PDA

Vis full versjon : Lakk flasser av, trolig etter verkstedbesøk. Hjelp!



Rabagast
27/05/11, 17:49
Jeg har hatt bilen på verksted to ganger siden midt i januar, og bilen har begge gangene stått der ganske lenge. De har byttet clutch, slavesylinder og armen som styrer den sylinderen.

Nå som jeg har fått bilen tilbake ser jeg at lakken har begynt å flasse av på panseret, på begge sider over lyktene helt opp til frontruta omtrent, og på takluka er det kommet noen sånne felter.

Det første som slår meg er det at dette har skjedd under verkstedbesøk. Hverken han jeg deler leilighet med eller noen av de rundt meg har sett dette før bilen kom tilbake fra verkstedet.
Mønsteret og plassering gjør at jeg mistenker spylevæsken, kan dette være tilfelle? Det har kun vært fylt på "Ferdig blandet spylevæske" fra bensinstasjoner.

Er det noen som har tips til hva det kan være, og hva jeg eventuelt kan gjøre dersom det faktisk kommer fra verkstedet?

brynna
27/05/11, 18:36
Jeg har hatt bilen på verksted to ganger siden midt i januar, og bilen har begge gangene stått der ganske lenge. De har byttet clutch, slavesylinder og armen som styrer den sylinderen.

Nå som jeg har fått bilen tilbake ser jeg at lakken har begynt å flasse av på panseret, på begge sider over lyktene helt opp til frontruta omtrent, og på takluka er det kommet noen sånne felter.

Det første som slår meg er det at dette har skjedd under verkstedbesøk. Hverken han jeg deler leilighet med eller noen av de rundt meg har sett dette før bilen kom tilbake fra verkstedet.
Mønsteret og plassering gjør at jeg mistenker spylevæsken, kan dette være tilfelle? Det har kun vært fylt på "Ferdig blandet spylevæske" fra bensinstasjoner.

Er det noen som har tips til hva det kan være, og hva jeg eventuelt kan gjøre dersom det faktisk kommer fra verkstedet?


Kan du ta bilder av dette og legge ut?

Rabagast
27/05/11, 18:53
Skal fikse det så fort jeg får tid!

850GLTsilver
27/05/11, 20:50
Spylevæske som tar billakk? Relativt langskudd det vel?

hgnubel
27/05/11, 21:23
Mulig panseret er amatørmessig opplakkert med sprayboks eller lignende en eller annen gang, og så fikk den plutselig nok nå i vinter?

Forøvrig, hvis lakken først begynner å flasse et sted av en eller annen grunn, så kan det spre seg ganske stygt. Kan være en skade som i utgangspunktet var ganske liten, f.eks. steinsprut... Men høres ut som dette har utviklet seg veldig fort da.

Team Tynner
27/05/11, 21:46
ikke bremsevæske som har kommet på da?den er jo ikke mye snill mot lakk..

mrstfu
27/05/11, 22:25
jeg vet at spylerveske som blir liggende på panser kan ha en stygg effekt på klarlakk over lengre tid, klarlakk brukes jo i hovedsak på metallic lakk... har du det?

850GLTsilver
27/05/11, 23:01
Min 18 år gamle bil har metalliclakk, og har ikke mistet en kvadratmillimeter lakk på de områdene hvor spylervæske har herjet som verst. Steinsprut derimot....

Og klarlakken er kjemisk sett samme lakken, men uten pigmenter, så hvorfor den skulle være mere utsatt enn vanlig lakk klarer jeg ikke helt se.

Og her er det snakk om en bil som har vært på verksted i begrenset tid faktisk.


jeg vet at spylerveske som blir liggende på panser kan ha en stygg effekt på klarlakk over lengre tid, klarlakk brukes jo i hovedsak på metallic lakk... har du det?

mrstfu
27/05/11, 23:04
855en til farfaren min, mørkeblå metallic, har ingen nyanseforskjeller mellom resten av bilen og panseret, og lakken er som man skulle forvente etter 16 år, ikke feilfri, så jeg tviler på den har blitt omlakkert. her har det flassa av i en radius på ca 15 cm rundt spylerveskedysene, dog kun klarlakken.

er vel som med mye annet, at lakken på en årsmodell er feilfri, betyr ikke at det samme gjelder to år senere.

