en ledning fra den ene til den andre til hver pol, så ledning fra 1 av subbene på forsterker.

Forstod ikke helt det du mente, men blir ikke det bare å parralell koble de ? :P

olesyvertsen
30/05/11, 15:15
Var en en spolet subb vist nokk :) P210S4 heter den ;) P2 står vel får modellen og 10 står for 10" regner jeg med og S4 står får 4 ohm, eller er jeg på jordet nå xD ? 200W RMS og 400W maks stod det. Forsterkeren gir 100w bare ut på brokoblingene så er vell ikke den rette forsterker jeg har ? :P

todleif
30/05/11, 17:36
S står for singel spole. D står for dobbel spole. Ellers har du fått med deg all info.

Du kan parallellkoble høgtalerene. Ved parallellkobling av 2 høgtalere, vil du halvere impedansen.
Impedansen pr høgtaler er 4 ohm. So ved parallellkobling vil du få 2 ohm

Forsterkeren er stabil ned til 2 ohm, so det går greit.

Det ser ut som forsterkeren kan gi ut 300w i 2 ohm på subutgangen.
Det blir nok ikkje so gale med høgtalerene dine. Eg trudde at du hadde 12".

Det er altso subutgangen du skal bruke.
Eg veit ikkje kva du ellers har av høgtalere, men prøv med lavpassfilteret på ca 80hz

olesyvertsen
30/05/11, 19:22
S står for singel spole. D står for dobbel spole. Ellers har du fått med deg all info.

Du kan parallellkoble høgtalerene. Ved parallellkobling av 2 høgtalere, vil du halvere impedansen.
Impedansen pr høgtaler er 4 ohm. So ved parallellkobling vil du få 2 ohm

Forsterkeren er stabil ned til 2 ohm, so det går greit.

Det ser ut som forsterkeren kan gi ut 300w i 2 ohm på subutgangen.
Det blir nok ikkje so gale med høgtalerene dine. Eg trudde at du hadde 12".

Det er altso subutgangen du skal bruke.
Eg veit ikkje kva du ellers har av høgtalere, men prøv med lavpassfilteret på ca 80hz

Jøss, nice ;) så da paralell kobler jeg bare de to subbene på subwoofer utgangen ? :D

todleif
30/05/11, 19:54
Jøss, nice ;) så da paralell kobler jeg bare de to subbene på subwoofer utgangen ? :D

Stemmer det :)

Mafaioz
30/05/11, 20:03
Aka Brokobler:P

olesyvertsen
30/05/11, 20:52
Aka Brokobler:P

Aha ;) Nice :D Takk for hjelpen :D :D

todleif
30/05/11, 22:16
Aka Brokobler:P

Ved brukobling kobler du sammen 2 forsterkerkanaler til ein felles last.
Dette har ingenting med serie eller parallellkobling av høgtalere/spoler å gjera.

olesyvertsen
31/05/11, 18:41
Ved brukobling kobler du sammen 2 forsterkerkanaler til ein felles last.
Dette har ingenting med serie eller parallellkobling av høgtalere/spoler å gjera.

Ok, var faktisk det jeg trodde xD xD