PDA

Vis full versjon : Billig bane-oppsett, 242/244



Mr. Myhre
29/05/11, 18:16
Hei!

Sitter og leker med tanken på og bygge meg en billig og morsom bane bil ut av en 242 eller 244.
Hva ville dere gjort?

Hvor mange kilo er det mulig og få strippet av disse bilene? Tenker da på interiør, står som ikkje "MÅ" være der. Sideruter som kan byttes til plexiglass ol.
Hva bør gjøres ang. motor? Bygge på en orginal B21/B23 eller bytte til B230FK/FT?
Understell?

Kom gjærne med linker til lignende prosjekter! :D

Marius Skau
29/05/11, 18:23
Har du satt noen budgjett på prosjektet? :)

Mr. Myhre
29/05/11, 18:35
Har du satt noen budgjett på prosjektet? :)

Nei egentlig ikkje, har ikkje funnet noen passende bil enda heller.
Men er tenkt og gjøre så billig som mulig, derav håpet på muligheten for og gå mye ned i vekt, for og få opp HK pr. tonn :)

Men om en hadde fått +/- 200hk, og en relativ lett bil, så er det mye morro i det :D

Marius Skau
29/05/11, 18:49
Okei :)

Ja er mye man kan gjøre før og lette bilen :) Borre hull der det går ann og borre hull :) Glassfiber? osv :)

Men va forberedt på en ting, det blir alltid dyrere en vad man tenkt seg :)

Starter snart med et nytt prosjekt. Budgjett på 50 tusen :)

Wrasko
29/05/11, 18:58
Tips: Sats på andre ting enn plexi istedenfor glass.. Sparer veldig lite vekt på det, så er egentlig ikke verdt det..

Christian
29/05/11, 20:02
Skal du gjøre det veldig billig tar du en vrakferdig 240, en billig 305/350, sveiser sperre, bytter bremsevæske å kjører.

larset
29/05/11, 20:16
http://www.volvo-racing.i2.no/ Denne 242 er nede i 960kg, mye glassfiber og lexanruter

Mr. Crepsley
29/05/11, 21:54
sparer vel en del på glassfiber skjermer/panser/koffertlokk kan jeg tenke meg. Om du har et bra bur, kan du vel ha glassfiberdører også.

Mr. Myhre
29/05/11, 22:14
Her var det mye gode tips ja, takk for det! :D
Sparer kanskje ikkje så mye vekt med plexi nei, får se hva annet en kan bruke som vindu da.

Og ja, blir vel alltid dyrere enn det en tenker seg, men er lov og prøve da ihvertfall :D

Marius Skau
29/05/11, 22:18
Hehe sant sant :) Håper og klare og holde meg på 50 tusen siden :) Men drar fort avgårde ser jeg :o

C.Erstad
29/05/11, 22:26
sparer vel en del på glassfiber skjermer/panser/koffertlokk kan jeg tenke meg. Om du har et bra bur, kan du vel ha glassfiberdører også.
Er det ikke sånn at førerdøren altid skal være i metal?
Eller gjelder det kun rally/bilcross?

SirKim
29/05/11, 22:40
hvis dette skal være billigprosjekt, så blir det vel plutselig ikke så billig lenger om en skal drive å handle glassfiber ditt å glassfiber datt..

Masse hullborring, ut med interiør. Kun en stol, eller 2 om du skal ha med deg en. Brukte billige bøttestoler er ikke så dyrt. Er vel flere slike thorshow sportsstoler der ute, koster 1000 nytt for et sete, så om du finner noe der brukt gir du kanskje 1 laken for begge stola. Brakett lager du selv, så det er jo så si gratis.


Handle deg en 240 med F motor, ca 6000,- for en grei en som står uten skilt

Er dyrt, men kost på deg sprut. ca 8000,-

finn deg en brukt holset turbo ca 3000,-

kjøp flenser og og rør bygg på så du kan bruke F grenrøret til turbo.
TBO har noen bilder av det da han har gjort det selv,
eventuelt, finn et brukt FT/ET grenrør. ca 500,-

Oljeretur bygger du til selv. Sveis inn rør inn til bunnpanna slik det er gjort på R-sport bunnpanna. slange får du tak i brukt eller noe nede i kjelleren/garasjen. 150,- ?

olje inn til turbo, står sikkert en flens på turbon, så kjøp slange på hydroscand, eller en anna lur løsning, å koble deg på ved oljetrykksbryteren. 200,- ?

