PDA

Vis full versjon : Ecomax Viking chip b230fk/ft, billig vs dyr



volvo2før
25/05/11, 23:18
Bcb mener (selvfølgelig) att det lønner seg å velge den dyreste, som er programmert både for økonomi og effekt ut ifra data fra hver bil/styreenhet, i forhold til 1700kr chipen som taper effekt ved økning av turbotrykk og mer unøyaktig blanding av luft/bensin i forhold til den andre. Er jo en del forskjell i pris, 3890,- og 1700,-

Hva mener volvo-folket om dette?

Minge89
26/05/11, 11:32
kjøp på turbotrimming.no:)

Mikmo
26/05/11, 13:42
Bcb mener (selvfølgelig) att det lønner seg å velge den dyreste, som er programmert både for økonomi og effekt ut ifra data fra hver bil/styreenhet, i forhold til 1700kr chipen som taper effekt ved økning av turbotrykk og mer unøyaktig blanding av luft/bensin i forhold til den andre. Er jo en del forskjell i pris, 3890,- og 1700,-

Hva mener volvo-folket om dette?

Jeg kjører med Ecomax, Synes den funker bra ;)

Har ingen erfaring med de som turbotrimming selger.

Mvh Mikkel

Minge89
29/05/11, 01:53
Har egentli ikke det selv, men finner snart ut;) kan jo gi en liten tilbakemelding etter at jeg har fått prøvd dem en stund:)

Popp
30/05/11, 19:01
kjøp på turbotrimming.no:)

Enig, har hatt både turbotrimming sin og vikingchip i min, og bilen går merkbart bedre med turbotrimming sin :)

Soten
30/05/11, 21:27
Hvilken chip var dette da Popp, var den til orginal fk/ft?

Popp
31/05/11, 15:38
Hvilken chip var dette da Popp, var den til orginal fk/ft?

Sendte bare mail til turbotrimming med nummer på hjernen min og hva jeg hadde til planer, fikk da en chip samt en Garret WG tilbake.. Dette er iallefall hva jeg kaller service, ikke akkurat mange sjappene der ute som gidder og tenke for kundene :P

Chippen var forresten billigere enn Viking også ;)

volvo2før
31/05/11, 22:03
Sendte bare mail til turbotrimming med nummer på hjernen min og hva jeg hadde til planer, fikk da en chip samt en Garret WG tilbake.. Dette er iallefall hva jeg kaller service, ikke akkurat mange sjappene der ute som gidder og tenke for kundene :P

Chippen var forresten billigere enn Viking også ;)


Justerbar WG? Så du mener denne chipen ga bedre effekt ved samme ladetrykk som ecomax viking?

Popp
01/06/11, 12:15
Justerbar WG? Så du mener denne chipen ga bedre effekt ved samme ladetrykk som ecomax viking?

Nei, en fast WG, og både ecomax og turbotrimming sin chip ble testet med samme WG, opplevde rett og slett at ecomax chippen ble "ustabil" og ikke leverte nok til tider, noen ganger var den topp og noen ganger var den rævva.
Vet ikke med andre, men jeg liker iallefall når jeg vet at bilen min oppfører seg likedan hver gang jeg tar gasspådrag, noe den gjør med den nye chippen min.

Ola Moen
01/06/11, 12:59
Nei, en fast WG, og både ecomax og turbotrimming sin chip ble testet med samme WG, opplevde rett og slett at ecomax chippen ble "ustabil" og ikke leverte nok til tider, noen ganger var den topp og noen ganger var den rævva.
Vet ikke med andre, men jeg liker iallefall når jeg vet at bilen min oppfører seg likedan hver gang jeg tar gasspådrag, noe den gjør med den nye chippen min.

Der sier du noe..
Hvordan ustabil?

Min har en tendens til å stange imot om jeg legger fjøla flat.
Må øke pådraget sakte etterhvert som turtallet øker.

Eller om jeg trår bånn pedal, og slipper sakte opp igjen, så kvikner den til, og da er det bare å trå den i bånn på nytt. men da driver den fortsatt å napper/smålugger hele veien.

