PDA

Vis full versjon : kommer røyk ifra under motoren?



Iaj
27/05/11, 18:29
av og til begynner bilen og spy ut hvit massiv røyk/eksos ifra under motoren når bilen står i ro og går på tomgang. drar også røyken inn gjennom Ac når dette er på.
merket det først i vinter,men tenkte det kanskje var frieksos elns pga mye snø under bilen, men nå begynner jeg og lure.

og her snakker vi massiv hvit røyk/exos.. men slår jeg av bilen og starter på nytt forsvinner den.

noen forslag på hva som er galt?


bilen er en volvo s40 2.0D 07mod

henrik940
27/05/11, 18:32
Dieselvarmer eller noe?

lasse940
27/05/11, 18:37
Er nok webasto (diesel brenneren) din som holder motor cupe varm nå bilen står parkert.
Kan nok trenge en service tyder på at den gir for mye diesel da vill det ryke voldsomt.

Iaj
27/05/11, 18:40
ok. hadde bilen på vanlig service for noen dager siden. rart de ikke fant noe da? eller er det bare sånn at den kan "sote" igjen og derav kommer eksosen?

lasse940
27/05/11, 18:47
Ja har en tendens til å drukne i diesel da kommer det hvit røyk. samme skjer når du pøser på med tennvæske på glødende kull :) Disse tåler ikke mye småkjøring til butikk ol.
Må nok si fra på service at det ryker mye av webasto eller hva de kaller den brenneren til volvo.


EDIT: Blir det mye småkjøring på bilen?

Iaj
27/05/11, 19:06
vil ikke påstå det blir mye "småkjøring". bruker den primært til og fra jobb. er vel 2,5/3 mil hver vei..

lasse940
27/05/11, 19:17
Ok. er kanskje "tennplugger/glødeplugger" eller hva som fyrer opp diesel som kan trenge å skiftes ut tenker jeg :) du får ringe volvo og høre.
Kan hjelpe å ta en orntlig langtur ikke køkjøring og se om det kan hjelpe :)

ostuft
27/05/11, 19:56
Jeg har fått beskjed om at det er dysene i diselvarmeren som lekker.
Er en ganske vanlig feil.

Iaj
29/05/11, 05:44
hvis dysene lekker, burde ikke den røyken komme hver gang da?
hos meg har dette bare skjedd 3 ganger kanskje. fordelt over et halvt år eller mer.

-Tommy
29/05/11, 11:54
Hadde akkurat det samme problemet på min før. Jeg fikk da beskjed om at det bare var sånn enkelte av varmerene var, hva det kom av visste de ikke, men det var ikke noe problemer forbundet med det.