PDA

Vis full versjon : Turbo til b21et



volvo2før
28/02/10, 13:33
Noen som har anbefalinger om hvilken turbo jeg kan kjøpe isteden for den gamle (original garret t3) turboen på en b21et motor? Har intercooler, kvassere kam og 3 toms anlegg for øyeblikket.

Har hørt at man kan sette inn større kompresjonsdel, å få en såkallt trim60 turbo på den originale..?

Kom med innlegg!

TeamBørnOut
28/02/10, 13:35
hjelper ikke med mere luft inn når den ikke kommer ut :)
http://cgi.ebay.co.uk/T3-T4-TURBO-CHARGER-T04E-0-50-A-R_W0QQitemZ280449440851QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsP arts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item414c16dc53
det er et godt alternativ. litt større i alle rettninger. passer rett på!

volvo2før
01/03/10, 20:28
hjelper ikke med mere luft inn når den ikke kommer ut :)
http://cgi.ebay.co.uk/T3-T4-TURBO-CHARGER-T04E-0-50-A-R_W0QQitemZ280449440851QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsP arts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item414c16dc53
det er et godt alternativ. litt større i alle rettninger. passer rett på!

Hehe, nei sant det.. :P Okei, takker for svar! :) Ca hvor mye effektøkning kan jeg regne med? Kjører nå på ca 0,8-0,9 i trykk, og tenkte jeg skulle montere 940 grenrør med det samme.. :)

TeamBørnOut
01/03/10, 20:57
skal vell få tømt dysene dine hvertfall. Hvordan styrings enhet er det du har?

volvo2før
02/03/10, 00:13
skal vell få tømt dysene dine hvertfall. Hvordan styrings enhet er det du har?

Nei, er helt originalt.. lh2,2 k-jetronik tenker jeg? så jeg burde i så fall få tak i andre dyser? hva med trykk, bør jeg gå ned litt?

jonass
02/03/10, 00:25
Hvis det er en orginal b21et så er det k-jet meg bekjent og ikke lh2.2

Soulair
02/03/10, 00:34
Nei, er helt originalt.. lh2,2 k-jetronik tenker jeg? så jeg burde i så fall få tak i andre dyser? hva med trykk, bør jeg gå ned litt?

Det hjelper desverre ikke å bytte dyser når du har en mengdefordeler som makser på ca 200hk..

jonass
02/03/10, 00:38
Han kan montere to mengdefordelere, eller en fra mercedes v8, mener jeg det var.
Porsche har vel og.

Soulair
02/03/10, 01:48
Han kan montere to mengdefordelere, eller en fra mercedes v8, mener jeg det var.
Porsche har vel og.

Fant ei nettside der dem driver med "gnistbearbetning" (http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodid=345) av originale fordelere. Skal visstnok duge til 360 hk! Er det noen her som forresten har erfaring med dette??

ArneR
02/03/10, 06:51
Må jo nesten være like enkelt å bygge om til elektronisk innsprøytning da.. LH2.4 Evt. megasquirt..

Må vel bytte topp eller plugge hullene til dysene, montere innsug fra B230F, ledningsnett fra 240, hjerner fra FT/FK, pumpe under bilen bør vel skiftes, høyohms dyser fra T5..

En del jobb, men tror det er verdt det..

TeamBørnOut
02/03/10, 08:07
K jetronic tømmer du nok med orginal turbon gitt. ville nok kanskje bygd om til nyere sprut da ja. hvis du ikke er ute etter å ha alt orginalt

Bella6
24/03/10, 12:18
Du har ikke tenningsbank når du kjøre på 09 i trykk? har du org pumpe til b21et? Eg har org pumpe til b21et og kjører på 09 i trykk og har tenningsbank som faen

volvo2før
24/03/10, 20:18
Du har ikke tenningsbank når du kjøre på 09 i trykk? har du org pumpe til b21et? Eg har org pumpe til b21et og kjører på 09 i trykk og har tenningsbank som faen

da hadde jeg vurdert å justert tenning, og evt. kjørt på 98 oktan! Nei, er litt overasket faktisk, er litt usikker hvor mye min lader, men ved fult pådrag når den såvitt over rødfeltet på orginal r-sport måleren. Så tipper den lader 0,8-0,9 min også. Har aldri merket noe til tenningsbank, og alt er originalt på den, utenom kvassere kam og 3" anlegg. Bensinpumpa er og helt original.

volvo2før
25/03/10, 23:03
Hva med å sette på turbo fra 740TIC da? Altså fra b230et motor.. Eller er den lik som på b21et?

volvo2før
25/03/10, 23:33
Det hjelper desverre ikke å bytte dyser når du har en mengdefordeler som makser på ca 200hk..

Okei, men er det noe jeg må gjøre selv, å justere på mest mulig bensin.. evt hvordan? bensintrykkregulator..?

Berg Performance
26/03/10, 15:35
Hva med å sette på turbo fra 740TIC da? Altså fra b230et motor.. Eller er den lik som på b21et?