Kjøp Y-stykke til olje inn på biltema, 50 kr ?

bygg eksos selv. ordne til downpipe selv med noen eksosbend fra biltema. 350,- ?

selg diverse interiør å annet drit som står i 240n du handla. ca -1500 ?

brukt alucooler 600,- ?

Diverse trykkrør og slanger : 1000,-

Sveis sperre på bilen *gratis*

ny olje til bakaksel 350,- ?

Turbotrykksmåler 200,-
Oljetrykksmåler 200,-


Hmm, kommer ikke på mer i farta, men med dette ligger vi på 19100,- inklusiv bil

Btw, morro om du begynner på et budsjettbygge :)
Syntes det er de tøffeste prosjekta å følge med på :) Mye tips og triks å lære i slike tråder, å er morro når folk får ting til å fungere med hjemmelaga løsninger på diverse :)

Volvo360tic på forumet her f.eks hadde jo budsjettbygge på 360n sin. Mener han snakka om 7 lapper eller noe, å da sto bilen der med turbo :) Masse hurtigløsninger å diverse, men ganske underholdende lesning, å gjør at man faktisk vil begynne på noe slikt selv :) Budsjett prosjekter er igrunn ganske spennende å følge med på :)

Christian
29/05/11, 22:43
Er uten tvil økonomidrifting som er mest underholdende å lese om. :)
Men en ting er sikkert, ting blir ALLTID dyrere enn man regner med :p

SirKim
29/05/11, 22:53
Er uten tvil økonomidrifting som er mest underholdende å lese om. :)
Men en ting er sikkert, ting blir ALLTID dyrere enn man regner med :p


Helt klart :) Er jo rått å følge med på store dyre prosjekter også, men jeg personlig mener at det er mer underholdning å lese om budsjett-bygge :) Altså med litt motor :) Ikke en 18 åring som har budsjett bygge på lakkering, å får lakka 240n sin på et fjøs for 2 lapper, å samtidig før litt hønsefjær i lakken... Prosjektet til volvo360tic er underholdning :) turbo på 360n, å funksjonabelt for under 10k er morro :)


Kunne bare ønske TBO kunne legge ut dette 500hk for 15000kr oppsettet....
TBO syntes jeg det er underholdende å lese innlegg fra. Fyr som gjør mye hjemme-mekk, men får ting til alikavel. Sånt er også morro å følge med på :)

TvilsomRacing
30/05/11, 08:04
+ bensinpumpe(r)
+ kraftigere girkasse og clutch
+ Mapping og bremsing av sprut
+ muligens en større radiator
osv, osv

Da er du oppe i over 25 000+

Thomas242
30/05/11, 10:05
Understell:

polyforinger
Bilstein dempere
senkesett ukappa
store stabstag, (ikke for stort bak da det fører til hjul-løft ved hardkjøring)

Bremser:

Holder laaangt med orginale ventilerte så lenge alt er nytt.

Motor:

B230FK med nogo attåt.


Dette holder i massevis inntil videre....

Mr. Myhre
30/05/11, 15:26
Takk, her var mye nyttig og interessang info! :D
Hva tror dere er mest lønnsomt når det kommer til motor?

Er mest ute etter en gammel 242 eller 244, og da er det vel ingen B230F og få orginalt :p Best/billigst og bygge på en forgasser motor, eller bytte til nyere turbomotor fra nabolandet med en gang? Koster tross alt kun 4500sek

Thomas242
30/05/11, 16:15
Takk, her var mye nyttig og interessang info! :D
Hva tror dere er mest lønnsomt når det kommer til motor?

