PDA

Vis full versjon : Feilkoder: 1-2-1 og 3-1-1. Ingen fremgang overhodet.



Volvoniføør
29/05/11, 18:13
Hei folkens!
Jeg har et lite problem:
Av og til, så kommer feilkode 1-2-1 for lmm opp, har skiftet den en gang pga dette.
Etter at jeg skiftet den holdt den seg borte en liten stund, før den begynte p dukke opp igjen... Jeg får til å slette den, men etter en liten stund er den der igjen :(

Også har vi feilkode 3-1-1 da, kommer tilbake hver gang etter at jeg har slettet den og kjørt en liten tur..
Det er vel feilkoden for hastighetsgiveren ettersom jeg har forstått, men dette henger jo ikke på greip, for speedometeret mitt fungerer helt fint det :confused:
Har rensket kontakten til giveren på bakakslingen, men ingen forskjell..

Bilen stopper også en gang i blant når jeg slipper gassen og tar inn clutchen, og på tomgang går den ujevnt:(

Får vel legge til at dette er en 940 1995 mod, med ettermontert B230FK.
Åpen dump, lmm på trykksiden..

HVA kan dette være? Begynner å bli relativt irriterendre :(

Håper noen kan hjelpe meg med dette :)

Mafaioz
29/05/11, 21:10
Hei folkens!
Jeg har et lite problem:
Av og til, så kommer feilkode 1-2-1 for lmm opp, har skiftet den en gang pga dette.
Etter at jeg skiftet den holdt den seg borte en liten stund, før den begynte p dukke opp igjen... Jeg får til å slette den, men etter en liten stund er den der igjen :(

Også har vi feilkode 3-1-1 da, kommer tilbake hver gang etter at jeg har slettet den og kjørt en liten tur..
Det er vel feilkoden for hastighetsgiveren ettersom jeg har forstått, men dette henger jo ikke på greip, for speedometeret mitt fungerer helt fint det :confused:
Har rensket kontakten til giveren på bakakslingen, men ingen forskjell..

Bilen stopper også en gang i blant når jeg slipper gassen og tar inn clutchen, og på tomgang går den ujevnt:(

Får vel legge til at dette er en 940 1995 mod, med ettermontert B230FK.
Åpen dump, lmm på trykksiden..

HVA kan dette være? Begynner å bli relativt irriterendre :(

Håper noen kan hjelpe meg med dette :)

kan du ta et bilde av motor rom?

R.G
29/05/11, 21:16
bilde hjelper:) se om plasseringer er riktig. er nøye det for att det ikke skal bli ball:)

Volvoniføør
29/05/11, 21:30
bilde hjelper:) se om plasseringer er riktig. er nøye det for att det ikke skal bli ball:)

Ja skal prøve å få tatt ett bilde, må bare vente til kameraet mitt komme tilbake fra rep :)

R.G
29/05/11, 21:38
men kan spørre da: åssen er plassering av lmm gjort? med tanke på slangenippel for tomgangsregulatoren?

skal være slik enklest: luftfilter-turbo-dump-intercooler-lmm-tomgangsregulator-gassspjeld(innsug)

dump can å sitte mellom lmm og intercooler for di som begynner å terpe på det:)

Volvoniføør
29/05/11, 21:51
men kan spørre da: åssen er plassering av lmm gjort? med tanke på slangenippel for tomgangsregulatoren?

skal være slik enklest: luftfilter-turbo-dump-intercooler-lmm-tomgangsregulator-gassspjeld(innsug)

dump can å sitte mellom lmm og intercooler for di som begynner å terpe på det:)

LMM sitter i den rekkefølgen du nevnte, dump på turbosiden og lmm før tomgangsregulator og gassspjeld :)

Volvoniføør
31/05/11, 16:24
Jippi! Nå har problemet med at bilen stopper av og til blitt borte :D
Fikk et lite tips av en som hadde virkelig peiling i går, han sa at 3-1-1 koden også kunne antyde feil på svinghjulsføleren.. Så i dag skiftet jeg den, og bilen har ikke stoppet for meg enda ^^
Til og med en gratis fiks for jeg hadde en svinghjulsføler liggende, nice!

