PDA

Vis full versjon : bilen ryker hvit og blir varm.



kristiansl
24/05/11, 22:41
hei jeg har nå montert 531 topp med vx3 kam skifta alt av reimer, topp pakning, vannpumpe og termostat.. så fyra jeg bilen, det ryker hvitt av bilen/eksosen ! kan ikke skjønne hva faen det kan være? :S
håper på bra svar ! :D

Olav'en
24/05/11, 23:46
Skeiv eller sprukket topp, evt gåen topp pakning.

Daniel V
24/05/11, 23:50
Typiske toppakningssyndromer. Sikker på at den du satte på var hel og fin da? :p

kristiansl
25/05/11, 08:17
toppen er ny plana av en som kjører rallycross kjent for og være flink, og topp pakninga er splitter ny ! men blokka frøys i vinter da.. kan det ha noe med det å gjøre kanskje??
kjøle kanaler som er sprekt eller no sånt? er ikke vann i olja eller no sånt heller

konso
25/05/11, 08:54
Sprekk i sylinder kan det høres ut som, da sprekken åpner seg mere når sylinderen blir varm og vann kommer inn.
Ta og sjekke ekspansjonstanken eller radiatoren for unormalt høyt trykk.

kristiansl
25/05/11, 11:28
er det vanlig å få sprekk i sylinderen? eller er det et få tall av motoren som får det? :P hehe men da er det bare å skifte motor da :/

Daniel V
25/05/11, 11:34
Hvis du har det, er det i såfall et fåtall. Rødblokkmotorene pleier å være ganske skuddsikre. Det spørs selvfølgelig hvor mye effekt de har da, men under 150 HK pleier de å være skuddsikre :p

kristiansl
25/05/11, 11:56
jævelig rart da.. men blokka frøys jo i vinter da? kan ha det no med det å gjøre da kanskje? er jo ikke store sprekken som skal til for at det begynner å lekke eller no sånt.

vassengen
25/05/11, 14:28
Bobler det i ekspansjonstanken?

kristiansl
25/05/11, 17:00
nei det bobler ikke i ekspansjons tanken, ikke no synlig lekasje heller :/ og det er heller ikke vann i olja. så gud veit.. hehe men bilen har stått siden i fjor høst da? kan det ha noe med det å gjøre kanskje???

Dan Bay-Johansen
25/05/11, 17:42
nei det bobler ikke i ekspansjons tanken, ikke no synlig lekasje heller :/ og det er heller ikke vann i olja. så gud veit.. hehe men bilen har stått siden i fjor høst da? kan det ha noe med det å gjøre kanskje???

Lenge har du kjørt motoren ? Forsvinner det vann ?

Kan også være kondens i eksosanlegget...

850GLTsilver
25/05/11, 17:50
toppen er ny plana av en som kjører rallycross kjent for og være flink, og topp pakninga er splitter ny ! men blokka frøys i vinter da.. kan det ha noe med det å gjøre kanskje??
kjøle kanaler som er sprekt eller no sånt? er ikke vann i olja eller no sånt heller

Frosset blokk er ofte sprukket ja.
Skrev du åssen motor det var?

PyrionZ
25/05/11, 18:02
Men, er det ikke frostplugger som skal forhindre at blokka sprekker? Ser flere nevner det at blokka sprekker om den fryser, men frostpluggene skal vel ta seg av dette?

Wakdar
25/05/11, 18:11
Skrudd til topplokksboltene med riktig tiltrekkingsmoment og rekkefølge? :rolleyes:

kristiansl
25/05/11, 18:26
kondens i eksos anlegget? det vil vell ikke gjøre at motoren blir varm det vell? :P hadde frost pluggene vært dytta ut av isen så ville det ha vært en synlig lekasje. det er en F motor:) boltene er skrudd til med riktig moment ja ;)

Wakdar
25/05/11, 18:28
Satt på toppakninga riktig vei så ikke kjølekanalene mellom topp/blokk er tette?

kristiansl
25/05/11, 18:48
japp :)

AleksanderK
25/05/11, 18:53
Drikker den kjølevann da?

kristiansl
25/05/11, 19:42
Nei ikke det heller?? Bobler ikke i ekspansjons tanken eller blir så veldig trykk? Men fikk tips om å sjekke catalysatoren om den var tett eller om at den ikke får Nok bensin, for da ville den også bli varm. Kan det være noe av dette da??