Er mest ute etter en gammel 242 eller 244, og da er det vel ingen B230F og få orginalt :p Best/billigst og bygge på en forgasser motor, eller bytte til nyere turbomotor fra nabolandet med en gang? Koster tross alt kun 4500sek

Mest effekt for pengene er nok en B230fk. Den kan du også bygge på og trimme etterhvert som behovet melder seg...

turbotrimming.no har mye fine deler og løsninger til både 8v og 16v turbo.

Mr. Myhre
30/05/11, 16:18
Mest effekt for pengene er nok en B230fk. Den kan du også bygge på og trimme etterhvert som behovet melder seg...

turbotrimming.no har mye fine deler og løsninger til både 8v og 16v turbo.

Ah, ok! :) Og girkasse, M90, eller holder det med en M45/M46 når vekten går en del ned?
Kjenner eg ikkje klarer og sitte stille en gang for og få begynt på noe sånt som det her, men den eneste hindringen min er at eg ikkje har noen plass og stå! :mad:
*Søker igjennom finn-annonser etter leiligheter med garage*

Christian
30/05/11, 16:24
M45 kan holde en god stund med vettug kjøring.

Thomas242
30/05/11, 16:24
Ah, ok! :) Og girkasse, M90, eller holder det med en M45/M46 når vekten går en del ned?
Kjenner eg ikkje klarer og sitte stille en gang for og få begynt på noe sånt som det her, men den eneste hindringen min er at eg ikkje har noen plass og stå! :mad:
*Søker igjennom finn-annonser etter leiligheter med garage*

Holder langt med M45 så lenge du girer med hue...

TvilsomRacing
30/05/11, 16:29
Eller gå for en getrag 262 4trinns kasse og adapter.
Disse koster ikke så mye mer enn en m45 boks, men holder mye mer juling!

Mr. Myhre
30/05/11, 16:53
Eller gå for en getrag 262 4trinns kasse og adapter.
Disse koster ikke så mye mer enn en m45 boks, men holder mye mer juling!

Hvor får en kjøpt disse? Og er det bolt-on med adapter?

TvilsomRacing
30/05/11, 20:00
Disse er bolt on med adapter ja. Selges her: KL-Racing adapterplate (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-rod-motor-/volvo-b20_b21_b23_b230-till-getraglada-med-los-sprangkapa.html)
Må tilpasse spakstell, men det er fort gjort om du har et sveiseapparat. (bruker et orginal volvo spakstell.)
Også må du ha en spacer til hardy skiva på mellomakseln

Disse er billigere enn 265 kassene siden de bare har 4 gir. Men 4 gir holder lenge i en bane bil ;)
Kassene finner du på Finn.no osv.

Her er også en guide:
Getrag Guide (http://home.online.no/~kjet-sk/Getrag.htm)

turb00le
30/05/11, 20:00
Jeg ville satsa på å finne ett grunnemne (bil) som er i tålig stand.
Renska den helt innvendig for skrot og satt i 2 bætteseter.
Understell er det du har mest glede av kontra masse effekt. Kan jo være litt nevenyttig og lage foringer osv selv. Men skikkelige dempere og fjører.
Vet ikke om dieselfjører framme og campingfjører bak sammen med kapp kanskje er en god kombo?
Så en vanlig turbomaskin med husmor trim.
Da holder faenskapet ihop ei stund i allefall.

Mr. Myhre
30/05/11, 20:29
Jeg ville satsa på å finne ett grunnemne (bil) som er i tålig stand.
Renska den helt innvendig for skrot og satt i 2 bætteseter.
Understell er det du har mest glede av kontra masse effekt. Kan jo være litt nevenyttig og lage foringer osv selv. Men skikkelige dempere og fjører.
Vet ikke om dieselfjører framme og campingfjører bak sammen med kapp kanskje er en god kombo?
Så en vanlig turbomaskin med husmor trim.
Da holder faenskapet ihop ei stund i allefall.

Hmm, er det noe stas og kappe fjærer på en "banebil" da? Eller blir det kanskje greit hvis en bruker diesel og camping fjører?