MEN, det er jo alltid ett men... :(
Selve problemet er borte, men feilkoden fortsetter å komme tilbake?
+At tomgangen fortsatt er ujevn, varierer fra 800-900 hele tiden..
Er det noen som har noe tips til meg på den saken? :)

Mvh

Volvoniføør
31/05/11, 21:07
Et mindre tilbakeslag da, viser seg at feilen ikke er borte likevel, så da er jeg tilbake der jeg begynte da :(
Nå aner jeg virkelig ikke her, faan altså..

Mafaioz
01/06/11, 00:20
Ta et bra bilde av ditt motorom er du snill :D det skader ikke

Volvoniføør
01/06/11, 15:52
Ta et bra bilde av ditt motorom er du snill :D det skader ikke

Altså, nå sitter som sagt lmm på riktig plass, og man kommer ikke noen vei med den andre feilkoden ved å titte i motorrommet..
Men joda kan vel få til det når kameraet mitt kommer tilbake fra rep.. :)

Er det noen som vet om noe annet som kan tolkes som hastighetsgiver?

kermitt
01/06/11, 16:16
Hastighetsgiver er vel gjerne svinghjulsføler. Speedometer har ikke noe med det å gjøre, ikke noen canbus bil.

Volvoniføør
01/06/11, 18:13
Hastighetsgiver er vel gjerne svinghjulsføler. Speedometer har ikke noe med det å gjøre, ikke noen canbus bil.

Men nå har jeg skiftet den og feilen er der fortsatt, hva da? :S

kermitt
01/06/11, 18:15
Hvordan skjer disse tilbakeslagene? helt ut av det blå? noen forvarsel?

Volvoniføør
01/06/11, 18:24
Hvordan skjer disse tilbakeslagene? helt ut av det blå? noen forvarsel?

Nei altså, jeg sletter feilkoden, så prøver jeg den en liten tur for å se..
Så når jeg søker etter feilkoder er den der igjen :(
Også er det jo de symptomene med at den går opp og ned mellom 800-900 rpm + at den stopper en sjelden gang når jeg trår inn clutchen, turtellernåla bare synker sakte ned til null.. Med mindre jeg gir den et lite push på gassen eller skynder meg å ta inn clutchen.. :(

kermitt
01/06/11, 18:39
Prøv å rens tomgangs motoren din og bytt litt tenningsdeler. Prøv også en ny oxygen sensor, eller lambda som folk sier.

Volvoniføør
01/06/11, 18:41
Will do, takk for svar :)

Volvoniføør
01/06/11, 20:20
Da har jeg byttet tennplugger og rensket tomgangsmotoren..
Resultat etter testtur: Feilkode 3-1-1 :(

Wakdar
01/06/11, 20:25
Ødelagt bensintrykksregulator? :rolleyes:

Volvoniføør
01/06/11, 20:30
Det tviler jeg på sånn egentlig.. Men takk likevel :)

Volvoniføør
02/06/11, 14:08
Kameraet er enda ikke tilbake fra rep, så da får det bli et crappy mobilbilde..
Motorrom er ikke ferdig, venter på en hel del i posten.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/235.jpg

Volvoniføør
02/06/11, 15:24
Og har det forresten noe å si hvor på eksosen lambdasonden sitter?

Mafaioz
02/06/11, 16:26
egentlig ikke, har sett folk hadd den rett etter turbo, min står på katalysatorn. husk bare at den må Vende OPP og ikke ha den under, da blir det kondens og den blir upålitelig.

Volvoniføør
02/06/11, 16:45
egentlig ikke, har sett folk hadd den rett etter turbo, min står på katalysatorn. husk bare at den må Vende OPP og ikke ha den under, da blir det kondens og den blir upålitelig.