242
25/05/11, 19:56
Har du brukt ny pakning på innsug ? Så det er tett innsug/topp for kjøleveska ?

Lukter det "søtt" av røyken ?

kristiansl
25/05/11, 20:53
Ny pakning på innsug ja, og ja det lukter søtt av eksosen.. Men hvis catalysatoren er tett så blir det jo mye motstand i manifoilen? Kan det ha noe med å gjøre at temp nåla stiger til rød?

AleksanderK
25/05/11, 21:00
Da skulle du vel merket det på turtall/effekt også da?

242
25/05/11, 21:15
Ny pakning på innsug ja, og ja det lukter søtt av eksosen.. Men hvis catalysatoren er tett så blir det jo mye motstand i manifoilen? Kan det ha noe med å gjøre at temp nåla stiger til rød?

Men har du ikke trykk i vann eller gugge i olja, oljetoppa . Så kan det nå ligne på lekkasje mellom innsug/topp.

Er katalysator tett, så kommer motorlampa opp samt katalysatoren blir
glovarm og vil faktiskt til slutt gløde hehe. Men den lukter ikke søtt, den lukter
bare æsjj

kristiansl
25/05/11, 21:19
Olja er dønn strøken og det blir ikke trykk i tanken,men vannet i tanken blir ikke lunka det heller det er iskalt.. Skjønner ingen ting jeg.

kristiansl
25/05/11, 21:20
Den gikk ikke spesielt bra nei;) fusker litt på tomgang og høres ut som man har lite bensin når man gir gass....

242
25/05/11, 21:21
Skru ut plugga og se da ?

kristiansl
25/05/11, 21:28
Se på hva da? Om de er svarte eller helt hvite?

242
25/05/11, 21:45
Se på hva da? Om de er svarte eller helt hvite?

Om motorn fusker, så er det vell tivlsomt på alle 4.
Så du ser vell forskjell på di. Skal jo være litt småbrun av farge normalt.

konso
25/05/11, 21:48
Hvis det ikke blir temperatur på vannet i ekspansjonstanken så kan det helle mot vannpumpe/ sirkulasjonsproblem. Tett radiator??

kristiansl
25/05/11, 21:48
Ja.. Jeg tar det i morgen:) så kommer jeg tilbake med svar i morgen

242
25/05/11, 22:26
Hvis det ikke blir temperatur på vannet i ekspansjonstanken så kan det helle mot vannpumpe/ sirkulasjonsproblem. Tett radiator??


Ryker vell ikke hvit da...?

kristiansl
25/05/11, 22:42
det blir jo varmt i varmeapparatet.. så kan da umulig være vannpumpa, det kjennes jo ut som det er sirkulasjon og så? :S veldig rart og frustrerende !

ArneR
26/05/11, 02:18
Kanskje luft i systemet? Still deg i svak oppoverbakke, sett varmekranen på max åpning og hold motoren på 2500rpm en stund, da skal det løsne..

kristiansl
26/05/11, 15:07
ja men hvorfor ryker det så jævelig hvit av bilen når jeg gir gass??

AleksanderK
26/05/11, 15:13
Er ikke kondens i eksosen da?
Kanskje det er det, og at du har en termostat som ikke åpner?

kristiansl
26/05/11, 15:21
åssn får man fjerna kondensen da? kjøre den skikkelig varm bare? :) sånn at catalysatoren får brent opp alt sammen?

AleksanderK
26/05/11, 15:24
Vanlig at volvo røyker før de blir varm. Min gjør det også :) 940 med b230fb forresten. 740'en røykte også i begynnelsen.

Ola Moen
26/05/11, 15:32
Sjekk termostaten. hvis den ikke åpner skikkelig, så blir det veldig varmt i toppen, og dårlig sirkulasjon i kjølesytemet.

kristiansl
26/05/11, 16:12
Jeg pelte ut termostaten nå og kjører uten den, den blir ikke varm nå men ryker som faen når jeg gir gass.. Kjennes ut som det bare er damp da men??

