PDA

Vis full versjon : hjelp til turbo!



schmedens
27/05/11, 16:31
har tengt å kjøpe meg en stor turbo.
lest litt fram og tilbake på forumet, men klarer ikke helt finne ut av hva jeg skal ha.

tengt på en kkk 27, borgwarner eller hx35.

har en 45mm wg liggende, så tror det kommer til å bli turbo med ekstern wg og ajden grenrør.

hørt om "nye" typen k27, hvordan kjennetegne denne?

fant denne i sverige.
Ny Schwitzer S200
54mm in/56mm ut
T3 twinentry
endast oljekyld
ej intern wastegate
4500kr

hvordan vil den passe på en b230fk?
orginal innmat nå, men blir kraftigere råder, kam sammens med datasprut etter hvert ;)

turb00le
27/05/11, 17:46
Det spørs jo akkurat hva du er ute etter av effekt. Skal du ha 300hk setter du ikke på en turbo som leverer til 5-600hk. Bedre med kjørbarhet enn ketchup.

schmedens
28/05/11, 12:06
sikter på litt over de 300.

har fått tilbud på en;
-50mm inducer på kompressorn
-68mm exducer på turbinen
3000,- sek
hvordan vil denne bli på en b230? blir den så stor at man ikke kalrer å få ladetrykk i det hele tatt?

schmedens
31/05/11, 08:14
opp!!

Ola Moen
31/05/11, 18:01
Garrett GT2560RS fungerer fint:)

gull pilen
01/06/11, 09:49
gt25 er jo ikke akkurat noe stor turbo... tviler igrunn litt på at den holder over 300hk på rødblokk...
her er specs på den: http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT25/GT2560R_466541_4.htm
her er noe som burde holde til ditt bruk:http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT30/GT3071R.htm

Ola Moen
01/06/11, 15:00
Linken din gikk til en GT2560R.

GT2560RS holder til rundt 340HK.
Den er å få i flere utførelser og kombinasjoner.
Men smaken er som baken.

Den er rapp i responsen, og følger godt på i lav og mellomregisteret.
siden det er kulelager turbo, så tåler den å gå med høyere ladetrykk over tid enn en T3/T4 som bare har trykksmurte glidelager.

Skal en sikte høyere, så kan en gå for GT2871RS. Den holder til rundt 420.

Mulig jeg har misforstått spørsmålet, men hensikten er vel ikke bare høyest effekt,
men at det skal være kjørbart, og til en viss grad ikke være altfor drøy i matfatet.

GT30 serien er også en fullt brukbar Turbo ja. Men samtidig litt mye lag i bånn,
da jeg ville ha motoren like rapp i responsen som en kvikk sugemotor.

Etter mitt ønske, så var det å få fullt ladetrykk på 1.2 bar før 2000 Rpm.
Helst på 1600-1700, og 1.5 på ca 2200.
og når man passerer toppen på momentkurven, kan man egentlig lade 2 bar og oppover om man vil.
Derfor gikk jeg for GT2560RS. Det var etter endel gode råd og utregninger av Tore på Turbopower i Kongsberg.

Den fungerte som jeg ville, og var igrunn hissig hele veien:)

Det var min erfaring i allefall:)

rogern
01/06/11, 23:14
får du gt2560 med t3 flens? ser atp har, men da med ett ar 48 eksoshus. litt smått på ei rødblokk med 340hk kanskje.

brodern bremsa ca 330 hk på ett ar63 steg1 eller 2 hus. da begynte baktrykket og komme.

Ola Moen
02/06/11, 00:01
Nei, den har ikke T3 flens. Den har T2 flens:)

rogern
02/06/11, 00:07
ække det litt barnslig a? :p
vetke hvor mye man klarer før t25 flensen blir trang jeg. men kan kanskje være greit og ha litt og gå på hvis det blir oppgraderinger etterhvert.

hvordan er utvalget påturboer med t25 kontra t3?

gull pilen
02/06/11, 00:17
Linken din gikk til en GT2560R.

GT2560RS holder til rundt 340HK.
Den er å få i flere utførelser og kombinasjoner.
Men smaken er som baken.

