PDA

Vis full versjon : Tips ved montering av senkefjærer på 244



Alan_f
27/05/11, 18:01
Noen som har noen bra tips når man skal senke bilen? Spesielt fremme tenker jeg. Fått med meg litt; Merke posisjonen oppe på dempertårnet, løsne 3 muttrene og stabstagforinga?? Er vel kanskje en fordel å ta av bremseslanger for å gjøre det enklere kanskje? Hva mer?

Noen som har en grei arbeidsrekkefølge? :)

Mafaioz
28/05/11, 22:19
skru løs det beslaget hvor bremsrørene sitter, om ikke så kan du knekke de. husk fjæreklemmer:P om du ikke vil ha deg en kakk:P jeg skal senke snart, så om du ikke har gjort det innen da, skal jeg ta bilder mens jeg gjør det og legge ut på prosjekttråden (signatur)

Ola Moen
29/05/11, 05:23
Om du ikke har gjort det før, så anbefaler jeg deg å demontere fjærbeina helt. Da er det enklere å komme unna det med hele framskjermer:P

Om du har tilgang på noen med dreibenk, så få satt frontstøtdemperene (Helst nye) i dreibenken (forsiktig så ikke den ikke blir ripete og skadet), og få dreid ned 30-35mm, slik at fjærbeinslageret havner lenger ned på "stempelstanga". gjenge oppså mutteren kan skrus lenger ned, evt legge mellom en haug med stoppskiver og ei låseskive. Da kortes arbeidslengden på demper'n inn omtrent tilsvarende senkinga, og gjør bilen mer behagelig og direkte å kjøre i svinger osv, isteden for å krenge og "klapre" i fjærene. Og fjærene står bedre i spenn mot fjærbeinslagrene isteden for omtrent å henge løse inni der.

Bak vil jeg anbefale å bruke dobbelt opp med gummimellomlegg mot øvre fjærskåla.

Eller:

-Tips:
jeg har brukt å lage nye hull til demperen lenger ned på bærebruene bak også, for å korte inn litt. da sitter fjærene mye bedre mot skåla i toppen. (mindre pes om slakk i fjærene når de skal EU-kontrollere osv) bare pass på å skru fast stabstaget i bærebrua med kort bolt. og flytte nye bolthullet til demperen ca 20-25mm lenger ned. distansehylsa må smergles av litt.

Dette er ikke no som Må gjøres, men siden jeg gjorde det på en bil første gang for 10 år siden, så har alle de andre 240'ene i ettertid fått samme behandling.:) sammen med doble 19mm stag bak, så ligger den godt på veien:) Det er billigere enn IPD og omtrent samme resultat:)

Mafaioz
29/05/11, 13:51
Om du ikke har gjort det før, så anbefaler jeg deg å demontere fjærbeina helt. Da er det enklere å komme unna det med hele framskjermer:P

Om du har tilgang på noen med dreibenk, så få satt frontstøtdemperene (Helst nye) i dreibenken (forsiktig så ikke den ikke blir ripete og skadet), og få dreid ned 30-35mm, slik at fjærbeinslageret havner lenger ned på "stempelstanga". gjenge oppså mutteren kan skrus lenger ned, evt legge mellom en haug med stoppskiver og ei låseskive. Da kortes arbeidslengden på demper'n inn omtrent tilsvarende senkinga, og gjør bilen mer behagelig og direkte å kjøre i svinger osv, isteden for å krenge og "klapre" i fjærene. Og fjærene står bedre i spenn mot fjærbeinslagrene isteden for omtrent å henge løse inni der.

Bak vil jeg anbefale å bruke dobbelt opp med gummimellomlegg mot øvre fjærskåla.

Eller:

-Tips:
jeg har brukt å lage nye hull til demperen lenger ned på bærebruene bak også, for å korte inn litt. da sitter fjærene mye bedre mot skåla i toppen. (mindre pes om slakk i fjærene når de skal EU-kontrollere osv) bare pass på å skru fast stabstaget i bærebrua med kort bolt. og flytte nye bolthullet til demperen ca 20-25mm lenger ned. distansehylsa må smergles av litt.

Dette er ikke no som Må gjøres, men siden jeg gjorde det på en bil første gang for 10 år siden, så har alle de andre 240'ene i ettertid fått samme behandling.:) sammen med doble 19mm stag bak, så ligger den godt på veien:) Det er billigere enn IPD og omtrent samme resultat:)

jeg har nettop levert inn mine "vanlige" bilstein dempere foran for dreiing på en yrkesskole. det koster meg en par poser kaffe :P

merk at du må nok på forstillings kontroll etter at du tar av fjærbein.