AleksanderK
26/05/11, 16:16
Da kjøper du deg en ny termostat.
Prøv å kjør bilen opp til normal driftstemp. Og kjør et par kilometer, så ser du om damen gir seg da. Stopp underveis å kontroller kjølevæskenivået!

kristiansl
26/05/11, 16:21
Greit;) må ikke ha termostat men:p hehe men skal få handla en ny en jeg;)

AleksanderK
26/05/11, 16:53
Kjøreturen kan du ta uten termostat, men bilen vil ikke oppnå driftstemp like fort, eller kanskje den ikke oppnår, men ligger litt under.

kristiansl
26/05/11, 17:03
ja den er litt over streken i bånn når den står på tomgang.. men jeg har montert elvifte istedet for og høre på det helikopteret ! og den blåser rimelig bra den asso. men skal ta meg en liten tur etterpå jeg ;)

242
26/05/11, 17:11
Har du vært ute me pluggene ?

kristiansl
26/05/11, 22:05
den blir varm når jeg setter inn termostaten? kjøpt 2 stk og ingen av de funker som de skal da.. er det farlig å kjøre uten termostaten da? hvis ikke så gjør jeg bare det ;) sommer og jævelig varmt.. trenger ikke varme apparat da, men værre til vintern.

Wakdar
26/05/11, 22:57
Hvor kjøpte du vannpumpa? Merke? Har vert ute for att de pumpene med tynne blader i har knekt så du ikke får sirkulasjon i systemet. De beste er de som er støpte skovler på hjulet har jeg funnet ut.

242
26/05/11, 23:12
Har hatt over 100 biler, og aldri i mitt liv her har noen hatt hvit røyk pga termostat,vasspumpe eller luft i systemet.

Prøver å hjelpe litt , og spør igjen : Har du sett på pluggene ?

Du kaster seriøst bort mye tid og energi på å feilsøke slikt ..
Men skal ikke si mere . Lykke til

Jan-Einar Jenssen
27/05/11, 10:41
har plagdes med noe lignende selv. masse hvit røyk under pådrag etter lengre stillestående bil og motor overhaling.. plages og med termostaten.. bytta termostat og vannpumpe. (skovlene i vanpumpa var litt redusert) temperaturen ble ok etter det.. og ang hvit røyk, så mistenker jeg at det var kondens i eksosen. ble vertfall borte etter noen kjøreturer.. og kondensfjerner på tanken (rødsprit brukte jeg til det)

242
27/05/11, 13:42
har plagdes med noe lignende selv. masse hvit røyk under pådrag etter lengre stillestående bil og motor overhaling.. plages og med termostaten.. bytta termostat og vannpumpe. (skovlene i vanpumpa var litt redusert) temperaturen ble ok etter det.. og ang hvit røyk, så mistenker jeg at det var kondens i eksosen. ble vertfall borte etter noen kjøreturer.. og kondensfjerner på tanken (rødsprit brukte jeg til det)

Da må jeg si det er meget rart, for å ha hvitrøyk med "søt" lukt. Som det lukter av frostvæske .
Så er det vell ikke bare kondens ... ?

Jan-Einar Jenssen
27/05/11, 13:46
Da må jeg si det er meget rart, for å ha hvitrøyk med "søt" lukt. Som det lukter av frostvæske .
Så er det vell ikke bare kondens ... ?

jeg hadde ikke den "søte" lukta:p derfor jeg skrev at jeg hadde vært bortig noe lignende ;)

kristiansl
27/05/11, 14:00
Da har jeg sjekka pluggene og de var svarte å fine sånn som de skal;) skal kjøpe en flaske med kondens fjerner og halv tank jeg;) kommer tilbake med mer!

Ola Moen
29/05/11, 01:59
For å spørre dumt.... Har du sjekka luftmassemåleren? Det skulle ikke ha noe å si på tempen da. Men... en annen ting. om det er litt lekkasje fra en vannkanal og inn i forbrenningskammeret, så fordamper det, forbrennes, og forsvinner ut i eksosanlegget. og fargen på pluggene? De skal være bortimot sjokoladebrune. ikke svarte. da får den for mye bensin og soter igjen.

kristiansl
29/05/11, 23:10
pluggene var jo svart brune;) lmm'en funker som bare det.. men mye mulig at det kan være en kanal som er litt sprekt inn mot forbrennings kammeret ja.. men setter inn turbomotor mot neste vår:) holder vell til da.. hehe