Den er rapp i responsen, og følger godt på i lav og mellomregisteret.
siden det er kulelager turbo, så tåler den å gå med høyere ladetrykk over tid enn en T3/T4 som bare har trykksmurte glidelager.

Skal en sikte høyere, så kan en gå for GT2871RS. Den holder til rundt 420.

Mulig jeg har misforstått spørsmålet, men hensikten er vel ikke bare høyest effekt,
men at det skal være kjørbart, og til en viss grad ikke være altfor drøy i matfatet.

GT30 serien er også en fullt brukbar Turbo ja. Men samtidig litt mye lag i bånn,
da jeg ville ha motoren like rapp i responsen som en kvikk sugemotor.

Etter mitt ønske, så var det å få fullt ladetrykk på 1.2 bar før 2000 Rpm.
Helst på 1600-1700, og 1.5 på ca 2200.
og når man passerer toppen på momentkurven, kan man egentlig lade 2 bar og oppover om man vil.
Derfor gikk jeg for GT2560RS. Det var etter endel gode råd og utregninger av Tore på Turbopower i Kongsberg.

Den fungerte som jeg ville, og var igrunn hissig hele veien:)

Det var min erfaring i allefall:)

kan godt være gt2560rsen produserer den effekten på en eller annen japse motor men tviler på den greier å levere det på en rødblokk...
rødblokken produserer ganske mye mer avgass enn div andre motorer..
har en kompis som har bremst 364 hjul hk på en sr20det nissan motor men tviler på den turboen hadde holdt den effekten på en rødblokk(riktignok en gt28 serie turbo med kulelager....)
jeg snakker erlige hjul hk bare så det er sagt...
og hvor kult er det å ha en turbo som leverer varmluft etter 4500rpm på 3,4 og 5 gir?
er sinnsykt liten kompressor del på den turboen du sikter til...
ser og trådstarter har hx 35 i tankene og det er en turbo som hvertfall ikke lader tidlig..

Ola Moen
02/06/11, 00:37
Jeg sikter til motorhk. ikke på hjul. og at den "Rekker" til 340HK er hva som blir oppgitt fra fabrikant.
sant som du sier at den blir litt liten til Rødblokk om du skal over 300hk.
Men der går uansett den magiske grensa for hva resten av motor og drivverk tåler før det begynner å koste endel i oppgraderinger.
Om en tenker at detta skal holde i litt mer enn en halvtimes grisekjøring, så ville jeg heller gått for en liten rapp kulelager turbo som yter opptil tett rundt 300.
høyere momentkurve på lavere turtall enn større turboer vil man også få.
Alt i alt en lettkjørt, rapp og morsom motor:)

rogern
02/06/11, 00:42
egentlig burde man visst litt mer om hva trådstarteren ønsker av register osv på motor.
men heller kjørbarhet enn effekt på de siste 1000omdr. seff innen rimelighetens grenser. hvertfall hvis han skal drive med skrensing. som 90% av folka på forumet helst gjør når de kommer på banen.

Ola Moen
02/06/11, 00:44
Det er godt utvalg på GT25'r vettu:) Jeg også syns det virka pinglete til jeg prøvekjørte:)
minimalt med Turbolag på lavt turtall, dritkjapp respons:)

men over 300HK, om råder og stempler tillater det, og du er grei mot girkassa, kan en bruke GTX3071R

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT30/GTX3071R_803712_1.htm

Ola Moen
02/06/11, 00:49
egentlig burde man visst litt mer om hva trådstarteren ønsker av register osv på motor.
men heller kjørbarhet enn effekt på de siste 1000omdr. seff innen rimelighetens grenser. hvertfall hvis han skal drive med skrensing. som 90% av folka på forumet helst gjør når de kommer på banen.


Der sa du det... Banen...:D

Dette er noe man sjelden blir enig om.
Siden jeg kjører lastebil til daglig, så ha jeg forelska meg mer i dreiemoment enn antall HK. Spiller ingen rolle hvor mange Hk man har, om man har max 150Nm i dreiemoment.

