PDA

Vis full versjon : Rykking ved kald motor. V50 1,6D



V50 05mod
27/05/11, 21:36
Jeg har kjøpt en 2005mod V50 som jeg er veldig fornøyd med så langt bortsett fra denne ene tingen.

Ved kald motor jager den litt på tomgang. Dette er såpass lite at man må nesten vite om dette for å legge merke til det.

Det som er mere plagsomt er at den rykker veldig ved sakte kjøring under 2000rpm. Når den rykker, ryker den også svart.

Dette skjer kun ved kald motor. Når den har nådd driftstemp har jeg ikke merket noen rykking.

Er det noen som har vært borti det samme og funnet feilen? Kan det være EGR ventilen som må skiftes?

Stig-Arne
27/05/11, 21:42
Er nok antageligvis EGR ventilen. Kan først prøve å få den rengjort.

V50 05mod
28/05/11, 10:24
Okei. Er det noe jeg kan prøve selv? Har skrudd en del bil, men aldri på en såpass ny bil.
Kan du forklare meg hvor EGR ventilen sitter i motorrommet?

JørgenT
28/05/11, 11:25
Okei. Er det noe jeg kan prøve selv? Har skrudd en del bil, men aldri på en såpass ny bil.
Kan du forklare meg hvor EGR ventilen sitter i motorrommet?

Søk litt på forumet. Eg har skrevet en beskrivelse på dette:) anbefaler deg å skifte Egr ventilen.
Men eg anbefaler deg å stikke innom et volvo verksted. Da får du svar på det meste. Kan være så mangt: turboreg.ventil, turbo, LMM, EGR osv. Er kje vits å skru hjemme i garasjen, når du ikkje vet om det du holder på med har noe med saken å gjøre:)

V50 05mod
30/05/11, 08:28
Søk litt på forumet. Eg har skrevet en beskrivelse på dette:) anbefaler deg å skifte Egr ventilen.
Men eg anbefaler deg å stikke innom et volvo verksted. Da får du svar på det meste. Kan være så mangt: turboreg.ventil, turbo, LMM, EGR osv. Er kje vits å skru hjemme i garasjen, når du ikkje vet om det du holder på med har noe med saken å gjøre:)

Fikk ikke til søkefunksjonen på forumet her, men jeg googlet litt og da dukket innlegget ditt opp.
Det hørtes ut som det var en veldig grei jobb å skifte den så sant det ikke er noe SW som må oppdateres samtidig.

Skal ta en tlf til Volvo i dag og bli litt klokere:)

V50 05mod
01/06/11, 19:33
Da er EGR ventilen skiftet, uten at bilen ble noe bedre. Den har istedet begynt å småfjuske når den er driftsvarm også.

Har bestilt en slange til utluftinga som ikke holder helt tett, krysser fingrene for at det er synderen.


Hva kan forrresten et dyserør som lekker litt resultere i, bortsett fra søl rundt motoren?

gull pilen
07/06/11, 07:21
feil trykk inn på dysen og fjusking....

V50 05mod
18/06/11, 20:30
Da går bilen som den skal igjen.
Etter en diagnosesjekk fant de ut at det var luftmengdemåleren som var kaputt. Ny del til litt over 2000,- ble montert, så bilen er nå helt fin:)

Vurderer sterkt om jeg skal kjøpe meg et diagnoseapparat. Veldig kjekt i tilfelle fremtidige problemer.