PDA

Vis full versjon : 240, B230F, LH2.4 - Svinghjulssensor var defekt ja!



ArneR
28/02/10, 03:41
Var ute og kjørte litt i kveld, og skulle dra på litt ut av en rundkjøring da motoren plutselig bare stanget imot... Nå kunne jeg ikke gi mer enn bittelitt gass, alt over det = null liv..

Harket meg til en parkeringsplass på litt over tomgang i andre gir, der den stoppet helt.. Når jeg da kjørte starter slo den tilbake, så vi tok ut pluggene for å se om motoren hadde gått i hydraulisk lås p.g.a. defekt toppakning eller whatever, men der var det helt tørt og fint..

Vi sjekket samtidig reg. reima om den hadde røket, mistet tenner eller rett og slett hadde hoppet noen tenner, men den sto nøyaktig der den skal stå og var hel og fin.

Prøvde å sette en plugg imot gods, og det tydet på veldig uregelmessig tenning, med noen små gnister og noen store innimellom. Pluggene er ikke gamle heller. (ikke biltema, noe som vi heller ikke skal diskutere her)

Vi kjørte så og hentet en tenningsmodul fra en 940 delebil som fungerte greit når den ble hentet, men ingen forskjell etter bytte..

Merket når jeg kjørte starter, at bensinreléet tikket mye og regelmessig, nesten som beltevarsleren?

Og til slutt, når vi skulle til å gi oss for kvelden, tok vi og satte coil-ledningen til gods for å se, og da var det ikke antydning til gnist.

Da var det heller ikke mye tikking i bensinreléet, som også er byttet med et annet.

Kan det være svinghjulssensoren som rett og slett har daua?

Er dette noe kjent? Liksom at den står med en fot i grava og kjefter, før den får nådeskuddet?

TeamBørnOut
28/02/10, 11:09
hadde du fått hydrolock hadde du ikke behøvd å skru ut pluggene for å sjekke om de var pene :D
Høres ut som dårlig jord? bensinpumpe releet skal stå på hele tia hvis tenninga skrus på (når du kinner og bilen starter). svinghjuls sensoren vil ikke påvirke bensinpumpe releet sånn

ArneR
28/02/10, 16:04
Men uten input fra svinghjulssensor vil vel hjernen kutte styrestrømmen inn til reléet eller? Skal uansett se om vi får hentet en annen sensor iløpet av dagen og bytte den..

Så får vi se hva som skjer..

Modalen
28/02/10, 16:14
Men uten input fra svinghjulssensor vil vel hjernen kutte styrestrømmen inn til reléet eller? Skal uansett se om vi får hentet en annen sensor iløpet av dagen og bytte den..

Så får vi se hva som skjer..

Absolutt ikke. Reléet skal stå på når tenninga er på, og det skal absolutt ikke klikke inn og ut som beskrevet :)

Ta lokket av reléet og se hvordan ståa er inni der. Sjekk sikringer og forbindelser også.

ArneR
28/02/10, 17:16
Har lagt opp egen kurs til bensinrelé og hjerner, siden det ble så varmt inni sikringsboksen (tilførselssiden til bensinreléet/hjerner) at plasten på sikring nr. 6 smeltet. Mulig det hadde noe med den defekte tankpumpa og gjøre, men det ble uansett bra etterpå.. Sikringen var hel, men byttet den likevel, og ingen bedring..

Har Kjøpt et nytt relé på fcpgroton som jeg hadde liggende i dørlomma, men det er ingen forskjell om jeg bruker det nye eller det gamle..

Har også prøvd andre hjerner, men begge har defekt hybridkrets (-561), så pumpene går ikke det sekundet når jeg vrir på tenningen, men den startet jo uansett før..

Synes bare det var rart at tenningen gradvis ble dårligere og til slutt forsvant.. Har ikke prøvd å løsne fuelrailen for å sjekke dysene, men tror ikke de er med heller..

EDIT: Fordi jeg ikke hører pumpene lenger når jeg kjører starter, med en jumpeledning inn på tilførselssiden på sikring 4 kan jeg tvangskjøre pumpene, men det er ikke antydning til tenning..

TeamBørnOut
28/02/10, 17:19
ble den svakere å svakere? prøvd å bytte coil da? så du utelukker det problemet? men hvis pumpereleet lager lyd som du sier er det ikke problemet... men svakere og svakere gnist tyder på herpa coil

The Sven
28/02/10, 17:41
De feilene jeg har vært borti med svinghjulssensor på LH2.4 har bilen ikke starta, evt stoppa helt.

TeamBørnOut
28/02/10, 17:49
men den skal ikke gi svakere å svakere strøm fordet

Modalen
28/02/10, 18:42
Hvordan er det med +12v på coilen da? Den kommer ikke fra reléet, men rett fra tenningsbryteren. Husk at du må jumpe +12v fra strøm på reléet til den tykke oransje ledningen (mener jeg å huske). Dette er til dysene...

ArneR
01/03/10, 00:00
Problem løst, det var faktisk svinghjulssensoren.. Ledningen til denne var full av sprekker i isolasjonen, og når vi forsøkte å måle den var det ingen respons..

Mulig jeg forklarte litt dårlig, men dette var en unik feil for meg..

Men dere skal uansett ha takk for innspill..

Modalen
01/03/10, 01:14
Sånn har det vært på omtrent alle svinghjulssensorene jeg har sett, som har sittet på bilen en mannsalder. Bare sprø skorpe igjen.

Flott at du fikk fres på bilen igjen :)

ArneR
01/03/10, 01:20
Ja, ikke sant? :D

Egentlig ganske logisk at det var den når reléet klikket så jævlig.. Hjernen bruker jo signalet fra den til å bestemme om motoren er i gang eller har stoppet. Når hjernen ikke visste at motoren gikk i rundt, var det jo ingen grunn til å hverken tenne eller åpne dysene. :p