PDA

Vis full versjon : Volvo Hall giver pin out?



regeli
29/05/11, 09:01
Noen som vet hva som er trigg og sync på Bosch sin 3 pin hall giver for svinghjul?

Står på en B230FK med LH2.4 nett.

Skal kobles inn på et datasprut, går det greit å splitte denne kabel for å "tyv" koble seg eller er signalet følsomt for støy?

vassengen
29/05/11, 14:16
Det er vel ikke hallgiver på lh 2.4?
Den var induktiv sist jeg sjekka ihvertfall...

Anyway
1 er signal
2 er jord
3 er skjerm

Jeg hadde ikke lagt opp kabel til den uten skjerm ihvertfall.. Men skal du bruke lh 2.4 nettet eller hva er planen? siden du bare vil lure deg imellom..

regeli
29/05/11, 15:03
Induktiv var det ja :)

Jeg har skjermet kabel fra ECU og tenkte å koble meg inn på giveren med å klippe den kabelen fra giveren og sette på runde klemkoblinger. Er snakk om 10cm som blir uskjermet.

Tenkte først å klippe orginal kontakta på LH2.4 nette, men ønsker ikke å klippe i ledningsnett.

Hva vil være beste alternativ?

Er det sync eller trigg som blir signal fra giver da?

vassengen
29/05/11, 22:39
Hvorfor blir det et problem å få skjerma de 10 cm?
Nå kan det godt hende jeg er på jordet, men jeg trudde trigger var signal fra veiva mens sync var evt. synkroniseringssignal fra kamaksel, men tør ikke love noe der...

Ola Moen
01/06/11, 17:37
Hvorfor blir det et problem å få skjerma de 10 cm?
Nå kan det godt hende jeg er på jordet, men jeg trudde trigger var signal fra veiva mens sync var evt. synkroniseringssignal fra kamaksel, men tør ikke love noe der...

Både trigger og sync på Svinghjul her. Det er 60-2 eller 58+2 som noen vil si.
Høla er triggerpunkt, og de to som mangler er synkroniseringspunkt.

Jeg ville ikke klippet på den kabelen. Det er den "viktigste" sensoren som er for å få motoren til å fungere.
om du får støy eller dårlig kontakt der, så har du et sprut som alltid vil kødde.

Behold sensoren med kontakt.
Om du snubler over en bil med 230K motor, så har den svinghjul sensor også.
da tar du kabelen som går fra kontakten og inn til styreboksen for tenninga.
hele kabelen. bruk skjermet kabel helt fra svinghjulsensor og helt inn til ECU'n.

regeli
01/06/11, 22:19
Kabelen har jeg klippet og satt på en slik: http://www.newark.com/te-connectivity-amp/282080-1/plug-socket-connector-housing/dp/25C1624?in_merch=true&MER=ACC_N_L5_Connectors_None
Skal ha omvendt plugg fra sprut, men kan ikke lage den før jeg vet hvor pinnene skal :(

Han jeg kjøpte det av er på ferie, så må vente til mandag, da jeg ikke vil ha noe "miss fire" og tull. Lite hjelp på EMS sitt forum og få. Muligens jeg får strøm på hjerne i morgen, så skal jeg sjekke parameter om jeg kan finne noe hint.

Ola Moen
01/06/11, 22:31
Det er forsåvidt grei kontakt, men du må ha skjermet kabel hele veien inn til ECU.
Akkurat denne biten her bør du ikke ta noen snarvei eller lettvind løsning på. radio støy, magnetisme osv fra andre elektriske komponenter kan virke inn på signalet, og da får du bare tull...

Hva slags sprut kjører du? EMS?

regeli
01/06/11, 22:35
Har brukt, signal, gjord og skjerm i en slik 3 pins kontakt slik som orginalen, bare en anne type plugg:)

Er EMS jeg har ja, har nettopp laget ledningsnett og er spent om det starter:rolleyes:
Er kun Wetterhus som har import på dem her i landet og har ingen andre og spør:p

Ola Moen
01/06/11, 22:42
Torgeir kan væra vanskelig å få noe svar av.
Hvilken type EMS har du?