ArneR
29/05/11, 16:01
Må og må, det kommer jo an på hvor nøye du er når du merker av før demontering, og hvor nøye du er ved monteringen igjen. :p

Men ved senking vil hjulvinklene endre seg ja, og da må du få forstillingen justert om du vil ha det godkjent på biltilsynet, samt du kan oppleve økt dekkslitasje.. :)

Ola Moen
30/05/11, 00:54
jeg har nettop levert inn mine "vanlige" bilstein dempere foran for dreiing på en yrkesskole. det koster meg en par poser kaffe :P

merk at du må nok på forstillings kontroll etter at du tar av fjærbein.

Da skal du se det blir litt mer GO-Kart Feeling på kjerra:)

Altså... Mange ganger skjønner jeg ikke vitsen med å bruke tusenvis av kroner på deler.. i mange tilfeller er oppgraderinger omtrent gratis bare man tenker alternativt:):)

Mafaioz
30/05/11, 01:04
Da skal du se det blir litt mer GO-Kart Feeling på kjerra:)

Altså... Mange ganger skjønner jeg ikke vitsen med å bruke tusenvis av kroner på deler.. i mange tilfeller er oppgraderinger omtrent gratis bare man tenker alternativt:):)

jupp, også er de ikke så jæævla stive som clubsport o.l

Ola Moen
30/05/11, 05:51
Stive dempere er bare til å ødelegge bilen med. ene GLT'n min sprakk opp her og der etter 3 år med Gule Koni. på bruksbil bruker jeg kun Monroe Sens-a-track dempere. Det er mer enn stivt nok for meg. 245 med Gule koni, fartsdumper, dama, 3 unger, barnevogn og handleposer baki er dødfødt.

Dama til en bekjent av meg spontanaborterte etter en hard kjøretur i en stiv 240.:P

mistenker at hu ei stund i forveien også hadde vært borti no stivt i en 240:P

Alan_f
30/05/11, 18:00
Takk for tips! Monteringa gikk sakte men sikkert :)

Ola Moen
30/05/11, 18:05
Takk for tips! Monteringa gikk sakte men sikkert :)

Godt å høre:)

Bedre å spørre en gang for mye, enn en gang for lite:)

Daniel V
30/05/11, 20:34
Pass på at du bøyde inn braketten som holder bremseslangen igjen. Hvis ikke vil staget gnage på bremseslangene, så vil det gå hull.

Ola Moen
30/05/11, 20:38
Pass på at du bøyde inn braketten som holder bremseslangen igjen. Hvis ikke vil staget gnage på bremseslangene, så vil det gå hull.

Hehe:) :p

Og gå gjerne over alt av bolter og skruer 2 ganger for å sjekke at de faktisk er skrudd fast:)

rogern
01/06/11, 23:40
Noen som har noen bra tips når man skal senke bilen? Spesielt fremme tenker jeg. Fått med meg litt; Merke posisjonen oppe på dempertårnet, løsne 3 muttrene og stabstagforinga?? Er vel kanskje en fordel å ta av bremseslanger for å gjøre det enklere kanskje? Hva mer?

Noen som har en grei arbeidsrekkefølge? :)

hvis du vurdere nye dempere og dreiing kan du slippe og dreie hvis du kjøper bilstein clubsport eller racing. disse er 35mm kortere enn de orginale.
kvalitetsdempere som gir gode kjøreegenskaper.

Mafaioz
02/06/11, 00:06
hvis du vurdere nye dempere og dreiing kan du slippe og dreie hvis du kjøper bilstein clubsport eller racing. disse er 35mm kortere enn de orginale.
kvalitetsdempere som gir gode kjøreegenskaper.

og koster nesten 4000 for et sett fram :P de "vanlige" bilstein demperne jeg kjøpte er ikke like stive, og ødelegger ikke komforten. dessuten betalte jeg ikke så mye som 4k for 4 stk en gang:P

rogern
02/06/11, 00:28
bra for deg at du fikk de billig da. men det hjelper ikke trådstarteren.
jeg kom bare med en anbefaling. ja det koster mer enn orginaldempere. men kvaliteten/veiholdningen er tilsvarende bedre.

stivere dempere= lavere komfort som oftest, men der får jo trådstarteren velge hva han ønsker.