Og ang. stabstag, er det like greit og lage dette selv, eller vil det lønne seg og kjøpe? Og isåfall, hvor bør en kjøpe det?

Sebbe
30/05/11, 20:35
Skal du gjøre det veldig billig tar du en vrakferdig 240, en billig 305/350, sveiser sperre, bytter bremsevæske å kjører.

kan si meg veldig enig i dette, har en "vrakferdig" 240 med chevy 305, manuell girkasse og sveisa bakaksel, er vanvittig morro :D
jeg synes også det er mye gøyere og følge med på budskjettbygg enn bygg der alt er nytt og skinnende. alle kan klare å lage en strøken bil med 500 hk om man har "ubegrenset" med penger, men det er ikke alle som kan klare å få masse effekt og morro ut av 10-20 000 og masse hjemmelagede deler :)

Mr. Myhre
30/05/11, 20:42
kan si meg veldig enig i dette, har en "vrakferdig" 240 med chevy 305, manuell girkasse og sveisa bakaksel, er vanvittig morro :D

Hva ligger en 305 på nå da? Er ikkje helt inn i V8 verdenen, men dette er vell en small-block? Og hvordan er det med motorfester til disse, og girkasser? Må jo ha manuell ihvertfall. :p

Men ja, bilen kan godt ha mye rust og sånn, men vil ha en gammel orginal farge, som f.eks grønn, eller brun, og gi bilen et lite rat-look preg over seg. :D

Sebbe
30/05/11, 20:52
Hva ligger en 305 på nå da? Er ikkje helt inn i V8 verdenen, men dette er vell en small-block? Og hvordan er det med motorfester til disse, og girkasser? Må jo ha manuell ihvertfall. :p

Men ja, bilen kan godt ha mye rust og sånn, men vil ha en gammel orginal farge, som f.eks grønn, eller brun, og gi bilen et lite rat-look preg over seg. :D
305 er smallblock ja, den "slappeste" av de, 350 er det litt mer liv i og om du ikke har tenkt å godkjenne ville jeg gått for det.
jeg gav 5000 for ett komplett V8 oppsett som stod i en 240 fra før, med motorfester og alt, også brukte jeg noen lapper på å overhale motoren, pluss at girkassen var en gammel automat som tok kvelden etter litt aktiv kjøring med for lite olje :p så da kjøpte jeg en manuell kasse for 8000, pluss 2-3000 på clutch også 1000 på hydraulisk utløserlager og pumpe.

det er endel jobb egentlig, og man får jo masse morro ut av en volvomotor også, så vet ikke helt om du synes det er verdt det :p

Christian
30/05/11, 20:55
Hvis budskjettet er stramt, ville jeg gått for en 305 med automat. Det spinner det og, men det er ikke like morro :p


Har en vrakferdig 744 med 350/350 kombo og det har funka helt greit. Har litt kødd med at den fjusker, men det spinner ganske bra.. :)

Mr. Myhre
30/05/11, 21:00
Automat er uaktuelt uansett, det skal være manuell. :)
Men V8 er jo alltid morsomt da, hmm..

Christian
30/05/11, 21:01
Hvis automat er uaktuelt kan du egentlig glemme V8 å budskjett. :p

Mr. Myhre
30/05/11, 21:11
Hvis automat er uaktuelt kan du egentlig glemme V8 å budskjett. :p

Ja var egentlig det eg tenkte meg :p
Nei, får nok bli en B230FT/FK med noe stæsj.

Men som sagt tidligere her så er det viktigste først og få vekten ned, og få et stivt og bra understell.

Noen som kan svare på spørsmålet mitt ang. stabstag eg stilte tidligere?

Christian
30/05/11, 21:12
Stabstag er fjerstål. Men du kan bruke to orginale.

SirKim
30/05/11, 23:37
Stabstag er fjerstål. Men du kan bruke to orginale.

Enig her. Er dette budsjettbygge, så gå for 2 orginale bak :) Blir stiva opp bak, å fyll masse luft i dekka bak, å ikke så altfor mye foran, så legger den seg fort ut ;)

Thomas242
31/05/11, 14:01
Ser det er mye snåle forslag her om hva som er bra og ikke. Hva mener du med banebil? Skal du sladde eller skal du kjøre rundetider\sporvalg?