Hva slags chip som sitter der, aner jeg ikke.
Det sto bare et jallamerke på chippen. 230FT på ei dymo-remse.

Testa med en orginal 962 boks og en 0rginal 219 boks.
Da var problemet borte.

Bytta chippen i 962 boksen min, og monterte igjen.
Det blei litt bedre, men fortsatt lugging helt brått pådrag.

Har igrunn mista fullstendig troen på LH 2.4 etter x antall timer
med feilsøking og tullball.

Må nok få montert på DTA sprutet igjen:) Det er som natt og dag:)

Popp
01/06/11, 15:19
Der sier du noe..
Hvordan ustabil?

Min har en tendens til å stange imot om jeg legger fjøla flat.
Må øke pådraget sakte etterhvert som turtallet øker.

Eller om jeg trår bånn pedal, og slipper sakte opp igjen, så kvikner den til, og da er det bare å trå den i bånn på nytt. men da driver den fortsatt å napper/smålugger hele veien.

Hva slags chip som sitter der, aner jeg ikke.
Det sto bare et jallamerke på chippen. 230FT på ei dymo-remse.

Testa med en orginal 962 boks og en 0rginal 219 boks.
Da var problemet borte.

Bytta chippen i 962 boksen min, og monterte igjen.
Det blei litt bedre, men fortsatt lugging helt brått pådrag.

Har igrunn mista fullstendig troen på LH 2.4 etter x antall timer
med feilsøking og tullball.

Må nok få montert på DTA sprutet igjen:) Det er som natt og dag:)

Er vel noe bortimot hva du sier, at til tider når man trykker bånn fjøl så er det akkurat som at den ikke leverer nok bensin eller noe i den dur, man kjenner at bilen stanger imot, mens andre ganger får man full power..

Ennå ikke opplevd at den nye chipen min oppfører seg slik, der får jeg full power hver gang jeg trykker bånn fjøl for å suse forbi noen :)

Ola Moen
01/06/11, 17:07
Er vel noe bortimot hva du sier, at til tider når man trykker bånn fjøl så er det akkurat som at den ikke leverer nok bensin eller noe i den dur, man kjenner at bilen stanger imot, mens andre ganger får man full power..

Ennå ikke opplevd at den nye chipen min oppfører seg slik, der får jeg full power hver gang jeg trykker bånn fjøl for å suse forbi noen :)

Ifølge bredbåndslambda'n leverer den mer enn nok. har A/F helt ned i 10.
Men er som du sier, at det føles ut som den får for lite. Det kan like gjerne være at den "drukner" før std lambda rekker å korrigere.

Er uansett mektig lei hele LH 2.4 opplegget.
Det blei kun montert for å kjøre inn motor, og se at den fungerte bra mekanisk.

Nå må jeg bare ha tid og lyst til å plukke ut motoren og komme meg til Wetterhus og få mappet opp tenningsmapet skikkelig:)
Men den gikk bedre og billigere med mitt egenlagde grunnmap enn den gjør med LH 2.4 nå.

Takk og lov for at det finnes skikkelige datasprut:)

volvo2før
15/06/11, 12:41
Turbotrimming leverer chip til hjerne med sluttnr 984,962,954 og 977.
Altså ikke til 937 som står på min..

gaupe
15/06/11, 12:43
Turbotrimming leverer chip til hjerne med sluttnr 984,962,954 og 977.
Altså ikke til 937 som står på min..

Du kan ganske sikkert bruke chippen i 937 også, alle 9-serie hjernene er eigentleg like programmessig.

volvo2før
15/06/11, 16:14
Du kan ganske sikkert bruke chippen i 937 også, alle 9-serie hjernene er eigentleg like programmessig.

De sier denne boksen er gammel og ikke ideel og trimme på.
Er det noe annet som må skiftes ut i tillegg til boksen dersom dette blir aktuelt? Eller er det bare å ta ut den gamle og sette inn en av de 4 andre?