PDA

Vis full versjon : 2001 V70 2.4T Awd Motorproblemer



Nesten37
29/05/11, 16:20
Heisann

Jeg trenger noen tips angående motorproblemer. Problemet er som følger:

Tidligere i vinter begynte bilen å kutte ved pådrag, ca 2500-3000 omd/min, samt at motorkraften virket pulserende ved pådrag. Leste meg frem til at turbotrykk giveren kunne være synderen og byttet denne. Motoren sluttet da å kutte ved pådrag samt at pulseringen ble borte, men den går mye dårligere med denne giveren. Det er akkurat som om den borer, altså at den ikke får nok luft/bensin.
Ved bytte tilbake til den gamle giveren så kommer samme feilen som tidligere, altså kutting av motorkraft osv, men den drar mye bedre opp til dette turtallet samt at boringen blir borte.

Ingen feilmeldinger dukker opp forresten.

Er det noen som har noen tips, kan luftmassemåleren være synderen? Eventuelt andre givere?

Nesten37
31/05/11, 06:20
Kommer med litt tilleggs informasjon: Bilen går helt rent og drar som den skal når den er "kald", dvs etter første oppstart. Dvs at feilen kommer etter ca 2-3 minutter og at den ikke er konstant. Er det noen som har erfaringer med at wastegate kan rote til dette her?

Jeg har forresten byttet vakumslange mellom magnetventil og WG, byttet tennplugger og bensinfilter. Slangeklemmer til intercooler slanger er også sett over og strammet.

GMV
31/05/11, 11:57
Iogmed at bilen fungerer greit når den er kald vil jeg til 99% påstå at det er vanntempsensoren din som er defekt. Da tror hjernen at motoren er kald og korigerer deretter med tenning/bensin. Har vært borti dette mange ganger på 940 turbo motorer, og du får samme symptomet.

Nesten37
01/06/11, 06:09
Iogmed at bilen fungerer greit når den er kald vil jeg til 99% påstå at det er vanntempsensoren din som er defekt. Da tror hjernen at motoren er kald og korigerer deretter med tenning/bensin. Har vært borti dette mange ganger på 940 turbo motorer, og du får samme symptomet.

Sitter det flere temp.sensorer på denne motoren da? Måleren i bilen viser ikke feil. Er det en egen sensor som sender signaler til styreenheten kanskje?

Forøvrig så dukket det opp varsellampe for motor i instrumentpanelet igår, endelig må jeg vel si :) Da er det kanskje mulig å få lest av noen feilkoder. Fikk forøvrig ingen melding i info displayet.

Har forresten tenkt på en annen ting, jeg antar at turbotrykksregulatoren (magnetventilen) må få et signal fra styreenheten i forhold til når den skal åpne osv. Styreenheten må da få et signal fra en trykksensor vil jeg anta, er det noen som vet hvor denne sitter? Er det noen som har byttet denne tidligere?

Langedal
01/06/11, 07:16
Sitter det flere temp.sensorer på denne motoren da? Måleren i bilen viser ikke feil. Er det en egen sensor som sender signaler til styreenheten kanskje?


Ja, det skal være det.

På min V70, riktignok av gamle typen. Sitter det en temp-sensor rett under termostaten på motor. Min begynte å tulle i vinter. Med det resultat at ECU fikk beskjed om at vannet var mye varmere enn det egentlig var. Da ble bilen fryktelig tungstartet på kalde dager og gikk dårlig til den ble varm.

Nesten37
20/11/11, 21:18
Tar opp igjen denne tråden litt. Når jeg ruser motoren fra tomgang og oppover så stopper den på ca 4000 omd/min. Den jager /jukser ikke på dette turtallet, men står helt stabilt på 4000 omd/min.
Dette skjer kun når bilen står stille, ikke når jeg er ute og kjører-da drar den fint over dette turtalls området.

Er dette normalt, altså software som begrenser motorturtall, eller er det noe feil? Kan det da være bensinpumpe, gasspjeld eller noe annet som det er feil med?

Robert H.
20/11/11, 21:28
Regner med at det er automat du har og da er det normalt med turtallssperre.
Samme oppførsel på min 2001 C70.

Vatnehol
20/11/11, 23:01
høres ut som du skulle ha byttet ut lmm og lamdasonde i front og. jeg kjøpte mine billig på fcogroton.com (www.fcogroton.com)

Nesten37
21/11/11, 06:55
Jeg har manuell kasse på min, er det forskjell på dette altså?
Forøvrig så ble LMM byttet i sommer uten store forskjeller.

Vil ikke en defekt Lambda sone sette feilkoder? Det finnes ingen feilkoder relatert til motor ved avlesning.

Vatnehol
21/11/11, 08:32
lamdasonde gir ikke feilkode før den er helt kaputt, den begynner å gi feil verdier til ecm lenge før det skjer, i følge bosch skal lamda byttes hver 80 000km for korrekte verdier. den typen vi har ihvertfall. dette er jo en brei lamda og har en del kortere levetid på korrekt signal, men alt etter 100 000km er som regel feilvisning, de soter ned, mye kø kjøring og tomgang korter ned levetiden. den på fcp er ganske billig så det er ikke vekk kastet penger, første symptom som regel er litt økt fuel forbruk.

manuell har ikke turtall sperra i fri som automat kassene har, men jeg opplever dette fri tid til annen på min og, uten å ha kommet i bunns i den saken

Nesten37
21/11/11, 12:17
Takker for info:)

Jeg antar at det ikke er byttet lambda sonde på denne bilen, ihvertfall ikke utifra hva jeg kan se av service papirer osv. Bilen har nå gått 275.000 km så da kan det være verdt et forsøk på bytte.

Er det kun den fremre som er nødvendig å bytte? Ser det er mulig å få kjøpt en bakre også...

Vatnehol
21/11/11, 14:27
kun den fremre ja :)

hehe, ja da er det på tide !