Så skal jeg se om jeg finner en manual og koblingsskjema.

regeli
01/06/11, 22:46
Får som regel svar når jeg spør i telefon, men mail kan være vanskelig. Er jo en veldig travel fyr de gangene jeg har vært der oppe.

Kjører EMS 4424 v4. Har manual og alt, men det er en utgang for sync, en for trig, en for jord og screen.

Ola Moen
01/06/11, 23:00
1 crank sensor er signal. skal på pin 8 trigger input ECU
2 crank sensor er jord. skal på pin 21 på ECU
3 crank sensor er skjerm. skal på pin 21 på ECU

Denne sensoren er en induktiv sensor, så trenger ikke kobles til strøm
Trigger-ingangen på dette sprutet takler Hallgiver, optisk giver, og induktiv giver.

Nå kan du lage deg kamposisjonsensor også.
Bruk fordeler'n til en 230A motor. åpne den, fjern vekter og sånt.
kapp vekk tre av de platene som passerer hallgiver'n.
sveis sammen akslingen i fordeler'n og putt den på plass i blokka.
Bruk samme skjerma kabel som sitter på den tenninga.
koble til jord og skjerm på pin 21, +12v på pin 10, og putte signalkabelen i pin 20 på ECU. Da kan du kjøre sekvensiell inprøytning:)
Husker ikke i farta hvilken som er jord,signal og strøm, men det ser jeg nå jeg kikker over min.:)

koblingsskjema:
http://www.fuel-injection.com/images/STINGER%20diagram.pdf

Manual:
http://www.fuel-injection.com/images/Stinger%20Manual.pdf

Dette skal være hva du trenger:)

regeli
01/06/11, 23:03
ECUen er satt opp til å bruke "missing tooth" og waste spark. Da er det vel sync jeg skal bruke?

Ola Moen
01/06/11, 23:19
Nei. Sync er signal fra kamsensor til ECU. Du skal bruke trigger. Det er signal fra Crank sensor til ECU

Missing tooth er på svinghjulet. Det er et 60-2 svinghjul du bruker. altså 58 hull, og 2 hull ved siden av hverandre som mangler. hver gang den passerer det punktet hvor det mangler 2 hull, så gir den indikasjon på hvilken posisjon veivakselen har, og at den passerer ØDP.

Wasted spark er når pluggen gir gnist hver gang stempelet er på topp. både ved tenning, og
når det kommer opp igjen for å presse ut eksosen.

Skal du kjøre med tenning på en og en sylinder, må du montere kamsensor og endre innstillinga på det i sprutet.


When using a magnetic sensor on the trigger wheel or distributor it is very important that the positive and negative polarity of the sensor is wired correctly to the ECU trigger inputs. The positive output of the magnetic sensor must connect to the trigger input wire of the ECU and the negative sensor wire must be connected the ground wire of the shielded cable. If this is not done then the ignition timing will drift as engine RPM changes. The same rule also applies to magnetic sync sensors.

regeli
02/06/11, 09:42
Var Trig jeg mente og ikke Sync :o
Kamsensor skal jeg ikke bruke vet jeg.

Jeg kjører Dual Coil, 1 og 4 og 2 og 3 sammen får gnist.

Da blir det Signal til Trig, GND til GND og Screen to Screnn:)

Skal få koblet opp i dag og takk for hjelpen så langt :)

Ola Moen
03/06/11, 00:29
Dobbelcoil funker:) Lykke til!

regeli
04/06/11, 21:59
Viss du lurer på hvordan det gikk, se her: http://www.youtube.com/watch?v=YSZ_vk2jsNI

Ola Moen
04/06/11, 23:35
Flink gutt;) Bra jeg kunne være til hjelp:)

regeli
04/06/11, 23:55
Jepp. Takker så langt :D Hadde koblet pluggkablene feil og ble noe smelling og skyting. Tror du motor fikk noe skade av det?

Ola Moen
05/06/11, 00:38
Neh:) Det gjør ikke noe:)