Mr. Myhre
31/05/11, 15:01
Ser det er mye snåle forslag her om hva som er bra og ikke. Hva mener du med banebil? Skal du sladde eller skal du kjøre rundetider\sporvalg?

Nei altså, tenker vel mest på sladding/drifting om eg får til det.
Rundertider ol. interesserer meg egentlig lite :p

vazborris
31/05/11, 15:18
Automat er uaktuelt uansett, det skal være manuell. :)
Men V8 er jo alltid morsomt da, hmm..

Får jo shift kit til autimat som skal gjøre det ganske moro

Mr. Myhre
31/05/11, 16:01
Får jo shift kit til autimat som skal gjøre det ganske moro

Hmm, ja får vel kanskje det :p
Noen som vet sånn ca hvor mange kilo en kan spare ved og fjærne interiøret?

Ola Moen
31/05/11, 20:57
Hmm, ja får vel kanskje det :p
Noen som vet sånn ca hvor mange kilo en kan spare ved og fjærne interiøret?

ca 50 kg+/-

Ola Moen
31/05/11, 21:01
Har en kompis som kappa ned et par sett med orginalfjærer. og la de sammen, og sveiset sammen slik at de ble doble. Det ble stivt og lavt. i lengden vil nok sveisen sprekke opp, men det funka da greit:) sammen med sveisa sperre, og ei folkelig utveksling, kan en ha det mye moro:)

BlåFare
01/06/11, 01:49
[QUOTE=Mr. Myhre;347950
Noen som vet sånn ca hvor mange kilo en kan spare ved og fjærne interiøret?[/QUOTE]

Definer interiøret.
Dash,bak og passasjersetet fram,dørtrekk,gulvmatter, dempe mattene som er i bilen orginalt, taktrekk du tenker på da eller?
ett sete veier vell 15-20 kg og 5kg pr del i baksetet :p
Aldri veid de så aner ikke.

Men vill vell tro en 50-60 kg spares der :p

Mr. Myhre
01/06/11, 05:24
Definer interiøret.
Dash,bak og passasjersetet fram,dørtrekk,gulvmatter, dempe mattene som er i bilen orginalt, taktrekk du tenker på da eller?
ett sete veier vell 15-20 kg og 5kg pr del i baksetet :p
Aldri veid de så aner ikke.

Men vill vell tro en 50-60 kg spares der :p

Tenker på ALT, kan lage nytt dash i alu :)

Ola Moen
01/06/11, 17:27
Trenger ikke dash heller vel:P bare ei plate til de viktigste målerene og lampene.

Hva med å kjøre japsestil i 240'n da? Høyrestyrt:D Det er uvant og artig:)

Mr. Myhre
01/06/11, 17:39
Trenger ikke dash heller vel:P bare ei plate til de viktigste målerene og lampene.

Hva med å kjøre japsestil i 240'n da? Høyrestyrt:D Det er uvant og artig:)

Ja var det et meinte, ei lita aluplate med målere ;)
Umm, det blir litt drøyt mye arbeid for et billig prosjekt gitt :p

Ola Moen
01/06/11, 21:51
Har bil stående med alt tilbehør til høyreratt jeg.:)

Sebbe
01/06/11, 22:33
er jo fortsatt sinnsykt mye arbeid, og for hva? å sitte på feil side av bilen og kjøre? :p

Mr. Crepsley
01/06/11, 22:55
Eneste måtte være å importere en fra england eller noe, ferdig bygd..

Daruu
01/06/11, 23:33
Mitt forslag:
- Finne en billig 240 med LH 2.4, feks http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1328445;Modified=1306950 080;_cmd=similar 5-10 000,-
- FK/FT motor med innsug turbo, dysemotstander, hjerner osv 7-8000,- svenske?
- Brukt JT 3" /selvsmidd 3" eksos 1500ish
- Ny turboclutch ca 1500kr?
- Brukt/kina alu cooler 1500ish
- A eller v kam maks 500kr

Sveisa sperre og doble stag bak. Hiv ut alt inni og sett inn 1, evt 2 bøttestoler. Selg alt som dere ikke trenger. Litt etter hvor budsjett det skal være, men dempere, fjærer og foringer kan også være greit å bytte da. Og ikke minst div pakninger i motoren.

