PDA

Vis full versjon : Gearkasse, getrag,spedometer



242
28/02/10, 12:07
Hei

Har en 75mod 242 som det blir satt inn en fk motor.
Men skal ha en forsterka kasse, evt getrag

Men så har jeg di gamel rally/gt instrumenta.

Hva skal man gjøre for å få wire uttak slik at spedometeret funker

Vurderer evt å sett i ny bakaskling og prøve å bygge om instrumenta,
men vet ikke dette går.

Kom med erfaringer,og råd ;)
Takk

Joakim-G_R
28/02/10, 14:49
Getrag med wireuttak, som nevnt i andre tråder.

242
28/02/10, 16:42
Hvilke model,type biler skal jeg få tak i kasse ifra da ?

Joakim-G_R
28/02/10, 18:53
Gaupe har uttak på sin, og det er vel en 265 såvidt jeg vet. Han er råere på disse Getrag-kassene enn meg, så han vet nok råd. :)

Strandstuen
06/04/10, 14:52
Mulig jeg er helt korka, men har kjøpt meg ei getrag 262 kasse til min 75mod 242. men så er det det med speedometeret da.. prøvd og søke litt om det, men finner lite info og bilder ang dette. noen som vet??

242
06/04/10, 17:34
Mulig jeg er helt korka, men har kjøpt meg ei getrag 262 kasse til min 75mod 242. men så er det det med speedometeret da.. prøvd og søke litt om det, men finner lite info og bilder ang dette. noen som vet??

Finnes getrag me wire utakk , jeg skulle hatt dette selv men finner ikke
dette enda i allefall.

Ellers må du gå for nyere dash , og nyere bakende .

GMV
06/04/10, 18:01
Jeg har en 265 med wire uttak. De aller fleste har uttaket men kun ett fåtall som har det drevet inni kassa, som forøvrig ikke går å få kjøpt løst. Selve wire'n og drevet kan kjøpes, men er dyrt. Kjøpte mitt for ca 6 år siden, dengang kostet det 1800,- for drev/wire. Feilvisningen er forøvrig meeeget stor med Volvo (240 turbo) speedo. Erindrer å huske at når speedometeret viste 80 så tror jeg faktisk hastighet var 62 eller noe sånnt, dvs nesten 50% feilvisning.

14269
08/08/10, 22:49
Har en Getrag merket 262, men den er 5 gir's. Velger å tru at det er en 265? ...skal komme fra -85 E28/E30 M3

Denne har uttak i bakkant på kassen, men det er plugget. Så om det er noe drev inni der er usikkert..... Må kanskje ta av medbringeren bak, å titte inni der. Hvis det evt skulle være noe der, så lurer jeg på hvilke deler (evt delenummer) som mangler for å koble på wira fra Volvo. Noen som vet?

Kanskje det finnes ei side med delenummer?

Feilvisning må kunne løses med riktig drev. Kanskje nok å bytte det som wira kobles til. Disse leveres ofte med forskjellig fargekoding avhengig av utveksling og dekkdimensjon.

Har vært borti ei side for amerikanske automatkasser et sted hvor du legger inn utveksling og dekkdimensjon, så får man riktig tannkombinasjon til wira.

Tor24
09/08/10, 00:12
Hmm. flere som har dette problemet her. Driver å forsker litt på å lage en egen el.speedo med liten motor og enkel krets fra ELFA som kan justeres inn til å vise riktig hastighet. Hastighetssensoren kan jo kobles inn/taes fra hvor som helst, ABS ring, mellomaksel, girkasse, eller bakaksel.

A.Finstad
09/08/10, 01:50
gaupe har en getrag kasse fra en opel monza eller comadore hvis jeg ikke husker helt feil i hvertfall sitti på en 3liters opel motor.

Joakim-G_R
09/08/10, 02:15
gaupe har en getrag kasse fra en opel monza eller comadore hvis jeg ikke husker helt feil i hvertfall sitti på en 3liters opel motor.

Og poenget ditt er?

A.Finstad
09/08/10, 02:22
kansje det er lettere å finne en opel med 3 liters motor en å finne en løs kasse med wire ut tak?

gaupe
09/08/10, 09:06
kansje det er lettere å finne en opel med 3 liters motor en å finne en løs kasse med wire ut tak?

Er ganske vanskeleg å finne dei bilane i Norge, og om du finn dei, så er opelmiljøet villig til å gi ein fot og ei arm for ei slik kasse.

Er speedouttak på kassa mi, men det er ikkje bruk.

Det står 262 på alle 265 kassene, på fremre hus. 265 og 262cr er tredelte, og på bakerste hus, så står det 265 på dei kassene.

A.Finstad
09/08/10, 11:33
ja veit de bila er sjeldene da jeg syns Monza egentlig er en tøff bil og vurderte å handle, men de jeg fant var råttene og kosta 50+ :p

gaupe
09/08/10, 11:35
ja veit de bila er sjeldene da jeg syns Monza egentlig er en tøff bil og vurderte å handle, men de jeg fant var råttene og kosta 50+ :p

Det er ganske få som har den rette kassa også, kun 3,0E har den eg har, så har monza GSE 262cr. Går ein Monza GSE forbi huset vårt innimellom, men dei bilane bør ein nok ta vare på.

A.Finstad
09/08/10, 11:52
er vell med de bila som foreksempel 164 og den typen volvoer tenker jeg.

14269
19/11/10, 23:02
Utgangspunktet er en 265 -85. Bakre hus hadde uttak, som var plugga. Fjerna pluggen. der inne var det "tombola". 4.trinns delekasse med uttak og innmat ble kjøpt. Derfra ble innmaten hentet. ...og vipps, så hadde jeg "snurreuttak" på 265.
Se forøvrig egen tråd om dette som jeg lagde...