Jeg personlig foretrekker kjørbarhet framfor max effekt, siden jeg aldri er på no bane, eller herjer.

gull pilen
02/06/11, 10:05
poenget med et vellykket oppsett i mine øyne er å finne et godt kompromiss slik at man får det beste fra begge verdener...
kjører selv t3 turbo på min egen bil og den spoler bare en anelse senere enn den lille orginal mitsu turboen... jeg lader ca 1bar på 2500rpm med t3 turbo...
og denne turboen skal holde ca 270hk på rødblokk...

schmedens
05/06/11, 23:30
Har vert uten nett i en uke nå.
Ser det er kommet mange gode kommentarer, som jeg setter stor pris på.

har iløpet av uken vert i kontakt med en i sverige, som har en nyrenovert k27 (50 inn / 56 ut, ps og antisurge) til 3000 sek. endte med at jeg har kjøpt den :P

ble litt skudd i blinde, men håper den blir å fungere med ajden gren...

bilen blir brukt som bruksbil, men SKAL bruke dekk ^^

Ola Moen
05/06/11, 23:37
Det funker nok sikkert:) bare å prøve seg fram:)

Popp
09/10/11, 15:46
Noen som har en mening på hvordan en Garrett GT2871 vil oppføre seg på en rødblokk da?
Sitter å spekulerer litt på denne turboen, er det brukanes, og passer det på orginalt grenrør?

Batland
09/10/11, 16:49
Noen som har en mening på hvordan en Garrett GT2871 vil oppføre seg på en rødblokk da?
Sitter å spekulerer litt på denne turboen, er det brukanes, og passer det på orginalt grenrør?
Jeg mener at dette er en riskoker turbo beregnet for små turtallvillige motorer.
En rødmotor har ikke slike egenskaper og trenger derfor helt andre turboer.
Gode eksempler er Turbonetics T3 med T3-Super60 kompressor og A/R 0.63 turbinhus.
Hvis man ønsker høyere effekt så er det Garrett GT3071R som gjelder.
Disse to turboene vil alltid kunne gi godt resultat på en rødmotor.

ArneR
09/10/11, 18:06
GT2860RS var vel et greit valg også? Om effektmålet ikke var så høyt mener jeg?

Popp
09/10/11, 20:48
Jeg mener at dette er en riskoker turbo beregnet for små turtallvillige motorer.
En rødmotor har ikke slike egenskaper og trenger derfor helt andre turboer.
Gode eksempler er Turbonetics T3 med T3-Super60 kompressor og A/R 0.63 turbinhus.
Hvis man ønsker høyere effekt så er det Garrett GT3071R som gjelder.
Disse to turboene vil alltid kunne gi godt resultat på en rødmotor.

Hvordan er den Turboneticsen du nevner i forhold til Turbonetics GT-K 350 .63 A/R egentlig?

Batland
09/10/11, 22:39
Hvordan er den Turboneticsen du nevner i forhold til Turbonetics GT-K 350 .63 A/R egentlig?
T3-Super60 turbo har inducer/exdusermål på 48/49 som rekker til maks 325 hk.
GT-K350 er mye større med målene 54/54 og har en ærlig kapasitet til godt over 400 hk.
GT-K er altså betydelig større og derfor betydelig tregere enn T3-Super60 turboen, men gir høyere toppeffekt hvis man har motor til å utnytte disse egenskapene.

Batland
09/10/11, 22:48
GT2860RS var vel et greit valg også? Om effektmålet ikke var så høyt mener jeg?
Disse moderene turboene er IKKE beregnet på motorer med svære sylindre på nærmere 600 ccm. De har derfor knøttsmå turbinhjul og dette er ett problem.
B230ET turboen har ett turbinhjul på 59 mm og dette er passelig.
GT28RS sitt turbinhjul er kun 53,85 mm og jeg mener at dette er ugunstig lite hvis man lader mer enn ca. 0,6 BAR.
Jeg kan derfor ikke anbefale en slik turbo hvis man skal trimme.
Hvis man ønsker en VIRKELIG god turbo så er denne helt perfekt til trådstarter:
http://www.turboservice.se/KRX400.html
http://www.turboservice.se/img/C14.png