850GLTsilver
27/05/11, 23:26
Meget mulig at svaret ligger i lakken ja. Og eventuelt et eller annet i forbindelse med spyledysehullene. Aner ikke. Fraværet av fargeforskjeller tyder på noe annet enn spylevæsken har med det å gjøre vil jeg si, med mindre han har av disse som har sprut over hele ruta, og at avflassingen har skjedd kun mellom dysene og ruta.
At avflassingen også var foran spyledysa vil jeg påstå frikjenner spylevæsken uansett.
Svært lite spylevæske der i alle tilfelle. (Har aldri opplevd å se noe spylevæske der på min bil noensinne.)

mrstfu
27/05/11, 23:41
jeg har tildags dato ikke sett en bil med 850dyser som IKKE legger igjen noen dråper rett bak dysa...

det jeg mente med fargeforskjeller var det at det tyde rikke på at KUN panseret har blitt lakket opp, ser ut som at lakken er like gammel som bilen.

850freak
28/05/11, 00:27
Spyleveske tar IKKE lakk!
jeg vil tippe dårlig arbeid eller at de rett og slett har driti i å tatt av dysene når
de har lakkert. Dårlig lakk/klarlakk kvalitet kan det også være.
men at spylerveske har gjort det der? aldri i livet.
En annen ting er hvis det har vært dritt i lakken før de la på klarlakken. holder med noen feite fingre osv. det, klarlakken binder dårlig på møkk.

Nilsebu
28/05/11, 01:23
Tror ikke dette har noe med verkstedet å gjøre, heller ikke spylervæske. Har sett at biltemas spylervæske har gitt litt nyanseforskjell på lakken.

Lakken flasser litt oppe på førerdøren på bilen min. Når jeg ser det så river jeg bare av det lille av klarlakken som har flasset og stryker over med en lakkpensel. Det ser ut til å holde. Dog ikke noen store arealer det er snakk om.

Rabagast
28/05/11, 02:55
Ok, mye bra forslag. For å si det sånn da: Det er ingenting rundt dysene på panseret. Det er fra lyktene og oppover, som om noe har sprutet fra hver lykt og oppover. Det er heller ingenting langs A-stolpene, noe som jeg mener ville gitt utslag hvis det skulle være noe med lakken?

Jeg ser ikke bort fra at panseret kan ha hatt en reparasjon med omlakkering før jeg kjøpte bilen, da det var flere ting som manglet på info. Dog har jeg hatt bilen i to år snart, uten at dette har skjedd tidligere.

Bilder ligger her:

http://rabagast.imgur.com/bil
Jeg la opp flere bilder så dere får sett, samt et bilde kun av vindusdysen. Det er ingenting rundt disse..

brynna
28/05/11, 06:26
Mistenker sterkt at bilen, eller deler av bilen er opplakkert. Har en 92 GLT uskadet, ikke opplakkert, med metallic lakk og steinsprut på panser. Ikke antydning til klarlakkflass der nei.

bullxo
28/05/11, 06:34
Samme "type" flassing jeg har på min.... 92, GLT "brun" metallic.... flasser både forran og bak, samt på sidene, faktisk værst på sidene bak og på vindus "rammene" på dører.. Aner ikke hva det kommer av :S

Rabagast
28/05/11, 17:43
Riktig, så det er bare omlakkering som forsvinner pga dårlig jobb?

Hva koster det å hellakkere en 850 i dag? Hvordan er prisene i sverige?

mrstfu
28/05/11, 23:05
avhengig av kontakter og bekjente, kan en omlakkering ligge på alt fra 5k til 30k, avhengig av hvor mye arbeid du gjør selv med sparkling, demontering osv....

har en del merker opp langs panserprofilen jeg og, mistenker at forrige eier bare har latt møkka ligge, da det er et sted vann, møkk og salt vil legge seg om vinteren.

ostuft
29/05/11, 10:56
Ser ut som basen (fargen) har tørket for lenge før lakkereren la på klarlakk.
Da får ikke klarlakken noe feste i basen, og det har lett for å flase etter en stund..

MortenKr
31/05/11, 15:38
Ok, mye bra forslag. For å si det sånn da: Det er ingenting rundt dysene på panseret. Det er fra lyktene og oppover, som om noe har sprutet fra hver lykt og oppover. Det er heller ingenting langs A-stolpene, noe som jeg mener ville gitt utslag hvis det skulle være noe med lakken?