For 25 lapper burde det være mulig å få til en morsom bil :)

kermitt
02/06/11, 00:03
Mitt forslag:
- Finne en billig 240 med LH 2.4, feks http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1328445;Modified=1306950 080;_cmd=similar 5-10 000,-
- FK/FT motor med innsug turbo, dysemotstander, hjerner osv 7-8000,- svenske?
- Brukt JT 3" /selvsmidd 3" eksos 1500ish
- Ny turboclutch ca 1500kr?
- Brukt/kina alu cooler 1500ish
- A eller v kam maks 500kr

Sveisa sperre og doble stag bak. Hiv ut alt inni og sett inn 1, evt 2 bøttestoler. Selg alt som dere ikke trenger. Litt etter hvor budsjett det skal være, men dempere, fjærer og foringer kan også være greit å bytte da. Og ikke minst div pakninger i motoren.

For 25 lapper burde det være mulig å få til en morsom bil :)

For å gjøre det enda billigere kan de drite i FK`n og bruke pengene på en HX35, smi 3,5" eksos selv, få i en A kam på høggern, kjøpe en skikkelog clutch og dyser på ebay og ta med seg en 3" Lmm fra høggern. Understellet kommer seg mye med dobble original stabstag og kappa original fjører. det blir i allefall ikke værre.

Ola Moen
02/06/11, 00:06
- Ny turboclutch ca 1500kr?


Doble det beløpet:p

Daruu
02/06/11, 00:11
Det går jo også ann da, litt avhengig av hvor mye deler man kan lage sjøl og hva man får tak i.

Org turboclutch får du vel til 1500,- (?) men burde sikkert ha forsterka. Men om man skal ha alt man "burde" blir det fort mye dyrere :p

Ola Moen
02/06/11, 00:15
er jo fortsatt sinnsykt mye arbeid, og for hva? å sitte på feil side av bilen og kjøre? :p

Det er da ikke mye jobb :D

bilene blir jo ribba okke som:) og torpedoplater med pedalsett og bremsepumpe, tannstang, rattstamme med fester er bare å flytte over:)

Jo, det ER artig å kjøre høyrestyrt 240:) Ihvertfall nå man har med en passasjer som føler seg hjelpeløs fordi han sitter på "riktig side" og mangler ratt og pedaler:P Broder'n rev løs dørhåndtaket i venstredøra samtidig som han hylte av redsel:)

Kanskje jeg skulle sette igang med ombygginga sjøl:)
Alt står i en 91' 245 som har gått som postbil i Sverige:)
Langførti er ikke akkurat no å dra på en bane lissom.....
Hehe:)

SirKim
02/06/11, 00:23
Du får lage prosjekttråd om du skal lage deg budsjett-bygge mhyre :)
Er dette noe du skal gjennomføre? Eller leker du med tankene? :)

Mr. Crepsley
02/06/11, 01:35
Blir ikke varmt med bremsekraftforsterker/bremsevæskeresorvar så nær turbo?

Ola Moen
02/06/11, 01:51
tja.... sånn jeg har sett på det, så bør i tilfelle turboen opp og fram. har ikke studert høyrestyrte turbobiler, men blir trangt med turbo, oljekjøler til 940, olje-returrør og downpipe til vanlig, og når en skal tre rattstanga ned samme vei, og som du sier, ha br.kraft forsterker, gasswire og clutchwire ut der, så blir det ikke bare trivelig å jobbe med:)

Varmen kan en jo gjøre noe med. eksosbandasje og sånn hette på turboen til å skjerme for varmen. Det sitter en F motor der nå.

El.nettet på den er helt idiotisk. LH 2.4 på denne, men alt er integrert i el.nettet til bilen.
bensinhjernen sitter på høyre side, men tenningshjernen sitter på venstre sida. og null sjans til å få det ut på en fornuftig måte.