Okei, da kan jeg utelukke plassering av den i hvertfall, står oppover rett før katalysator.
Men lurer på om det er forskjell på original plassering av lambda med og uten turbo?

PVT
02/06/11, 18:27
Lese stoff angående lambda plassering. har den selv rett etter turbo begrenser egentlig bare levetia. LAMBDA PLACEMENT (http://wbo2.com/lsu/lsuinstal.pdf)

Volvoniføør
03/06/11, 12:37
Takktakk, da lar jeg den være der den er :)

Volvoniføør
03/06/11, 19:58
Bare driver å prøver meg fram med diverse deler nå, slik at jeg kan eliminere en etter en ting :P
Har skiftet spjeldsensor i dag, og stilt inn den igjen.. Skal ut å prøvekjøre litt senere :)

Volvoniføør
05/06/11, 18:27
Har fortsatt dette problemet, ingen som har vært borti noe lignende?

Wakdar
05/06/11, 19:32
Har du sjekka for falskluft eventuellt vakumlekkasjer?

Volvoniføør
06/06/11, 16:17
Har du sjekka for falskluft eventuellt vakumlekkasjer?

Det har jeg, men det er ingen lekkasjer overhodet..
Noen andre forslag? :p

Volvoniføør
07/06/11, 16:46
Da har jeg kanskje ett lite håp!
Etter utallige telefonsamtaler feilsøkinger + ditten å datten, har jeg nå fått vite at feilkoder kan av og til "lagres" i bensinhjernen slik at denne feilkoden overhode ikke går an å slette... Hjernen må da enten byttes eller sendes til reparasjon...
Så nå har jeg snakket med han jeg kjøpte motoren av, og han var så snill at han ville la meg få låne en annen bensinhjerne i morgen slik at jeg kunne se om dette kanskje var feilen :)
Gir en rapport i morgen i tilfelle dette funker og det er flere som sliter med dette problemet :)

olavxxx
07/06/11, 18:02
høres ut som en rar påstand, at man ikke kan slette feilkoden..
kobler du av batteriet i 15-20 min skal de vel fjernes fra 2.4, ev. resette de via diagnosekontakten.

Volvoniføør
07/06/11, 19:27
høres ut som en rar påstand, at man ikke kan slette feilkoden..
kobler du av batteriet i 15-20 min skal de vel fjernes fra 2.4, ev. resette de via diagnosekontakten.

Prøvd det også, flere ganger..

Volvoniføør
18/06/11, 16:08
Nå har jeg prøvd meg fram og tilbake både her og der, men har enda ikke fått rettet på denne feilen.. Tips mottas med takk :)

Havard89
18/06/11, 16:40
Falsk luft nåken plass kansje? hadde liknande tendensar på en fk å der var lekasje på insugspakninga som var orsak..

Volvoniføør
18/06/11, 17:25
Er ikke det nei, har sjekket og utelukket den saken :(

jan_m
18/06/11, 22:26
kom den med "nye" bensin hjernen også?

Volvoniføør
19/06/11, 17:38
Problemet er nå fikset! :D
Tråden kan stenges :)

Wakdar
19/06/11, 18:06
Hva var feil?

Frigstad Racing
19/06/11, 18:08
Ja greit å si hva som var feilen så andre folk kan ha nytte av å lese denne tråden i etter tid :)

Volvoniføør
19/06/11, 20:37
Ja sorry :P
Feilen var kontakten bak på speedometeret, den ene stikkeren inni der var ødelagt.. en slik "ikke altfor lett feil å se" :P
Bare byttet den med en jeg hadde som var helt lik :)
I tilfelle noen har denne feilen og den skulle ligge lenger ut i disse to kablene, så er det pin 34, hvit og lilla ledning.. bare å ohme den så du er sikker på at du har kontakt :)