Jeg ser ikke bort fra at panseret kan ha hatt en reparasjon med omlakkering før jeg kjøpte bilen, da det var flere ting som manglet på info. Dog har jeg hatt bilen i to år snart, uten at dette har skjedd tidligere.

Bilder ligger her:

http://rabagast.imgur.com/bil
Jeg la opp flere bilder så dere får sett, samt et bilde kun av vindusdysen. Det er ingenting rundt disse..

For meg kan det se ut som bilen er blitt utsatt for sprut av en væske som har tatt lakken. Tenk igjennom om bilen har vært et sted der det har vært gjort en eller annen form for arbeid, være seg med sement, maling, vask av bygning, tunneldrypp eller liknende.

AleksanderK
31/05/11, 15:55
Kan jo hende at de som har byttet delene på bilen din har "slengt" på en slange eller noe som har hatt bremseværske eller lignende i seg, så har det kommet på panseret og takluken på bilen din?

Rabagast
31/05/11, 16:57
For meg kan det se ut som bilen er blitt utsatt for sprut av en væske som har tatt lakken. Tenk igjennom om bilen har vært et sted der det har vært gjort en eller annen form for arbeid, være seg med sement, maling, vask av bygning, tunneldrypp eller liknende.

Kun verkstedet..

gswede
31/05/11, 17:40
Nesten utenkelig at noe slikt skal kunne skje etter et verkstedbesøk. Det skal ganske kraftig lut til for å løse opp klarlakk.
Dessuten høres det ut som det kun er klarlakken som flasser.
Om dette hadde skjedd over svært kort tidsrom må konsentrasjonen av det "forløsende" middel ha vært så stor at det uten tvil også ville skadet selve lakken.

Jeg tror du bør lete frem flere problemkilder.

Hvordan er lakk ivaretatt opp gjennom årene?
Hvor står bilen parkert?
Hvordan vaskes bilen?

gswede
31/05/11, 17:46
Så bildene nå, ser da saktens ut som om noe sølt på bilen.
Drypp ville gitt et helt annet mønster eller mangel på sådan og masse små blemmer, ikke som det ser ut her. Ble bilen vasket på verkstedet?

850GLTsilver
31/05/11, 18:34
Ser definitivt ut som om et eller annet er sølt på bilen ja.
Litt merkelig også at det også er på takluka, og lite mellom?
Sterke kemikalier kan klart bevirke slikt, og da gjerne sterke rensemidler som det finnes flust av på et verksted.
Har du fått noen uttalelse fra Verkstedet om hva som kan være årsaken?
Man kan på ingen måte skylde på alminnelig lakkaldring her i alle tilfelle.

Mr. Crepsley
31/05/11, 18:50
Tror jeg ville tatt kontakt med verkstedet. Om dette kom tydelig frem etterpå, bør det ikke være tvil, dette skal være vanskelig å ikke se..

oar83
31/05/11, 18:58
Kan fortelle litt om min/vår 850. Hatt bilen i snart 2 år, blir vaska med jevne mellomrom med CG Citrus Wash & Gloss, vaskehanske, HT og microfiber hankle - samt en gang i blant med volvo orginal wax. (vil ikkje påstå at lakken har fått dårlig behandling til tross vasking ca en gang i veka og omtrent uten bruk av avfetting o.l) I tillegg står bilen i garasje utenom arbeidstid - Usikker på om den har blitt lakka oppatt eller ikkje, men det ser ikkje slik ut.

Plutselig en dag i denne vinter ville ikkje klarlakken holde på panseret under vasking.... Det begynnte først og fremst å legge seg lita luftboble rundt nokre få steinsprut og etter det har det bare balla på seg - og no har ca 1/4 av panseret forsvunne klarlakken.

Spurte på lakkerar på Frydenbø kva det har seg, men det var desverre litt vanskelig å svare på samt at vi ikkje var dei første som dette hadde skjedd med. Har bestillt lakkering av panser m.m, kanskje det blir avslørt når vi pussa det ned eller dei får studere det litt nærmare.

EDIT: har i etterkant testa MED avfetting på panseret og rundt steinsprut for å sjekke om det kan vere noko mulig løysing, men uten forskjell... Har heller ikkje tidlegare brukt avfetting på panser - kun på felg, og v/hjulet bak på støtfangar og litt på framskjerm og dørsider under list....