Mr. Crepsley
02/06/11, 01:58
Kan vel bruke hvilket som helst lh 2.4 nett fordetom vel?

Ola Moen
02/06/11, 02:13
jaja:) men i såfall blir det jo ikke no LH sprut da:) Det var bare et irritasjonsmoment da jeg skulle ha LH i 242'n, og tenkte jeg skulle plukke ut det i den høyrestyrte:)

LH funker greit nok på F motorer, men er skuffa over det når det kommer til FT og FK.
For etter å ha kjørt "Standard" FT med Datasprut, så kan det overhode ikke sammenlignes med LH. Den blir dau og seigdratt i forhold til S60Pro sprutet.

Mr. Myhre
02/06/11, 11:39
Du får lage prosjekttråd om du skal lage deg budsjett-bygge mhyre :)
Er dette noe du skal gjennomføre? Eller leker du med tankene? :)

Er noe eg har veldig lyst til og gjennomføre, men blir ikkje akkurat nå da eg ikkje har noen plass og stå, og kan ikkje ha ein prosjektbil UTE :p

Men er samtidig på jakt ette leilighet med garage, og om eg finner en slik en så blir det prosjekt med en gang! ;)

Men denne tråden her var egentlig mest for og få forslag, så eg vet hva som trengs for og få til noe slikt.

Mr. Myhre
02/06/11, 13:01
Forresten, ved og ta inn en bil fra Sverige, må en betale noe avgifter for og få prøveskilter på den da?

ArneR
02/06/11, 16:27
I prinsippet ikke, da prøveskilt er gyldige i hele norden. Men jeg ville ha stoppet på rødt og betalt momsen på den uansett, for da er bilen din, og du kan leie så mye prøveskilt du har råd til, uten spørsmål..

Mr. Myhre
02/06/11, 19:26
I prinsippet ikke, da prøveskilt er gyldige i hele norden. Men jeg ville ha stoppet på rødt og betalt momsen på den uansett, for da er bilen din, og du kan leie så mye prøveskilt du har råd til, uten spørsmål..

Ja det skjønner eg da, men f.eks, hvordan blir det med eierskifte osv. da? Aldri handlet bil i utlandet før. :p Og det finnes jo ganske mange billige gamle Volvoer i Sverige. :)

Christian
02/06/11, 19:48
Skriver vanlig svensk salgsmelding, og huker av for eksport.
Selger leverer da inn skiltene, og papirene.
Dere skriver også en kontrakt, som inneholder kjøpers navn, selgers navn, kjøpssum, og bilens rammenummer.

Så kjører du hjem på prøveskilter, også stopper du på rødt og betaler 25% moms så er bilen din og du kan leie prøveskilter så mye du vil, som nevnt over meg.

Mr. Myhre
02/06/11, 19:50
Skriver vanlig svensk salgsmelding, og huker av for eksport.
Selger leverer da inn skiltene, og papirene.
Dere skriver også en kontrakt, som inneholder kjøpers navn, selgers navn, kjøpssum, og bilens rammenummer.

Så kjører du hjem på prøveskilter, også stopper du på rødt og betaler 25% moms så er bilen din og du kan leie prøveskilter så mye du vil, som nevnt over meg.

Åja, er ikkje værre nei. :)

Ola Moen
03/06/11, 00:15
Eller du kan bare hente bilen, og bytte rammenr:p Hehe:) Men det sies at det ikke er helt lovlig:p

Mr. Myhre
03/06/11, 00:36
Eller du kan bare hente bilen, og bytte rammenr:p Hehe:) Men det sies at det ikke er helt lovlig:p

Rart det der :D

Ola Moen
03/06/11, 01:29
Har en 77' 242 på hånd nå. Svenskebil. 1500,-:p

wunder-hansi
03/06/11, 03:44
budgjett er morro:) jeg og begynte på et 20.000kr's bygge.. men bygga seg på som heelst.. skjekk prosjekt tråd:P