Er vel samme turboen omtrent =) Spørs litt på årsmodell !

Soulair
26/03/10, 16:21
Er vel samme turboen, men 740n har vannkjølt turbo (TB363?). Hva mengdefordeleren angår så kan du enten få borra denne opp, eller bytte inn i en større (mercedes f.eks). Det enkleste er vel å konvertere til LH 2.4, for da har du mange å kunne spørre om hjelp etter her på forumet:)

volvo2før
26/03/10, 16:47
Er vel samme turboen, men 740n har vannkjølt turbo (TB363?). Hva mengdefordeleren angår så kan du enten få borra denne opp, eller bytte inn i en større (mercedes f.eks). Det enkleste er vel å konvertere til LH 2.4, for da har du mange å kunne spørre om hjelp etter her på forumet:)

Okei, har allerede den turboen jeg da sikkert, ble vertfal fortalt at den skulle være vannavkjølt.. :rolleyes: Ja har fått det rådet av MANGE :p spørs om det kan bli noe skruing til sommeren da ;)

volvo2før
03/07/14, 19:39
Tar opp igjen gammel tråd. Nå har gamle turboen slitt seg gjennom de siste km og er ganske ferdig. Trenger derfor
en ny. Finnes det i det heletatt turbo som vil passe bolt on led tanke på oljerører og manifold?

Batland
03/07/14, 20:54
Alle Garrett sine gamle T-serie type turboer har samme lagerhus og vil passe.
Manifolden har T3 flens i flat utgave eller med labyrint tetning så de fleste turbinhus med T3 flens vil kunne brukes.

T3 trim 60 kompressoren er lett tilgjengelig, er billig og kan med fordel velges - og jeg mener at det samme er tilfellet med A/R0,63 turbinhuset slik som alle AT motorene (selvfølgelig) har.

Hvis du har budsjett til den beste "bolt on" T3 turboen så søk etter BSRT325turbo. ;)

Når det gjelder K-jet og bensin så mener jeg at dette er løsningen:

http://forum.vccn.no/

volvo2før
04/07/14, 09:15
Takker for svar :-) nå har jeg tross alt bare orginalt sprut med A kam og 90+ grenrør, så en voldsomt stor rurbo blir det ikke. Er egentlig bare ute etter en erstatning til den orginale T3 turboen som sitter der, gjerne noe som øker spool- uppen uten å måtte noe høyere på registeret for å turbotrykk.

volvo2før
04/07/14, 12:36
Hva med minste turboen fra denne siden her? http://www.protrim.no/produkter_turbo_garrett_bb.shtml Skal gi 250hk.

Batland
04/07/14, 13:04
Takker for svar :-) nå har jeg tross alt bare orginalt sprut med A kam og 90+ grenrør, så en voldsomt stor rurbo blir det ikke. Er egentlig bare ute etter en erstatning til den orginale T3 turboen som sitter der, gjerne noe som øker spool- uppen uten å måtte noe høyere på registeret for å turbotrykk.

Værsågod.

Det orginale B21ET sprutet kan ikke levere bensin til mer enn 185 hk og hvis du ikke skal gjøre noe med dette da er det i grunnen ikke noe poeng i å montere en større turbo enn en 13C fra en 940. Du kan med fordel sette tilbake den orginale T-kammen også da denne klarer høyere effekt enn sprutet. Slik det er nå taper du bare spool up.

Batland
04/07/14, 13:05
Hva med minste turboen fra denne siden her? http://www.protrim.no/produkter_turbo_garrett_bb.shtml Skal gi 250hk.
Det er en ok turbo til en B21, men alt annet enn bolt on.

volvo2før
04/07/14, 16:23
Var det jeg fryktet. Da får vi prøve å få tak i en brukt av samme type. BTW hadde vært gøy med en worklog og bilder av hvordan du monterte det andre sprutet. Hvordan ble resultatet? :-)

Batland
04/07/14, 20:04
Det er etterhvert blitt mange år siden jeg gjorde dette som en test for å bevise at det lar seg gjøre. Mange er som du sikkert har sett svært skeptisk til K-jet. Resultatet ble veldig bra. Motoren gikk normalt på det ene sprutet og hadde jeg en diode som lyste når det andre sprutet koblet inn. Det eneste man kunne registerere var at dioden begynte å lyse. Man kunne ligge og kjøre og provosere slik at dioden blinket av og på, men man merket ingenting på motoren, akkurat slik det skal være. Tilsammen var det bensin til ca. 350 hk, men bilen ble aldri effektmålt.

Motoren ble solgt til en kar som hadde for kjip(e) bensinpumpe(r) til å mate 8 dyser så han fikk motorfusk. Når så det ene spurtet ble koblet bort så gikk motoren selvsagt magert, tenningsbanket, tok en toppakning og noen stempler. Det er derfor ingen tvil om at 2 x K-jet sprut fungerer.