PDA

Vis full versjon : 855 varmeapparatvifte - ledning i bakkant?



steppen
25/05/11, 21:54
Jeg fikk fryktelig bråk i varmeapparatvifta her om dagen, som kuliminerte i et stort smell. Deretter fungerte ikke vifta i det hele tatt. Hadde hørt tiltagende "lagerpiping" i forveien, så jeg bestilte komplett vifte uten å demontere først.

Når jeg nå tok ut vifta for å sette i den nye kom synderen til syne. Bakfra kommer det ned to ledninger og en dings (se bilde) med tre plastfester. Gjetter på at dette er en "turteller" for vifta? Skal den egentlig kobles til "senter" i bakkant på vifta?

http://www.stte.net/dings1.jpg

Denne hang i allefall løst med skrapemerker på samt at ledningene var tvinnet rundt 50 ganger. Ser ut til at en av plastfestene har røket, og at hele greia har falt av og har fått sentrifugert seg i vifta.

Noen som vet navn/delenummer på denne? Er den dyr?

850GLTsilver
26/05/11, 04:21
Tempføler.
Skal sitte oppe i luftinntaket om jeg ikke tar helt feil.(Feil ja)
Delenumer 9145736.

BTW, litt mere om bilen, samt om det er ECC eller kun "vanlig" aircondition?

Hmm, ser at du sannsynligis har ECC ja.
Denne tempgiveren skal sitte til venstre for vifta

steppen
26/05/11, 09:48
Arrgh.. ECC, ja. Skjønner ikke at jeg klarte å ikke nevne det.. :(

Skal den kobles til selve vifta (på venstre side), eller skal jeg kunne se et annet punkt på venstresiden?

degocostly
26/05/11, 18:10
Sorry ot, men jeg har to lignende kontakter bak tåkelysene.. Hva er disse til?

850GLTsilver
26/05/11, 19:40
Du vil finne et hull litt ned til venstre ved vifta (Muligens på flensen til vifta) som passer til den der. Er rundt 8-10mm om jeg ikke tar fullstendig feil.

Lordflora, dette er ikke en kontakt, men en temperaturføler.
Hva kontakter gjør der ved tåkelysene aner jeg ikke.
Kunne du oppgi nøyaktige opplysninger om bilen din?
Modell, type motor, girkasse, etc. og ja, årsmodell er fint.
Da kan jeg sjekke på VADIS hva det kan være.



Arrgh.. ECC, ja. Skjønner ikke at jeg klarte å ikke nevne det.. :(

Skal den kobles til selve vifta (på venstre side), eller skal jeg kunne se et annet punkt på venstresiden?

degocostly
26/05/11, 21:12
Du vil finne et hull litt ned til venstre ved vifta (Muligens på flensen til vifta) som passer til den der. Er rundt 8-10mm om jeg ikke tar fullstendig feil.

Lordflora, dette er ikke en kontakt, men en temperaturføler.
Hva kontakter gjør der ved tåkelysene aner jeg ikke.
Kunne du oppgi nøyaktige opplysninger om bilen din?
Modell, type motor, girkasse, etc. og ja, årsmodell er fint.
Da kan jeg sjekke på VADIS hva det kan være.

Ok, det er en på hver side, den ene sitter i ett feste i grillen ved tåkelyset. Men det henger en løst på andre siden, finner ikke noe feste til den. Er begge tempfølere?
1998 mod v70, 2.0 LT 180hk, manuell

850GLTsilver
26/05/11, 21:26
WOW, hold your horses here.

Vi snakker om varmeapparatvifta, gjør vi ikke?

Den fremme i "grillen" er utetemperaturføleren.
Dersom du har en til på høyre(?) side, så må jeg lete en del for å finne ut av den.

Har du vifte i elektronikkboksen der til høyre kanskje? Da er den i såfall til å styre den vifta.


OK, du er ikke steppen nei... DA er jeg med.

Men sjekk dette over her du.

steppen
26/05/11, 22:38
Du vil finne et hull litt ned til venstre ved vifta (Muligens på flensen til vifta) som passer til den der. Er rundt 8-10mm om jeg ikke tar fullstendig feil.


Takk så lenge, skal sjekke hva jeg finner. :)

steppen
29/05/11, 06:22
Tempføler.
Skal sitte oppe i luftinntaket om jeg ikke tar helt feil.(Feil ja)
Delenumer 9145736.

BTW, litt mere om bilen, samt om det er ECC eller kun "vanlig" aircondition?

Hmm, ser at du sannsynligis har ECC ja.
Denne tempgiveren skal sitte til venstre for vifta

Da har jeg fått tatt ut denne. Den har et annet delenummer (6849017), men er så langt jeg skal se en tempføler. Ettersom dette var en "Volvo Classic"-del vil det ta Bilia 14 dager å skaffe en ny. :(

To spørsmål: Jeg finner ikke noe egnet sted å feste denne. På de tegningene jeg har sett (f.eks. her (http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=236500) hvor føleren står med nr. 45 til venstre) er det ikke markert hvor den skal sitt. Prøvde å fyre opp Vadis, men fikk feilmelding angående siden med ECC... :confused:

Det er forresten en brun og en hvit ledning som går til denne tempføleren.

Noen som har en liggende, og kan beskrive (mer) detaljert hvor den skal hen?

steppen
05/07/11, 13:12
Ved hjelp av et par erfarne mekanikere hos Brandt Bil i Strömstad kom vi litt nærmere løsningen. Den overnevnte utetemperatursensoren skal på 1992-1994-modellene originalt sitte i "grillen" (har ikke fått dobbeltsjekket om det sitter en der også).

På min bil har sannsynligvis en tidligere eier ettermontert en kabinfilterholder (# 9488525) av uorginal type uten det "øret" på toppen som den orginale holderen har. På dette "øret" er det nemlig hull hvor utetemperatursensoren kan festes.

I mangel av dette har nok tidligere eier klemt fast følerens ledninger mellom kabinfilterholderen og karroseriet, og når fulgte holderen med opp da jeg skiftet filter falt sensoren ned og inn bak kupévifta. Dermed var det bare spørsmål om tid før den havnet inne i "sentrifugen".

Ledningen har nok fått seg en alvorlig smell, så jeg får fortsatt feilkode 1-2-2 (Outside temp. sensor circuit open or shorted to power). Tenkte å lodde på nye ledninger med hel isolasjon først, og så ta det derfra.